Ga naar inhoud
GENEGEERD

Bril en/of lenzen


Kans

Aanbevolen berichten

De emergensee bril is aanpasbaar qua sterkte. Gebruikt onderandere in Japan na de Tsunami. Het maken / aanschaffen van de bril is relatief goedkoop. (Te koop voor ongeveer 34 euro) Misschien het overwegen waard als je een bril hebt.

Voor meer info: googelen op emergesee bril.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Momenteel heb ik 1 gewone bril en een reserve, 3 veiligheidsbrillen en een zonnebril op sterkte. Ook ik ben vrienden van Hans (anders) maar dan eens per 2 jaar een andere bril. Ik heb ook al eerder lenzen overwogen maar was iets te duur door mijn sterkte. (van het geld voor een half jaar lenzen kan ik 1 bril kopen) En door mijn sterkte kom ik ook niet in aanmerking voor laser.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op mijn 6e moest ik al een brilletje....toen ik 17 was kon ik niet wachten tot ik aan de lenzen kon. Toch zou ik in een SHTF situatie absoluut kiezen voor mijn bril, die ik ernaast bewaar, ook de oude exemplaren bewaar ik nog.. Vooral qua hygiëne : lenzen vragen gewoon om schone handen, schone doosjes, vloeistof. Dat is in een SHTF situatie niet altijd te garanderen en op een oogontsteking zit je dan ook niet te wachten. Volgens mij zijn je ogen je ticket naar overleven, dus dan maar die stomme bril op, maakt me dan ook niets meer uit natuurlijk. In de film Papillon zie je hoe de aandoenlijke dustin hofmann uiteindelijk een prachtig brilletje fabriceert na jaren ontbering, eindigend op een verlaten eiland. Als je maar wat ziet, maakt me niet uit hoe het er dan uitziet. Hamsteren je brillen dus, voor mij althans...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weken later...

Ik ben ook brildrager en heb een - en een + oog. De goedkope standaard brilletjes bij de Hema zijn voor mij dus geen optie.

Voor noodgevallen heb ik mijn oude brillen nog en als ik reis heb ik altijd de laatste bij mij. Als ik een nieuwe bril koop, eens in de 5 jaar ofzo, zoek ik altijd een aanbieding waarbij een zonnebril op sterkte "gratis" is, voor het autorijden.

Toch heb ik de indruk dat niet iedereen dit laatste doet, welke oplossingen gebruiken jullie voor de zonnebril op sterkte? Opzet lenzen? Nadeel van de "gratis" aanbieding is dat polaroid niet mogelijk is of erg duur, je loopt dus eigenlijk altijd met een "minderwaardige" zonnebril.

 

(lenzen wil ik niet, gedoe met vloeistoffen en vuiltjes onder de lens wil ik niet, daarnaast beschermd een bril de ogen enigszins, bijvoorbeeld bij het motorrijden. Nadeel is dat brillen kunnen beslaan en dat regen irritant is)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op mijn 6e moest ik al een brilletje....toen ik 17 was kon ik niet wachten tot ik aan de lenzen kon. Toch zou ik in een SHTF situatie absoluut kiezen voor mijn bril, die ik ernaast bewaar, ook de oude exemplaren bewaar ik nog.. Vooral qua hygiëne : lenzen vragen gewoon om schone handen, schone doosjes, vloeistof. Dat is in een SHTF situatie niet altijd te garanderen en op een oogontsteking zit je dan ook niet te wachten. ..

 

Ik heb jaarlenzen, die hou ik dus dag en nacht in, en maak ik hooguit een maal per maand schoon.

Ik heb schone ogen en volgens de opticien kan niet iedereen dit dus doen...

(zal dan wel het enige schone aan me zijn :cool: )

Maar als het kan geweldig, ik zwem ermee, merk nauwelijks dat ik ze in heb, extreme droge lucht dan wel.

Vooral dat ik ze snachts niet hoef uit te doen is voor bv veel camperen enz een uitkomst.

 

Maar natuurlijk heb ook ik een bril backup naast de drie jaar lenzen die ik op voorraad heb...

