Ga naar inhoud
GENEGEERD

Sinterklaasstorm 2013: zware noordwesterstorm met springtij


Gast DickBerts

Aanbevolen berichten

Uiteraard is er geen enkele reden voor paniek. Maar de komende zware Sinterklaasstorm uit het noordwesten, waardoor het water vastloopt in de trechter die de Noordzee vormt richting het nauw van Calais, is in combinatie met het springtij dat wordt verwacht, toch een risico op surprises.

 

Met name de berichtgeving uit Belgische krant De Morgen, heeft mij ertoe gebracht, om een apart draadje te openen over deze storm. De Morgen heeft het over de hoogste waterstanden in dertig jaar. Goeie Morgen zeg!

 

http://www.demorgen.be/dm/nl/5377/De-aarde/article/detail/1752053/2013/12/04/Kust-zet-zich-schrap-voor-storm-en-springtij.dhtml

 

Volgens Rijkswaterstaat zijn er VOORALSNOG geen plannen om de Maeslantkering bij Hoek van Holland te sluiten. Het al dan niet sluiten van die kering vormt een redelijk objectief criterium met betrekking tot de vraag of het al dan niet spannend wordt.

 

http://www.telegraaf.nl/binnenland/22111259/__Hulpdiensten_op_scherp__.html

 

http://nl.wikipedia.org/wiki/Maeslantkering

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 390
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Gast gerbewoner

Ik kijk ook mee. Moet ervoor zorgen dat mijn mijter morgen niet weg waait :D

 

Ben benieuwd of het inderdaad weer zo woest wordt als een paar weken geleden. Als dit de voortekenen van de komende winter worden......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bericht uitsluitend voor beginnende preppers;

 

Nee, ik verwacht morgen geen watersnood. Maar de toch wel ietsje gevaarlijke storm die er mogelijk aan komt, is een goed moment om de twee belangrijkste adviezen mbt het overleven van een watersnood nog eens te herhalen;

 

-Als je dat nog niet gedaan hebt, kijk dan op http://www.ahn.nl/postcodetool hoe hoog je huis ligt ten opzichte van het NAP. Bij een megastorm komt het water ver boven NAP, maar dat krijg je niet allemaal voor je kiezen, omdat het even duurt voordat de badkuip west Nederland ondergelopen is. Tegen die tijd is het springtij alweer voorbij. Je krijgt ongeveer NAP plus anderhalve meter water te verstouwen als de primaire zeeweringen het begeven. Loopt je zolder onder, plan dan een vluchtroute naar terrein dan het liefste ver boven NAP ligt. Rubberbootjes en kleine vaartuigen zijn GEEN optie. Dat is zelfmoord. Je slaat om, of je wordt lek gestoten door alle wrakhout en dergelijken, die met grote kracht tegen je bootje aan slaan. Nadat de storm is gaan liggen, kunnen dergelijke bootjes natuurlijk wel behulpzaam zijn.

 

- Het gaat erg lang duren voordat je op zolder gered gaat worden. De beschikbaarheid van zoet water zal de belangrijkste overlevingsfactor zijn. Aan je waterfilter heb je niet veel, omdat je ineens midden in het zoute water zit en de meeste filters kunnen geen zout- in zoet water omzetten. Sla dus zoveel mogelijk drinkwater (en eten en alle andere prep spullen) op zolder op. Je kunt je waterfilter wel gebruiken om je eventueel oud geworden drinkwatervoorraad weer 'vers' te krijgen. Dus ook je Katadyn etc. op zolder leggen. Het PWN (Provinciaal Waterleidingbedrijf Noord-Holland) verwacht dat het drinkwater het nog wel heel even blijft doen, als de dijken door gaan. Dan ga je natuurlijk als een gek alles vullen waar maar water in kan. Maar als je op de radio hoort dat het spannend gaat worden, dan is het natuurlijk verstandig om alvast wat extra water op te slaan op zolder, want je kunt er niet op rekenen dat het drinkwater het blijft doen na een watersnood.

