Ga naar inhoud
GENEGEERD

Geheime code in printers en scanners

f150
 Share

Recommended Posts

Zeer recent had ik een boeiend gesprek met een bekende prepper van dit forum. Terloops wees hij me - niet zonder enige trots - op zijn nostalgische typemachine. 'Die kan nog eens van pas komen', zei ik. 'Al was het maar om een anoniem briefje te maken. Je kent de film Das Leben der Anderen toch wel? De mannen van de Stasi waren lieverdjes vergeleken met de staatscontrole van nu. Nu staat er op elke printafdruk een verborgen tracking code van de printer, inclusief een timestamp.'

We waren allebei verbouwereerd. Ik omdat hij het niet wist. Hij eigenlijk zelf ook omdat hij het niet wist. What's going on?

Sinds 2001/2002 worden cryptoglyfen toegepast in de meeste printers (en scanners). De door Alpvision ontwikkelde technologie laat een patroon (fingerprint) achter van kleine punten ter grootte van 20-30 microns. Onzichtbaar voor het oog, maar genoeg om een 128 bits cypher key achter te laten met het serienummer en tijdstip van printen. Door de extreem lage signaal/ruis verhouding, is de code onzichtbaar voor het oog.

In 2005 kraakte een research team van de Electronic Frontier Foundation (EFF) de code, die afkomstig was van de US Secret Service. Op hun website kun je ook zien hoe je je printer kunt testen op de onzichtbare machine codes en kun je de source code downloaden om de codes te kraken.

De code, ooit verkocht als anti valsemunterij maatregel, zorgt er nu voor dat elke printafdruk terug te voeren is tot de printer, en via het serienummer, de leverancier en de printerlog, terug te voeren tot degene die de printopdracht uitvoerde.

Nederland liep overigens voorop met deze technologie. In 2004 haalde Ed Kraszewski van de Nederlandse KLPD internationaal de pers met nieuwe technologie ism de kopier fabrikanten.

Het is misschien voor velen oud nieuws. Maar doordat het in de vergetelheid is geraakt, misschien toch weer 'nieuw nieuws'.

bronnen:

http://www.alpvision.com/pdf/2006_07_InfoSecura.pdf

https://www.eff.org/press/archives/2005/10/16

http://www.pcworld.idg.com.au/article/8305/dutch_track_counterfeits_via_printer_serial_numbers/

• Leuk 2
Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
@f150 ik geloof je meteen maar als ik kijk naar de gemiddelde kwaliteit van mijn HP (deskjet) printer die niet eens normaal een volledig leesbaar adres kan uitprinten vraag ik mij wel af wat er overblijft van de 20 micron code :)

Deze technologie zit - voor zover mij bekend - ook niet in de inkjetprintertjes van de Aldi. Op de website van EFF staat een lijst, waarvan ik me ook weer afvraag of die actueel is, omdat het onderwerp nagenoeg geen aandacht meer geniet:

https://www.eff.org/pages/list-printers-which-do-or-do-not-display-tracking-dots

Link naar reactie

Deze technologie zit - voor zover mij bekend - ook niet in de inkjetprintertjes van de Aldi. Op de website van EFF staat een lijst, waarvan ik me ook weer afvraag of die actueel is, omdat het onderwerp nagenoeg geen aandacht meer geniet:

https://www.eff.org/pages/list-printers-which-do-or-do-not-display-tracking-dots

Oh gelukkig, dan kan ik gewoon mijn dreigbrieven op dit ding blijven afdrukken ;)

Link naar reactie

Daarom heb ik een printer gekocht bij de domeinen, ex-justitie. Die gebruik ik alleen voor mijn al dreigbrieven hahahaha

Maar een andere optie is om te printen met zwarte letters op een gele achtergrond ;-)

Als je nog een printer hebt uit 2004 werkt dat misschien wel:( Tegenwoordig worden nieuwe watermerk technologieën gebruikt zoals unique colour banding. Dit jaar is er nog een onderzoek uitgekomen (Photocopier forensics based on arbitrary text characters) waaruit blijkt dat uit tal van kenmerken de printer kan worden herleid. Verder wordt er nog veel opgeslagen in de geheugens/hd's van printers en kopiers.

Link naar reactie

Gast gerbewoner

Maar dan is dus iedere printer die je via Marktplaats koopt veilig. Evt met een nieuw aangemaakt account via een open wifi punt contact leggen met de verkoper. Ophalen en contant afrekenen met briefjes die je in de winkel als wisselgeld hebt gekregen en daarmee is ieder spoor naar de printer weg. Sowieso, als je een printer in de winkel koopt en deze contant betaald wordt er niet echt een spoor achtergelaten. Ik ga er zomaar vanuit de eventuele banden van de beveiligingscamera's na een paar weken wel gewist worden.

Link naar reactie

Maar dan is dus iedere printer die je via Marktplaats koopt veilig. Evt met een nieuw aangemaakt account via een open wifi punt contact leggen met de verkoper. Ophalen en contant afrekenen met briefjes die je in de winkel als wisselgeld hebt gekregen en daarmee is ieder spoor naar de printer weg. Sowieso, als je een printer in de winkel koopt en deze contant betaald wordt er niet echt een spoor achtergelaten. Ik ga er zomaar vanuit de eventuele banden van de beveiligingscamera's na een paar weken wel gewist worden.

