Ga naar inhoud
GENEGEERD

Wandelstok/ bushcraftstaff


GuywithAplan

Aanbevolen berichten

Ik vroeg me af gebruiken jullie ook een wandel stok?Zelf gebruik ik er wel 1 of ik nou over mijn erf waggel bezig ben met de dieren, aan het kamperen ben of voor een wandeltocht ga.Handig voor extra steun en vele andere dingen. ik heb de mijne wel heel erg aangepast het is meer dan gewoon een stok.

Aan de boven kant zit het blad van een oude bijl die ik had (oud maar zeker niet bot) aan de onderkant heb ik de staf uitgeholt zodat er een kleine ruimte is onstaan n en waar haakjes,lucifers naalden en een blinkertje(een metalen vis aas)in zit als dop zit er een punt van een normale wandelstos een metalen spike dus eigenlijk vast gemaakt met een bout en moer dus makkelijk te verwijderen maar niet zo makkelijk dat je hem zal verliezen. een behoorlijk gedeelte van de stok/staff is omwikkeld met paracord en ook lager op de stok met visdraad omwikkeld en ook wat ijzerdraad halverwege(zodat het de stok niet verzwakt als ik de bijl mot gebruiken omdat je het boven het gaatje vasthoud) heb ik een gaatje geboord waar ik een stuk paracord doorheen heb gehaald waar een firesteel aan hangt.

Van een simpele wandelstok heb ik dus eigenlijk een erg divers bushcraft item gemaakt het heeft zijn nut al meerdere malen bewezen!! van het hakken van hout tot vissen ermee(stok gebruikt als hengel)

 

gebruiken jullie er ook 1 en hebben jullie die aangepast of niet?

 

prepperdeprep:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 52
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik vroeg me af gebruiken jullie ook een wandel stok?Zelf gebruik ik er wel 1 of ik nou over mijn erf waggel bezig ben met de dieren, aan het kamperen ben of voor een wandeltocht ga.Handig voor extra steun en vele andere dingen. ik heb de mijne wel heel erg aangepast het is meer dan gewoon een stok.

Aan de boven kant zit het blad van een oude bijl die ik had (oud maar zeker niet bot) aan de onderkant heb ik de staf uitgeholt zodat er een kleine ruimte is onstaan n en waar haakjes,lucifers naalden en een blinkertje(een metalen vis aas)in zit als dop zit er een punt van een normale wandelstos een metalen spike dus eigenlijk vast gemaakt met een bout en moer dus makkelijk te verwijderen maar niet zo makkelijk dat je hem zal verliezen. een behoorlijk gedeelte van de stok/staff is omwikkeld met paracord en ook lager op de stok met visdraad omwikkeld en ook wat ijzerdraad halverwege(zodat het de stok niet verzwakt als ik de bijl mot gebruiken omdat je het boven het gaatje vasthoud) heb ik een gaatje geboord waar ik een stuk paracord doorheen heb gehaald waar een firesteel aan hangt.

Van een simpele wandelstok heb ik dus eigenlijk een erg divers bushcraft item gemaakt het heeft zijn nut al meerdere malen bewezen!! van het hakken van hout tot vissen ermee(stok gebruikt als hengel)

 

gebruiken jullie er ook 1 en hebben jullie die aangepast of niet?

 

prepperdeprep:D

 

Tijdens mijn survivalvakantie in Schotland heb ik een wandelstaf gemaakt voor mijzelf. Heeft me goed geholpen bij onzichtbare, diepe plekken in het landschap en brooddeeg wikkelen rond het uiteinde voor bakken. Houtsoort weet ik helaas niet meer. In verse toestand was het goed te bewerken. Thuis heb ik het ingekwast met lijnzaadolie om het tegen scheuren door drogen te beschermen.

 

Daarnaast nog een wandelstok (voor een victoriaanse gentleman SHTF XD) met een messing kop in de vorm van een middeleeuwse flensenkop.

 

Groetjes,

 

C T M

 

Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk 2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wandelstok is zeer goed en kan gebruikt worden voor vele doeleinden.