Link naar reactie
Delen op andere sites

even ter herinnering waarom deze storm zo bijzonder gevaarlijk kan zijn/is.......

 

Een stormvloed kan aan de kust extra gevaarlijk zijn, als hij samenvalt met de vloed, of nog erger, met een springvloed, het tweewekelijkse getij waarin het verschil tussen hoog- en laagwater het grootst is. De (spring)vloed wordt dan verhoogd met de stormvloed. Dit was de oorzaak van de watersnood van 1953. Een zware noordwesterstorm stuwde het water in de trechtervormige Noordzee op tot recordhoogte. In Nederland begaven de dijken in het Deltagebied het op veel plaatsen en liepen een groot deel van de provincie Zeeland, de Zuid-Hollandse eilanden en delen van West-Brabant onder water. Zo werd Nederland in de nacht van zaterdag 31 januari op zondag 1 februari 1953 getroffen door een van de grootste natuurrampen uit zijn geschiedenis, de grootste zelfs sinds 1570 (derde Allerheiligenvloed).

 

Het is dit jaar dus precies 60 jaar geleden........

 

Zes ingenieurs die destijds betrokken waren bij de bouw van de stormvloedkering hebben aan de Tweede Kamer geschreven dat ze zich zorgen maken. Kunnen we bij hoogwater nog vertrouwen op de waterkering?

bron: http://nos.nl/audio/545794-overheid-heeft-niet-altijd-op-tijd-de-nodige-kennis-over-de-deltawerken.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Puntje van mijn dak, redden we het net...

Gelukkig liggen de boten op zolder :p

 

 

Ik baal als een dubbelstekker van dit soort domme teksten, maar ze blijken onuitroeibaar. Preppers hebben een verantwoordelijkheid naar elkaar. Fantastisch dat er grappen gemaakt worden op deze site, doe ik volop aan mee, maar preppen blijft toch een serieuze zaak. Extreem veel mensen denken helaas dat je aan een (rubber)bootje wat gaat hebben tijdens een watersnood. NIET DUS! Het is zelfmoord zoals ik hierboven heb uitgelegd. Ongenuanceerde teksten zoals "Gelukkig liggen de boten op zolder" dat gaat letterlijk mensenlevens kosten als onze dijken ooit door gaan. Nee, dat is niet overdreven van mij. Denk verdorie nou een na over wat je hier zit te raaskallen. Je wordt namelijk gelezen en je houdt een levensgevaarlijk misverstand in stand met je onzin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bericht uitsluitend voor beginnende preppers;

 

Nee, ik verwacht morgen geen watersnood. Maar de toch wel ietsje gevaarlijke storm die er mogelijk aan komt, is een goed moment om de twee belangrijkste adviezen mbt het overleven van een watersnood nog eens te herhalen;

 

-Als je dat nog niet gedaan hebt, kijk dan op http://www.ahn.nl/postcodetool hoe hoog je huis ligt ten opzichte van het NAP. Bij een megastorm komt het water ver boven NAP, maar dat krijg je niet allemaal voor je kiezen, omdat het even duurt voordat de badkuip west Nederland ondergelopen is. Tegen die tijd is het springtij alweer voorbij. Je krijgt ongeveer NAP plus anderhalve meter water te verstouwen als de primaire zeeweringen het begeven. Loopt je zolder onder, plan dan een vluchtroute naar terrein dan het liefste ver boven NAP ligt. Rubberbootjes en kleine vaartuigen zijn GEEN optie. Dat is zelfmoord. Je slaat om, of je wordt lek gestoten door alle wrakhout en dergelijken, die met grote kracht tegen je bootje aan slaan. Nadat de storm is gaan liggen, kunnen dergelijke bootjes natuurlijk wel behulpzaam zijn.

