Ga naar inhoud
GENEGEERD

Fles-water. Waar de langst THT en goedkoopste literprijs?


BTF

Aanbevolen berichten

Ik heb een redelijke voedselvoorraad voor een paar maanden uit te zingen, maar ik heb nauwelijks water opgeslagen. Hier wil ik dus aan werken.

 

Hoe ziet jullie watervoorraad er uit? Hebben jullie flessenwater? En waar hebben jullie dat vandaan? Wat is de literprijs, en hoelang is de THT-datum? Sowieso, hoe spannend is die THT-datum. Bederft water in afgesloten flessen/pakken echt zo snel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

ca. 150 liter water thuis, flink wat sapjes, cola, fanta en dat soort suikerwater, ranja om het water smaak te geven.

 

Gewoon van de Lidl / Aldi /Huismerk / aanbieding.

Wat er op het moment maar goedkoop verkrijgbaar is/was.

Het water wordt koel en donker weggezet zodat er nagenoeg niets mee kan gebeuren.

Een half jaar na de THT wordt het gebruikt voor de planten en koop ik nieuw water.

 

Ik ben nog op zoek naar een grote regenton. We zijn inmiddels in bezit van een goed waterfilter.

(met dat in mijn achterhoofd, denk ik dat ik het water in flessen net zo goed wat langer in de voorraad kan laten staan: als het ver over de THT is, trek ik het gewoon een keer door het filter)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kraanwater in (schone) jerrycans doen. Eventueel een tabletje van katadyn erin en rustig in een zo donker mogelijk plekje zetten. Na een jaar is het (bij mij) nog veilig te drinken. Bij roteren altijd van elke jerrycan een glas drinken. Dan weet je nu al of er iets mis is, ipv als je het echt nodig hebt. Na enkele jaren zo te werken is dit een betrouwbare oplossing gebleken. Het enige is dat het water een lichte plastic smaak kan krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb twee soorten.

Voorrverpakt bronwater van 5 liter staat een datum op van 2015 maar ik zou dat na 10 jaar zo drinken, desnoods door je filter trekken als je twijfelt. Als tweede kraan water in jerrycans., nu nog gewoon gevuld en een tot twee maal per jaar verversen. Ben van plan de volgende keer chloor toe te voegen dan zou het jaren houdbaar moeten zijn.

Ik zit nu op zo,n 500 liter wil naar minstens 1000 liter.

 

Ben ook nog van plan regenwater op te slaan twijfel tussen een paar kuub opslag onder de grond, duur veel werk, of zo'n ton tegen de muur met kraantje eraan. Heb ook al een simple onderhoudsvrij filter systeem in gedachte om voor te filteren, daarna door mijn drinkwater filter.

Wil dan zeker ook een tweede systeem voor spoel/ douce water.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, ik dacht dat kraanwater in jerrycans heel snel ondrinkbaar werd, maar dat is dus niet zo? Ik zal dus wat jerrycans aanschaffen. Daarnaast wil ik ook nog wel wat flessen/pakken water aanschaffen.

 

 

 

Ik heb twee soorten.

Voorrverpakt bronwater van 5 liter staat een datum op van 2015 maar ik zou dat na 10 jaar zo drinken

 

Dat klinkt goed. Waar heb je die 5liter bronwater gekocht? Ik kwam in de supermarkt niet verder dan max. 2 liter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben nog iets vergeten, zodra het fout gaat, je badkuip helemaal vol laten lopen, eventueel met een zeiltje afplakken.

Kost geen drol en toch een mooi eerste voorraad, weet niet of dit werkt als het stroomnetwerk echt down gaat, volgens mij zijn er minder en minder watertorens en wordt veel met pompen op druk gehouden.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, ik dacht dat kraanwater in jerrycans heel snel ondrinkbaar werd, maar dat is dus niet zo? Ik zal dus wat jerrycans aanschaffen. Daarnaast wil ik ook nog wel wat flessen/pakken water aanschaffen.

 

 

 

 

 

Dat klinkt goed. Waar heb je die 5liter bronwater gekocht? Ik kwam in de supermarkt niet verder dan max. 2 liter.

 

In België heb je de coluyt, soort macro zonder pasje, daar heb ik al heel wat karretjes vol geladen, 5 litervwater voor 1 euro.

Voor de paranoïde mensen boven de 300 euro wordt je geregistreerd om economische fraude te voorkomen of zo, dan vragen ze je naam adres die in de computer wordt gezet, heb me niet hoeven te legimiteren ( hmmm als je pint dan is er natuurlijk al een harde koppeling ? ) dus.......

Anders loop je gewoon een tweede keer binnen, of derde vierde, en blijf je steeds onder dat bedrag....

Als je alleen water inslaat dan kom je nooit aan dat bedrag dan zakt het karretje door de vloer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een tip over de waterton, ik heb zelf bij de bouwmarkt zo'n groene rergenton gekocht van 180 liter zit kraantje en regenvuller bij.

