Ga naar inhoud
GENEGEERD

Naai garnituur


Kans

Aanbevolen berichten

Ik heb nog geen draadje gezien over je naai garnituur.

Niet het meest stoere onderwerp, maar ik geef toe dat ik de herstel man in het huis ben, dus ook wat kleding betreft.

Kan redelijk met de naaimachine uit de voeten maar zonder stroom, helaas dan wordt het weer handwerk.

Dus ik heb een hele doos met verschillende naalden, garen, gewone en drukknopen, vingerhoedjes, enz.

Ik heb ook een aantal zware naalden die ik voor schoenen gebruik, gaan door leer en zool heen.

Als het leer/zool echt te dik is gebruik ik een dunne spijker om het gat te maken en dan de naald en draad.

Met snowwax kan ik deze reparaties ook weer waterdicht krijgen.

Het moeilijkste zijn mijn hitech kleren,goretex enz, als dit kapot gaat is lijmen met een lapje van de zelfde stof een redelijke oplossing maar lijm is slecht houdbaar en het wordt bijna nooit zo stevig als het was.

Naaien kan wel maar dan is het niet meer waterdicht, zeker bij grote scheuren een probleem.

Wie kan me nog meer tips geven over dit onderwerp?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast Dick Berts

"Niet het meest stoere onderwerp?" Vroeger was kleermaker een echt mannen beroep. Vraag maar aan Captain Dick met zijn geweldige trapnaaimachine site; http://www.treadleon.net.

We staan aan de vooravond van een mega crisis. Ik vergelijk het met een brand in een flatgebouw onder je. Spring je meteen vanaf de eerste etage naar beneden, dan verstuik je alleen een enkel, maar onze politici zijn omhoog gevlucht. Spring je vanaf de tweede etage, dan breek je al een been, maar we zijn inmiddels op de 25 e etage en kunnen alleen nog het dak op vluchten, waar we zullen verbranden, of we springen naar beneden waarna we niet meer begraven hoeven te worden, omdat we zelf een krater slaan van twee meter diep. Dat is zo ongeveer de situatie. Wat veel mensen nu nodig hebben, is een soort basaal reserve beroep waarmee je door een mega crisis kunt komen. Ergens op internet staan twee foto 's. Op de ene zie je een man wegrennen bij het bombardement op Dresden. Hij heeft alleen een Singer handnaaimachine op zijn rug. Het commentaar onder de foto luidt, goeie keus, want hij heeft nu wel werk. De tweede foto is van recente datum. Bij een natuurramp ergens in Azie zit een mevrouw op een handnaaimachine slaapzakken en zandzakken te naaien.

 

Ik had altijd al iets met oude naaimachines. Aan het begin van deze crisis heb ik een hele collectie hand Singers aangelegd. ONOVERTROFFEN MACHINES!! Ze kunnen gewoon niet kapot. En eigenlijk hypermodern. Het enige lastige is, dat ze geen knoopsgaten kunnen maken, verder zijn ze nog extreem goed bruikbaar. Pfaff is ook een goed merk, maar ik adviseer Singer, die zie je het meeste. Houd je bij een merk naaimachine, want dat is makkelijk met het uitwisselen van onderdelen en noem maar op. Een trapnaaimachine is helemaal het einde, omdat je dan beide handen vrij houdt om te werken. In de States heb ik preppers gezien, die ook hun scheerapparaat en dergelijken aandreven via zo'n trap onderstel. Als de euro instort -wat onvermijdelijk is geworden- dan kunnen we onze stroom importen niet meer betalen. We krijgen dan -net als in een ontwikkelingsland- twee uur stroom per dag. Met een elektrische naaimachine kun je straks maar twee uur per dag werken en met een hand of een trap naaimachine de hele dag!

 

Investeren in het naai gebeuren is extreem slim. Kleding is een eerste levensbehoefte. Dat zijn we vergeten, omdat je nu nog bij de Zeeman voor 3 euro een complete outfit kunt kopen. Die goedkope kleding importen gaan weg vallen! Bovendien zullen alle vetzakken zoals ik hun kleding moeten laten innemen als het nationale dieet begint. Een hongersnood in Nederland zou wel kunnen, maar ik acht dat niet erg waarschijnlijk. Voedsel gaat wel zo duur worden, dat we het niet meer onbeperkt kunnen eten zoals nu.

