Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Review] 't Stokertje


Yoyo

Aanbevolen berichten

Zaterdagmiddag 14 december. Vanmiddag heerlijk 3 uur gewandeld met onze jongste, genoten van Nederland op zijn mooist. Zonnetje, weinig wind, heerlijk fris in de mooiste polder die ik ken. Bij thuiskomst onze supergave Beaufort 8 van ’t Stokertje aangemaakt. Puur genieten van (h)eerlijke warmte met een borreltje erbij. Het leven kan niet mooier worden toch?!?!

IMG_2085.jpg.56699a3571858a44e9282d0f74db83b6.jpg

 

Mijn ultieme prepperdroom, mede mogelijk gemaakt door ’t Stokertje en Beaufort kachels.

 

De Beaufort 8 is bij ons in huis geplaatst door ’t Stokertje na het winnen van de ultieme review frenzy : http://preppers.nl/forum/threads/7180-Gezocht-reviewer-voor-Beaufort-houtkachel?highlight=beaufort

 

Omdat ik de kachel gedegen wil gaan testen en ik de kachel pas anderhalve week in mijn bezit heb en dit veel tijd kost wil ik jullie allen een sneak (p)review geven van mijn ervaringen met ’t Stokertje en de Beaufort 8.

 

We beginnen bij het begin….

 

3 oktober

3 oktober stopte mijn hartje even met kloppen…las ik het goed?? Mocht ik echt de review der reviews gaan doen??? Na 3 keer lezen en laten lezen bleek mijn grote droom dus toch echt uit te gaan komen. Een echte houtkachel in huis. Diverse pm’s en felicitaties maakte het super speciaal. Dezelfde dag nog kreeg ik ook een felicitatie mail van ’t Stokertje waarin mij werd verteld dat ze binnen enkele dagen contact met mij zouden opnemen. Inderdaad werd er direct na het weekend telefonisch contact met mij opgenomen om een afspraak te plannen om de locatie te bekijken en de werkzaamheden in kaart te brengen. Zo gezegd, zo gedaan. Het bleek een supervriendelijke en hartelijke vrouw te zijn. Ik kreeg een eigen contactpersoon om al mijn vragen te beantwoorden en alle afspraken via te plannen. Wat een fijn idee! 28 oktober komen ze langs.

 

28 oktober

Spannend!!!! Vandaag komt er een medewerker van ’t Stokertje om de huidige schoorsteen en de ruimte waarin de kachel geplaatsts gaat worden te beoordelen.

Windkracht 10, oh oh.. gaat het wel lukken vandaag?? Gelukkig blijken de medewerkers van ’t Stokertje niet echt onder de indruk van een beetje wind. Diep respect! Zal mijn schoorsteen in orde zijn? Ik hoop het. Maar helaas, afgekeurd. De pijp blijkt van poreus betonsteen en ook niet recht gemetseld te zijn. De opties zijn of een flexibele binnenvoering laten plaatsen, wat veel breek, metsel en stucwerk is, of een geheel nieuwe dubbelwandige pijp laten plaatsen. Ook blijkt met een nieuwe binnenvoering de huidige schoorsteen alleen geschikt voor de Beaufort 6 vanwege de diameter van de pijp. Qua ruimte zijn beide kachels een optie. De Beaufort 6 als bijverwaming en de Beaufort 8 als hoofdverwarming. De medewerker was erg vriendelijk en vertelde mij dat hij alle gegevens en kosten in een offerte zou zetten en deze mij zou toesturen. Om het hele proces voorspoedig te laten verlopen kreeg ik de offerte per mail.

 

1 november

Mail. Valt het mee of valt het tegen??? Tegen dus…De kosten voor het aanpassen van het huidige pijp: € 2530,00. De kosten voor het plaatsen van een geheel nieuwe Iso-proof pijp : €3238,00. Woodstacker €200,00. Bakoven €300,00 Wat nu??? Eigenlijk is de keuze voor ons snel gemaakt. Enig overleg met de plaatselijke brandweer en de gedachte dat een nieuwe pijp een Beaufort 8 aankan en dus hoofdverwarming kan leveren doen ons besluiten om een nieuw rookkanaal aan te laten leggen. Na contact met ’t Stokertje waarin wij aangeven voor optie 2 te gaan krijg ik de vraag of ik de offerte getekend retour kan sturen. Mijn printer kan echter niet scannen dus sturen ze mij alle stukken per post op. Na ontvangst van de getekende offerte gaan we samen een datum plannen. Aangezien ik niet kan werken op die dag doe ik de aanvraag voor een woensdag aangezien ik dan toch al vrij ben. Geen enkel probleem zo blijkt en 4 december wordt keurig voor ons gereserveerd.

