Ga naar inhoud
GENEGEERD

Werke aan ... : Alledaagse voorwerpen een nieuwe bestemming geven.


lewieke

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 61
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Tja, en earthships he.

Buitenmuren van autobanden en zand en leem, binnenmuren van blikjes en leem, in muren gemetselde flessen voor licht, speels licht. En mozaieken betegelde keukens en badkamers. Een groot feest van verwerken van afval.

 

En voor mij heeft dat niks met vrekken te maken maar met hergebruiken.

Dat petflessen filmpje was fantastisch @Iewieke, dat had ik nog nooit gezien, fantastisch.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

[ATTACH=CONFIG]6863[/ATTACH]

 

Ik ben al een tijdje oud papier aan het sparen voor zo'n ding maar ze lijken me altijd zo fragiel. Heeft iemand ervaring met zo'n ding, of een enkelvoudige? Ik ben niet lomp of zo, ik krijg altijd dingen die heel kwetsbaar zijn :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben al een tijdje oud papier aan het sparen voor zo'n ding maar ze lijken me altijd zo fragiel. Heeft iemand ervaring met zo'n ding, of een enkelvoudige? Ik ben niet lomp of zo, ik krijg altijd dingen die heel kwetsbaar zijn :p

 

Ik heb ze nog niet, en ik spaar ook geen papier omdat ik opzie tegen het werk en het bijhouden van het papier. Volgens mij zijn ze wel te vertrouwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Papier en karton geven naar mijn zin te veel as. Het verbranden van de inkt zal ook niet al te milieuvriendelijk zijn vermoed ik. Ik vond wel een leuke brikettenpers voor een klein prijsje.

 

[ATTACH=CONFIG]6863[/ATTACH]

http://www.tuinadvies.be

 

Dank voor de link, voor dat geld hoef je niet meer over zelfbouw na te denken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij gooien echt zo'n beetje helemaal niets weg. 1 x in de maand of 6 weken hebben we een kliko met wat afval, meestal niet eens vol. (behalve als er visite is want die gooien alles klakkeloos in de kliko)

 

Plastic bakjes van vleeswaren worden gebruikt om in het voorjaar zaden in te kiemen.

idem voor yoghurtbekers en wc-rollen.

Plastic flessen worden gewassen en gevuld met zelfgemaakt (vlier- en appel-) champagne (kan uitzetten dus minder kans op knappen)

Ook worden plastic flessen verknipt tot trechters om bijv tomatensaus bij het wecken netjes in de potten te krijgen. De andere helft van die fles dient als " cloche" over iele plantjes in de moestuin.

Eten: alle resten van eten worden eerst voor de katten neergezet, als die de lekkere stukjes eruit gegeten hebben dan gaat het naar buiten op het gras en eten de honden gezamenlijk met de kippen de rest op.

Snoeihout uit de tuin wordt verhakseld met de hakselaar, hiervan worden paden aangelegd en een gedeelte gedroogd om in de kachel te gooien.

Walnoten worden gedopt voor walnotenolie, de doppen gaan in de kachel, evenals gedroogde sinaasappelschillen en gedroogde aardappelschillen. (drogen is een fluitje van een cent, gewoon in de houtoven leggen als we koken, na het koken is het knisperig en brandbaar)

Lege wijnflessen worden gewassen, van etiket ontdaan en gevuld met zelfgemaakte wijn en gekurkt.

(natuur-) kurken worden bewaard om de kachel mee aan te krijgen, zijn perfecte aanmaakblokjes.

Oude kleren worden bewaard, in repen geknipt en geweven tot kleden.

Kartonnen dozen (verpakkingsmateriaal, bruin/grijs) wordt platgestampt en bewaard tot de herfst om moestuinbedden mee af te dekken en onkruidvrij te houden.

Plastic kurken (veel in wijnflessen tegenwoordig) worden bewaard om flessen met sterke drank mee af te sluiten.

Oude fietswielen worden gebruikt in de moestuin om (vastgemaakt aan oude panlatten van het dak) de bonen tegen aan te laten klimmen mbv touwen.

Oude fiets binnenbanden, worden gebruikt om kettingsloten mee te omhullen.

Alle lege potjes van groente, sambal etc worden hergevuld.

Oude luxaflex wordt in stukjes geknipt en met watervaste stift gebruikt om aan te geven wat er gezaaid is in tuin en pot. Hiervoor gebruiken we ook reepjes stukgeknipte yoghurtbekers.

Kapotte sokken worden gevuld met lavendel en lieve-vrouwe-bed-stro en in de kledingkast gelegd voor de geur.

Oude vergane jute-zaken gaan op de moestuin tegen onkruid.

Stukken oud ijzer en metaal wordt als wapening gebruikt in te maken betonnen stoepjes en randjes.

Stelen van zonnebloemen worden gedroogd en het jaar erop gebruikt als klimpaal voor tomaten en bonen.

 

Nouja… ennuh… zelfs ons gebruikte wc-papier wordt hergebruikt om buiten een fikkie mee aan te krijgen! ;) Onze afvoer kan geen wc-papier aan dus dat moet apart in een emmer…tja dan kan je het beter ook maar her-gebruiken.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Dat van dat papier vind ik een beetje heel erg extreem, maar leg eens uit hoe je een kachel aanmaakt met kurk. En dat van die fietswielen vind ik ook interessant.

 

Stel je hebt een volle emmer gebruikt wc-papier.

Je gooit het in de vuilnis of je gooit het in de kachel. Wat is het verschil?

De tweede optie levert je energie. :)

 

Als je je reet afveegt, heb je ook een stukje schijtpapier in je handen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Extreem??? Waarom papier gebruiken?