 

- Het gaat erg lang duren voordat je op zolder gered gaat worden. De beschikbaarheid van zoet water zal de belangrijkste overlevingsfactor zijn. Aan je waterfilter heb je niet veel, omdat je ineens midden in het zoute water zit en de meeste filters kunnen geen zout- in zoet water omzetten. Sla dus zoveel mogelijk drinkwater (en eten en alle andere prep spullen) op zolder op. Je kunt je waterfilter wel gebruiken om je eventueel oud geworden drinkwatervoorraad weer 'vers' te krijgen. Dus ook je Katadyn etc. op zolder leggen. Het PWN (Provinciaal Waterleidingbedrijf Noord-Holland) verwacht dat het drinkwater het nog wel heel even blijft doen, als de dijken door gaan. Dan ga je natuurlijk als een gek alles vullen waar maar water in kan. Maar als je op de radio hoort dat het spannend gaat worden, dan is het natuurlijk verstandig om alvast wat extra water op te slaan op zolder, want je kunt er niet op rekenen dat het drinkwater het blijft doen na een watersnood.

 

Hele goeie tips Dick maar........

Mocht je de zolder op moeten bij een overstroming, zorg dan dat je ten alle tijde het dak op kunt in geval het water te hoog stijgt!!!!!!

Er zijn in het verleden mensen verdronken op hun zolder omdat het water hoger kwam en ze geen kant op konden.

 

Heb je een dakraam, zorg dan dat je daar ook door kunt ontsnappen en neem touw mee naar zolder. Dit touw kun je aan de schoorsteem binden om houvast te hebben op het dak. Het waait hard en het dak zal nat en dus glad zijn!.

Ook is het verstandig om een zaag of bijl mee te nemen naar zolder. Dit om in geval van nood een opening naar het dak te hakken/zagen. Zorg ook voor (droge) warme (regen)kleding en iets om de aandacht mee te trekken. (vlag of een wit laken)

 

Maar nogmaals, er is nu geen enkele reden om aan te nemen dat het zo fout zal gaan, maar we zijn niet voor niets preppers dus wees voorbereid!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik houd ook wel van simpel oplossingen. Een gat in je dak zagen en jezelf met een touw van de overlopende zolder redden is prima als je geen andere oplossingen hebt, maar Ik zou als het wel echt spannend zou worden, op bezoek gaan bij iemand/familie die hoger woont, in een flat ofzo. Filmpje mee, spelletje kaart mee, flesje wijn en pinda's erbij en gewoon een gezellige avond hebben. En als het wel spannend wordt samen die spannende tijd doorkomen.

 

(disclaimer, flesje wijn en niet doorzuipen totdat je semi bezopen bent als de pleuris uitbreekt, het hoofd moet koel blijven)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, natuurlijk is dit geen paniekbericht, dat zou op dit moment volkomen belachelijk zijn. Maar het wordt wel een serieuze zaak morgen. Zeker omdat onze primaire zeeweringen bepaald niet overal in topconditie zijn. Maar aan de andere kant zijn onze waterschappen nog degelijke organisaties. Bovendien zijn de mogelijkheden om in te grijpen als er iets mis dreigt te gaan, veel groter dan in 1953. Zo hebben we nu veel meer en veel zwaardere grondverzetmachines dan toen, ook al blijft het daarmee natuurlijk lastig werken in een mega storm.

 

http://nos.nl/artikel/582595-waterschap-op-scherp-om-storm.html

 

De Oosterschelde kering gaat dicht;

 

http://www.nieuws.nl/algemeen/20131204/Oosterscheldekering-dicht-vanwege-naderende-storm

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik baal als een dubbelstekker van dit soort domme teksten, maar ze blijken onuitroeibaar. Preppers hebben een verantwoordelijkheid naar elkaar. Fantastisch dat er grappen gemaakt worden op deze site, doe ik volop aan mee, maar preppen blijft toch een serieuze zaak. Extreem veel mensen denken helaas dat je aan een (rubber)bootje wat gaat hebben tijdens een watersnood. NIET DUS! Het is zelfmoord zoals ik hierboven heb uitgelegd. Ongenuanceerde teksten zoals "Gelukkig liggen de boten op zolder" dat gaat letterlijk mensenlevens kosten als onze dijken ooit door gaan. Nee, dat is niet overdreven van mij. Denk verdorie nou een na over wat je hier zit te raaskallen. Je wordt namelijk gelezen en je houdt een levensgevaarlijk misverstand in stand met je onzin.