 

4 december

De monteur komt om 8:30. Stelt zich keurig voor en na een heerlijk kopje koffie gaan we samen bepalen waar de kachel gaat komen. Omdat ik een specifieke voorkeur had op de zolder voor de plaats van het rookkanaal gaat hij van daar uit meten. Het blijkt allemaal keurig te passen. Dan komt hoera moment 1! De kachel gaat uitgeladen worden en ik zal hem voor het eerst in het echt kunnen bekijken. De kachel blijkt zeer stevig en degelijk verpakt te zijn en de krat mogen we houden om aanmaakhoutjes van te hakken, super hè!

IMG_1973.jpg.8ab7cb1b5bfd881913fd9fa4d8b4f24a.jpgIMG_1974.jpg.c0ed2693a0816ed605966f89ede0a98e.jpgIMG_1983.jpg.066ab52f4306b9bef1d6e8d63b48f2d7.jpgIMG_1984.jpg.33b820cef7ac2fd5f750cf90229a0176.jpg

Vervolg in de volgende post...

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 71
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

IMG_1991.jpg.af1d87385130a302f126a704b5b5d22f.jpgIMG_1993.jpg.99f8aeb1dd52011bb6b6567e3f84ceeb.jpgIMG_1996.jpg.d0a7aecac27d4000a9a3906858bce5bc.jpgIMG_3255.JPG.f39753085efa803a58a4935db4c4dd60.jpg

WOW!!!!!

 

Gaaf!!!

 

Super!!!!!

 

Hij is zo mooi!!!!:D

 

De kachel wordt eerst binnen geplaatst om op kamertemperatuur te kunnen komen en de onderdelen worden op elkaar geplaatst. Woodstacker, kachel, oven, wat een mooie combinatie! Vervolgens gaat het grote boren en stapelen beginnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gat 1, een klein boorgaatje om balken te zoeken, ging direct al fout. Er bleek een draagbalk in de weg te zitten. Geen man overboord. Dit schijnt vaker te gebeuren en er wordt een nieuw gat naast geboord. Deze blijkt in orde en het grote gat kan dus geboord gaan worden. Gat 2 ging net als gat 1… Het mooie is , je ziet er niets meer van omdat de afdekringen van het plafond over het kleine boorgaatje heen kwamen. Vervolgens kan de monteur beginnen met het stapelen van de nieuwe buizen. Met veel precisie en kennis wordt het rookkanaal aangelegd. Het heeft mij verbaasd hoeveel tijd, meet en rekenwerk er komt kijken bij het aanleggen van het rookkanaal. Alle vragen die we hebben kunnen we ondertussen aan de monteur stellen en geloof mij, sommige waren volgens mij bestwel dom. Maar ja, wij hebben nog nooit eerder een kachel gehad dus alles is nieuw!

IMG_2004.jpg.ae5da0d0212fefb02d13f938dafa81fc.jpgIMG_2011.jpg.4c219c42ce81afbb20c90a3adf80784d.jpgIMG_2009.jpg.9ae5bde5a49a968026684e6fd92cb11a.jpgIMG_2013.jpg.5a46c25b031c89bc8d8a5e92d3d30ad3.jpgIMG_2014.jpg.7a00da9e2ba08bb02c5b646119f37e5d.jpgIMG_2015.jpg.489bc5407a7486e8e5566385e5a6d634.jpgIMG_2017.jpg.a62532081501603ca5eafef6dfff9baf.jpgIMG_2019.jpg.7517fc48fd4101a9f4b31fb8fc418f06.jpgIMG_2021.jpg.1a234b2e785137667c70efd3a71a1db2.jpgIMG_2024.jpg.51ce213207ff1785ac49dea2e74a021c.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@Heksenboot Weer een mooi drents product :) ('t stokertje komt van oorsprong uit Orvelte)

 

Ja, ik ben er wel eens langs geweest. Hele leuke winkel, met vriendelijke mensen. Ze hebben ook ouwe kachels, dat vindt ik altijd leuk. Maar ook heel veel nieuwe mooie modellen.

Orvelte zelf ook erg interessant. Museumdorp. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

IMG_2025.jpg.1360ad0388e1539b47d862e4d618eb76.jpgIMG_2026.jpg.445e987f086b74b2ff424ee0bec47edd.jpgIMG_2028.jpg.11e3f23e85598a1a0f4eb764d0f5b380.jpgIMG_0001.jpg.3f89157eb3fc550aa7500cc9fdc6e079.jpg

19:30, de aanleg raakt in het afrondende stadium en mijn hartje begint weer rare sprongen te maken. Nog even en dan zitten alle onderdelen op zijn plaats en zal de kachel zijn eerste warmte brengen in ons huisje. De monteur legt uit dat de eerste keer dat je een kachel opstookt hij heel erg gaat dampen omdat de verflaag gaat inbranden en hij overdreef niet!! De kamer zag eruit alsof ik al drie dagen pannekoeken aan het bakken was geweest met alle ramen en deuren dicht. Alle rookmelders draaiden overuren en de buren waren hun koffers al aan het pakken. Ach, nu weet ik zeker dat de rookmelders werken! Gelukkig is dat inbranden alleen de eerste keer aan de orde… Na 3 uur met open ramen trok de mist op en bleef er een prachtig schouwspel over: mijn eigen houtkachel! Zo vurig gewenst en gekomen.

