Ga naar inhoud
GENEGEERD

Riolering, de meest onderschatte voorziening.


Gast DickBerts

Aanbevolen berichten

Ik woon in een woongemeenschap, honderd bewoners van acht maanden tot tachtig jaar.

Hier is wel eens over nagedacht. Mocht het lang duren dan kunnen er giertanks onder de toiletunit gegraven worden. Door een paar sterke buurmannen.

Omdat we vaker als groep samenwerken is dat geen probleem. Overleggen kunnen we, samenwerken kunnen we, taakverdelen kunnen we.

Dat scheelt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 100
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Mijn korte termijn oplossing zijn natuurlijk snelle detectie, en met thuisfront goede afspraken en afsluitbare zakken, zoals ook wel in boten worden gebruikt..

Er zitten al schuiven in de riolering die voorkomen dat er zaken terug kunnen komen.

Ons grijswater is genoeg om meerdere keer door te spoelen, ook al is er geen stroom meer. en daarna de boel af te sluiten.

 

Daarnaast heeft mijn Bol een septic tank, en daar heb ik en mijn vrouw de regie over hygiene maatregelen.

 

Zou ik iets met de buren moeten, zou ik zorgen dat ik regelmatig goed contact met ze hebben. zodat ze me tijdens een SHTF, zouden vertrouwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook een septic tank die in 't ergste geval overloopt in een beekje wat een paar honderd meter verder uitkomt op een grote rivier en waar verder niemand meer langs woont dus da's geen gevaar voor anderen.

 

Ik denk wel dat je als serieuze prepper bij een lange termijn SHTF / TEOTWAWKI niet in de steden kunt blijven. Hygiene is slechts 1 van de (grote) problemen die je daar gaat krijgen. Geen hoeveelheid preps gaat je daarbij helpen. Langdurig geen riool -> ongedierte komt heel snel weer terug en ongein als de plaag en de pest enzo zullen ook weer opduiken.

 

Zorg dus voor een BOL op 't platte land, liefst met septic tank en een beek/rivier in de buurt; in de steden heb je totaal geen enkele kans op de lange termijn. En 1 van de keuzes die je als prepper dus moet maken is tegelijk een hele lastige: blijf je wonen waar je nu woont of moet je eigenlijk verhuizen. Voor mij persoonlijk was 't antwoord dus zelfs emigreren. Beste keus die ik ooit gemaakt heb! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn korte termijn oplossing zijn natuurlijk snelle detectie, en met thuisfront goede afspraken en afsluitbare zakken, zoals ook wel in boten worden gebruikt..

Er zitten al schuiven in de riolering die voorkomen dat er zaken terug kunnen komen.

Ons grijswater is genoeg om meerdere keer door te spoelen, ook al is er geen stroom meer. en daarna de boel af te sluiten.

 

Daarnaast heeft mijn Bol een septic tank, en daar heb ik en mijn vrouw de regie over hygiene maatregelen.

 

Zou ik iets met de buren moeten, zou ik zorgen dat ik regelmatig goed contact met ze hebben. zodat ze me tijdens een SHTF, zouden vertrouwen.

Hehe ..klinkt goed kerel.

Zelf hoef ik niks met de buren behalve misschien de korte tijd voordat we vertrekken naar onze bol. Je weet immers nooit wanneer het voor jou de reden is om te gaan en dus hou ik altijd meerdere opties open.

Ik heb ook kleine kinderen, dus misschien wil ik wel maar kan het om de 1 of andere reden niet.

Vragen en antwoorden. Ik vind het mooi om hier altijd mee bezig te zijn ( ik geniet ook van mijn leven maak je geen zorgen :p ).

Ik heb een redelijl goed contact met de buren en ben gewend dat in bepaalde situaties ik makkelijk de overhand kan hebben. Dit altijd in overleg met de mensen om me heen.