Goed dat je dat meldt. Je kunt, met wat kunst- en vliegwerk, best nog redelijk anoniem blijven. Maar het is natuurlijk best ziek dat we zo paranoia moeten denken en handelen bij de aanschaf van een printer.

Link naar reactie

het zal ook meer 'mis' gaan met de mensen die na aanschaf van die nieuwe printer deze op hun pc installeren en vaak ook gratis registreren bij de fabrikant. dan is je anonimiteit gelijk weer weg.

Link naar reactie

Jeetje @f150, waar haal je dit toch allemaal vandaan man! Zo ben ik op deze druilerige dinsdagmiddag weer een illusie (veilig en anoniem printen) armer en een weetje (ook via printers/printjes kan men je volgen!) rijker.

Beetje offtopic: Heb je er ooit over nagedacht om een bedrijf te beginnen in "anonimisering" voor mensen die op hun privacy gesteld zijn? Zie in dat kader ook dit bericht: http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2013/12/geloof_ons_niet_geloof_een_echte_hacktivist.html#more Staan heel wat reacties onder van mensen die aangeven hiervoor te willen betalen. Ik zie een businessmodel!

Link naar reactie

Gast gerbewoner
Je kan enkel basic good practises aan de man brengen, maar de mensen zijn zo slordig en nonchalant, dat dit weinig zin heeft...

Dat is inderdaad het grootste probleem. Hoeveel moeite wil je doen om onder de radar te blijven. Ga je een stap verder dan koop je eerst via marktplaats een andere laptop. Uiteraard contant en als je mailverkeer met de aanbieder wilt ontlopen dan bel je hem met een prepaid telefoon die je alleen voor dat doel gekocht hebt en die je na de transactie weggooit. Met die laptop kun je dan allerhande transacties doen die je graag niet aan jezelf gekoppeld wilt hebben. Daar komt de McDonalds om de hoek kijken. Het eten daar is slecht maar ze bieden wel allemaal gratis wifi aan. En ze zitten op zoveel plekken dat het niet moeilijk is even naar de Mac te gaan om wat te mailen. Als je dan alle transacties met contant geld doet, ben je echt niet traceerbaar.

Maar ja wie doet nou zoiets :D

Link naar reactie

Op de parking van de McDo werkt de gratis wifi ook... Maar ja, wie gaat er nu met zijn laptop op schoot in de auto zitten?

Zie er hier genoeg (zakenlui) die dat doen. Maar niet meer nodig. Zo'n beetje iedere grote stad heeft hotspots of mensen die hun router niet goed ingesteld hebben ;-)

Link naar reactie

• 7 months later...

De voorzitter van de onderzoekscommissie die de spionage praktijken van de inlichtingendiensten onderzoekt, Patrick Sensburg, pleit voor de invoering van de typemachine. Hij verwees daarbij ook naar het gebruik van typemachines in Rusland voor bepaalde documenten.

Veel bijval kreeg hij niet, maar het voorstel is op z'n minst opvallend:

http://www.welt.de/politik/deutschland/article130129603/NSA-Gremium-erwaegt-Geheimwaffe-Schreibmaschine.html

• Leuk 1
Link naar reactie

• 3 months later...
De voorzitter van de onderzoekscommissie die de spionage praktijken van de inlichtingendiensten onderzoekt, Patrick Sensburg, pleit voor de invoering van de typemachine. Hij verwees daarbij ook naar het gebruik van typemachines in Rusland voor bepaalde documenten.

Veel bijval kreeg hij niet, maar het voorstel is op z'n minst opvallend:

http://www.welt.de/politik/deutschland/article130129603/NSA-Gremium-erwaegt-Geheimwaffe-Schreibmaschine.html

Typemachines zijn ook niet bepaald anoniem. Door slijtage, miniscule foutjes in de stempels en inktresidu blijkt het niet zo moeilijk om een getypte tekst te herleiden naar een specifieke typemachine.

Zo werd vroeger voor rechtbanken het bewijs geleverd dat bv. een dreigbrief getypt was op een bepaalde specifieke machine.

Hiervoor is het natuurlijk wel noodzakelijk dat men al een verdachte op het oog heeft en dus de fysieke typemachine en document in bezit heeft.

Link naar reactie

De Association for Computing Machinery heeft een document uitgegeven waarin de systematiek van de 'yellow dots' wordt uitgelegd. Deze details heb ik tot nu toe nog niet eerder gevonden:

https://dl.acm.org/citation.cfm?id=2656437

Boeiende info!

Ik heb ook eens in een grijs verleden PCL5 codes zitten hacken om de printer aansturing aan te passen. Dit om een soort "sjabloon" op elke print te krijgen....was erg leerzaam. Er zaten wat leuke codes bij waarmee je het eea kon printen zonder dat het direct zichtbaar was met het blote oog.....

Link naar reactie

Ik heb een "klerelaser" van HP dus daar zit 't zeker in. Ik wist dit inderdaad ook. Wat ik niet weet, maar me wel afvraag is, als ik een foto print die ik ergens gemaakt heb, staat de metadata van die foto (gps locatie, datum etc) dan ook in die code? Ik ga er maar vanuit van wel :(

Net zoals ik ervan uit ga dat alle printjes ergens opgeslagen worden in dat ding dus als ie stuk gaat vernietig ik 'm zelf wel. Ik ga 'm niet wegbrengen bij de milieuboer. Toner wel natuurlijk :)

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...