Ga naar inhoud
GENEGEERD

[TIP] Voedselverspilling en houdbaarheid blikvoer


Gast

Aanbevolen berichten

Vara heeft een mooi tv programma wat oa gaat over voedselverspilling. Ook wordt er uitgelegd wat de THT datum nu precies betekend...

 

De houdbaarheidsdatum op producten wordt belicht. Potjes en pakjes voedsel die over de datum zijn, kun je nog heel goed eten. Brecht gaat bij HAK 10 jaar oude potjes witte bonen en appelmoes proeven.

 

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1381727

 

In de lijst onder de video kun je alle afleveringen aanklikken en bekijken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Zal tijd worden ook. Wereldwijd gooien we genoeg weg om alle derdewereldlanden te voeden...

Denk dat dat een beetje overdreven is. We gooien veel weg, maar zoveel ook weer niet.

Bovendien klopt het niet om zo'n stelling neer te zeten.

Ook al gooien we vanaf vandaag niets meer weg, de mensen in die derde wereld landen zullen er geen graan korrel meer door te eten krijgen.

 

Eten weggooien voel je alleen in de portemonnee ;-)

 

Persoonlijk gooi ik minder weg sinds ik ben gaan preppen, maar het komt nogal eens voor dat ik voedsel weg moet gooien omdat het bedorven is. Het gaat dan meestal om producten die bedorven zijn ondanks dat er op de verpakking staat dat het nog houdbaar zou moeten zijn.

Oorzaak ligt denk ik bij het verkeerd bewaren/verpakken door de winkels.

Toevallig gisteren nog zoiets meegemaakt. Bij de Jumbo heerlijke gehaktstaven gekocht (vrijdag), gisteren wilden we deze gaan bakken, maar bij het openen van de verpakking kwam er een lucht vanaf, dat wil je niet weten.

Ook bij afbakbroodjes en gesneden ijsbergsla en vleeswaren komt het regelmatig voor dat ze veel sneller bederven dan de tht datum aangeeft. Wel eens over geklaagd, maar dan krijg je te horen dat je de producten zelf verkeer bewaard zal hebben... tja...

 

Vlees doen wij doorgaans meteen vanuit de winkel in de vriezer, tenzij we het dezelfe of de volgende dag gaan eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toevallig gisteren nog zoiets meegemaakt. Bij de Jumbo heerlijke gehaktstaven gekocht (vrijdag), gisteren wilden we deze gaan bakken, maar bij het openen van de verpakking kwam er een lucht vanaf, dat wil je niet weten.
Vervelend.

Gedeeltelijk op te lossen door zelf kruiden toe te voegen aan gehakt.

Bewerkt eten bederft sneller dan onbewerkt eten. Gaat voor bijna al de producten op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk dat dat een beetje overdreven is. We gooien veel weg, maar zoveel ook weer niet.

Bovendien klopt het niet om zo'n stelling neer te zeten.

Ook al gooien we vanaf vandaag niets meer weg, de mensen in die derde wereld landen zullen er geen graan korrel meer door te eten krijgen.

 

Eten weggooien voel je alleen in de portemonnee ;-)

 

........................................

 

Op zich heeft @Crisis wel gelijk hoor. Als je vanaf de productie begint te tellen, gooien we ongeveer de helft weg.

Als bv de aardappels worden gerooid, wordt de eerste sortering al gedaan. Alle te kleine aardappels vallen terug op 't land, zo'n 20%.

Daarna worden ze verder gesorteerd en nog meer weggegooid. Bij de supermarkt schijnt ook zo'n 15% van al het voedsel niet verkocht te worden.

 

De consument is verwend en wil geen appels met een plekje. Nu is de regelgeving ook compleet doorgeslagen, komkommers moeten perse kaarsrecht zijn en een bepaald formaat hebben, paprika's moeten vier lobben hebben, etc, etc.

 

Ook al die kant en klaar dingen als maaltijdsalades, voorgesneden groenten, kant en klare aardappelschijfjes zijn eigenlijk hele slechte producten. Supermarkten calculeren in dat ze ongeveer een kwart moeten weggooien. Dat doen ze liever dan dat het schap een keertje leeg is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

De fabrikanten willen niet aangeklaagd worden voor bedorven producten en zetten de t.h.t. datum daarom vroeger dan het eigenlijk is. En van de E.U. moet werkelijk overal een t.h.t.datum op, zelfs op levensmiddelen die eigenlijk niet bederven, zoals zout. Potten en blikken zijn vaak na vele jaren nog gewoon te gebruiken. Zelf wel eens koffie gezet van een pak koffie wat jaren over de datum was. Pak was ergens achter gevallen. Het was nog goed, ik moest alleen wat meer koffie in het filter doen. Ik zeg altijd gebruik je zintuigen, kijk, ruik en proef.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vervelend.

Gedeeltelijk op te lossen door zelf kruiden toe te voegen aan gehakt.

Bewerkt eten bederft sneller dan onbewerkt eten. Gaat voor bijna al de producten op.

 

Ik ben ooit een keer teruggegaan met een pan gebakken vlees naar de slager toen zijn zaak vol klanten stond omdat hij mijn klacht niet terecht vond en ik heb hem in publiek gevraagd om zijn eigen vlees op te eten. Dat deed ie niet. Ik ben er ook nooit meer teruggegaan.

