Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

SHTF

Armoede, observatie & relativeren

Recommended Posts

Beste mensen,

Graag zou ik een discussie aanzwengelen over armoede in Nederland/Europa/de wereld, ik wil dit bediscussiëren (zonder geschreeuw als normale mensen in dit topic) Ik sta er voor m'n gevoel nog steeds ver van af, ik hoor daarom graag verhalen van insiders/mensen die er dichtbij staan..

Ik kan mijn huidige leef/woon situatie aanmerken als zijnde dat ik niets te klagen heb, en als je er zelf weinig van merk dan wuif je de situatie snel weg.. dus persoonlijk is het om te relativeren. Wat ik er zelf aan doe? eigenlijk weinig, ik help wel eens mee met acties voor de voedselbank, en we doneren maandelijks een x bedrag voor buitenlandse hulp... voor m'n gevoel maar druppeltjes op de gloeiende plaat.

De vragen:

>> waar we staan als land:

http://nos.nl/artikel/581902-wat-en-waar-is-armoede.html

http://www.trouw.nl/tr/nl/4504/Economie/article/detail/3555572/2013/12/03/Voedselbank-Armoedecijfers-geen-verrassing.dhtml

>> wie er mee te maken heeft:

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/3516931/2013/09/27/Kloof-tussen-arm-en-rijk-sneller-gegroeid-dan-gedacht.dhtml

http://www.hoezoarmoede.nl/armoede-in-nederland/lucie.html

>> wat er aan te doen is:

http://www.cordaid.org/nl/nieuws/scharrelondernemer-ontstijgt-armoede/

>> wat er te relavitveren valt:

Meneer%20Van%20Dale-armoede2.jpg

versus

voedselbank.jpg

• Leuk 3

Deze post delen

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

meestal vind ik ook dat ik niks te klagen heb

opgroeiend was het altijd al ieder dubbeltje omdraaien dus niks anders gewend.

Tevreden zijn als je kind goed te eten heeft en iedere dag schone hele kleding aan.

dat ik geen geld hebt voor nieuwe kleding voor mezelf maakt niks uit.

gezellig naar de stad om te winkelen ? nee hekel aan drukte dus toch al niet aan mij besteed.

en als ik echt geen andere keuze heb de wibra en de kringloop zijn op loopafstand.

Naar de kapper ? nee een vriendin knipt mijn haar.

de nieuwste i pad en andere zooi ? waarom ik heb een computer

een grote tv ? mijn ienieminie tv is al zolang niet aan geweesd dat ik misschien maar eens moet gaan kijken of hij niet stiekem het loodje heeft gelegd.

Een sport gaan doen ? waarom daar geld aan uitgeven als je al minimaal 3 km per dag loopt en als je al je spullen gewoon meesjouwd omdat je geen auto of zo hebt.

Ben in betere conditie dan de meeste van mijn leeftijd ( en volgens de bmi heb ik overgewicht omdat die niet compenseert voor spieren )

tja zou ik wat meer geld kunnen gebruiken zeker

Veel van mijn spullen kun je beschrijven als met plakband aan elkaar zittend.

Maar mijn rijkdom zit in mijn dochter en in mijn vriend en goede echte vrienden.

• Leuk 1

Deze post delen

Goed topic. Naar iedere maatstaf heb ik niet te klagen over armoede, gelukkig maar. Ik heb meer dan voldoende middelen voor mijn dagelijkse boodschappen en voor luxe artikelen en hobby's heb ik tijd en geld. In die zin kan ik ook niet verder helpen met dit topic.

Ik moet er wel aan toevoegen dat ik mij heel goed realiseer dat mijn huidige comfortabele positie in een enkel ogenblik veranderen kan. Dat kan heel langzaam gaan, bijvoorbeeld door de constatering van een ziekte, maar ook heel snel: massaontslag, torenhoge rekeningen en dikke schulden. Maar goed, dat is ook één van de redenen dat ik prep (het besef dat onze welvaart niet bestendig is) en waarom ik mijzelf regelmatig dwing af te zien van luxe voor een bepaalde periode. Hopelijk maakt dat een eventuele overgang wat draaglijker.

Deze post delen

Persoonlijk vind ik het een mooi goed om te kunnen relativeren. Ik ben zelf uit een generatie dat we het altijd maar beter hadden (materialistisch) maar uiteindelijk zijn andere zaken veel belangrijker en daar kom je vaak pas achter als je ziek bent, mensen om je heen verliest e.d. Het is fijn als je geen stres hoeft te hebben voor je eerste levensbehoeftes en geloof ook echt dat als je financieel goed plant je heel ver kan komen dat je zonder stres van financiële zorgen hoeft te leven. Uiteraard zijn er uitzonderingen die de regel bevestigen. Ik heb veel van de wereld gezien en meegemaakt en we mogen boffen dat we hier mogen wonen waar gewoon heel veel zaken super geregeld zijn door de overheid en maatschappij je niet aan je lot overlaat als je de wegen goed bewandeld.