Het hele verhaal gaat dus ook niet om mijn buren, want uiteindelijk kan ik alleen voor mijn gezin zorgen en zijn zij mijn eerste prioriteit.

Als ik er dan voor kan zorgen dat (mocht ik hier in de buurt blijven) de kans op ziektes door middel van hygiene aanzienelijk verminderd kan worden dan doe ik dat graag.

Eventuele aanvullingen vanuit de site hier hoor ik ook graag.

 

Op mijn BOL locaties zijn mvr. Gamble en de dames van onze groep de baas over de hygiene :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedenk me net. Als je bij een BIL echt niet verantwoord naar buiten kan, en je dwa (droog water afvoer) werkt niet meer. De enige mogelijkheid de emmer is. Een afsluitbare plastic zak in de emmer om je ontlasting afsluitbaar op te slaan. Poepen in een hoekje van de kamer is inderdaad niet fris.

 

Ik twijfel een beetje of je geniaal bent, of gewoon briljant...

 

http://preppers.nl/forum/threads/641...et+zake+doende

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik twijfel een beetje of je geniaal bent, of gewoon briljant... /quote]

 

Nope, gewoon even nadenken. Maar toch bedankt!

 

Ik wacht eigenlijk op een user die gaat testen hoeveel bolussen in een gat van 20 x 20 x 60 passen. Vanuit mijn eigen ervaringsdeskundigheid denk ik dat ik maanden vooruit kan. Ik ben danwel een grote zeikert, maar een bescheiden schijtert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Ik wacht eigenlijk op een user die gaat testen hoeveel bolussen in een gat van 20 x 20 x 60 passen. Vanuit mijn eigen ervaringsdeskundigheid denk ik dat ik maanden vooruit kan. Ik ben danwel een grote zeikert, maar een bescheiden schijtert.

 

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet had verwacht dat je zo'n gat hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Porta potti in een hoekje van de kamer en een gat graven ergens achteraf om zo af en toe je tankje te legen ..

 

Billen wassen met een flesje 'gebleekt' water ipv papier..

 

Zolang de stront uit het riool niet naarboven spuit ,hoeft de riolering in huis niet te worden afgedicht..

Tenzij water in de stankafsluiter( zwanehals) is verdampt( heb ik ook als eens ervaren).

Echt ,dat ruiken ze 5 huizen verderop !!!

 

..is dat het plan vooralsnog ..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is een poepsimpele oplossing voor dit probleem.

 

Lees het boek The Humanure Handbook van Joseph Jenkins. Zo simpel kan het zijn. En voer het uit natuurlijk...(Hier wordt er aan gewerkt, komt wel goed :-) )

Maar ja, wegens het gebrek aan zelfdiscipline van de gemiddelde verwende burger hier, die denkt dat hij alleen maar rechten heeft en geen plichten, zal het wel weer in de stront draaien.

 

Typische Westerse decadentie, schijten en zeiken in (drink)water, en dat nog normaal vinden ook.

 

Trouwens zo maar een gat graven in de grond leidt tot verontreiniging van het grond- en het oppervlaktewater, net wat je hoopt nodig te hebben in een SHTF situatie. (interpreteer het zoals je wil)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is een poepsimpele oplossing voor dit probleem.

 

Lees het boek The Humanure Handbook van Joseph Jenkins. Zo simpel kan het zijn. En voer het uit natuurlijk...(Hier wordt er aan gewerkt, komt wel goed :-) )

Maar ja, wegens het gebrek aan zelfdiscipline van de gemiddelde verwende burger hier, die denkt dat hij alleen maar rechten heeft en geen plichten, zal het wel weer in de stront draaien.

 

Typische Westerse decadentie, schijten en zeiken in (drink)water, en dat nog normaal vinden ook.