 

Prep ze,

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Kans Ik kan lenzen ook dagen, zelfs weken inhouden. Dat is echt heerlijk. Als je echt heel goed luchtdoorlatende lenzen hebt, kan je ze langer inhouden dan aangeraden wordt. Daarnaast heb ik ook altijd 2 brillen liggen, ook al zijn die niet op de juiste sterkte, omdat deze al erg oud zijn, en mijn sterkte nog wel eens verandert. Daarom begin ik ook niet aan laseren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@eva bedankt voor het noemen van de nachtbril met gele glazen, die kende ik nog niet

ik zit sávonds veel op de weg en na even gegoogled te hebben ga ik ook maar eens zo'n ding aanschaffen

ik heb nu 3 brillen ( oude, huidige en zonnebril op sterkte) zou veel meer willen hebben

Maar gezien bijna onmogelijke sterkte ( ik wou dat ik 3 meter kon kijken zonder bril ) is dat een prijzig grapje, laatste bril was bijna 1000 euro...........zucht

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb 'n paar jaar geleden lenzen geprobeerd en dat ging goed voor 'n uur en daarna zat ik in 'n dikke mist. Dus dat werkt bij mij niet.

Ik heb ook 'n kleine verzameling en gelukkig zijn mijn ogen al jaren hetzelfde gebleven.

 

Helaas kijken de aanbiedingen van HA bij mij niet lekker en moet daar dan ook de duurste glazen nemen. Daar kan ik vervolgens wel door kijken maar dat je zegt.....*wat kijk ik lekker*...nou nee.... maar heb er wel eentje. De andere brillen komen van 'n echte opticien en toevallig heb ik er vorig jaar 3 aangeschaft (incl. HA).

Zonnebril op sterkte heb ik ook maar vrees dat ik aan 'n nieuwe moet want het montuur is niet echt lekker meer. Misschien laat ik wel een van m'n oudere brillen kleuren...ff over nadenken.

Heb nooit 'n reserve bril bij me....alleen op vakantie neem ik extra mee.

 

Ik ben niet blind zonder bril maar scherp zie ik niet....en lezen gaat dus echt niet. Achter de pc heb ik doorgaans 'n Hema brilletje en als ik lees soms ook want dat vind ik veel prettiger lezen....krijg anders zo'n stijve nek....

Link naar reactie
Delen op andere sites

@nanna glazen kleuren word in Nederland niet meer gedaan. Dit heeft er mede mee te maken dat de coatingen van tegenwoordig die niet meer mogelijk maken. De chemicalen die je nodig hebt om die coatingen te verwijderen mogen niet meer verkocht worden.

 

Toen ik over die brillen zat te schrijven kwam dit ineens in m'n hoofd boven...had het n.l eens gezien bij iemand maar dat is inderdaad al 'n paar jaar terug. Gaat niet door dus dan zal ik gaan denken aan 'n nieuwe.

Hoewel ik hem niet echt vaak draag want vind het wel 'n gedoe dat bril op en bril af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessant linkje, misschien werkt het of misschien niet zelf nog geen ervaring mee:)

http://www.wanttoknow.nl/inspiratie/meelezen/na-dertig-jaar-zonder-bril/

 

Interessante link! Ik heb die boeken al decennia, zowel Bates als Huxley. Huxley nog nooit gelezen zelfs - heb wel ooit flink mijn best gedaan op Bates maar heb er geen klap van gemerkt. Maar daar moet ik me toch maar weer eens in verdiepen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed nieuws, ik mag een nieuwe bril uitzoeken als verjaardagscadeau! :cool: Heb ik ook eindelijk een reserve bril, iets wat sowieso erg handig is, mocht er een ongelukje gebeuren. Anders had ik alleen een zonnebril op sterkte als reserve en dat is verdomd lastig als het donker is. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook brildrager en heb een - en een + oog. De goedkope standaard brilletjes bij de Hema zijn voor mij dus geen optie.

Voor noodgevallen heb ik mijn oude brillen nog en als ik reis heb ik altijd de laatste bij mij. Als ik een nieuwe bril koop, eens in de 5 jaar ofzo, zoek ik altijd een aanbieding waarbij een zonnebril op sterkte "gratis" is, voor het autorijden.

Toch heb ik de indruk dat niet iedereen dit laatste doet, welke oplossingen gebruiken jullie voor de zonnebril op sterkte? Opzet lenzen? Nadeel van de "gratis" aanbieding is dat polaroid niet mogelijk is of erg duur, je loopt dus eigenlijk altijd met een "minderwaardige" zonnebril.

 

(lenzen wil ik niet, gedoe met vloeistoffen en vuiltjes onder de lens wil ik niet, daarnaast beschermd een bril de ogen enigszins, bijvoorbeeld bij het motorrijden. Nadeel is dat brillen kunnen beslaan en dat regen irritant is)

 

Deze post is wat ondergesneeuwd. Iemand een reactie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@AWOL: Ik heb gewoon bij de opticien glazen op mijn sterkte in een zonnebril laten zetten, bij Fieldman kon dat. Kunststof glazen, ontspiegeld en gehard, kon zelf de kleur en sterkte van de kleuring uitzoeken. Geen extra dunne glazen, omdat ik wel eens in een open autootje rij. Kosten, 27 euro, maar het is al weer een paar jaar terug.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...
Kan je eigenlijk ergens standaard -brillen kopen? Zoals je dat kan met standaard leesbrilletjes?