Beste Dicj,

 

In tegenstelling tot wat jij denkt, heb ik best goed nagedacht over een eventuele overstroming en eventueel de pech dat evacuatie geen oplossing is.

Het puntje van mijn dak is dan net als 1953 het enigste (hopelijl) droogste plekje wat ik heb op dat moment.

Ik heb een goed dak die ik kan bereiken middels groot dakraam en zelfgebouwd houten trappetje. Er liggen enkele honderden meters touw opgeslagen die op dat moment van elk nut kan zijn.

Natuurlijk spring ik niet gelijk in een rubberbootje. Welke gek zou dat doen tijdens een hevige storm?

Jij soms???

In 1953 zaten mensen vast op hun dak nadat de storm over was en konden nergens heengaan behalve wachten op redding.

Tja...dan heb ik op een makkelijke manier vanaf het dak te bereiken goede kwaliteit bootjes liggen die mocht ik de nood daatoe achten gebruikt kunnen worden.

 

Mijn anders zo gewaardeerde Dick, dacht dat je wel beter wist dan dat ik nooit over 1 nacht ijs ga......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik baal als een dubbelstekker van dit soort domme teksten, maar ze blijken onuitroeibaar. Preppers hebben een verantwoordelijkheid naar elkaar. Fantastisch dat er grappen gemaakt worden op deze site, doe ik volop aan mee, maar preppen blijft toch een serieuze zaak. Extreem veel mensen denken helaas dat je aan een (rubber)bootje wat gaat hebben tijdens een watersnood. NIET DUS! Het is zelfmoord zoals ik hierboven heb uitgelegd. Ongenuanceerde teksten zoals "Gelukkig liggen de boten op zolder" dat gaat letterlijk mensenlevens kosten als onze dijken ooit door gaan. Nee, dat is niet overdreven van mij. Denk verdorie nou een na over wat je hier zit te raaskallen. Je wordt namelijk gelezen en je houdt een levensgevaarlijk misverstand in stand met je onzin.

 

Dick ik ben een groot fan van je maar IK vind dit toch een beetje overdreven reactie. Hij maakte maar een grapje en ik neem aan dat de meeste preppers wel zo pienter zijn dat ze dat door hebben. No offense.

 

 

DDDirk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik baal als een dubbelstekker van dit soort domme teksten, maar ze blijken onuitroeibaar. Preppers hebben een verantwoordelijkheid naar elkaar. Fantastisch dat er grappen gemaakt worden op deze site, doe ik volop aan mee, maar preppen blijft toch een serieuze zaak. Extreem veel mensen denken helaas dat je aan een (rubber)bootje wat gaat hebben tijdens een watersnood. NIET DUS! Het is zelfmoord zoals ik hierboven heb uitgelegd. Ongenuanceerde teksten zoals "Gelukkig liggen de boten op zolder" dat gaat letterlijk mensenlevens kosten als onze dijken ooit door gaan. Nee, dat is niet overdreven van mij. Denk verdorie nou een na over wat je hier zit te raaskallen. Je wordt namelijk gelezen en je houdt een levensgevaarlijk misverstand in stand met je onzin.