 

Trouwens zo maar een gat graven in de grond leidt tot verontreiniging van het grond- en het oppervlaktewater, net wat je hoopt nodig te hebben in een SHTF situatie. (interpreteer het zoals je wil)

 

Ik heb een beter idee:

 

Aangezien ik rete nieuwsgierig ben, maar er nog weenie hoeveel boeken op mijn verlanglijstje staan. Waarom leg jij het ons malle westerse decadente preppers niet even uit?

Daarvoor is de reageer knop weejewel. Zodat je jouw visie kan uitleggen (of in dit geval die van Joseph Jenkins).

 

Begrijp me niet verkeerd....

Als dit DE oplossing is, dan hoor ik graag WAT de oplossing is i.p.v. een simpele verwijzing (wat van jouw kant uit dan eigenlijk ook weer een typisch hedendaags decadent westers antwoordt is op de vraag).

 

Wie weet redt je er levens mee in geval van een shtf, dus kom maar op ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is een poepsimpele oplossing voor dit probleem.

 

Lees het boek The Humanure Handbook van Joseph Jenkins. Zo simpel kan het zijn.

Juist, composttoilet met heliofytenfilter, zoals ik al al zei.

Maar volgens mij lezen mensen het niet, de uitleg, en keuren ze het te snel af omdat ze niet weten wat er nu precies mee bedoeld wordt...tja...

Ow, in de aardhuizen in Olst (een hele wijk vol aardhuizen) hebben de mensen standaard een composttoilet en een heliofytenfilter voor de hele wijk. Bij een SHTF hebben zij dus geen probleem met de riolering.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Zoals ik al dacht... 259 pagina's in het engels en na 20 pagina's doorgebladerd nog geen bouwtekening te zien.

 

Kan iemand het voor de simpelen onder ons het even in het kort uitleggen over het hoe en waarom en hoe je dit kan maken?

 

Gelijk ook even op grootschalig niveau en denk aan survival situatie en de hele buurt/stad/land moet hiermee binnen enkele dagen uitgerust kunnen zijn.

 

Als het alleen om mijn gezin gaat namelijk dan bouw ik wel die eerder beschreven poepdoos en gaat de shit een halve kilometer verder toch in het bos begraven worden (eerlijk he).

 

Als de JJ poepdoos HET systeem is, dan hoor ik hier uiteraard graag meer over.

Maar heb graag de oplossing die jullie aandragen ook gelijk voor de buren zodat ik niet in hun stank zit.

En nee....ik ga er niet vanuit dat als jullie mij vanavond overtuigen, ik morgen bij de buren langs ga en hun kan overtuigen het joseph jenkins syteem te doen laten installeren...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is zoals Stuudje zegt. Een composttoilet.

 

Eerst even het onderscheid tussen grijs en zwart water.

 

- Ruwweg gezegd grijs water : is het water door je huishouden verontreinigd, afwaswater, water van douche, bad, wasmachine,... Daar hebben we het hier even niet over. Dat kan je inderdaad behandelen met een heliofytenfilter. Komt er op neer dat je het door een bed met waterplanten leid, waar vnml bacterien de afvalstoffen uit het water afbreken, hierdoor komen dan weer afbraakstoffen vrij die de planten kunnen gebruiken als messtof. Is een wisselwerking met wederzijds voordeel (symbiose)

 

Zo een systeem realiseren is natuurlijk niet voor iedereen haalbaar (ruimtegebrek, je woont op een flat...)

 

- Maar waar we het hier vooral over hebben, en wat het grootste probleem is , is het zwart water.

Water dat na de spoeling van het toilet verontreinigd is met faecaliën (ne beleefde naam voor zeik en stront, en in Antwerpen zitten er naar het schijnt nog behoorlijk wat resten coke bij :confused:)

 

Met een composttoilet maak je gewoon geen zwart water meer. Je kan nog wel een toiletbril gebruiken, maar je vangt je faecaliën op in een emmer.

Wat vooral belangrijk is, is dat je na een toiletbezoek een droge organische stof met een hoog adsorbtievermogen toevoegt, dit om de urine fractie zoveel mogelijk te adsorberen en daardoor voorkom je geurhinder.