Maak mij wel zorgen dat we dit nu hard aan het afbreken zijn en de verworven rechten nu overboord gegooid worden. De 2-deling in de maatschappij is nu al veel duidelijker dan 10 jaar geleden en vraag mij ook af hoe we over 10 jaar erbij staan. Amerikaanse praktijken?

Deze post delen

Ik heb de afgelopen 15 jaar geleefd met een te kleine beurs om fatsoenlijk rond te kunnen komen. Sinds vorig jaar is hier eindelijk verandering ingekomen en gaat het nu iets beter. Toch staat mijn nieuwe baan nu ook weer op de tocht en is het weer onzeker hoe de toekomst eruit gaat zien.

De kosten voor huisvesting zijn tegenwoordig niet meer in verhouding met het inkomen van het gemiddelde gezin, wij hebben met ons 4en elke maand voor ongeveer 1350 euro vaste lasten, iets wat op 1 inkomen onbetaalbaar is, zeker in de lagere functies. Als je berekent dat je 60-70% van je inkomen kwijt bent aan alle vaste maandelijkse kosten dan blijft er automatisch weinig over.

De belastingdruk in Nederland is veel te hoog, en dat zal alleen maar erger worden. Ik wil best zonnepanelen op mijn dak maar van het beetje geld wat ik per maand nu opzij kan zetten moet ik eerst 5 jaar sparen voor ik erover kan denken. Verder besparen op de vaste lasten is niet heel erg veel aan te doen, althans niet in mijn situatie in elk geval. Als het aan mij lag zat ik in een hutje in het bos ergens in de middle of nowhere volledig offgrid maar ook dat is niet eens te realiseren (voor nu).

Ik kan me wel voorstellen dat er steeds meer armoede is, hoewel ik mezelf nooit tot die groep gerekend heb ondanks dat wij soms maanden rond moesten komen met 25-50 euro per week voor 4 personen. Als ik moest kiezen tussen eten voor de kinderen of een rekening betalen die er ook nog lag, dan koos ik voor de kinderen en die keuze zal ik altijd zo blijven maken, de ontstane rommel ruim ik daarna wel weer op. Als je daar eenmaal inzit dan kom je in een soort spiraal waar je nog maar heel moeilijk uitkomt, en al helemaal voor al die gezinnen met alleenstaande ouders.

Vanuit daar is ook het preppen wel gekomen, voorbereiden voor als het nog erger zou worden. Mijn voorraad blikvoer is nog nooit echt groot geweest, maar hij heeft al wel vele malen ervoor gezorgd dat we toch nog eten hadden. Als je in zo'n situatie zit dan ga je soms zelfs hopen dat het hele systeem klapt, dan ben je namelijk overal vanaf en zit iedereen in het schuitje waar jijzelf al langer in zit. Voor de personen die de natgeo docu gezien hebben van American Blackout: Daar zie je ook een meisje die juist blij is dat de samenleving instort, want zij had schulden en deurwaarders, en die waren er ineens niet meer, eindelijk rust voor haar. Ik herken me daar wel in.

deze tijd is niet zo leuk meer, vroeger was het zeker beter (lekker cliché). En dat zal vast niet voor iedereen gelden, maar het word voor steeds meer mensen minder leuk. als straks de vaste lasten zo uit de hand lopen dat zelfs de dubbel-modaal verdieners niet eens meer zorgeloos rond kunnen komen dan word het er echt niet beter op.

ik prep om me voor te bereiden op een algehele reset van de samenleving, maar ik hoop daarnaast ook dat dit niet al te lang meer duurt. en als de onrusten uitbreken zal het er misschien ook niet (gelijk) beter op worden, maar op de lange termijn denk ik nog steeds dat dat het beste is. ook al heb ik nu zelf wel een betere baan en minder problemen om de maand door te komen, er zijn er nog zoveel mensen die elke dag opnieuw voor het dilemma staan dat ze niet weten hoe die dag door te komen of een maaltijd op tafel te kunnen zetten voor hun kinderen. ook al heb ikzelf het nog zo goed, omdat ik jaren feitelijk niets had, voel ik me wel solidair met de groep die het nu amper kan bolwerken, en hoop ik voor hun dat er een reset aan zit te komen, want uiteindelijk zal het er beter door worden, slechter zal het niet worden in elk geval.

genoeg geluld voor nu :) ik wou een korte reactie hier zetten maar me vingers bleven maar typen, geeft al wel aan hoe diep deze zaken nog zitten.

oja, ik ben van mening wel dat uiteindelijk alleen jijzelf verantwoordelijk bent voor hoe je leven gaat, rekenen op hulp van de overheid of andere instanties is alleen maar een illusie. jammer dat het mensen zo moeilijk word gemaakt om voor zichzelf nog die keuzes te kunnen maken.

