Ga naar inhoud
GENEGEERD

Wondbehandeling: Dakin's oplossing


Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Ik bestel de baking soda altijd hier. Link heb ik van elders op dit forum. Redelijke prijs en ik bestel een grote doos vol. Heb geen auto dus voor dit soort dingen is die site ideaal :)

 

hier heb ik een paar maanden geleden ook een doos van 10 stuks besteld, snel geleverd en goedkoper dan in de meeste winkels.

 

WEL heb ik onlangs bij ons in de Jumbo gezien dat deze doosjes backing soda (van Arm en Hammer) in het assortiment zitten. Nou kan het zijn dat jouw Jumbo dit niet heeft want het assortiment verschilt nog wel eens, maar je mag bij de Jumbo altijd (aan de manager) vragen om producten die ze niet hebben, ze gaan er dan proberen aan te komen en indien dit lukt komt het dus in de winkel. De prijs lag tussen 1,50 en 2,00 euro dus duur is het niet (bij online bestellen zit je wel weer met verzendkosten oa.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Loreen, het zijn deze pakjes.

Ik had toevallig deze week bijgehaald. Bij de eerste toko stonden geen prijzen, toen ik erom vroeg wilde hij er 2,80 voor hebben.

Duh, dacht het niet zeg, dan kijk ik wel verder.

De tweede toko had ze voor 1,25 geprijsd in he schap staan. Laat je dus niet neppen, als ze doorhebben dat je het "nodig hebt".

baking_soda_nl_bakingsoda02.gif

 

Vandaag speciaal naar de toko gegaan hiervoor, maar helaas... Hadden ze niet!

Uiteraard niet met lege handen naar huis gegaan, dus het tripje was niet voor niets ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

@vheeswijk ik ben echt slecht met het berekenen van alle verhoudingen. Nu kom ik nog wel uit het recept met de dunne bleek maar ik heb chloortabletten met 1,5 gram chloor per tablet.

 

http://www.medicsafe.nl/artikel/medicarine-chloor-tabletten-27-gr.html

 

In hoeveel liter water moet ik nu zo'n tablet oplossen om tot de juiste verhouding te komen? Op de pot staat 1 tablet per 3 liter water voor het ontsmetten van oppervlakten. Kan ik die verhouding ook aanhouden voor Dakin's oplossing?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@vheeswijk ik ben echt slecht met het berekenen van alle verhoudingen. Nu kom ik nog wel uit het recept met de dunne bleek maar ik heb chloortabletten met 1,5 gram chloor per tablet.

 

http://www.medicsafe.nl/artikel/medicarine-chloor-tabletten-27-gr.html

 

In hoeveel liter water moet ik nu zo'n tablet oplossen om tot de juiste verhouding te komen? Op de pot staat 1 tablet per 3 liter water voor het ontsmetten van oppervlakten. Kan ik die verhouding ook aanhouden voor Dakin's oplossing?

 

Ja die verhouding kun je aanhouden. Voor een Dakin's solution variant (iets feller) een afgestreken theelepeltje natrium bicarbonaat toevoegen.

Als je wilt kunnen spuiten met een fijne nevel kun je nog drie druppels vaatwasmiddel (bv. Dubro) toevoegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja die verhouding kun je aanhouden. Voor een Dakin's solution variant (iets feller) een afgestreken theelepeltje natrium bicarbonaat toevoegen.

Als je wilt kunnen spuiten met een fijne nevel kun je nog drie druppels vaatwasmiddel (bv. Dubro) toevoegen.

Dank je wel! In dit geval zal ik dan als ik drie liter maak, drie afgestreken theelepels natrium bicarbonaat toevoegen. En dan een paar druppels vaatwasmiddel.

 

Zitten er wat dit betreft nog nadelen aan het gebruik van chloortabletten? Ik lees er weinig over namelijk hier maar het leek mij juist wel handig. Goed, het is wat duurder maar ik heb 900 tabletten liggen (dus goed voor 2700 liter oplossing) en het neemt niet meer ruimte in dan een fles bleekwater en het heeft een onbeperkte houdbaarheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Zelfs de beruchte ziekenhuisbacterie MRSA legt hierbij het loodje.

@vheeswijk (huischemicus)

 

Beste vheeswijk,

 

Ik heb tijdens een opname in het ziekenhuis veel foute dingen gezien en mee gemaakt, het gevolg bij mij besmetting in de bloedbaan van de E-coli bacterie, heb het ternauwernood overleeft.

De telefoontjes worden in alle gevallen beantwoord zonder dat de toestellen steeds worden gedesinfecteerd, hoe zou dat trouwens moeten???