(Urine is steriel als het je lichaam verlaat (als dat niet zo is, heb je een probleem, moet je naar de dokter :() het is pas nadat urine het lichaam heeft verlaten dat er bacteriegroei plaatsvind, en die leidt tot reukhinder)

Vben van die organische stof zijn : hooi, stro (wordt niet voor niets als vloerbedekking in stallen gebruikt), papiersnippers, hennepvezel, droge bladeren...

Die slorpen dan de urine zoveel mogelijk op. De vaste fractie is normaal geen probleem tenzij je aan de diaree (racekak, spetterpoep...) bent natuurlijk :p

Kap je er gewoon wat meer stro bij.

 

Als je emmer dan vol begint te raken, moet je hem composteren. Je doet het dus gewoon op de composthoop, je zorgt ervoor dat je het goedje nog eens extra bedekt met organisch afval, dan komen er geen vliegen op af.

En als je het goed doet, bouw je een composthoop op met voldoende volume, en dan zal de temperatuur in die hoop voldoende hoog worden om alle mogelijke ziektekiemen te doden.

 

In het boek waar ik naar verwijs wordt een systeem beschreven met twee compostsilo's. 1 wordt gevuld, 1 heeft gedurende een jaar de tijd om te composteren.

Dan wordt deze laatste in het voor- of najaar (naargelang je persoonlijke situatie in je tuin) uitgereden in de (groenten)tuin en kan de cyclus opnieuw beginnen.

 

Trouwens, urine bevat veel stikstof (ureum), is goed voor de plantjes. En aangezien peak fosfaat er ooit ook nog aankomt, kan het ook geen kwaad van dat te recuperen via je uitwerpselen.

 

Voor er weer een hoop commentaar over ziektekiemen komt, de kunst bestaat er juist in van een composthoop met een voldoende groot volume te verkrijgen, waardoor de temperatuur voldoende hoop oploopt, en daardoor worden de ziektekiemen gedood. In het boek gaat mijnheer Jenkins daar zeer uitgebreid op in.

Hij heeft zelfs verschillende onderzoeken gedaan of laten doen betreffende bv Escherichia Coli, wormeieren, enz.

99,99 % worden bij een correcte compostering gedood.

 

Voor de rest, op het net kan je massa info vinden : zoek op 'humanure'

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wil op mijn bovenstaande post nog even een aanvulling maken.

 

Afhankelijk van het soort shtf willen mensen elkaar in nood in eerste instantie helpen.

Is het een kleine shtf dan ren je niet gelijk met je bob naar je bol en laat je alles en iedereen in de steek.

Voorbeeld: Een watersnoodramp. Je weet dat na enige tijd de hulpdiensten op gang komen en dus ga je samen met de mensen die je tegenkomt (zowel buren als vreemden) kijken hoe je in jouw omgeving hulpverlening kan bieden.

Ook ik ben zo'n l*l die als hij een ander kan helpen hij gelijk klaarstaat. Zelfs degene die ik eigenlijk niet mag.... (pfff...levenservaring ook dat nog).

 

Bij een allesomvattende ramp waarbij de hele wereld in elkaar stort, denk ik uiteraard met de opvatting dat mijn gezin de eerste prioriteit heeft en zijn we al onderweg met de bob naar de bol voor een ieder er erg in heeft.

 

In geval van de "kleinschalige shtf" waarbij burger andere burgers nog kunnen en willen helpen zou ik heel erg gebaat zijn met een goede uitleg van jullie Joseph Jenkins poepdoos (klinkt goed, houden we er in) en als dat idee uitvoerbaar is dan ben ik de eerste die hem in geval van nood bouwt.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is zoals Stuudje zegt. Een composttoilet.

 

Eerst even het onderscheid tussen grijs en zwart water.