Dus op een verhoging zetten zodat je een emmer onder het kraantje kunt zetten en al wat pvc buizen klaar leggen om een aansluiting op de regen pijp te maken.

De ton heb ik in de schuur staan en kan in een paar uur op de regenpijp worden aangesloten.

Wel eventueel afdekken met een zeil als de buren in de de schuur kunnen kijken.

Ik gooi er een kopje dunne bleek in en dan de schone ton vullen met water, deksel erop en als er geen vuil bij is gekomen na een 1/2 jaar nog goed drinkbaar. Dus als regel kun je deze na een maand of 6 tot 9 verversen.

De ton kost momenteel ongeveer 60 euro en met de kortingsbonnen van de bouwmarkt 15 tot 25% eraf.

Ook lege frisdrankflessen kunnen goed, omspoelen met water en tot de rand vullen met schoon kraanwater, blijft ook wel 1 tot 2 jaar goed.

De flessen mogen niet aan de mond zijn gezet en verder gewoon leeg zijn geschonken.

En dus vol en donker wegzetten

Als het water in 1 fles iets is verkleurd, dan ruik je het al snel als het water bedorven is een vieze slootlucht komt er dan vanaf.

Je kunt voor de zekerheid een druppel bleek erbij doen.

De dunne bleek dus.

Maar er zijn ook alerlei mooi en dure teopassingen om het goed te houden op Qvist onder andere te koop.

Zelf doe ik alleen bleek in de regenton.

Dus een kleine beker op 180 liter er zijn wel richtlijnen voor, kan niet zo snel vinden.

 

 

Dan noch een mooie film over water.

http://www.youtube.com/watch?v=eP1n_hjcWWI&list=UUu4oArsOwZGxJH8Vx4WBZaA&index=2&feature=plcp

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook lege frisdrankflessen kunnen goed, omspoelen met water en tot de rand vullen met schoon kraanwater, blijft ook wel 1 tot 2 jaar goed.

 

Daar heb ik ook stapels van liggen: goedkoop, prima ruilbaar en tilbaar (bij een evt bug-out). Een jerrycan van 20liter til je nog wel naar de auto, en kun je evt in een fietskarretje vervoeren. Regentonnen van 100+ liter, grotere tonnen/vijvers niet. Ik zou beiden aanraden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afgesloten flessen bronwater zijn in de fabriek onder beschermde atmosfeer (steriel) afgevuld. Die blijven decennia lang goed. Jerrycans en flesjes die gevuld zijn met kraanwater zou ikzelf na een paar weken niet meer drinken. Voor een paar tientjes heb je honderd liter (merkloos) bronwater bij de discountsupermarkt...gaat eeuwen mee. De hoofdprijs betalen voor een zakje "emergency water" is echt waanzin in mijn ogen. Let op preppers...u bent big business voor vele ondernemers :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tht is heel iets ander dan de "gebruiken voor" of " best before" datum. Tht is gewoon een indek cq verplicht veld dat ingevuld moet worden. Langere datum er opzetten voegt maar voor een paar preppers iets toe. Dus waarom zou een fabrikant het risico nemen op dat water een tht 2020 op te zetten?

Als er op blikvoer nu 2015 of zo staat zal het waarschijnlijk ook in 2020-2025 nog perfect zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jerrycans en flesjes die gevuld zijn met kraanwater zou ikzelf na een paar weken niet meer drinken.

 

En waarom niet als ik vragen mag? Als ik mag kiezen tussen opgeslagen kraanwater, of regenwater/vijver/sloot dan is dat voor mij een makkelijke keuze: opgeslagen kraanwater.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ikzelf heb via een bekende 2e hands site, 20 jerrycans op de kop getikt. Deze zijn 25 liter en kosten 2 euro het stuk. Bij afname van meer dan 25 worden ze zelfs goedkoper. Deze cans heb ik gevuld en daarbij een conserverings/ontsmettingsmiddel toegevoegd op basis van zilveroxide en chloor. Ik durf dit rustig over 2 jaar nog wel te gebruiken, ook al zal ik het dan wederom eerst ontsmetten en door een koolstoffilter halen.Mochten mensen willen weten waar die jerrycans verkrijgbaar zijn hoor ik het wel. overigens zijn ze ook geschikt voor opslag van brandstof en heeft er een middel ingezeten voor de levensmiddelen industrie, dus veilig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

We leven in een `regenland`. Dat het weken niet regent is zeldzaam. Ik zou daarom zorgen dat je een kleine noodvoorraad hebt en dat je regen kan opvangen. Bij een regenbui van 1 mm krijg je 1 liter water per m2. Dus zorg voor een aantal m2 plastic/zeil zodat je regen kan opvangen als jeje omgeving moet verlaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...