• Leuk 4

Deze post delen

Ik moet er wel aan toevoegen dat ik mij heel goed realiseer dat mijn huidige comfortabele positie in een enkel ogenblik veranderen kan. Dat kan heel langzaam gaan, bijvoorbeeld door de constatering van een ziekte, maar ook heel snel: massaontslag, torenhoge rekeningen en dikke schulden.

same here, nu 2x geconfronteerd met ontslag, 1x in 2009 het begin van de crisis, en vorig jaar rond deze tijd nogmaals.. dan zit je gelijk met je handen in het haar.. wat nu met de hypotheek en de vaste lasten.. nu ben ik er makkelijk doorheen gekabbeld doordat ik met 2 maanden weer werk had en op reserves kon teren, maar my goodness.. je zal dat maar niet hebben denk ik dan! hoe hebben die 1,2 miljoen medelanders dat dan nu?!

Deze post delen

Armoede, tja ben er mee opgegroeid. Dubbeltjes werden altijd zes keer omgedraaid en het is niet leuk om als kind te zien dat je leeftijdsgenootjes de nieuwste nike's aan hun voeten hadden en supermooie merk jeans terwijl jij de van Haren schoentjes en wibra broeken aanmoest.

Door constant geldgebrek was het vaak niet te harden thuis.

Mijn vader die zich kapot werkte om tot de conclussie te komen dat het nooit genoeg was (altijd ook nog ff aan herrinnerd door mijn moeder).

Je financieen inplannen werkte eldus ook niet echt. Immers er viel weinig in te plannen als je altijd al tekort kwam.

Later zag ik kids scooters/brommers krijgen of gun rijbewijs op hun 18de van hun ouders. Ik werdt gewoon opgevoed met als je wat wilt dan ga je werken.

Mijn vriendjes op straat hadden dezelfde problemen thuis. Ook hun keken met afgunst naar de beter gesitueerden waarbij het allemaal wel aan leek komen te waaien in de wereld.

Al vroeg besloten wij dat we het allemaal anders zouden doen.

Aangezien we al geleerd hadden dat hard werken weinig verdiend gingen we al jong het foute pad op.

Het nadeel van niet eerlijk verdiend geld is dat het nog makkelijker opgaat dan als je er eerlijk voor werkte (niemand had ons ook geleerd om te gaan met geld).

Pas toen ik mijn eerste serieuze relatie kreeg en dat meisje mij meer rust gaf in mijn hersenpan ging ik dingen beter relativeren en anders tegen aankijken.

Zij kwam uit een net gezin en leerde mij dat je met weinig ook tevreden kon zijn. Door haar ging ik de bouwsector in. Altijd twee rechterhanden gehad en gouden tijden meegemaakt.

De relatie hield niet lang stand, toch ben ik haar dankbaar voor wat ze me gegeven heeft.

Doordat ik weer single was en nog steeds veel foute figuren kon en ken, was er altijd wel een extra handeltje war ik ervij deed. Kon geen kwaad toch?!?

Toen ik mijn huidige vrouw ontmoette en zij mij een dochter schonk, hield ik die in mijn armen en zwoor ik alles af.

Het kon namelijk altijd gebeuren dat papa er op een dag niet meer zou zijn of voor een tijdje op "vakantie" moest met de levenstijl die ik hanteerde.

Ik ging drie keer zo hard werken. Nog steeds in de bouw en begon een eigen bedrijf als timmerman/aannemer/uitzendbureau.

Nog meer gouden tijden meegemaakt en een paar jaar ging het geweldig.

Toen kwam 2009....

Er was steeds minder werk en dat terwijl mijn jongens in loondienst wel doorbetaald moesten worden

In een paar maanden tijd alles wat ik had opgebouwd naar de klote zien gaan.

Ik was weer terug bij af. Terug bij de jongens op de straat.

Ik zag gebeuren wat nu steeds erger wordt.

Steeds meer mensen zonder baan en moeite om rond te komen.

Ik zie de wereld verharden.

Tien jaar terug zei ik dat Nederlandse jongens tegenwoordig niet meer de hardheid bezitten om op straat te overleven.

Heden ten dage zie ik een verandering hier in. De bieuwe generaties die net als ik destijds ook in relatieve armoede opgroeien laten een ongekende hardheid zien die ik zelfs niet had op hun leeftijd.

Na het verliezen van mijn bedrijf ben ik een tijdje depressief geweest. Schuldeisers kwamen aan de deur en ik die anders altijd mondig ben wou zelfs de telefoon niet meer oppakken.

Wat moest ik doen?