 

Misschien heeft hij/zij wel een volledig noodvaartuig vervaardigd uit metaal, zo'n sloep anno 2013 op zolder, niet gelijk uitmaken voor dom hoor. Dat is invullen van onbekende informatie, kritisch is prima, maar wel eerst even checken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

"Gelukkig liggen de boten op zolder" is geen slimme kreet in dit draadje. De praktijk leert gewoon -en dat verzin ik niet zelf- dat dit levensgevaarlijke misverstand niet uit te roeien is, ook niet onder een -gelukkig beperkt aantal- preppers. Vriendelijk met elkaar omgaan op deze site vind ik belangrijk. Maar soms is er even een aanleiding om daar een uitzondering op te maken. Ook in mijn richting! Ik heb even terecht een grauw gegeven. En als dat ten koste gaat van mijn populariteit op deze site, dan vind ik dat helemaal prima. Ik geef namelijk om mensen en dan geef je een grauw als iemand -omdat hij het niet verder uitlegt- een domme en gevaarlijke opmerking maakt. Dat moet kunnen! Ook in mijn richting en dat gebeurt soms ook. We hebben allemaal wel eens even een blinde vlek. Uiteraard no hard feelings ten opzichte van wie dan ook :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien heeft hij/zij wel een volledig noodvaartuig vervaardigd uit metaal, zo'n sloep anno 2013 op zolder, niet gelijk uitmaken voor dom hoor. Dat is invullen van onbekende informatie, kritisch is prima, maar wel eerst even checken!

 

VOLSLAGEN ONZIN SIMURGH!! DAN MOET HIJ DAT ER METEEN BIJ ZETTEN.

 

Jij bent gewoon bang voor harde woorden. Ik niet als dat relevant is. Hardheid kan heel zacht zijn en zachtheid heel hard, afhankelijk van de omstandigheden. En nee, ik voel me niet meer of beter dan Gamble. Stel je voor! Echt niet. Volgende keer word ik een keer door Gamble terecht gewezen en dat is alleen maar prima. Het punt is, dat dit echt link is, noem het maar overdreven. Ik overdrijf liever een keer, dan dat er straks een enkele prepper onnodig verzuipt in een rubberboot. Zo simpel is dat voor mij. Om mijn kreet te beoordelen moet je ook de situatie erbij betrekken, paniek is onzin, maar er is beslist wat aan de hand. Dat ook de mainstream media melden dat het potentieel gevaarlijk wordt, dat heb ik nog niet eerder meegemaakt. Natuurlijk zwakken ze het meteen weer een beetje af, maar toch....

 

http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/weerman-reinier-van-den-berg-storm-potentieel-gevaarlijk

 

PS Jouw vaartuig uit metaal slaat ook meteen om, en zo blijven we maar door rotzooien omdat mensen bij wijze van uitzondering niet tegen een paar harde woorden kunnen. Tijd dat de dienstplicht weer wordt ingevoerd. Berts out.

Link naar reactie
Delen op andere sites

VOLSLAGEN ONZIN SIMURGH!! DAN MOET HIJ DAT ER METEEN BIJ ZETTEN.

 

Jij bent gewoon bang voor harde woorden. Ik niet als dat relevant is. Hardheid kan heel zacht zijn en zachtheid heel hard, afhankelijk van de omstandigheden. En nee, ik voel me niet meer of beter dan Gamble. Stel je voor! Echt niet. Volgende keer word ik een keer door Gamble terecht gewezen en dat is alleen maar prima. Het punt is, dat dit echt link is, noem het maar overdreven. Ik overdrijf liever een keer, dan dat er straks een enkele prepper onnodig verzuipt in een rubberboot. Zo simpel is dat voor mij.

 

PS Jouw vaartuig uit metaal slaat ook meteen om, en zo blijven we maar door rotzooien omdat mensen bij wijze van uitzondering niet tegen een paar harde woorden kunnen. Tijd dat de dienstplicht weer wordt ingevoerd. Berts out.