IMG_2035.jpg.5bfd8ec44452ae4ebca871016d5badcf.jpgIMG_2037.jpg.3d47ab606a7a4aadaeac52ee46671dca.jpgIMG_2041.jpg.931577e13540767b94447b85125ea4e2.jpgIMG_2044.jpg.167646db723a00769d5ccc58607931f3.jpgIMG_2055.jpg.39ece43cba8b35b1fa4d70f7e002ecfc.jpg

 

 

14 december

De Beaufort 8 staat nu anderhalve week bij ons in huis. Het is een plaatje. Iedereen die binnenkomt is verrast, lichtelijk jaloers en strooit met complimenten. Hij gaat elke avond na mijn werk aan en met een uurtje is het hier in huis zo warm dat we in ons T-shirt kunnen zitten. Aangezien dit mijn allereerste houtkachel is had ik nog geen enkele ervaring met het aanmaken en aanhouden van een kachel. Dit was ook mijn grote zorg, kan ik er wel mee omgaan? Met een Beaufort kan iedereen omgaan. Hij brand binnen 5 minuten en aanhouden is nog simpeler, gewoon regelmatig een nieuw blok erop!En een warmte dat eraf komt, niet normaal meer!! Horrorwinter kom maar op…. Bij de kachel zat ook een uitgebreide gebruiksaanwijzing waarin wordt uitgelegd hoe je de kachel moet aanmaken, gebruiken, zuinig stoken en gebruik van houtsoorten. Erg handig. Omdat het een hoogrendement kachel is heeft hij 3 verschillende schuiven voor luchttoevoer. De schuiven maken het de gebruiker ook erg makkelijk om te spelen met het vuur afhankelijk van de verschillende houtsoorten en weersomstandigheden (wind op je rookkanaal e.d.) Nooit gedacht dat stoken zo simpel kon zijn! Wel moet ik nog veel leren over zuinig stoken en alle andere mogelijkheden die mijn Beaufort 8 met bakoven biedt. Omdat ik hier de tijd voor nodig heb en ook wil nemen zal het vervolg van de review nog even op zich laten wachten.......

 

 

Kort samengevat:

 

-Superservice van ’t Stokertje

-Vriendelijke medewerkers

-Alles in overleg met de klant

-Kennis van zaken bij het personeel

-Mooie kachel

-Makkelijk te stoken

-Een echte aanrader

 

 

 

Een ieder die een lucifer aan kan steken kan stoken op een Beaufort.

 

 

 

 

Een ieder die deze droom mede mogelijk heeft gemaakt, DANK, DANK, DANK

Groetjes Yoyo

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

mooie kachel gefeliciteerd!

 

Ff vraagje: Blijft de rook(lucht) erg in de buiten buurt hangen of trekt die snel weg?

 

Dank je wel!

De rook trekt heel snel weg. En omdat het een hoogrendement kachel is met een superefficiente naverbranding is de rook ook mooi wit/helder en stinkt niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

leuk ding maar waarom leg je de pijp niet recht door naar boven? en een groter stuk door de zolder had je ook warmte gegeven

ik had het zo gemaakt dat je de maximale warmte die door de pijp gaat ook zou benutten dan heb je er door je hele huis wat aan

dan gaat het helemaal schelen

 

maargoed ik ben zo iemand die geen gas wilt stoken vanwege de kosten en toch comfortabel wil leven

zoals mijn opa zei gelijk is ongelijk vaak is een pure functie mooier dan omwegen om het wat te laten lijken (doordenkertje)

Link naar reactie
Delen op andere sites

leuk ding maar waarom leg je de pijp niet recht door naar boven? en een groter stuk door de zolder had je ook warmte gegeven

ik had het zo gemaakt dat je de maximale warmte die door de pijp gaat ook zou benutten dan heb je er door je hele huis wat aan

dan gaat het helemaal schelen

 

maargoed ik ben zo iemand die geen gas wilt stoken vanwege de kosten en toch comfortabel wil leven

zoals mijn opa zei gelijk is ongelijk vaak is een pure functie mooier dan omwegen om het wat te laten lijken (doordenkertje)

 

Dat had inderdaad een goede optie geweest, ware het niet dat mijn bed dan niet meer in mijn slaapkamer past:rolleyes:;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

al die bochten en rare plekken voor een bed? ik had de zaag in het bed gezet

 

De kamer is 220, mijn bed 180;) . En ik heb mijn voeten graag binnenboord. Boven wordt normaal gesproken nooit gestookt. Warmte boven verkrijgen wij door de deur van de woonkamer open te zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...