Moest ik weer de verkeerde kant opgaan???

Gelukkig door een zekere reputatie ooit eens opgebouwd van toen we nog jong waren, kreeg ik een baan aangeboden om de boel te beveiligen in een aparte wereld van het uitgaansleven in de maatschappij.

Mijn vrouw (respect) ging gesprekken aan met de schuldeisers en uiteindelijk zijn we na een paar jaar dit alles te boven gekomen.

Tegenwoordig hebben we drie prachtige kinderen en een vierde op komst. Ik werk full time en mijn vrouw part time voor de aanvullende inkomsten.

Beiden een normaal salaris (alhoewel die van mij nog wel eens aangevuld wordt door riante fooien) en een mooi koophuis kunnen kopen. Door al deze levenservaring geleerd hoe om te gaan met geld en hoe je je financieen moet inplannen.

Preppen is hierbij een goede aanvulling op mijn hedendaagse levenstijl en bushcraft de hobby waarmee ik mijn hersens weer tot rust kan brengen.

Zit nog steeds mede door mijn werk in "het wereldje" en ben ongerust.

Ik zie dagelijks wat veel mensen niet zien.

En het wordt steeds erger......

• Leuk 4

Deze post delen

Ik zie, ik zie wat jij niet ziet....

Ik zie:

* Een nieuwe generatie straatschoffies ongekend harder dan hoe ze ooit geweest zijn.

* Veel wietplantages opgerold worden en de eigenaars die inkomsten verliezen steeds gekkere dingen doen om hun levenstijl te kunnen blijven hanteren.

* Hoe makkelijk het is om aan illegale wapens (veel uit oostbloklanden) te komen.

* Voormalige keurig nette huismoeders die hun lichaam verkopen omdat ze niet meer rond kunnen komen.

* Een explosie aan een steeds groper wordende groep armen die het steeds minder interreseert hoe ze aan hun geld kunnen komen of gezag nog hebben voor de overheid.

* Criminelen die vroeger elkaar besteelden nu normale burgers opzoeken.

* Jonge meisjes die het normaal vinden dat ze als hoer behandeld worden.

* Het in de criminele sectorr ook crisis is (zeker voor de kleinere jongens) en dus steeds hardere maatregelingen getroffen worden in het milleu danwel slachtoffers.

* Een tekort aan blauw op straat danwel echt geschikte agenten die aan dw verhardheid kunnen/mogen optreden.

*Nog veel meer waar ik nu zo even niet opkom.

De kloof tussen arm en rijk wordt steeds groter.

Ook dit moet op een gegeven moment wel gaan barsten....

• Leuk 3

Deze post delen

Bij ons word het ook krapper zelf heb ik behoorlijk moeten inleveren.

Van 3 ploegen naar 1 ploeg -25% en een aantal maanden later kregen we te horen dat we voor een x bedrag moesten gaan werken anders werd de boel gesloten en alles verplaatst naar de vestiging in china.

Mijn vrouw is rond dezelfde tijd afgekeurd voor 50% ze is na haar bevalling parttime gaan werken omdat we ons dat konden veroorloven.

Totdat ze moest remmen voor een auto en onderuit is gegaan, de auto is natuurlijk doorgereden.

Tot overmaat van ramp mislukt ook nog de operatie waardoor ze niet meer kan lopen en haar werk niet meer kan uitvoeren.

Resultaat WIA 50% voor de andere 50 % werken kun je vergeten in deZe tijd.

Samen hebben we net geen 1600. Euro en vaste lasten zijn ongeveer 1320 euro, tja dat is dan wel even slikken als je van 2 redelijke inkomens van rond de 2000 netto elk naar 1600 netto in totaa daar komt dan wel nog kindergeld bij.

Je hebt weinig keus en roeit met de riemen die je hebt, ik vind ons nog niet arm we hebben elke dag eten en de kinderen hebben het best goed.

Ben alleen bang dat mijn baan er ook aan moet geloven, omdat ik een contract heb getekend met weinigen inkomen begin dit jaar krijg ik natuurlijk ook maar WW over dat honger loontje.

Aanvulling van de bijstand is dan gewoon een feit.

1 voordeel is dat we gehuurd zitten en geen schulden hebben.

Ik voel me niet arm, maar geld voor hobby's of luxe is er ook niet

• Leuk 2

Deze post delen

We hebben nu het zoet, we hebben het hier goed. Daar werken we dan ook hard voor, niets mis mee.

Neemt niet weg dat ik ook andere tijden heb gekend, het zout & bitter.

Relativeren?

Ik hoef er niet veel voor te doen of ver voor te kijken, er is veel armoede op dit eiland.

Wij zijn blij met wat we hebben, weten dat het anders kan en waarderen het des te meer.