 

En weer krijgt onze grote @DickBerts wat tegenwind van diverse leden van dit forum en verlaat hij de discussie (die hij zelf is gestart zoals gewoonlijk) met de woorden: ik zeg er niets meer over of als ik naar de maan wijs moet je niet naar het puntje van mijn vinger blijven kijken (hoe aanmatigend) of kortweg Berts out. Maw onze goeroe (ahum, pffftttt) heeft gesproken en als je niet wil luisteren dan bekijk het maar. Want Berts weet het toch beter (pppffffttt, daar denk ik toch anders over....)

Denk dat veel preppers dit soort "emotionele" berichten nu wel zat zijn. Diazepam out.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

paniek is onzin, maar er is beslist wat aan de hand. Dat ook de mainstream media melden dat het potentieel gevaarlijk wordt, dat heb ik nog niet eerder meegemaakt. Natuurlijk zwakken ze het meteen weer een beetje af, maar toch....

 

http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/weerman-reinier-van-den-berg-storm-potentieel-gevaarlijk

 

Kijk dat verhaal van Reinier vd Berg is dus gewoon l*lkoek. Zeg dan niets, denk ik dan.

 

eerst zegt hij:

Dat kan leiden tot serieuze problemen op de Wadden en in Zeeland”, aldus Van den Berg.

daarna:

"Het wordt een potentieel gevaarlijke situatie."

en sluit vervolgens af met:

Toch moet het gevaar volgens de weerman niet worden overdreven. "Maar er zullen zeker wel wel wat bomen omwaaien."

 

Tja, heb veel respect voor Reinier (heb hem al eens ontmoet) maar om op deze manier je verhaal te doen, slaat nergens op toch.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, natuurlijk is dit geen paniekbericht, dat zou op dit moment volkomen belachelijk zijn. Maar het wordt wel een serieuze zaak morgen. Zeker omdat onze primaire zeeweringen bepaald niet overal in topconditie zijn. Maar aan de andere kant zijn onze waterschappen nog degelijke organisaties. Bovendien zijn de mogelijkheden om in te grijpen als er iets mis dreigt te gaan, veel groter dan in 1953. Zo hebben we nu veel meer en veel zwaardere grondverzetmachines dan toen, ook al blijft het daarmee natuurlijk lastig werken in een mega storm.

 

http://nos.nl/artikel/582595-waterschap-op-scherp-om-storm.html

 

De Oosterschelde kering gaat dicht;

 

http://www.nieuws.nl/algemeen/20131204/Oosterscheldekering-dicht-vanwege-naderende-storm

 

Dick heeft gelijk vwb de slechte kwaliteit van diverse waterkeringen en dijken, zie bijv. ook dit download bestand 'Brochure regionale keringen getoetst uit augustus 2013: https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CDEQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.hdsr.nl%2Faspx%2Fdownload.aspx%3FFile%3D%2Fcontents%2Fpages%2F214592%2Ftkn_k_brochure_regionale_keringen_getoetst.pdf&ei=QH2fUvbTN_CR0QXPhoHwCg&usg=AFQjCNECQQIeUcJQfsfWwHM3lCIrSubFHA&bvm=bv.57155469,d.d2k Dit gaat over West Nederland waarin staat dat 23% niet voldoet en 27% toe is aan 'nader onderzoek'.

 

Eenderde van onze waterkeringen voldoet niet aan de eisen:

http://nos.nl/audio/469059-eenderde-van-onze-waterkeringen-voldoet-niet-aan-de-eisen.html

 

‘Doe eerst die dijken maar, anders zijn we straks niet eens meer in staat om te doen aan ontwikkelingswerk' Nederland is trots op haar dijken; experts van over de hele wereld komen er al decennia lang speciaal voor naar hier. Maar dertig procent is onveilig en de overheid laat het bewust zo. Tijd voor een nieuwe filosofie.
Aldus TU Delft

http://www.delta.tudelft.nl/artikel/-doe-eerst-die-dijken-maar-anders-zijn-we-straks-niet-eens-meer-in-staat-om-te-doen-aan-ontwikkelingswerk/25773

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...