 

Groet,

J.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste vheeswijk,

 

Ik heb tijdens een opname in het ziekenhuis veel foute dingen gezien en mee gemaakt, het gevolg bij mij besmetting in de bloedbaan van de E-coli bacterie, heb het ternauwernood overleeft.

De telefoontjes worden in alle gevallen beantwoord zonder dat de toestellen steeds worden gedesinfecteerd, hoe zou dat trouwens moeten???

 

Groet,

J.

 

Dakin's solution is wellicht té corrosief voor electronica. Persoonlijk zou ik gaan voor een watje gedrenkt met 70%+ alcohol. (Eerst handen goed wassen met Clearasyl zeep om herinfectie van de telefoon met besmette handen te voorkomen.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...
Bleek verouderd ,is er een manier om de sterkte te meten ?

 

Ik ben er mee bezig want het is nu prettiger te werken in de garage.

Ik ben bezig met 3 opties om een indruk te krijgen van de kwaliteit van dunne bleek.

 

  1. Test met rode-kool sap.
  2. Testen met urine. (opschuimen!).
  3. Testen met stijfsel of aardappelzetmeel en Kalium jodide.

Ik hoop spoedig te berichten over deze experimenten.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kwaliteits-test op dunne bleek (Methode 2) hierboven.

 

Bleekmiddel werd vooral vroeger getest op urine om te kijken of je zwanger bent [ref.1] [ref. 2]. Google ook op: `bleek en urine` Als het gaat schuimen dan ben je zwanger. Schuimt het niet dan ben je niet zwanger. Dit is een broodje aap-verhaal want als de bleek goed is dan gaat dat altijd schuimen. Ook bij mannen.

In urine zit Ureum (H2N-CO-NH2), een afbraakproduct van eiwitten in het lichaam dat reageert met Natriumhypochloriet onder vorming van gassen en dit vormt dan een schuimkraag op de urine die tamelijk stabiel is. Er zijn meer baker-praatjes rond bleekwater. Men beweert dat er er dan direct chloorgas ontstaat, maar dat is niet waar. Er ontstaan echter kleine hoeveelheden chloor-amines die echter ook schadelijk zijn. Het is zelfs een explosief gifgas. Gelukkig ontstaat er maar héél weinig gas dat zeer instabiel is en dan pas ontleedt in chloorgas. Je kunt de proef zelfs binnenshuis uitvoeren, bijvoorbeeld op het aanrecht.

 

Uitvoering van de proef:

Aan een halfvol borrelglaasje verse urine worden 3 á 4 pipetjes onverdunde dunne bleek toegevoegd. Voor het maken van DIY-pipetjes wordt u verwezen naar een eerdere posting.

Als de bleekwater goed is dan ontstaan er gasbelletjes die tenslotte en schuimkraag vormen van minstens 4 mm hoog. Deze schuimkraag moet zéér stabiel zijn en is na minstens 15 minuten nog even hoog. Indien deze waarneming juist is dan is de dunne bleek van goede kwaliteit. Indien er geen of nauwelijks gas ontstaat, zoals bij verdunde bleek, en er geen stabiele schuimkraag ontstaat dan is de dunne bleek absoluut onbruikbaar. Gebruik altijd dunne bleek.

 

Deze test is zó simpel, dat je deze als de SHTF altijd kunt uitvoeren. Geen exotische chemicaliën of apparatuur. Dit is een kwalitatieve test en geen kwantitatieve test. Het resultaat is óf goed of slecht. Gelukkig is de dosering van dunne bleek voor drinkwater een overkill. Bij twijfel kun je anders 45 minuten wachten alvorens het drinkwater te gebruiken.

 

Urine.jpg

 

Er zijn meer proefjes die je kunt doen met biologische substraten. Zo kun je ook kwaliteit van je waterstofperoxide testen met een druppeltje vers bloed of door een druppeltje waterstofperoxide op een schijfje rauwe aardappel te druppelen. In beide gevallen gaat het ook schuimen (zuurstof). In beide reacties gaat het om enzymatische reacties, want als je het bloed of de aardappel kookt dan is de test altijd negatief. Dan zijn de enzymen (peroxidases) kapot. Leuke biochemie.

@vheeswijk (huischemicus)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Alternatieve kwaliteitstest op dunne bleek

 

In de posting hierboven vindt u een kwaliteitstest voor dunne bleek met behulp van urine.