En ik ben rijk, stinkend rijk! Maar dat is niet materieel of financieel uitgedrukt. :)

Deze post delen

Graag zou ik een discussie aanzwengelen over armoede in Nederland/Europa/de wereld, ik wil dit bediscussiëren (zonder geschreeuw als normale mensen in dit topic) Ik sta er voor m'n gevoel nog steeds ver van af, ik hoor daarom graag verhalen van insiders/mensen die er dichtbij staan..

Mooi topic SHTF en wat levert het al boeiende en schrijnende verhalen op.

Ook wij hebben het nog goed en ik hoef ook niet te vrezen voor mijn baan. Voor Amazing Dree wordt het wel wat spannender. Er bestaat een kans dat ze weggesaneerd wordt. In dat geval zullen wij ook serieus moeten bezuinigen, maar er is dan nog geen man overboord.

Toevallig net een artikel gelezen op Alternet. Dat betreft een onderzoek van de World Economic Forum , ofwel de Outlook on the Global Agenda 2014. In de Top 10 trends maakt de elite zich het meest zorgen over de spanningen in het Midden Oosten en Afrika, maar op een prominente tweede plaats staat de toenemende ongelijkheid in de wereld. Zie: Global Elites Getting Nervous About Skyrocketing Inequality.

En wat staat er in dat artikeltje over de inequality in die Outlook? "..it’s essential that we devise innovative solutions to the causes and consequences of a world becoming ever more unequal." (Het is essentieel dat we innovatieve oplossingen bedenken voor de oorzaken en de gevolgen van een wereld die steeds ongelijker wordt.)

Dat is toch eigenlijk wel schokkend: oplossingen bedenken voor de gevolgen!? De oorzaken, die moeten worden opgelost!

Wat mensen wereldwijd het hardste nodig hebben, is werk waarmee ze een bestaan mee kunnen opbouwen. En in vele landen is er te weinig werk door economische krimp, maar daarnaast ontstaan er steeds meer banen die te slecht betaald worden, waardoor mensen niet vooruit komen in het leven. Ik bedoel niet dat iedereen een auto moet kunnen rijden en op vakantie moet kunnen naar het buitenland, maar voldoende eten, een fatsoenlijk onderkomen en je kinderen naar school kunnen sturen, dat is toch niet overvraagd?

Dat men ervaart dat de ongelijkheid toeneemt en daarmee de armoede voor grote delen van de bevolking, leeft niet alleen in Europa en Amerika, maar dat gevoel heerst wereldwijd. En wereldwijd erkent men dit als een ernstig probleem. Maarja, wat kun je er aan doen? De allerrijkste meer belasting laten betalen, hun inkomsten reduceren? Ja, begin daar eens over in een wereld waar kapitalisme het hoogste goed is.

De verhalen in dit draadje zeggen al genoeg, steeds meer mensen die het water zien stijgen, sommigen staat het al aan de lippen. En dan staan wij, als rijk (Neder)land, nog maar aan het begin. Ik lees dat sommigen wel toe zijn of voelen voor een economische reset. Dat zal er ook wel een keer van komen en ik ben zelf ook van mening dat het nodig is, maar ik vrees dat het helemaal niet leuk of eneverend gaat worden. En de kans dat het de veranderingen zal brengen waar wij op hopen, is ook maar heel gering, denk ik.

Deze post delen

Hoe wil je dit dan gaan oplossen? Nog meer nivelleren zowel nationaal als internationaal, dus tussen burgers in een land en van rijke landen naar de arme landen?

Ik bedoel er zijn de laatste decennia tientallen miljarden euro's naar Afrika gegaan, en wat heeft het opgeleverd?

Ik ben niet tegen hulp maar het moet wel effectief zijn. Enkel mensen voedsel en medicijnen sturen werkt niet. Die mensen moeten zelf in hun levensonderhoud gaan voorzien.

Dus bijvoorbeeld landbouwtechnieken leren en zaden geven, en materiaal geven zodat ze huizen en wegen kunnen bouwen.

Maar in hoeveel landen is dat mogelijk? Veel van armen landen zijn dictaturen, veel van de hulp aan die landen word gestolen door de elite in die landen.

Zolang die dictaturen er zitten word het niks, maar als je die omver werpt word het ook niet veel beter, kijk maar naar Irak en Afghanistan.

Ik zou eerlijk gezegd niet weten wat je eraan kan doen.

In Amerika zie je op het moment een paar protesten voor "living wages" bij McDonald's en Wal-Markt.

Minimum uurloon is ongeveer $7.50. Bij fulltime kom je dan op ongeveer $15.000 per jaar

Dat is weliswaar geen vetpot maar is te doen, want ze krijgen ook nog toeslagen van de overheid zoals food stamps.

