Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Log in om dit te volgen  
Tom

Dorp in Madagascar getroffen door builenpest

Recommended Posts

Een dorp in Madagaskar is getroffen door een dodelijke uitbraak van de builenpest, dit hebben medische experts op het eiland bevestigd.

Test werden uitgevoerd na ten minste 20 mensen in het dorp de ziektedrager waren, in de buurt van de noord-westelijke stad van Mandritsara, er werd gemeld dat ze vorige week zijn gestorven.

Het Internationale Comite van het Rode Kruis waarschuwde in oktober dat Madagascar gevaar liep van een pestepidemie.

LEES MEER OP BBC NEWS

Komt natuurlijk de vraag bij ons op, kun je hier tegen preppen?

Lees hier dat er weinig tegen te doen is, behalve een goede hygiëne.

http://www.onhealth.com/plague/article.htm

Omdat het blijkbaar voorkomt bij onhygiënische omstandigheden dus na een SHTF scenario kan men dus deze uitbraak verwachten.

Deze post delen

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast gerbewoner

Het probleem met dit soort dingen is dat je zelf wel kan preppen, maar dat anderen dat ook moeten doen wil je een dergelijke uitbraak voorkomen. Als jij schoon leeft temidden van een vuilnisbelt krijg je er vanzelf wat van mee. Aangezien deze ziekte wordt verspreid via ratten, moet je dus zorgen dat er geen ongedierte je huis binnen kan komen en juist als je veel voedsel opgeslagen hebt loop je een risico.

Zorg er iig dus voor dat je voedsel goed dicht verpakt is en dat je ongedierte buiten de deur houdt. Als je twijfelt aan de conditie van eventuele bezoekers zul je die dus ook buiten moeten laten. Lastige keuzes.

Deze post delen

Bij een shtf situatie, ga je zo ie zo een toename zien van vele ziekten. Daar moet je je geen illusies over maken.

Vergeet niet dat in de middeleeuwen 1/3 van de europese bevolking is uitgeroeid door de builenpest (de zwarte dood). Ook malaria was bv geen ongewone ziekte in Zuid-Europa.

De pest werd ook regelmatig gebruikt als biologisch wapen. Het was niet ongewoon dat een leger dat een stad belegerde, lijken die met de pest besmet waren in die stad katapulteerde, of gebruikte om levensnoodzakelijke waterbronnen te besmetten. De mens is toch een inventief wezen hé :)

Wat Gerbewoner zegt klopt, de pest wordt veroorzaakt door de pestbacterie (Yersinia pestis), deze leeft in vlooien (die er zelf geen last van hebben) maar als je door die vlooien wordt gebeten komt de bacterie in je bloedbaan terecht en ben je dus besmet.

De vlo zelf wordt weer verspreid door ratten, waarop ze ook leven. Naar het schijnt kunnen ratten echter ook overlijden aan de builenpest.

Zoals met zovelen van deze ziekten zijn ze nu wel goed te behandelen (voor de pestbacterie bestaan er antibiotica) maar dat zal wel anders zijn in een SHTF situatie.

We gaan met zen allen terug naar de middeleeuwen, dat is wel duidelijk...

Deze post delen

de pest is prima te bestrijden met antibiotica, plus in europa zijn de bruine ratten bijna weg ( vloi van die ratten brengen de bacterie over) .kortom wie genoeg geld heeft voor antibiotica, of zij heeft ingeprep,ga er niet aan dood. joepie

• Leuk 1

Deze post delen

de pest is prima te bestrijden met antibiotica, plus in europa zijn de bruine ratten bijna weg ( vloi van die ratten brengen de bacterie over) .kortom wie genoeg geld heeft voor antibiotica, of zij heeft ingeprep,ga er niet aan dood. joepie

vroeger waren het juist de allerarmsten die meer kans van overleven hadden omdat ze beschimmeld voedsel aten die met de juiste schimmel begroeid waren

• Leuk 1

Deze post delen

Die ratten zullen zeer snel terug komen. De wolf is ook aan het terugkomen:) Het is niet omdat je de ratten niet (meer) ziet, dat ze er niet meer zijn en niet zeer snel kunnen toenemen als ze daartoe de kans hebben.