 

Je kunt echter met lakmoes-papier ook de kwaliteit testen van dunne bleek. Lakmoespapier heb ik gemaakt uit de schillen van blauwe druiven, maar je kunt het ook maken van rode koolsap, rode wijn, blauwe bessen, etc. @Wafels heeft ook dergelijke papieren gemaakt van, naar ik mij herinner, van bramen en vlierbessen. De bereidingen heb ik al eerder gepost.

In genoemde posting was het de bedoeling vooral het hypochloriet aan te tonen bij hoge verdunningen, terwijl in deze post de nadruk ligt op het testen van onverdunde dunne bleek, dus bij hoge concentraties. Aanstippen van blauwe lakmoes-papier met een klein druppeltje dunne bleek geeft een witte vlek. Als deze witte vlek onmiddelijk, d.w.z. binnen 1 seconde wordt gevormd, dan is dat een aanwijzing dat de dunne bleek van goede kwaliteit is. Als dat bleken langer duurt is de dunne bleek niet meer goed.

 

Lakmoes.jpg

 

Droge lakmoespapieren zijn in het donker zeer lang houdbaar. De meesten onder ons kennen lakmoespapier voor het grofweg meten van de pH van oplossingen. In basische oplossingen (soda, natronloog, borax, etc) is het papiertje blauw en met zuren (azijnzuur, citroenzuur, zoutzuur, ed.) is het papiertje roze-rood.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@vheeswijk , weer een prachtig stukje :cool: vooral deze urine test ,want inderdaad dat heeft iedereen altijd voor handen .

Lakmoes en dat papier wat wij hadden met wijn en wat ik deed met bramen sap moet je eerst maken.

maar een vraag over deze urine ( Ik weet het ik ben een pietleut;) ) maar ochtend urine is sterker als middag of avond urine en de ene mens

drinkt meer als de andere en afhankelijk van hoe veel en vaak iemand plast is ook de urine sterker of zwakker .

Maakt dit wat uit voor deze test ? of zegt u gewoon ochtend urine nemen omdat dit het sterkste is ?

En waarschijnlijk is het slim om vooraf en borrelglaasje te merken (een fijne Edding werkt prima op glas)

voor de juiste hoeveelheid urine en een streepje voor de minimale 4 mm hoogte van de schuim laag

U begrijpt dat ik deze test ga uitproberen :rolleyes: )

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Wafels : Goed dat je er mij op wijst. Ik had zelf al variaties ontdekt. De variaties in schuimhoogte had ik al gezien. Nazoeken leert mij dat afhankelijk van de voedingssamenstelling 20-30 gram per etmaal ureum wordt gemaakt door de lever en dat dit resulteert in concentraties van ureum die variëren van 2,5 tot 6,4 mmol/L bij volwassenen. Dit is een grote spreiding.

 

Ik zou gaan voor bij voorkeur ochtend-urine met de hoogste concentratie aan ureum, omdat je anders op ureum test en niet op chloorbleek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
@Keyser Suze : In de medische praktijk heb ik voor de ontsmetting 1 belangrijk ding vergeten: De deurknoppen !!!!

 

Aan vulling op de deurknoppen, telefoons vol met besmettingen, nog gevaarlijker dan de toiletten voor mijn gevoel.

 

In het Martini Ziekenhuis Groningen E-coli,

De vaste catheter werd na de ingreep verwijderd, het bolletje die er voor zorgt dat de catheter niet uit de blaas glijd was niet geheel leeg gelaten, toen het zaakje er uit werd gehaald werd de plasbuis over de gehele lengte open gescheurd, het bloed stroomde er uit, ik moest veel drinken, het plassen deed behoorlijk pijn, na dien moest de zuster met een echo meten of alle urine er wel uit was, er bleek nog wat te zitten en moest met een catheter er uit gehaald worden, daar zag ik behoorlijk tegen aan, de zuster heeft er een verdovend vloeistof in laten lopen, en haalde de restant er uit, later moest ik weer plassen er kwam een andere zuster weer een echo, en ja weer moest het restant er uit gehaald worden, de verdoving vond ze onzin dus moest het zo, ze had de catheter uit de verpakking gehaald en liet het vallen, heeft het toch vervolgens gebruikt, na een korte tijd begon ik heftig te schudden en te schokken, en werd heel koud, ik had geen controle meer over mijn lichaam, mijn vrouw was in middels ook gekomen en vroeg wat is er aan de hand, ze wisten van niets ik probeerde me flink te houden om het voor mijn vrouw te verdoezelen maar het was niet mogelijk, het leek als of ik het niet zou overleven, ben ook een tijd buiten bewustzijn geweest, een kweek had de uitslag gegeven welke penicilline er gebruikt moest worden, nog hadden ze niet verteld waar het tegen moest werken, later liet met op het tafeltje de papieren liggen daar had mijn vrouw op gelezen dat het ging om de "e-coli bacterie" na een paar dagen moest ik naar huis, ik was nog behoorlijk ziek, plots werd de medicatie gestopt ik weer naar het ziekenhuis, naar de gynaecoloog die vertelde dat het ging om een resistente bacterie ook als zou ik een vrachtwagen vol met de penicilline zou in nemen het niets zou doen.