Maar het probleem is dat de meeste mensen bij dat soort bedrijven niet fulltime werken, het bedrijf geeft ze die uren simpel weg niet.

Als ze minder dan een bepaalt aantal uren per week werken hoeft het bedrijf namelijk bepaalde sociale premies niet te betalen, ik dacht dat het 28 uur was.

De mensen die protesteren willen $15 per uur krijgen, die bedrijven willen dat natuurlijk niet.

Ik kan beide kanten van het verhaal begrijpen, immers de mensen die minimumloon verdienen hebben geen opleiding gehad en ze doen simpel werk.

De mensen die protesteren vinden dat als je werkt het voldoende moet opleveren om gewoon van te leven, en niet dat je toeslagen van de overheid nodig hebt.

Als het loon word verhoogt, wat dan? Worden de prijzen van de producten dan verhoogt en komen er minder klanten en moet er personeel worden ontslaan.

Of neemt het bedrijf genoegen met minder winst en is de klant bereid om iets meer te betalen (vanuit sociaal oogpunt)

Deze post delen

Hoeveel geld hebt u minimaal nodig per maand?

Het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft hier onderzoek naar gedaan. Hieruit blijkt dat een gezin minimaal €1.660 (netto) nodig heeft om rond te komen. Voor een echtpaar zonder kinderen is het bedrag minimaal €1.210 en voor een alleenstaande minimaal €880 per maand. Bij een vergelijking van deze bedragen met een bijstandsuitkering blijkt dat mensen met een dergelijke uitkering onder de armoedegrens leven. Een alleenstaande ontvangt namelijk minder dan zevenhonderd euro per maand netto.

Hoeveel arme mensen wonen er in Nederland?

Volgens de cijfers van het CBS gaat het hierbij om 623.000 huishoudens (waaronder ook éénpersoons huishoudens). Dit komt neer op ruim 9 procent van de huishoudens.

http://financieel.infonu.nl/geld/64535-wat-is-armoede-in-nederland.html

Deze post delen

Dit soort onderzoekjes gaan uit van percentages:

Wie namelijk veel minder verdient dan het gemiddelde, leeft onder de armoedegrens.

Cq armoede kan ook betekenen dat je een Boxter hebt ipv een 911....

Deze post delen

Maar het probleem is dat de meeste mensen bij dat soort bedrijven niet fulltime werken, het bedrijf geeft ze die uren simpel weg niet.

Als ze minder dan een bepaalt aantal uren per week werken hoeft het bedrijf namelijk bepaalde sociale premies niet te betalen, ik dacht dat het 28 uur was.

De mensen die protesteren willen $15 per uur krijgen, die bedrijven willen dat natuurlijk niet.

Ik kan beide kanten van het verhaal begrijpen, immers de mensen die minimumloon verdienen hebben geen opleiding gehad en ze doen simpel werk.

De mensen die protesteren vinden dat als je werkt het voldoende moet opleveren om gewoon van te leven, en niet dat je toeslagen van de overheid nodig hebt.

Als het loon word verhoogt, wat dan? Worden de prijzen van de producten dan verhoogt en komen er minder klanten en moet er personeel worden ontslaan.

Of neemt het bedrijf genoegen met minder winst en is de klant bereid om iets meer te betalen (vanuit sociaal oogpunt)

Wal-Mart is bij uitstek een winkelcentrum voor mensen die het al niet zo breed hebben. Een verdubbeling van het minimumloon zal desastreus zijn, voor klanten die het al niet zo breed hebben dan wel voor personeel dat ontslagen wordt of minder uren krijgt en voor werkzoekenden. Dit is de tragedie van vakbonden met politieke invloed. Dat die mensen zichzelf in de voet willen schieten is tot daar aan toe, maar ze trekken de rest met zich mee. Het is waar Detroit aan ten onder gegaan is, en dit is ook het lot van de rest van de VS.

Ik bedoel er zijn de laatste decennia tientallen miljarden euro's naar Afrika gegaan, en wat heeft het opgeleverd?

Ik ben niet tegen hulp maar het moet wel effectief zijn. Enkel mensen voedsel en medicijnen sturen werkt niet. Die mensen moeten zelf in hun levensonderhoud gaan voorzien.

Dus bijvoorbeeld landbouwtechnieken leren en zaden geven, en materiaal geven zodat ze huizen en wegen kunnen bouwen.

Maar in hoeveel landen is dat mogelijk? Veel van armen landen zijn dictaturen, veel van de hulp aan die landen word gestolen door de elite in die landen.

Zolang die dictaturen er zitten word het niks, maar als je die omver werpt word het ook niet veel beter, kijk maar naar Irak en Afghanistan.

Ik zou eerlijk gezegd niet weten wat je eraan kan doen.