 

Niet dat ik weet. Dit zou ook niet zo handig zijn, omdat je een bril voor veraf vaak de hele dag draagt. Als je een te sterk of een te zwak glas hebt voor een oog, gaat het oog zich aanpassen. Hierdoor gaat je zicht extra snel achteruit.

Een bril op de correcte sterkte voor beide ogen is daarom erg verstandig.

 

Wel heb je brillen voor de derde wereld, die je zelf op sterkte kunt instellen: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/743347/2003/12/10/VU-ontwerpt-bril-voor-Derde-Wereld.dhtml

(Hier zijn overigens meerdere ontwikkelaars mee bezig)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Kijk nou eens wat ik vond! http://www.suntekstore.com/goods-13000319-pinhole_glasses_eye_vision_improve_exercise_kf-287a.html

Ik heb hem inmiddels in huis, en het heeft meer effect dan ik verwacht had. Met mijn -5 zie ik zonder bril of lenzen bitter weinig, met die gekke bril op blijft daar ineens misschien -2 van over. Wel erg donker maar: Ik Zie! Of het het zicht blijvend verandert kan ik nog niet zeggen, maar gewoon zó is in een SHTF situatie waar uiteindelijk al mijn lenzen op en brillen kapot zijn al zo'n enorme verbetering dat ik er nog een paar bij bestel. Echt een aanrader.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan je eigenlijk ergens standaard -brillen kopen? Zoals je dat kan met standaard leesbrilletjes?

 

Ja dat kan, bijvoorbeeld hier. Je moet wel het eea weten wat normaal gesproken een opticien voor je opmeet; cilindrisch afwijking oid is redelijk zeldzaam dacht ik, de afstand tussen beide pupillen kun je zelf met een liniaal en spiegel meten maar om te bepalen of je bijvoorbeeld -1 of -1,5 hebt kun je het beste door een opticien laten meten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat kan, bijvoorbeeld hier. Je moet wel het eea weten wat normaal gesproken een opticien voor je opmeet; cilindrisch afwijking oid is redelijk zeldzaam dacht ik, de afstand tussen beide pupillen kun je zelf met een liniaal en spiegel meten maar om te bepalen of je bijvoorbeeld -1 of -1,5 hebt kun je het beste door een opticien laten meten.

 

Ja maar dit zijn geen standaardbrillen zoals je dat metleesbrillen heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja maar dit zijn geen standaardbrillen zoals je dat metleesbrillen heb.

 

Bij leesbrillen heb je ook verschillende modellen en sterktes. Ik begrijp misschien niet wat je bedoelt maar het lijkt me redelijk zinloos om nu alvast elke plus of min sterkte bril te kopen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerder in dit topic stond al dat je instelbare brillen kunt kopen de EmergenSee noodbril. @Floshtf

Na een beetje speuren gevonden bij Liff (http://www.voorzekeren.nl/emergensee-detail)

voor een bedrag van € 29,95 (incl verzendkosten € 35, 90). Het is geen mooie bril maar volgens mij een goede oplossing.

Misschien is het voor de Prepshop mogelijk de brillen voor een lager bedrag te leveren? @Mr. Gold

Ik heb begrepen dat de productie kosten op een paar euro liggen. En dat ze massaal naar b.v. ontwikkelings landen worden verscheept.

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerder in dit topic stond al dat je instelbare brillen kunt kopen de EmergenSee noodbril. @Floshtf

Na een beetje speuren gevonden bij Liff (http://www.voorzekeren.nl/emergensee-detail)

voor een bedrag van € 29,95 (incl verzendkosten € 35, 90). Het is geen mooie bril maar volgens mij een goede oplossing.

Misschien is het voor de Prepshop mogelijk de brillen voor een lager bedrag te leveren? @Mr. Gold

Ik heb begrepen dat de productie kosten op een paar euro liggen. En dat ze massaal naar b.v. ontwikkelings landen worden verscheept.

 

Als ik het vergelijk met de prijzen op Ebay is die € 29,95 spotgoedkoop. Je ziet ze voor 3-4x die prijs over de toonbank gaan. Ik heb er overigens 2 besteld voor de in prep kisten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...