Ga naar inhoud
GENEGEERD

Brood bakken (stomen) in snelkookpan


angos

Aanbevolen berichten

Ik heb vandaag geprobeerd een brood te bakken in een snelkookpan op een oliekacheltje.

En dat is aardig gelukt.

Helaas kan je het niet bakken maar stomen.

De eerste keer dat ik het probeerde te bakken was het brood gecremeerd en de snelkookpan aardig aangebakken. :(

 

De procedure:

- laagje water in snelkookpan, 1,5 a 2 cm zal genoeg zijn

- bij de snelkookpan zit een stoommandje, die zet je op de verhoging die er ook bijzit (2,5 cm hoog)

- in het mandje leg je een open theedoek

- deeg erin

- vouw theedoek over het deeg heen, deeg beetje platdrukken in de vorm

- deksel erop

- zet op kachel

- ik liet druk oplopen tot 120 graden Celsius dan gaat ventiel open

- omdat ik het kacheltje al op de laagste stand had staan kon ik de temperatuur niet verder temperen. (bij een gasfornuis zet je het gas op de laagste stand) in plaats daarvan haalde ik de snelkookpan van de oliekachel en zette hem naast de kachel op een onderzetter voor 5 a 10 minuten daarna zette ik de snelkookpan er weer op totdat het ventiel weer openging en zo herhaalde ik de procedure

- totale tijd op de kachel (en het er telkens afpakken) twee uur

- daarna liet ik de snelkookpan nog een half uur op de onderzetter staan

- zorg dat de druk van de pan af is, dan pan openen en theedoek met brood eruit pakken

- haal theedoek eraf en laat het brood nagaren en verder drogen (voelt dan nog plakkerig aan)

 

Let op: omdat het gestoomd is heb je geen harde maar een zachte korst

 

Ik heb een recept gebruikt waarin het deeg niet hoeft te rijzen, dus klaarmaken en in de pan (geldt ook als je het gewoon wilt bakken in oven)

Voor sommige mensen zal het een beetje vreemd smaken maar ik vind het wel lekker en niet in de laatste plaats is het ongelooflijk gemakkelijk

 

Recept:

- 500 gram volkoren meel

- 375 ml karnemelk

- 2 theelepels zuiveringszout of bakingsoda (Arm & Hammer uit de toko) (in duitsland Kaiser Natron)

- 2 theelepels keukenzout

Dit is de basis, je kan er van alles bijgooien als je wilt: dadels, krenten, gedroogde pruimen, enz

 

Succes voor diegene die het ook wil proberen.

 

 

DSC00052.jpg.70da22b24dbc2d06c68593fe2772cbe5.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ha, leuk, een test.

Brood bakken, ook al zo leuk.

 

Ik bak zelf ook, liefst met speltmeel omdat dat meel voedzamer is en mij meer het gevoel van eten en volle maag geeft. Ik haal dit meel bij de molen.

Voor bakken zonder oven heb ik een wonderpan/omniapan. Heel handig.

De methode met een snelkookpan kende ik niet, en zal ik zeker een keer testen.

Qua handigheid zal ik denk ik de Omniapan blijven gebruiken, die heb ik nu eenmaal altijd gebruikt, maar meer methodes kennen en gedaan hebben is altijd goed.

 

Mag ik vragen waarom je kiest voor een recept met karnemelk ipv water. Het lijkt me dat karnemelk in een SHTF niet makkelijk verkrijgbaar is en het uitvoeren van dit recept daardoor lastig wordt. Ik ga je snelkookpan-recept wel testen, én nog een keer in de snelkookpan bakken met mijn recept. En dan vergelijken.

 

Mijn basisrecept: 500 gr meel, 340 ml water, 10 gr zout, 10 gr suiker, 9 gr droge gist

(ongeveer want ik doe het soms gewoon op de gok, want niet altijd weegschaal in de buurt)

 

De omniapan

307180.jpg

http://www.nauticgear.nl/techniek-aan-boord/koken-aan-boord/kook-accessiores/omnia-oven-op-het-fornuis.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Recept ken ik alleen met karnemelk. Geen idee wat het doet met gewone melk of water.

Ik denk dat zuiveringszout en karnemelk zorgen voor het rijzen.

 

Bedankt voor de tip met de omniapan en het recept. Als ik het filmpje zie van de omniapan dan denk ik dat het zelfs mogelijk is de snelkookpan zonder water te gebruiken als een kleine hete luchtoven. Ga ik eens proberen.

 

En ik ben benieuwd naar jouw resultaten.

 

En bedankt Drent voor de aanvullende informatie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...