Ga naar inhoud
GENEGEERD

De eerste Houtgas Brander die wij hebben gemaakt.


nono

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@nono,

 

Ziet er goed uit, lijkt erg veel op de wild wild woodgas stove.

 

Zo te zien in het filmpje is het vergassen nog niet optimaal.

 

Heb er mijn woodgas stove bij gepakt en zie dat er in de onderkant en zijkant ook gaten zitten voor de zuurstof / warme lucht toevoer.

 

Heb jij deze ook gemaakt,ik zie ze niet in het filmpje of op de foto?

 

Leuk project,ben benieuwd hoe dit verdergaat.

Heb er zelf ook wel interesse in om hierop te koken met grotere pannen of om als een soorthoutgas kachel te gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@nono Dit is geen kritiek hoor want ik vind hem heel netjes gemaakt :cool: maar de verhouding van je primaire en secundaire lucht is niet goed

deze verhouding moet 1 :5 zijn ( dus van boven moet je lucht doorvoer dus 5 keer meer zijn als je die verhouding gebruikt krijg je minder vlammen maar wel meer blauwe vlammen ,)

Ook het regelen van de primaire en (liefst ook secundaire ) lucht is een prettig iets omdat je hiermee de verbranding kunt regelen en vaak gebruikt men een kleine fan

(van een computer koeler of zo) om een wat betere regeling te kunnen krijgen en zeker voldoende secundaire lucht want dat geeft de meeste problemen

Ook zijn je houtjes nogal aan de grote kant ik gebruik voor het gemak van die kattenbak houtkorrels en dat werkt goed , houtjes moeten klein zijn wil je een goede vergassing hebben

hier een mooie de MIDGE http://www.cd3wd.com/cd3wd_40/JF/JF_OTHER/SMALL/THE_COMPLETE_MIDGE-1%20Simple%20down-draft%20gasifier%20stove.pdf

maar als je op MIDGE of woodgas stove zoekt krijg je een hoop goede informatie over deze ''kachel''

hier twee plaatjes van een oude opstelling van mij , hier kun je zien dat ook mijn mix van lucht gas toen niet goed was maar je kan goed de vorming van houtskool zien en

waar de secundaire lucht het houtgas verbrand .

DSCF7647houtgas.jpg.a71995d4896661757aae0d8dff80973b.jpg

DSCF7648houtgas.jpg.593f8cd15b2220cf339210168b3659bd.jpg

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@nono Dit is geen kritiek hoor want ik vind hem heel netjes gemaakt :cool: maar de verhouding van je primaire en secundaire lucht is niet goed

deze verhouding moet 1 :5 zijn ( dus van boven moet je lucht doorvoer dus 5 keer meer zijn als je die verhouding gebruikt krijg je minder vlammen maar wel meer blauwe vlammen ,)

Ook het regelen van de primaire en (liefst ook secundaire ) lucht is een prettig iets omdat je hiermee de verbranding kunt regelen en vaak gebruikt men een kleine fan

(van een computer koeler of zo) om een wat betere regeling te kunnen krijgen en zeker voldoende secundaire lucht want dat geeft de meeste problemen

Ook zijn je houtjes nogal aan de grote kant ik gebruik voor het gemak van die kattenbak houtkorrels en dat werkt goed , houtjes moeten klein zijn wil je een goede vergassing hebben

hier een mooie de MIDGE http://www.cd3wd.com/cd3wd_40/JF/JF_OTHER/SMALL/THE_COMPLETE_MIDGE-1%20Simple%20down-draft%20gasifier%20stove.pdf

maar als je op MIDGE of woodgas stove zoekt krijg je een hoop goede informatie over deze ''kachel''

hier twee plaatjes van een oude opstelling van mij , hier kun je zien dat ook mijn mix van lucht gas toen niet goed was maar je kan goed de vorming van houtskool zien en

waar de secundaire lucht het houtgas verbrand .

DSCF7647houtgas.jpg.a71995d4896661757aae0d8dff80973b.jpg

DSCF7648houtgas.jpg.593f8cd15b2220cf339210168b3659bd.jpg

gr will

 

Hallo Will,

Bedankt voor de tip. het is ook de eerste versie,

Ik heb nog een aantal van die vaten liggen. dus er is nog een herkansing ;)

 

 

en de andere mensen ook bedankt voor de reacties.

 

 

Groetjes Rolf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Will,

Bedankt voor de tip. het is ook de eerste versie,

Ik heb nog een aantal van die vaten liggen. dus er is nog een herkansing ;)

 

 

en de andere mensen ook bedankt voor de reacties.

 

 

Groetjes Rolf

 

Zo te zien kun je nog wat gaatjes extra boren in de bovenste rand om de verhouding te veranderen. Die @Wafels lult geen onzin.