 

Wat moet je inslaan?

 

- Minimaal twee Singer hand- of trap naaimachines. Tientjes werk. Er zijn er nog heel veel te vinden op Marktplaats, ook al vind je de mooie zoals ik ze een paar jaar geleden kocht steeds moeilijker! In Amerika zijn de prijzen van een mooie oude naaimachine al tien keer zo hoog als bij ons. Kijk maar eens bij de opbrengsten op Ebay.Let bij de foto's op Marktplaats vooral op het vliegwiel van de naaimachine. Daar zitten mensen altijd met hun handen aan. Ik ben er in de loop der jaren achter gekomen, dat de mate waarin dit vliegwiel glimt, een enorme voorspellende waarde heeft over de staat waarin de naaimachine verkeert.

 

- Koop een enorme partij naaimachinenaalden. Er staan nog heel wat naaimachines op Nederlandse zolders. Vroeger had ieder huishouden zo'n ding. Maar vrijwel niemand heeft er naalden bij. Een flinke partij naaimachine naalden zou je al door een crisis heen kunnen helpen, want dat gaat een extreem gezocht product worden. Voorraden hebben we bijna nergens meer in onze maatschappij. Winkeliers -wiens maatschappelijke kerntaak eigenlijk voorraadvorming is- zien dat maar als rente verlies. Vrijwel alle oude Singer naaimachines gebruiken moderne naalden met een plat kantje, zoals je die goedkoop bij de Hema kunt vinden. Het allerbeste zijn de naalden van Schmetz. Die vind je bij de vakhandel. Koop assortimentjes van 5 of 10 stuks in de diktes 70-80-90.

 

- Een partij naaimachine garen is ook onmisbaar. Voor de goedkoopte ga je weer naar de Hema, voor kwaliteit naar de vakhandel om Guterman garen te halen. Ze hebben voor 8 euro een kilometer garen. Die kilometer is alleen in zwart, wit en grijs te krijgen, maar veel voordeliger dan alle andere kleuren die op een kleiner klosje zitten. Zwart, wit en grijs zijn ook op een duur klein klosje te krijgen. Vraag dus naar de kilometer!

 

- Koop goede stofscharen, een paar tornmesjes, spelden, een centimeter, kortom een uitgebreide set fournituren.

 

- Bij trapnaaimachines is vrijwel altijd de leren aandrijfriem stuk. Ook die zijn nog te bestellen via de vakhandel. Koop twee meter, daar red je het altijd mee, plus een verbindingshaakje om de drijfriem aan elkaar te zetten. Ik dacht dat op de site http://www.treadleon.net stond hoe je dit moet doen. Een paar van die riemen kopen is ook een geweldige crisis investering. Een oude trapnaaimachine vind je altijd nog, maar kom straks nog eens om zo'n riem.

 

- Koop bij de kringloop wat oude boeken over het naaien van kleding. Je koopt die voor een paar euro. Vooral boeken uit de jaren zestig, zeventig zijn prachtig en met veel vakmanschap gemaakt.

 

- Oh ja, wat flesjes naaimachine olie. Vind je bij de Halfords. Onmisbaar!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Ik had altijd al iets met oude naaimachines. Aan het begin van deze crisis heb ik een hele collectie hand Singers aangelegd. ONOVERTROFFEN MACHINES!! Ze kunnen gewoon niet kapot. En eigenlijk hypermodern.

 

Ik heb net deze op de kop getikt. Ik was verbaasd om te zien dat de techniek inderdaad exact hetzelfde is als mijn elektrische naaimachine. Alleen dan met een slinger in plaats van een motor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@12gauge. Opgewonden? Hij moet opgewonden zijn om te kunnen naaien. De spoel. Jij komt toch met een trailer met spullen naar de buksendag? Ik heb 10 Singers, das wel genoeg. Als het niet te veel moeite is, neem hem dan mee. Kijk ik of hij goed is. Eventueel heb ik ook nog wel een gebruiksaanwijzing etc. voor je.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net deze op de kop getikt. Ik was verbaasd om te zien dat de techniek inderdaad exact hetzelfde is als mijn elektrische naaimachine. Alleen dan met een slinger in plaats van een motor.