 

- Ruwweg gezegd grijs water : is het water door je huishouden verontreinigd, afwaswater, water van douche, bad, wasmachine,... Daar hebben we het hier even niet over. Dat kan je inderdaad behandelen met een heliofytenfilter. Komt er op neer dat je het door een bed met waterplanten leid, waar vnml bacterien de afvalstoffen uit het water afbreken, hierdoor komen dan weer afbraakstoffen vrij die de planten kunnen gebruiken als messtof. Is een wisselwerking met wederzijds voordeel (symbiose)

 

Zo een systeem realiseren is natuurlijk niet voor iedereen haalbaar (ruimtegebrek, je woont op een flat...)

 

- Maar waar we het hier vooral over hebben, en wat het grootste probleem is , is het zwart water.

Water dat na de spoeling van het toilet verontreinigd is met faecaliën (ne beleefde naam voor zeik en stront, en in Antwerpen zitten er naar het schijnt nog behoorlijk wat resten coke bij :confused:)

 

Met een composttoilet maak je gewoon geen zwart water meer. Je kan nog wel een toiletbril gebruiken, maar je vangt je faecaliën op in een emmer.

Wat vooral belangrijk is, is dat je na een toiletbezoek een droge organische stof met een hoog adsorbtievermogen toevoegt, dit om de urine fractie zoveel mogelijk te adsorberen en daardoor voorkom je geurhinder.

(Urine is steriel als het je lichaam verlaat (als dat niet zo is, heb je een probleem, moet je naar de dokter :() het is pas nadat urine het lichaam heeft verlaten dat er bacteriegroei plaatsvind, en die leidt tot reukhinder)

Vben van die organische stof zijn : hooi, stro (wordt niet voor niets als vloerbedekking in stallen gebruikt), papiersnippers, hennepvezel, droge bladeren...

Die slorpen dan de urine zoveel mogelijk op. De vaste fractie is normaal geen probleem tenzij je aan de diaree (racekak, spetterpoep...) bent natuurlijk :p

Kap je er gewoon wat meer stro bij.

 

Als je emmer dan vol begint te raken, moet je hem composteren. Je doet het dus gewoon op de composthoop, je zorgt ervoor dat je het goedje nog eens extra bedekt met organisch afval, dan komen er geen vliegen op af.

En als je het goed doet, bouw je een composthoop op met voldoende volume, en dan zal de temperatuur in die hoop voldoende hoog worden om alle mogelijke ziektekiemen te doden.

 

In het boek waar ik naar verwijs wordt een systeem beschreven met twee compostsilo's. 1 wordt gevuld, 1 heeft gedurende een jaar de tijd om te composteren.

Dan wordt deze laatste in het voor- of najaar (naargelang je persoonlijke situatie in je tuin) uitgereden in de (groenten)tuin en kan de cyclus opnieuw beginnen.

 

Trouwens, urine bevat veel stikstof (ureum), is goed voor de plantjes. En aangezien peak fosfaat er ooit ook nog aankomt, kan het ook geen kwaad van dat te recuperen via je uitwerpselen.

 

Voor er weer een hoop commentaar over ziektekiemen komt, de kunst bestaat er juist in van een composthoop met een voldoende groot volume te verkrijgen, waardoor de temperatuur voldoende hoop oploopt, en daardoor worden de ziektekiemen gedood. In het boek gaat mijnheer Jenkins daar zeer uitgebreid op in.

Hij heeft zelfs verschillende onderzoeken gedaan of laten doen betreffende bv Escherichia Coli, wormeieren, enz.

99,99 % worden bij een correcte compostering gedood.

 

Voor de rest, op het net kan je massa info vinden : zoek op 'humanure'

Kijk dit is dan een uitleg waarmee je wat kan.

Alhoewel ik me afvraag hoe ik met de buurt nog overweg kan als ik een lekker ruikende composthoop in de achtertuin begin.

Of het plan nu al uitvoerbaar is valt dus nog te bezien.