En wat die antibiotica betreft, u bent blijkbaar goed op de hoogte, zou u mij dan eens kunnen uitleggen waarom Beta lactams niet zouden werken tegen de pestbacil, maar tetracyclines, chlooramphenicolen en streptomycines wel.

En welke merknamen moet ik me dan aanschaffen voor de juiste AB ?

Deze post delen

De ratten zijn er al hoor, zelfs in plagen. Gewoon in de grote steden. Heel even gegoogeld, en dan vind je al Amsterdam-Zuid, Nieuw-West, Kolenkitbuurt.

Vorig jaar paar keer op tv gezien. Nee, die ratten, die zijn er al.

Bizar filmpje van muizen op het dagelijks verse brood van AH op station Utrecht. Eet smakelijk.

Deze post delen

Die ratten zullen zeer snel terug komen. De wolf is ook aan het terugkomen:) Het is niet omdat je de ratten niet (meer) ziet, dat ze er niet meer zijn en niet zeer snel kunnen toenemen als ze daartoe de kans hebben.

En wat die antibiotica betreft, u bent blijkbaar goed op de hoogte, zou u mij dan eens kunnen uitleggen waarom Beta lactams niet zouden werken tegen de pestbacil, maar tetracyclines, chlooramphenicolen en streptomycines wel.

En welke merknamen moet ik me dan aanschaffen voor de juiste AB ?

ik weet niks van antibiotica, ja welke je best voor longontsteking ,welke voor huid infectie dat soort dingen, veder dan dat kom ik niet.voor betere info met je de orakel aanspreken.

wel is het zo dat de bruine ratten er bijna niet meer zijn, ze zijn verdrongen door de zwarte ratten, en daarom kom pest ook niet meer zo veel voor.

Deze post delen

Op Madagaskar is er sprake een dodelijke plaag, vergelijkbaar met de 'Black death',

overgebracht door vlooien. Maar er dreigt een verdere verspreiding, vooral vanwege een variant die overgebracht kan worden door hoesten.

http://edition.cnn.com/2015/01/31/health/madagascar-plague/index.html

http://www.bloomberg.com/news/articles/2015-01-28/madagascar-moves-to-tackle-plague-as-fatal-storm-raises-risk

http://foxct.com/2015/01/31/experts-raise-alarm-as-plague-kills-dozens-in-madagascar/

• Leuk 1

Deze post delen

Gast ghostwhiper

Speelt inderdaad al van voor december maar om een of andere reden is deze uitbraak niet zo belangrijk als ebola.

Was het zelf al weer vergeten tot nu.

Edit:

Even de wiki van de uitbraak van de pest in London opgezocht.

According to the Bills of Mortality, there were in total 68,596 deaths in London from the plague in 1665.

http://en.wikipedia.org/wiki/Great_Plague_of_London

Deze post delen

Is er al een 555-banknummer geregeld en een nationale hulpaktie met Bekende Nederlanders? Voor Emile Ratelband zie ik nieuwe kansen. :)

Deze post delen

Gast Repelsteeltje
Ebola opgelost. Hup naar de volgende, no problemo.

Men zou bijna gaan denken dat Moedertje Aarde er iets mee bedoelt.

Het word tijd om de Jack Russel's in te gaan zeten in Madagaskar. Daar lopen dus gewoon te veel ratten rond met nog kleiner ongedierte op hun rug.

Deze post delen

Gast Heksenboot
Men zou bijna gaan denken dat Moedertje Aarde er iets mee bedoelt.

Het word tijd om de Jack Russel's in te gaan zeten in Madagaskar. Daar lopen dus gewoon te veel ratten rond met nog kleiner ongedierte op hun rug.

:) Ik had het niet over Moedertje Aarde. Eerder over Programmeurs, die Angst gebruiken om Schapen tam te houden.

Deze post delen

Gast Repelsteeltje
:) Ik had het niet over Moedertje Aarde. Eerder over Programmeurs, die Angst gebruiken om Schapen tam te houden.

Dat is een geheel ander onderwerp. Hoewel Moedertje Aarde misschien wel de beste analoge programmeur is die de Aarde bezit.