Beter is zelfs 2.

Als je in het hooggebergte gaat wandelen zie je heel veel mensen met 2 wandelstokken lopen. Het geeft een heel goede gelijkmatige ondersteuning aa het lichaam. (en neen is niet voor oude knollen).

Zoals deze bv kom je ze regelmatig tegen...( als voorbeeld he want deze zijn duur) http://www.asadventure.com/benl/leki-wandelstok-supreme-3h12a70006

 

Let wel dat je wandelstok zeker niet te zwaar wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vroeg me af gebruiken jullie ook een wandel stok?Zelf gebruik ik er wel 1 of ik nou over mijn erf waggel bezig ben met de dieren, aan het kamperen ben of voor een wandeltocht ga.Handig voor extra steun en vele andere dingen. ik heb de mijne wel heel erg aangepast het is meer dan gewoon een stok.

Aan de boven kant zit het blad van een oude bijl die ik had (oud maar zeker niet bot) aan de onderkant heb ik de staf uitgeholt zodat er een kleine ruimte is onstaan n en waar haakjes,lucifers naalden en een blinkertje(een metalen vis aas)in zit als dop zit er een punt van een normale wandelstos een metalen spike dus eigenlijk vast gemaakt met een bout en moer dus makkelijk te verwijderen maar niet zo makkelijk dat je hem zal verliezen. een behoorlijk gedeelte van de stok/staff is omwikkeld met paracord en ook lager op de stok met visdraad omwikkeld en ook wat ijzerdraad halverwege(zodat het de stok niet verzwakt als ik de bijl mot gebruiken omdat je het boven het gaatje vasthoud) heb ik een gaatje geboord waar ik een stuk paracord doorheen heb gehaald waar een firesteel aan hangt.

Van een simpele wandelstok heb ik dus eigenlijk een erg divers bushcraft item gemaakt het heeft zijn nut al meerdere malen bewezen!! van het hakken van hout tot vissen ermee(stok gebruikt als hengel)

 

gebruiken jullie er ook 1 en hebben jullie die aangepast of niet?

 

prepperdeprep:D

 

Heb je ook een foto van de stok?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ancestral-viking

:p je hebt me op een idee gebracht :cool:

ik trek bijna dagelijks door de bossen en weilanden op zoek naar materiaal .

ik ben gek op knutselen dus ik zoek naar veren van roofvogels,eksters,kraaien ,vuursteen,schedels van dieren noem maar op.

nou heb ik pas een flink stuk met wilgen gevonden en was al bezig om een vuurboog te maken wilg op wilg en een wandelstaf is ook een leuk idee:)

ik ga deze mooi bewerken en versieren met veren etc . als hij klaar is wil ik hem als good karma gaan weggeven :)

ik kan nooit stil zitten als ik bij een kampvuurtje zit en dit idee geeft me weer eens wat te doen :)

bedankt voor de creatieve inbreng :cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een wandelstok is superhandig, tijdens bergwandeling/beklimming bij defensie zei de instructeur: berggeiten en andere dieren hebben niet voor niets 4 poten, daarom moeten jullie met die stokken lopen.

En inderdaad die berggeiten bleken 4 poten te hebben ;) en zag je op de meest vreemde plekken dat je dacht hoe komen die daar. Maar belangrijker, echt superveel steun gehad aan die stokken net als de collega's.

 

Dus inderdaad nieteens zo gek om er eentje te maken of te kopen, zal dit topic volgen, interesting.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe aan bushcraft en in de bossen is een wandelstok altijd praktisch. Een misstap is zo gemaakt.

1 diepe kuil die je niet ziet en bijvoorbeeld je enkelbanden zijn zo gescheurd (ervaring).

Ik heb er diverse, maar eentje....gewoon een hele simpele is mijn favoriet ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Ik doe al een paar jaar aan Nordic walking. Op langere tochten zet ik met tape 2 pvc kokertjes vast op mijn stokken. Simpel en doeltreffend.

