Ga naar inhoud
GENEGEERD

Langdurig vuur voor in de nacht


jobs

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Hetzelfde probleem speelt thuis. Ik heb een inbouwhaard. Die is al enkele jaren oud en werd heel intensief gebruikt. Ik moet het deurtje eens dringend aanpassen want de haard sluit niet meer helemaal. Om de nacht door te komen, leg ik er 2 blokken steenkoolbriket in, wat in realiteit bruinkool is. 's Morgens ligt er nog wat vuur in, waar ik een theelichtje op gooi. Het smeltende was steek ik aan met een aansteker. Binnen de minuut brandt mijn haard weer, zonder moeite. En zo brand ik mijn voorraad brandhout op zonder de cv te moeten gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met zoveel rook direct je tentje in, dat ga je snachts als je ligt te pitten niet overleven ;-)

 

je overleeft het wel.. Ik leef ook nog.. Maar ik schrok er wel van dat houtrook 10x schadelijker is dan tabak rook.. En het hebben van een houtkachel echt niet gezond is eigenlijk...

 

Lekker dan, ben ik voor niets gestopt met roken jaren terug. haha

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lewieke, ik doe in grote lijnen hetzelfde met onze Morso-houtkachel. 's avonds rond 2100 geen hout meer toevoegen maar twee briketten en de luchttoevoer halveren. Beetje afhankelijk van de wind (trek in het rookgaskanaal) hoe snel de briketten opgloeien, maar in de regel kan ik 's ochtends nog tot een uur of 10 gebruik maken van de nog gloeiende as. Het vuur krijgt eenvoudig weer leven door de luchttoevoeren open te zetten, de bodem te bedekken met "losse" proppen papier en daar wat aanmaakhoutjes bovenop. Geen lucifer nodig, geen kaarsenvet. Deurtjes dicht en even geduld, na een paar minuten brand de kachel weer. We hebben een bodembrander en geen aslade, dit is wel essentieel lijkt me. Maar goed: op deze manier heb ik afgelopen winter als eens ruim een week lang 24/7 de kachel aangehouden op 1 (de eerste) lucifer. Groet, blijf waakzaam.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lewieke, ik doe in grote lijnen hetzelfde met onze Morso-houtkachel. 's avonds rond 2100 geen hout meer toevoegen maar twee briketten en de luchttoevoer halveren. Beetje afhankelijk van de wind (trek in het rookgaskanaal) hoe snel de briketten opgloeien, maar in de regel kan ik 's ochtends nog tot een uur of 10 gebruik maken van de nog gloeiende as. Het vuur krijgt eenvoudig weer leven door de luchttoevoeren open te zetten, de bodem te bedekken met "losse" proppen papier en daar wat aanmaakhoutjes bovenop. Geen lucifer nodig, geen kaarsenvet. Deurtjes dicht en even geduld, na een paar minuten brand de kachel weer. We hebben een bodembrander en geen aslade, dit is wel essentieel lijkt me. Maar goed: op deze manier heb ik afgelopen winter als eens ruim een week lang 24/7 de kachel aangehouden op 1 (de eerste) lucifer. Groet, blijf waakzaam.

 

Ik gooi er ook klein hout op. Dat kaarsje wat ik er bij kieper is om het een beetje sneller te laten gaan. Tot nog toe is de cv nog niet aan gegaan. Het voordeel van een klein beetje vuur op een heel laag pitje is dat de temperatuur in huis niet te ver zakt én je 's morgens heel snel weer warm krijgt. Binnen het kwartier is alles weer op temperatuur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...