 

In ieder geval het verdere bestuderen waard en zal me hier binnnekort meer in verdiepen.

 

Thnx Spechtje, mijn dank is groot en een kuddoo verdiend ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef toe, dat het in de huidige situatie niet voor iedereen zo makkelijk uitvoerbaar zal zijn, maar als je een woning hebt met een beetje tuin kan het best.

En een goede composthoop stinkt niet, ruikt zelfs helemaal niet.

Dus normaal ga je geen klachten van overlast krijgen.

 

Het is een gedragswijziging, en met de juiste mensen kan het best.

 

@Gamble: Dus die opmerking over verwende burgers en decadente westerlingen gaat niet op voor u, het is gewoon algemeen bedoeld.

 

Ik bedoel : ja je schijt in een emmer, en ja je moet die naar de composthoop brengen, en die nadien even reinigen.

Is dat dan erg, of is dat teveel moeite ? Tja, dan ben ik uitgepraat.

 

Hoeveel moeite kost het om een systeem van rioleringen en waterzuiveringsinstallatie aan te leggen? Over het water dat we eraan verspillen nog maar te zwijgen.

Er zijn plaatsen in de wereld die maar wat beschikking zouden willen hebben over het water dat wij door de wc pot spoelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een helofytenfilter stinkt niet, en compost ook niet.

Een helofytenfilter met een oppervlak van 1,2 m2 heeft een zuiveringscapaciteit van 192 liter per 24 uur, 2,8 m2 is voor een zuiveringscapaciteit van 448 liter per 24 uur.

Een helofytenfilter ziet eruit als een stukje tuin, wat riet, wat irissen. Dus niet storend zichtbaar als zuiveringsinstallatie. Er zijn zljn drijvende helofytenfilters voor bij een boot, of als plantenbak vermomde helofytenfilters.

 

Overigens kan je nog steeds een doorspoeltoilet hebben met een helofytenfilter,alleen dan heb je meer zuiveringscapaciteit nodig, een groter filter dus.

 

 

Overigens zie ik niet het nut in te wachten tot er een SHTF is om aan andere voorzieningen te werken. Je begint immers ook niet pas voorraaad voedsel in te slaan als SHTF er eindelijk is.

Juist daarom heb ik me al zo verdiept in dit systeem en of en hoe het hier haalbaar is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus nog even voor alle duidelijkheid.

 

De term compostoilet kan een beetje misleidend zijn.

 

Je composteert je uitwerpselen, en dat doe je op een composthoop, en die ligt (normaal toch) buiten, in je tuin, op je land...

 

Je vangt je faecalien op in een emmer en dat kan je binnen of in een beschutte ruimte (wat wij dan het toilet noemen) doen.

Het is dus eigenlijk een 'opvangtoilet' waarna je je uitwerpselen op een correcte manier composteert.

 

En eigenlijk is dat een systeem dat je ook makkelijk met meerdere gezinnen samen kan doen op een gemeenschappelijke composthoop.

Waarom niet in een appartemenstgebouw met een gemeenschappelijke tuin ?

 

Dat bedoel ik dan ook met : met de juiste mensen kan het best.

 

Maar ik weet ook uit eigen ervaring dat daar juist het schoentje wringt bij de meesten, de 'juiste' mensen zijn meestal niet je buren, zeker niet in een stedelijke omgeving.

 

Echte compostoiletten bestaan ook, maar dat vind ik persoonlijk dan weer het ingewikkelder maken van iets wat eigenlijk heel simpel kan.

Dan moet je ook weer beginnen met een ruimte onder je toilet te voorzien waarin alles wordt opgevangen, en die makkelijk bereikbaar moet zijn.

 

Gewoon een emmertje leeg maken op een composthoop : het KISS principe : KEEP IT STUPID SIMPLE.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een helofytenfilter stinkt niet, en compost ook niet.