 

Een echte prepper poept op zijn composthoop en veegt zijn billen af met gras of een konijn.:p

 

Aangenomen wordt dat mensen begonnen zich te reinigen met bladeren en takjes. Later werden ze meer vindingrijk en werden allerlei andere voorwerpen populair. De leefplek van de mens was daarbij doorslaggevend. Mensen die bijvoorbeeld in kustgebieden leefden, gebruikten vaak mossels of andere schelpen. Op Hawaï werden stukken schil van een kokosnoot gebruikt, en aan het hof van Louis XIV werd zelfs zijde gebruikt.

 

De Romeinen bouwden grote gezamenlijke openbare toiletten. Er werd nog geen papier gebruikt, maar een soort van spons die op een stok was bevestigd. De rijke Romeinen gebruikten wol en rozenwater. Wol werd ook gebruikt door de Vikingen, terwijl in Middeleeuws Europa voornamelijk gras en hooi werden gebruikt. Eskimo’s gebruikten sneeuw en toendra mossen. In China werd al vanaf 1391 grote vellen papier gebruikt door de keizers. Jaarlijks werden er zo’n 720.000 vellen geproduceerd.

 

In India, Indonesië en een aantal arabische landen wordt vandaag de dag nog steeds de hand gebruikt. De linker hand, om precies te zijn. Vandaar dat wij nog steeds een hand geven met rechts. De linker is immers onrein! De Islamitische leer schrijft voor dat er geveegd moet worden met stenen of stukken aarde, daarna gereinigd met water en tenslotte gedroogd met linnen. De echte fanatiekelingen dragen deze attributen nog altijd bij zich voor het geval dat…

 

Op het Amerikaanse platteland gebruikte men maiskolven. In de achttiende eeuw kwam de krant op in Amerika, en van het krantenpapier werd dankbaar gebruik gemaakt. Er gaat een verhaal de ronde dat een rijke adelijke zijn zoon opdroeg om altijd een goedkoop boekje met Latijnse gedichten mee moest nemen. Op deze manier had hij iets te lezen op de pot en ging elke gelezen pagina een nuttig einde tegemoet!

 

In 1857 produceerde de New Yorkse zakenman Joseph Gayetty het eerste verpakte toiletpapier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat van dat papier vind ik een beetje heel erg extreem, maar leg eens uit hoe je een kachel aanmaakt met kurk. En dat van die fietswielen vind ik ook interessant.

 

Gewoon ipv aanmaakblokjes kurk aansteken, even geduld hebben en rond draaien en dan in de kachel leggen aanmaakhout en blokjes hout. Je hoef niet moeilijk te doen, je kachel is in no-time aan.

 

Hier de fietswielen:

 

tuin-008.jpg.43b1f397dd6bb9cb30b37adaa7df7cb9.jpg

 

Niet heel goed zichtbaar maar vanaf de wielen lopen draden naar beneden, daar klimmen de bonen langs omhoog.

 

vuur aanmaken met kurk als aanmaakblokje:

 

DSC02286.jpg.6f0e1c44fc0bcb2be7c739e04d056ed5.jpg

 

Sorry sorry, voor de foto zojuist ff gemaakt, geen natuurkurk binnen handbereik, dus voor de foto een plastic kurk. (werkt overigens nog beter, brandt langer en ook buiten als het nattig is, is alleen wat minder milieuvriendelijk)

Deze plastic kurk brandde enkele minuten en het blok hout wat erop lag vatte in die tijd vlam. Kachel aan! Geen omkijken naar ;)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Extreem??? Waarom papier gebruiken?

 

Een echte prepper poept op zijn composthoop en veegt zijn billen af met gras of een konijn.:p

 

.

 

Ik begrijp nooit waarom iedereen zoveel pakken wc-papier loopt te preppen, dat neemt mega-veel ruimte in beslag terwijl het naar mijn idee echt geen noodzaak is.. nouja ieder zijn ding natuurlijk :D Zolang je beschikt over schoon water is papier in mijn ogen totaal overbodig. Wij hebben het nu gewoon voor het gemak, maar WTSHTF heb je toch al niet al te veel gemak.. Geen wcpapier in mijn voorraad. (sorry jongens voor de mensen die hierheen willen gaan vluchten tzt , neem je eigen papier ff mee als dat nog in je BOB-je past :p )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Extreem??? Waarom papier gebruiken?

 

Een echte prepper poept op zijn composthoop en veegt zijn billen af met gras of een konijn.:p

 

Correctie: Je kunt beter een kat gebruiken, die wast zichzelf weer voor de volgende keer. :p

 

Maar zoals @Piroska al aangaf, toiletpapier is niet onmisbaar, wel een luxe uiteraard. Totdat ik 'prepper' werd, had ik nooit veel bij me in 't bos en blijkt dat vindingrijkheid en wat ervaring ook werkt. Een lekkere bos vogelmuur, gecombineerd met een handig groot blad van bv. de ridderzuring doet het ook wel. Twee van die pakketjes is genoeg, derde keer toch wel handig voor als 't nodig blijkt, want staat zo lullig om met je broek op je knieën nog wat extra's bij elkaar te graaien.

 

Iets zachts, met een groot blad voor de hanteerbaarheid. In 't voorjaar is jong berken-, of beukenblad ook wel lekker, als 't maar zacht genoeg is.

 

Ervaring leert dat Euphorbia Esula, niet plezierig is aan de bips. Jammer genoeg zoek je een dergelijk redelijk onopvallend kruid pas op na de ervaring en leer je dat hij in 't Nederlands Heksenmelk wordt genoemd. Een rete geïrriteerde bilspleet hou je daar van over. :mad: :rolleyes: ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...