 

Gisteravond heb ik dus deze Singer 128k gekocht. Het blijkt een reisvariant te zijn, dus kan mee in mijn Bob. Weegt maar 40 kilo of zo, ik kan hem nauwelijks tillen.

Ik ben wel heel blij met internet: heb al de gebruiksaanwijzing gevonden en een serie filmpjes op YouTube waar precies staat hoe ik deze machine goed kan schoonmaken, oliën, instellen, inrijgen etc. Leuke klus voor de avonden, helemaal schoonmaken en oppoetsen. Hij draait nu nog wat zwaar, maar dat zal wel gaan veranderen dan. Verder helemaal glimmend en geen spatje dof of roest.

 

Leuk dit forum. Al deze dingen had ik al jaren in mijn hoofd, maar krijg hier het duwtje om het ook echt uit te voeren. Gisteren het stukje van Dick gelezen over de noodzaak van naaimachines, bleek er een mooie te koop te staan op marktplaats in mijn eigen dorp. Meteen gekocht! Was de naaichine van oma.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk dat het zo wordt opgepakt..

 

Maar in mijn hoofd bkijft het tollen, er zijn teveel ambachten die ik nodig vind.

Als ik alles zelf wil kunnen, leren, spullen aanschaffen enz enz., dan is dat fulltime werk en nog meer.

Daarnaast moet ik nog een bank overvallen om eea aan te schaffen en een loods zien te vinden...

 

Stel je voor dat je dit met een 5 tal gezinnen kunt organiseren, samen een tuin en water voorziening.

Dan elk wat vakgebieden en van elkaar de basis weten...

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Gast Heksenboot

@Vault 101.

 

Ja, geen probleem.

 

Zelf nog veel mee gewerkt in de jaren 80. Zelf kleren maken. En leren jassen.

Heb de Singer Koningskind van mn moeder nog steeds. Mn moeder en mn zussen (en ik) hebben hem heel wat gebruikt. Kleding, gordijnen, beddegoed, noem maar op.

Leuk werk. Dat geluid ook, vrrrrr.

 

Laatst maar ff mn grote naalden vervangen. Die had ik al zo lang geleden geprept, dat ze toch waren gaan roesten. Nam ik ook altijd op sleeptouw.

Ook van die kromme stoffeerders-naalden. Gelijk maar wat nieuw ijzergaren erbij gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn opa naaide vroeger ook altijd alles... tjee dat klinkt raar... opnieuw, als er iets hersteld of gemaakt moest worden dan deed mijn opa dat altijd. hij had een doos vol spullen welke ik nu heb. Een trap singer zou inderdaad ook fijn zijn om te hebben, die komt dus ook op mijn wensen lijstje.

@Kans ik herken je probleem! ik wil zoveel oude ambachten leren dat ik soms bang ben dat ik het nooit allemaal kan leren...

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Vault 101.

 

Ja, geen probleem.

 

Zelf nog veel mee gewerkt in de jaren 80. Zelf kleren maken. En leren jassen.

Heb de Singer Koningskind van mn moeder nog steeds. Mn moeder en mn zussen (en ik) hebben hem heel wat gebruikt. Kleding, gordijnen, beddegoed, noem maar op.

Leuk werk. Dat geluid ook, vrrrrr.

 

Laatst maar ff mn grote naalden vervangen. Die had ik al zo lang geleden geprept, dat ze toch waren gaan roesten. Nam ik ook altijd op sleeptouw.

Ook van die kromme stoffeerders-naalden. Gelijk maar wat nieuw ijzergaren erbij gedaan.

 

Bedankt! Mijn moeder gaat trots zijn als ik met een naaimachine thuiskom. :o

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
@Kans wat jij nodig hebt is dat stukje gereedschap dat ze gebruiken in de zeilmakerij het noemt de Speedy Stitcher.

Heel eenvoudig in gebruik en daar naai je bijna :) alles mee.

 

Ik kende dit ook nog niet, ziet er buitengewoon handig uit. Vind het wel wat prijzig in Nederland, als je weet was ze er in de VS voor vragen, maar dat is bij veel van dat soort artikelen helaas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...