Die dictaturen zijn inderdaad het grootste obstakel. Het beste wat je kan doen voor een arme bevolking is er handel mee drijven, echter die dictaturen houden de kapitalistische globalisering buiten de deur. Een land als China heeft het licht voor een groot deel gezien, heeft globalisering de deur binnen gelaten en de economie gedeeltelijk geliberaliseerd, en is al een paar decennia een gigantische inhaalsprong aan het maken op het westen.

De Navo is niet de juiste partij om die dictaturen af te zetten, die is niet welwillend en geeft slechts om olie en macht. De verandering moet waarschijnlijk van binnenuit komen. Ik vrees dat de wereld voorlopig nog opgescheept zit met extreme armoede, en de vrijwel onvermijdelijke economische ondergang van het westen zal daarbij ook niet helpen.

• Leuk 1

Deze post delen

Dat is een verbijsterend artikeltje, Cyberbeer. Klopt dat wel? Ligt de armoede grens al bij € 1800,-? Ik kan het me bijna niet voorstelllen

Voorbeeld:

Nou, dat ligt aan je maandelijkse rekeningen. Als je €1800,- netto per maand verdient en je maandelijkse rekeningen zijn al €1400,- dan houdt je €400,- over(per maand). Dit gedeeld door 4 weken = €100,- per week. €100,- gedeeld door 7 dagen = 14,28 (per dag). Wat de meeste mensen nekt, zijn de extra betalingen per kwartaal of jaarafrekeningen wat weer drukt op je maandelijkse inkomsten zoals jaarafrekening energie, gemeentelijke belastingen, zuiveringsschap belasting, verzekering auto enz. Sommige mensen sparen bv de kinderbijslag of hun vakantiegeld/dertiende maand op, om deze extra betalingen op te kunnen vangen. En ja, er ook mensen die €1800,- per maand verdienen, en hun maandelijkse rekeningen zijn al €1700,- Tja, dan heb je een groot probleem.

Deze post delen

Wat de meeste mensen nekt, zijn de extra betalingen per kwartaal of jaarafrekeningen wat weer drukt op je maandelijkse inkomsten zoals jaarafrekening energie, gemeentelijke belastingen, zuiveringsschap belasting, verzekering auto enz. Sommige mensen sparen bv de kinderbijslag of hun vakantiegeld/dertiende maand op, om deze extra betalingen op te kunnen vangen.
Wat de meeste mensen nekt is het niet maken van een jaarbegroting.

Budgetteren, dat is steeds meer nodig en voor wie dat nog niet kan, je kan het leren.Voorkomt heel wat problemen.

Er is een zeer handige bruikbare planner, gratis nog wel: http://vrekkenpagina.nl/content/2011/08/Geldplanner

Deze post delen

Budgetteren, dat is steeds meer nodig en voor wie dat nog niet kan, je kan het leren.Voorkomt heel wat problemen.

Er is een zeer handige bruikbare planner, gratis nog wel: http://vrekkenpagina.nl/content/2011/08/Geldplanner

Mee eens, maar de zaakjes worden natuurlijk anders als je €10,- euro in je portemonnee hebt en je moet er €15,- uitgeven. Dan kan je nog zo goed budgetteren, maar als je het niet hebt, dan heb je het ook niet.

Deze post delen

Voorbeeld:

Nou, dat ligt aan je maandelijkse rekeningen. Als je €1800,- netto per maand verdient en je maandelijkse rekeningen zijn al €1400,- dan houdt je €400,- over(per maand). Dit gedeeld door 4 weken = €100,- per week. €100,- gedeeld door 7 dagen = 14,28 (per dag).

Met deze rekensom kom je wel snel in de problemen. Een maand heeft meer dan vier weken, vierenhalf.

Ga voor budgetteren uit van delen door vijf weken, vierhonderd gedeeld door vijf weken zou het dan worden...is 80 euro per week.

Wat overblijft kan in de spaarpot voor noodgevallen.

Tachtig euro, daar kan je met een gezin van twee volwassenen en twee kinderen prima van leven.

In de schuldhulpverlening wordt een weekbudget gerekend voor 1 persoon veertig euro en elke volgende persoon tien euro meer.

Deze post delen

Met deze rekensom kom je wel snel in de problemen. Een maand heeft meer dan vier weken, vierenhalf.

Ga voor budgetteren uit van delen door vijf weken, vierhonderd gedeeld door vijf weken zou het dan worden...is 80 euro per week.

Wat overblijft kan in de spaarpot voor noodgevallen.

Tachtig euro, daar kan je met een gezin van twee volwassenen en twee kinderen prima van leven.

In de schuldhulpverlening wordt een weekbudget gerekend voor 1 persoon veertig euro en elke volgende persoon tien euro meer.