 

Tussen door ben ik weer naar het spoedeisende hulp van het ziekenhuis geweest, daar hingen bordjes dat de meeste mensen dood gaan door besmettingen, moet er maar een keer foto's van maken.

 

Tijdens mijn verblijf in het ziekenhuis kwam er een man op de afdeling te liggen op een kamer met meerdere patiënten, een paar dagen later allen op een kamertje net al ik zelf, ik bleef in de deur opening staan praten met hem, hij vertelde dat hij van het UMCG kwam daar konden ze hem niet afhelpen van een zeer besmettelijke resistente bacterie die in de nierstenen zaten, na de derde dag was de man plots verdwenen,

NU KOMT HET, in het ziekenhuis werken geestelijk zwak personen om de boel schoon te houden, een dame die ik al eerder in de gaten het behouden wou de kamer van de man schoon maken een arts kwam snel op haar af en stopte haar, de kamer moest op een speciale manier gereinigd (ontsmet) worden, dus de man had bij andere patiënten gelegen terwijl hij een zeer besmettelijke resistente bacterie bij zich had.

 

Ik moest voor herstel lopen, zo had ik gezien hoe de schoonmaak dame de één na de ander kamer met de zelfde handschoenen (schoon maakte) ze gooide dan de afval zakken weg zo kwam ze ook in mijn kamer pakte de waterkan boven waar het drinkwater uitgeschonken word en en ging met het vieze doekje over het tafelblad tilde mijn drinkglas ook van boven vast en ging met het vieze doekje daar ook overheen, ik vertelde dat in de badkamer/wc nog steeds overal bloed zat van de vorige patiënte, haar reactie: O, dat doei ik later wel, ja, misschien als ik weg ben het is niet gebeurd terwijl ik er heb gelegen.

 

Toch weer naar huis, later op de dag naar de spoedeisende hulp, daar vertelde ze ons vertelde dat het om een zeer besmettelijke bacterie ging de arts en verpleegkundigen waren gekleed in speciale pakken met gezichtsbescherming, de arts deed verschillende onderzoeken bij mij, zat overal aan, ondertussen werd de arts verschillende keren op gebeld ze pakte dan de onbeschermde telefoon uit haar jeans broek, ja, top hygiene, zijn de handschoenen nu om de patiënten te beschermen, of om de handen van het personeel te beschermen???

 

O ja, ik moest na er waren allerlei spullen op het aanrechtje naast het spoelbakje gelegd waar onder ander weer zo'n vaste catheter die werd niet in gebruikt.

 

Ik moest ook nog in een bekertje plassen, de rest moest in maar uit plassen in het spoelbakje, er was in het behandel kamertje geen ander mogelijkheid, dus dames jullie moeten dan op het aanrechtje zitten, direct daarnaast de ongebruikte spullen, moet dat niet weg gehaald worden vroeg ik aan de verpleegkundige, nee dat word tocht weg gegooid, daarom moeten we steeds meer premie betalen, is het niet voor verkwisting, van spullen, en eet gelagen, dan we voor de dure drank voor de hoge heren.

 

Een keer lag ons baby'tje in het ziekenhuis er ook door fouten van de medici, ik was netjes gekleed en ging beneden even de benen strekken, daar was een lopen buffet voor artsen uit stad en omgeving van ons geld, dus ging ik ook aansluiten in de rij voor het lekkerste eten, staand aan een tafeltje gaan smikkelen het was heerlijk. na zoveel onrecht wat een aangedaan kon worden was dat een aangename afwisseling.

 

Er zitten wat fouten in dat verander ik later wel nu even geen tijd meer

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk je ook aan je toetsenbord?

 

toetsenbord is een bacterie boeiplek ja, maar ik weet of dat wel zo makkelijk schoon te maken is met een vloeistof.

 

maar voor de rest inderdaad deurknoppen, ladehendels, trapleuningen, randen van tafelbladen enz. enz.

 

@vheeswijk

 

supertip, geweldig, die ga ik onthouden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...