Ga naar inhoud
GENEGEERD

Navigatie naar huis of BOL na een EMP of poolwissel?


Gemini

Aanbevolen berichten

Hoe gaan jullie dat doen ?

 

Als je TTom en je Gmaps etc. apparaten alleen nog geschikt zijn als aansteker oid?

Dus als gemechaniseerd vervoer uitgeschakeld is etc.

 

Ikzelf met kompas en landkaarten/ stafkaarten als navi en de benenwagen of hopelijk een fiets als voortbewegings-middel.

 

Voor het geval van een poolwissel heb ik een mechanisch horloge volautomaat dan navigeren zoals de scouts, met wijzers en zon.

 

Van en naar huis vanuit een bekende plaats kennen de meesten wel de weg.

Maar wat doe je als je bijvoorbeeld in Rome zit en er een EMP of poolwissel plaatsvindt?

 

Da's toch een eind lopen/fietsen hè?

 

Groeten Martin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Hoe gaan jullie dat doen ?

 

Als je TTom en je Gmaps etc. apparaten alleen nog geschikt zijn als aansteker oid?

Dus als gemechaniseerd vervoer uitgeschakeld is etc.

 

Ikzelf met kompas en landkaarten/ stafkaarten als navi en de benenwagen of hopelijk een fiets als voortbewegings-middel.

 

Voor het geval van een poolwissel heb ik een mechanisch horloge volautomaat dan navigeren zoals de scouts, met wijzers en zon.

 

Van en naar huis vanuit een bekende plaats kennen de meesten wel de weg.

Maar wat doe je als je bijvoorbeeld in Rome zit en er een EMP of poolwissel plaatsvindt?

 

Da's toch een eind lopen/fietsen hè?

 

Groeten Martin.

 

Tja, weet je wat het is Martin: nog maar een paar jaar geleden was er nog geen TomTom of GPS en volgden we gewoon de borden met aanwijzingen langs de weg en zodra we dicht bij ons doel waren gebruikten we eventueel een kaart. Die borden staan er nog steeds en ik vermoed dat ze niet zo gevoelig voor een poolwissel, EMP, een zonnestorm of een zombieaanval zullen zijn. Kaarten ook niet, je kunt ze indien nodig zelfs op hun kop leggen.

 

In het geval van een poolwissel is het overigens wel erg oppassen met een kompas. Het gebruik ervan is dan vergelijkbaar met het achteruit rijden met aanhanger: je moet daarheen sturen, waarvan je denkt dat je er niét heen moet sturen.

 

Rome is inderdaad een eind fietsen om het nog maar niet over lopen te hebben. Het prettige is dat alle wegen naar Rome leiden. Terug naar huis is een stuk moeilijker, maar dat was eigenlijk de kern van je vraag.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

En ook het mos aan de bomen. Dit zit voor 90% van de gevallen aan de noordkant.

 

'Waarschuwing: Bovenstaande vuistregel gaat niet altijd op: andere bomen of gebouwen kunnen de lichtval en de schaduw beïnvloeden. Daardoor kan er ook mos groeien op een andere zijde van de boom.'Bron: http://nl.scoutwiki.org/Koersbepaling

 

Extra waarschuwing: beperk je koersbepaling door middel van mos tot situaties waarbij je loopt. Een kompas is alleen bruikbaar als de polen tijdens de poolwissel prècies tegenovergesteld zijn geworden. Zit er een afwijking in dat zou het kunnen dat als je van Rome komt en je naar Haarlem wilt, je bijvoorbeeld in Hamburg terecht komt..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar wat doe je als je bijvoorbeeld in Rome zit en er een EMP of poolwissel plaatsvindt?

 

Groeten Martin.

 

Ik zou me persoonlijk druk me om heel andere dingen dan een poolwissel.

Neemt niet weg dat navigeren een goede skill is om te hebben, maar ik zie jou voorbeeld niet snel gebeuren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na een poolwissel verwacht ik dat GPS het gewoon nog doet. Of het Amerikaanse leger GPS ingeschakeld houdt vanwege de verwachte pleuris die zal uitbreken is een tweede... Maar zelfs als ze "Selective Availability" inschakelen, kan je TomTom je nog steeds van stad naar stad navigeren, zij het met een nauwkeurigheid van +/- 100 meter. In geval van een EMP veroorzaakt door een zonnestorm zoals die in 1854 ben je gewoon de lul. Je satellieten worden dan gewoon duur schroot in een baan om de aarde, waarvan

 

Al met al, kaartlezen is een goede en gezonde kennis om te hebben. Nog beter is het om een basiskennis van de Europese geografie te hebben zodat je aan de hand van landgebruik, weersystemen en daglichtpatronen een schattig kunt maken van (+/- 50 kilometer) waar je je ongeveer in Europa bevindt en ten opzichte van waar dat is waar je heen wilt. GPS gebruikt ik persoonlijk alleen als ik mijn weg rond het centrum van Warschau moet vinden waar continu opbrekingen en omleidingen zijn omdat er aan de lopende band nieuwe wegen worden aangelegd die ook nog niet op de kaart staan. Maar afgezien daarvan navigeer ik door heel Europa per auto op de ouderwetse kaart en op de steden die je onderweg tegen verwacht te komen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...