Gevoelsmatig zou ik zowel onder als boven meer luchtgaten boren, maar dus wel die 1:5 verhouding in de gaten houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@nono @Raycoupe , Rolf ik weet niet of je ook nog gaten in de bodem hebt gemaakt (dat kun je niet zien )

maar wat Raycoupe zegt is wel een goed opmerking boor er eens een ring met gaatjes bij of boor ze op tot een grotere diameter

punt is je hebt voor de verbranding van een bepaalde hoeveelheid hout per minuut een X volume aan lucht nodig . de hoeveelheid hout per minuut

wordt bepaald door de oppervlakte van het vuur , dit x volume van lucht per minuut bepaald dus in feite het aantal gaten en hun grootte van de primaire lucht

de verhouding van primair secundaire lucht is een verhouding van 1:3 tot 1:5(afhankelijk of je wel of geen geforceerde lucht gebruikt (fan) )

ook kan ik niet goed zien hoe je de lucht van buitenaf je kacheltje in brengt .doe je dit langs onderen of zitten er onderaan het keteltje rondom gaten .

 

Zo te zien is de binnenmantel RVS en de buitenmantel een drukvat dit laatste is gewoon staal en als je wat langer plezier ervan wilt hebben

dan is een spuitbus hittebestendige verf (gaat tot plm 600 C ) een goede optie dat spul houd zich vrij goed .

Als je het rendement wilt verhogen kun je dit doen het isolatie , hoe hoger de verbrandingstemperatuur hoe beter de verbranding en hoger het rendement .

 

Een kleine maar wel belangrijke kanttekening : Je ziet bij dit soort ''kacheltjes'' nagenoeg bijna of geen rook !! maar let wel er komen wel degelijk

schadelijke rookgassen vrij (CO maar ook andere koolwaterstoffen ) die je niet ziet maar er wel degelijk zijn , dus gebruik je hem binnen moet je goed luchten liefst met een rookafvoer erboven

Dat je daar rekening mee houdt !! dit geldt ook voor een '' Rocket Stove '' het beste is gewoon in de buitenlucht gebruiken

gr will

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Wafels Er zitten in de bodem ook gaatjes, de bodem is trouwens gemaakt van het stuk wat uit het expansievat is gehaald. En het klopt de binnen mantel is van RVS.

Ik kan er inderdaad nog gewoon wat gaatjes in maken en dan kijken wat hij dan doet. Wat betreft de die spuitbus was ook het idee van ons. Alleen willen wij die rode coating er nog af hebben. Alleen zit ik nog te denken hoe ik die snel kan verwijderen.

Maar morgen ga ik er weer aan knutselen en dan zet ik wel weer een filmpje er bij van het resultaat. @Raycoupe Jij ook bedankt voor je bijdrage. Ik ben heel blij met die tips.

 

Groetjes Rolf

Link naar reactie
Delen op andere sites

@nono het snelst haal je de oude verf laag eraf door het eraf te branden met een verfbrander (fohn) daarna met een staalborstel (in de boormachine of haakse slijper ) schoon schuren en

2 of 3 dunne laagjes van die hittebestendige verf er op zetten . Als je er eventueel pootjes onder maakt heeft dat 2 voordelen , je kacheltje staat wat steviger op de grond en

omdat het contact oppervlak met de grond kleiner is zal er minder warmte de grond in gaan en isoleert het je kacheltje in feite en krijg je een iets hoger rendement

als je toch bezig bent maak dan een ''schort '' die om je kookpan valt zodat de warmte die uit je kacheltje komt langs je kookpan

wordt geleid dit scheelt ook weer een hele slok op een borrel qua efficiency :rolleyes: (gewoon drie of vier pennen op je drukketeltje lassen waar je een ringvormige plaat

die ongeveer 15 mm groter is dan de diameter van je kookpan op kunt zetten .

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Wafels

 

Zaterdag nog wat aanpassingen gedaan en het resultaat is nu beter.

Ik heb wat kleine filmpjes er van gemaakt. Alleen de kwaliteit is niet zo perfect.

Maar het is wel te zien. Vandaag ga ik nog wat foto's uploaden als de brander uitelkaar ligt.

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=OKuwIhApjq8

https://www.youtube.com/watch?v=tF7CWp9cuf4

https://www.youtube.com/watch?v=dtO_Qmmkd3Y

 

Groetjes Rolf

Link naar reactie
Delen op andere sites

@nono wat je eens zou kunnen doen voordat je hem uit elkaar haalt is een goede bodem van die kattebak houtkorrels erin doe en die aansteken

kijken of het dan gelijkmatiger gaat , want ik heb het idee dat je hout nog steeds aan de erge grote kant is om te verbranden in een houtvergassingskacheltje

Of je houtjes een stuk kleiner maken plm 6 tot 10 mm diameter en een lengte van plm 20 a 30 mm met deze houtgrootte is de primaire luchtdoorstroming

een stuk lager .

Ik zal kijken of ik die berekening nog ergens kan vinden voor de hoeveelheid lucht primair en secundair en je vuur grootte .

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...