 

Het warenhuis waar wij kopen maakt er geen probleem van. We nemen het artikel mee en het wordt onmiddellijk en zonder discussie vervangen. We hebben dat elk jaar 2 à 3 keer voor met bederfbare waren zoals kaas.

 

Wat de kost betreft, het is natuurlijk een industrietak. Hoe meer we kopen, hoe meer de industrie verdient. In Frankrijk staat op elk tafeltje in een restaurant mosterd op tafel. Er wordt meer mosterd weggegooid dan er gegeten wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...
  • 2 maanden later...

Gewoon om effe te laten zien.

 

Testje houdbaarheid met tomatenpuree:

 

tomaten-puree.jpg.ce8fb622dea83133c8ebbfb12af825cb.jpg

 

blikje THT: 2011

blikje THT: 2012

 

Vandaag is dit het resultaat:

lek en gezwollen.

 

Altijd op kamer temperatuur gestaan, in gesloten,donkere en geventileerde ruimte.

 

Will

Link naar reactie
Delen op andere sites

will, waren dit geen beschadigde blikken? Ik kan me niet voorstellen dat ze er zo gehavend uit zouden zien uit zichzelf.

 

Gewoon om effe te laten zien.

 

Testje houdbaarheid met tomatenpuree:

 

 

 

blikje THT: 2011

blikje THT: 2012

 

Vandaag is dit het resultaat:

lek en gezwollen.

 

Altijd op kamer temperatuur gestaan, in gesloten,donkere en geventileerde ruimte.

 

Will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is niet voor niets dat ik nu ook een inblik machine heb aangeschaft. Ik hoop dat de ellende nog even wegblijft, maar dan ga ik behoorlijk wat voorraad inblikken wat jaren houdbaar is. Een Weckketel heb ik ook, maar potten zijn relatief duur en laten licht door.

 

Zo heeft alles wel een voordeel of nadeel, maar ik kijk niet naar THT en eet zelfs jaren over datum mits het niet bedorven ruikt, smaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@will die blikjes tomaten puree hoeven niet eens te lekken om bedorven te zijn . Ik had hier vorg jaar zo'n blikje (over de datum) en zetten er

mijn blikopener in met als resultaat ( mijn keukentje zit in mijn woonkamer ) een hele grote vlek stinkende tomatenpuree

op mijn muur tot een paar meter verder , mijn aanrecht onder die shit zooi en ikzelf ook ;) Ik denk dat met name dit tomatenpuree een probleem is

wat betreft conserveren want de meeste blikken die over de datum zijn daar is meestal niks mee en zijn heel lang houdbaar ook over de houdbaarheid datum

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@will die blikjes tomaten puree hoeven niet eens te lekken om bedorven te zijn . Ik had hier vorg jaar zo'n blikje (over de datum) en zetten er

mijn blikopener in met als resultaat ( mijn keukentje zit in mijn woonkamer ) een hele grote vlek stinkende tomatenpuree

op mijn muur tot een paar meter verder , mijn aanrecht onder die shit zooi en ikzelf ook ;) Ik denk dat met name dit tomatenpuree een probleem is

wat betreft conserveren want de meeste blikken die over de datum zijn daar is meestal niks mee en zijn heel lang houdbaar ook over de houdbaarheid datum

gr will

 

Haha, herkenbaar Wafels. Dat had mijn buurman ook gehad. Geeft een smerige bende, en hij kon gelijk de keuken opnieuw witten.

 

Vraag: stonden die blikjes bol of niet ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Peerke de blikjes stonden niet bol en waren eigenlijk maar net over de datum, (iets van een paar weken of zo , niet eens maanden ) , je hebt hier 2 soorten

bij de AH die van 6 cent per blikje en die duurdere (iets van 35 cent of zo ) en het waren dus een paar van die duurdere blikjes .Dat zegt dus ook geen bal :(

en ja ik heb ook kunnen witten en soppen ;) Het verwonderde mij dus ook dat er niets te zien was aan die blikjes meestal worden de boven en onder kant wat bol .

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is mij ook overkomen met 'n blikje waar niets aan was te zien.....wat 'n puinhoop in de keuken :(

 

Daarom doe ik het tegenwoordig als ik zo'n blikje openmaak anders. Misschien gebeurt zoiets je maar één keer, maar voor de zekerheid neem ik 'n beetje stevige plastic zak, en dan maak ik daar het blikje in open.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 jaren later...

👉Aan de binnenkant van conservenblikken worden epoxy coatings gebruikt die bisphenol-A (BPA) bevatten: een xeno-oestrogeen dat in verband wordt gebracht met kanker, vruchtbaarheidsproblemen, diabetes en hart- en vaatziekten.

 

👉Tijdens een studie van de Harvard School of Public Health werd de hoeveelheid BPA gemeten in urine van proefpersonen die vijf dagen lang één kop soep uit blik of verse soep hadden gegeten. Er werd twintig keer meer BPA gevonden in de urine van proefpersonen die bliksoep hadden gegeten.

 

👉Wetenschapper dr. Jenny Carwile zei naar aanleiding van haar onderzoek: ‘We weten al een tijd dat het drinken van vloeistoffen uit bepaalde harde plastics de hoeveelheid BPA in het lichaam kan verhogen. Deze laatste studie laat zien dat ingeblikt eten een nog grotere zorg is.’

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...