Ps: Wat heb jij tegen programmeurs?

Deze post delen

Gast ghostwhiper
ach wat antibiotica en hygiëne ent probleempje is opgelost...... als ze willen

En dan muteert het samen met ebola :eek:

Deze post delen

En dan muteert het samen met ebola :eek:

en...... begint het spelletjes terug opnieuw..... totdat we verantwoordelijk met antibiotica leren omgaan

Deze post delen

Gast Heksenboot
Dat is een geheel ander onderwerp. Hoewel Moedertje Aarde misschien wel de beste analoge programmeur is die de Aarde bezit.

Ps: Wat heb jij tegen programmeurs?

Sorry, ik gebruik teveel beeldspraak. Jij ook.

Maar als je goed leest, zie je wat ik tegen "programmeurs" van mensen heb.

Het is niet echt een ander onderwerp, berichtgeving over besmettelijke ziektes gebruiken om mensen bang te houden. En daarmee tam.

Kijk, jij gaat uit van "Moedertje Aarde", oftewel "de natuur". "De Natuur heeft een Bedoeling". ? :)

Ik ga uit van menselijke ingrepen, die bewust worden gedaan. Berichtgeving om mee te beginnen.

Deze post delen

hmm zie het eerder als een ingenieus systeem waarbij er steeds gestreefd word om een zeker evenwicht te herstellen dat door een parasitische soort , door ons gedefineerd als "mens"

al een lange tijd uit evenwicht is gebracht

Deze post delen

Gast Repelsteeltje
Sorry, ik gebruik teveel beeldspraak. Jij ook.

Maar als je goed leest, zie je wat ik tegen "programmeurs" van mensen heb.

Het is niet echt een ander onderwerp, berichtgeving over besmettelijke ziektes gebruiken om mensen bang te houden. En daarmee tam.

Kijk, jij gaat uit van "Moedertje Aarde", oftewel "de natuur". "De Natuur heeft een Bedoeling". ? :)

Ik ga uit van menselijke ingrepen, die bewust worden gedaan. Berichtgeving om mee te beginnen.

Ik snap jouw punt.

Echter bedoel ik niet dat de natuur een bedoeling heeft. De natuur past zich aan zoals altijd.

Er zijn te veel insecten? Het jaar erop meer vogels.

Er zijn teveel mensen? Dan komen er vanzelf meer........?

Deze post delen

Gast ghostwhiper
De natuur past zich aan zoals altijd.

Ebola, Marburg, pest zelfs de mazelen doen hun best.

Deze post delen

Moeder natuur is meedogenloos. De zwakken sterven, de sterken overleven. Zo gaat dat al miljoenen jaren. Het is de enige manier om een samenleving sterk, gezond en levensvatbaar te houden.

Deze post delen

Gast Heksenboot
Ik snap jouw punt.

Echter bedoel ik niet dat de natuur een bedoeling heeft. De natuur past zich aan zoals altijd.

Er zijn te veel insecten? Het jaar erop meer vogels.

Er zijn teveel mensen? Dan komen er vanzelf meer........?

En dat punt snap ik ook. :)

Soms moet je gewoon even doorvragen wat iemand bedoelt, omdat sommige termen verwarrend zijn en open staan voor misinterpretatie.

Deze post delen

Moeder natuur is meedogenloos. De zwakken sterven, de sterken overleven. Zo gaat dat al miljoenen jaren. Het is de enige manier om een samenleving sterk, gezond en levensvatbaar te houden.

Alleen doet de mensheid er alles aan om dat gezonde proces tegen te werken.

Zeer verregaande zorg van mensen die 't in de natuur nooit zouden redden door wat voor handicap dan ook. Aan de ene kant zeer humaan, aan de andere kant, genetisch en evolutionair gezien, misschien toch niet zo handig...

Shit hee, je MAG niet eens meer sterven als je daar zelf voor kiest.

Nee, evolutie en survival of the fittest staat voor de mensheid grotendeels buiten spel en het zou mij niet verbazen als we daar op termijn grote last mee krijgen.

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Log in om dit te volgen  

• Nieuwe aanmaken...