Ga naar inhoud
GENEGEERD

Bloempot brood


Flos

Aanbevolen berichten

Gisteren heeft mijn zwager een paar bomen geveld . Vandaag heeft hij de kleine takken en de rotzooi in de fik gestoken . Mooi vuurtje . Zo kwam ik op het idee in de gloeiend houtskool een brood te bakken . Niet in de Dutch oven of in een oven schaal maar in een bloempot . De deeg heb ik op de traditionele wijze gemaakt . Met grof tarwe bloem en verse gist ( thuis ) . Met de deeg ben ik naar het Bos gereden en een paar bloempotjes . De bloempotjes met het deeg er in heb ik in de gloeiende as geplaatst met een oude kookpot er over heen . En ik heb een paar mooie bloempot broodjes . Handig als je niet beschikt over een alternatief .

 

Geert

Ps foto volgt .

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik heb 250 gr. Deeg verdeeld onder drie bloempotten . 2 stuks van 8 cm hoog en een van 5 cm . Het kan ook wel met grotere maar ik heb de test gedaan met kleintjes . Als het mislukte had ik minder verlies . Een aan mijn zwager gegeven . Ik heb geprobeerd het brood uit het bloempotje te halen maar dat lukt niet . Dus ik snij sneetjes uit de bloempot . Het kleinste was in ieder geval gelaagd . Die heeft een 20 tal min. In de warme as gestaan . De twee grotere 25 min. Met de klop test gecontroleerd . De grote zijn nog flink gerezen onder de kookpot . En de smaak valt echt mee . Volgens mijn vrouw een kleine gist smaak . Maar ja vrouwen weten altijd wat .

 

Geert

Ps terwijl ik dat typ valt hier de elektriciteit uit .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 250 gr. Deeg verdeeld onder drie bloempotten . 2 stuks van 8 cm hoog en een van 5 cm . Het kan ook wel met grotere maar ik heb de test gedaan met kleintjes . Als het mislukte had ik minder verlies . Een aan mijn zwager gegeven . Ik heb geprobeerd het brood uit het bloempotje te halen maar dat lukt niet . Dus ik snij sneetjes uit de bloempot . Het kleinste was in ieder geval gelaagd . Die heeft een 20 tal min. In de warme as gestaan . De twee grotere 25 min. Met de klop test gecontroleerd . De grote zijn nog flink gerezen onder de kookpot . En de smaak valt echt mee . Volgens mijn vrouw een kleine gist smaak . Maar ja vrouwen weten altijd wat .

 

Geert

Ps terwijl ik dat typ valt hier de elektriciteit uit .

 

Nu kook ik nooit in bloempotten, maar de Römertopf vind ik wel een tof ding en gebruik ik regelmatig.

 

Dit is ook gewoon hetzelfde materiaal als een bloempot. Deze moet je eerst een uurtje in 't water zetten, voordat je hem vult en in de oven schuift. Misschien helpt dan om het brood te doen loskomen?

(Zomaar ideetje hoor, geen idee of 't werkt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@Heksenboot . Ik wist zelf niet dat het al eerder was gedaan . Mijn idee kwam door het lezen van het draadje over de bloempot kachel .

 

Geert

 

Inventief, als je het zelf bedenkt. Ik had er nooit van gehoord, maar ik ging even zoeken, toen iemand zei dat het een rage is geweest. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Nu kook ik nooit in bloempotten, maar de Römertopf vind ik wel een tof ding en gebruik ik regelmatig.

 

Dit is ook gewoon hetzelfde materiaal als een bloempot. Deze moet je eerst een uurtje in 't water zetten, voordat je hem vult en in de oven schuift. Misschien helpt dan om het brood te doen loskomen?

(Zomaar ideetje hoor, geen idee of 't werkt)

 

Inderdaad, nou je het zegt. :)

Kijk dat filmpje nog even:

 

http://preppers.nl/forum/threads/8094-Bloempot-brood?p=194271&viewfull=1#post194271

 

Daar doen ze dat ook. En dan insmeren met olie en bloem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag heeft hij de kleine takken en de rotzooi in de fik gestoken . Mooi vuurtje .

 

Godzijdank is dat in Nederland verboden omdat bij deze onvolledige verbranding - het is materiaal dat een hoge vochtigheid heeft - enorm veel vuiligheid in de lucht komt. In Belgenland is het echter nog folklore op deze manier een tientje uit te sparen dat je anders bij de milieustraat zou moeten betalen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Godzijdank is dat in Nederland verboden omdat bij deze onvolledige verbranding - het is materiaal dat een hoge vochtigheid heeft - enorm veel vuiligheid in de lucht komt. In Belgenland is het echter nog folklore op deze manier een tientje uit te sparen dat je anders bij de milieustraat zou moeten betalen?

 

Hej Nonkel ook in België heb je naast uw kap vergunning een vergunning nodig om vuur te maken .

 

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Godzijdank is dat in Nederland verboden omdat bij deze onvolledige verbranding - het is materiaal dat een hoge vochtigheid heeft - enorm veel vuiligheid in de lucht komt. In Belgenland is het echter nog folklore op deze manier een tientje uit te sparen dat je anders bij de milieustraat zou moeten betalen?

Ligt toch ietsje anders hoor Nonkel.

Ook in Nederland mogen bijvoorbeeld boeren, snoeiafval verbranden. Er is wel regelgeving voor. Je mag bijvoorbeeld alleen hout verbranden en je moet rekening houden met de wind en uiteraard de veiligheid. In sommige plaatsen zijn daar een aantal dagen per jaar voor aangewezen.

Hier in de omgeving zie ik het zeer regelmatig dat er grote brandstapels in de fik gestoken worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Godzijdank is dat in Nederland verboden omdat bij deze onvolledige verbranding - het is materiaal dat een hoge vochtigheid heeft - enorm veel vuiligheid in de lucht komt. In Belgenland is het echter nog folklore op deze manier een tientje uit te sparen dat je anders bij de milieustraat zou moeten betalen?

 

Nee,in NL koopt iedere idioot met een tuintje van 10 bij 20 een "electrische hakselaar" om z'n 5 takjes van z'n mini appelboompje te verhakselen want dat is zo lekker milieu bewust.

Of rijdt iid 10 km met een kofferbak takjes naar de "milieustraat" om na achtelating van een tientje en z'n 5 takjes weer zelfvoldaan naar huis te rijden.

Weet je trouwens wel hoeveel takken er van een stuk bos komen als je een paar kuub hout zaagt?

Niks mis met het opstoken van snoeihout en roken doet het ook nauwelijks als je tenminste nog weet hoe je stoken moet.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...