Oké laten we even uitgaan van €80,- per week. €80,- gedeeld door 7 dagen = €11,42. Ik kan inderdaad van dit bedrag per dag eten met 4 personen(vlees, aardappelen en groente + jus). En de rest dan? Shampoo, tandpasta, wasmiddelen, vuilniszakken enz. Wat hier ook nog niet bij zit is brood en beleg. Een ons kipfilet kost al €2,20. Heel erg knap als je dit alles van €11,42 kunt kopen.

Deze post delen

Ik heb wel tijden meegemaakt dat we met ons gezin die luxe van 80 euro per week echt niet hadden hoor.

Dan moet je wel inventief worden.

Het goedkoopste euroshopper beleg a 0,45 cent per pak. Euroshopper ice tea a 0,50 cent per pak. Goedkoopste casino brood 1 euro.

Zakken rijst bij de turk oof een toko (veel voor veel minder), goedkoopste groente in blik, en kip bij de moskee. Kip bij de moskee hoor ik je zeggen? Ja, veel moslims werken in de slachetijen en doen 1x per week bestellingen opnemen voor moskeegangers. Nu ben ik geen moslim, maar ken er velen en zodoende in contact gekomen met veeeel kip voor weinig.

Gelukkig liggen die tijden nu achter ons. Maar geloof me dat niet iedereen zelfs 80 per week kan missen aan eten en drinken.

Zoals Cyberbeer al zegt: What about vuilniszakken, kleding, shampoo, haargel, tandpasta (shit wat kan dat duur zijn als je er eigenlijk geen geld voor hebt), verjaardagsfeestjes en noem al die dingen maar op waar je gewoonlijk niet al teveel bij stilstaat.

Maar als je geld op is.....

Deze post delen

http://preppers.nl/forum/threads/8017-Budgetering-voorbeeld?p=191867#post191867

Deze post delen

Soms kun je budgetteren tot je blauw ziet, maar komen er toch weer onverwachte kosten. Eigen risico zorg bv. Je krijgt pas maanden later een afrekening en niemand weet van te voren wat iets gaat kosten, 't is altijd weer spannend als ik naar het ziekenhuis ben geweest.

De gemiddelde alleenstaande bijstandslijder heeft denk ik zo'n kleine 75 euro per week uit te geven na de vaste lasten (er zitten 4,3 weken in een maan gemiddeld, geen 4!)

Dat is niet alleen voor eten en drinken, maar ook schoonmaakmiddel, toiletpapier, nieuwe lampjes, wasmiddel, fiets, spaarpotje voor kleding, schoenen, vervanging van bv. wasmachine, gsm, pc, koffiezetapparaat, noem maar op. Alleen al voor de supermarkt uitgaven ben je minimaal 40 euro per week kwijt, meestal nog iets meer. 't Is knap als het lukt om 25 euro over te houden voor de minder reguliere uitgaven en nog knapper als er een tientje echt de spaarpot in kan.

Dat gaat op zich prima voor een paar maanden, maar na een paar jaar gaan er dingen stuk en kom je ook wel eens bij de dokter.

De meeste problemen moeten worden opgelost met de eenmaal per jaar uitkering van het vakantiegeld (kleine 500 euro), het eigen risico zorg slaat daar al een groot gat in.

Armoede is uiteraard relatief. Als jij in Afrika de enige bent met onderdak, eten en drinken in je buurt, ben je een rijke knakker.

Als je in NL nauwelijks geld hebt voor internet, een GSM en een beetje fatsoenlijke kleren en schoenen, ben je arm. Let maar op, duurt nog een paar jaar en 'men' gaat er automatisch vanuit dat iedereen een mobiel internet apparaat heeft. De NS haalt z'n vertrektijden bordjes al weg omdat de meeste mensen dit toch niet meer nodig hebben. OV chipkaart ook leuk zo'n ding, verplicht een minimaal saldo anders kom je de trein niet in.

Ik heb met een kennis van mij meegemaakt dat hij werk kon krijgen in de horeca. Daarvoor moest hij wat voorgeschreven kleding en schoenen aan schaffen. 550 euro in totaal. Gemeentelijke kredietbank wilde hiervoor geen lening geven, want hij zou ook twee maanden proeftijd hebben. Geen familie die kon bijspringen, dus dag baan!

De tweedeling wordt steeds groter in onze maatschappij, we gaan steeds meer Amerika achterna. De meeste welvaart zit bij steeds kleiner wordende groep mensen en de mensen aan de onderkant van de samenleving hebben nagenoeg geen kansen op bijscholing, een baan of uitzicht op verbetering. Je kinderen laten studeren is er ook al niet meer bij.

't Verbaasd me dat de criminaliteit nog niet op Amerikaans niveau is. Daar wonen sommige bemiddelde burgers in afgesloten wijken met slagbomen en bewakers. Zo erg is de angst voor de arme medemens daar al.

• Leuk 1

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...