Een helofytenfilter met een oppervlak van 1,2 m2 heeft een zuiveringscapaciteit van 192 liter per 24 uur, 2,8 m2 is voor een zuiveringscapaciteit van 448 liter per 24 uur.

Een helofytenfilter ziet eruit als een stukje tuin, wat riet, wat irissen. Dus niet storend zichtbaar als zuiveringsinstallatie. Er zijn zljn drijvende helofytenfilters voor bij een boot, of als plantenbak vermomde helofytenfilters.

 

Overigens kan je nog steeds een doorspoeltoilet hebben met een helofytenfilter,alleen dan heb je meer zuiveringscapaciteit nodig, een groter filter dus.

 

 

Overigens zie ik niet het nut in te wachten tot er een SHTF is om aan andere voorzieningen te werken. Je begint immers ook niet pas voorraaad voedsel in te slaan als SHTF er eindelijk is.

Juist daarom heb ik me al zo verdiept in dit systeem en of en hoe het hier haalbaar is.

 

Ben ik volledig mee akkoord.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus nog even voor alle duidelijkheid.

 

De term compostoilet kan een beetje misleidend zijn.

 

Je composteert je uitwerpselen, en dat doe je op een composthoop, en die ligt (normaal toch) buiten, in je tuin, op je land...

 

Je vangt je faecalien op in een emmer en dat kan je binnen of in een beschutte ruimte (wat wij dan het toilet noemen) doen.

Het is dus eigenlijk een 'opvangtoilet' waarna je je uitwerpselen op een correcte manier composteert.

 

En eigenlijk is dat een systeem dat je ook makkelijk met meerdere gezinnen samen kan doen op een gemeenschappelijke composthoop.

Waarom niet in een appartemenstgebouw met een gemeenschappelijke tuin ?

 

Dat bedoel ik dan ook met : met de juiste mensen kan het best.

 

Maar ik weet ook uit eigen ervaring dat daar juist het schoentje wringt bij de meesten, de 'juiste' mensen zijn meestal niet je buren, zeker niet in een stedelijke omgeving.

 

Echte compostoiletten bestaan ook, maar dat vind ik persoonlijk dan weer het ingewikkelder maken van iets wat eigenlijk heel simpel kan.

Dan moet je ook weer beginnen met een ruimte onder je toilet te voorzien waarin alles wordt opgevangen, en die makkelijk bereikbaar moet zijn.

 

Gewoon een emmertje leeg maken op een composthoop : het KISS principe : KEEP IT STUPID SIMPLE.

Ik zeg ook heel eerlijk dat je intenties me aantrekken maar de uitvoering post-shtf onuitvoerbaar zijn in huize Gamble.

 

Over de buren in de stedelijke omgeving hoeven we het nog niet eens te hebben. Ik heb een vrouw, een prinsesje, een koningin zeg maar die deze levenstijl als het niet hoeft ook nooit zal hanteren/accepteren.

Ook heel eerlijk (ben ik dan toch die westerse decadente l*l sorry @spechtje), zie ik het mezelf vooralsnog ook niet uitleggen aan mijn bekenden, vrienden en familie wat ze met dat emmertje moeten doen als ze klaar zijn op het kleine kamertje.

ik kan zonder problemen mijn behoefte in de natuur doen, maar als ik thuis ben dan vind ook ik het fijn om me te omwentelen in de luxe die mijn huis mij nu nog biedt (mompelt iets over hard leven, moeilijkheden genoeg gekend, keihard gewerkt om te zijn waar ik nou ben, ik betaal voor de luxe die ik ontvang en de rust die ik thuis ervaar).

Voor nu als levenstijl ben ik dus niet te omwurmen. Voor onze bivak in het bos is het misschien alvast een goed idee (Bushcrafter). In ieder geval ga ik me in het onderwerp inlezen en wie weet...

Voor na een shtf lijkt het me zo wie zo een goed idee om hier van alles van af te weten.

 

Met vriendelijke groet,

 

Uw toehoorder Gamble

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...