 

Dat is mij even niet duidelijk. PVC kokertjes. Hoelang, waar, waarom? :confused:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga niet zonder wandelstok het bos in, ik gebruik hem het meest om paddenstoelen te zoeken maar ook bramen en tamme kastanjes bijvoorbeeld. Je duwt de begroeiing en bladeren opzij en kan er onder/achter kijken zonder telkens te hoeven bukken. Ook prik in in plassen om te zien hoe diep het is. Hij is van vrij dik bamboe met een metalen bescherming om de onderkant en een rubberen handvat om de bovenkant. (als bij een fiets)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Men neme; 2 poles. (Zo worden nordic walking stokken genoemd) neem 2 stukken pvc pijp van 5 a 6 cm doorsnee en plak er een paar doppen op en je hebt een kokertje.

Mijn kokertjes zijn 20 cm lang. Plak het kokertje met tape onder het handvat en stop erin wat je nodig denkt te hebben. In mijn geval pleisters. mesje, geld , bril, paar sigaretten aansteker en iets eetbaars.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Men neme; 2 poles. (Zo worden nordic walking stokken genoemd) neem 2 stukken pvc pijp van 5 a 6 cm doorsnee en plak er een paar doppen op en je hebt een kokertje.

Mijn kokertjes zijn 20 cm lang. Plak het kokertje met tape onder het handvat en stop erin wat je nodig denkt te hebben. In mijn geval pleisters. mesje, geld , bril, paar sigaretten aansteker en iets eetbaars.

 

Very slim!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

Aha, nou snap ik het @xinix. Mooi systeem. :)

 

Vanavond even een middellange stok geprobeerd bij het wandelen. Bevalt me prima. Volgende keer lange stok proberen, 1,80 m. Die wil ik het liefst.

Nordic stokken lopen ook lekker, met die vering erin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
http://www.schapennet.nl/wandelstok.htm

 

Deze zijn niet heel duur, ik vind ze wel mooi, maar zijn ze eigenlijk makkelijk zelf te maken? Ik heb een tijdje met een wandelstok gelopen, die ik gekregen had van een vrijwilliger die kunstenaar was. hij had ze gemaakt van hazelaar hout. Veel plezier van gehad.

 

Mooie. Had je geloof ik al eens laten zien zoiets, maar dan Keltisch toch?

Makkelijk te maken (vind ik).

Stok vinden.

Bast eraf.

Laten drogen.

Uitsteeksels afsnijden.

Schuren.

Lakken.

Wandelen.

 

(hmm, misschien nog 1 gaatje voor je polsbandje :) )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie. Had je geloof ik al eens laten zien zoiets, maar dan Keltisch toch?

Makkelijk te maken (vind ik).

Stok vinden.

Bast eraf.

Laten drogen.

Uitsteeksels afsnijden.

Schuren.

Lakken.

Wandelen.

 

(hmm, misschien nog 1 gaatje voor je polsbandje :) )

 

 

Ik denk te moeilijk vaak misschien.. Maar ooit op school leerde ik dat die lijnen in het hout ook belangrijk zijn, iig met maken van bijl stelen enz. Met wandelstokken zal het niet anders zijn.

 

ja die uit het ierse stokvechtgen de blackthorn, en die shillelagh uit rosewood enz zijn echt kicke maar die zijn veel te duur.

 

 

http://www.irishcultureandcustoms.com/AEmblem/Shillelagh.html

 

Als die dingen zo makkelijk te maken zijn als jij omschrijft.. Waarom zijn ze zo prijzig dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Ik denk te moeilijk vaak misschien.. Maar ooit op school leerde ik dat die lijnen in het hout ook belangrijk zijn, iig met maken van bijl stelen enz. Met wandelstokken zal het niet anders zijn.

 

ja die uit het ierse stokvechtgen de blackthorn, en die shillelagh uit rosewood enz zijn echt kicke maar die zijn veel te duur.

 

 

http://www.irishcultureandcustoms.com/AEmblem/Shillelagh.html

 

Als die dingen zo makkelijk te maken zijn als jij omschrijft.. Waarom zijn ze zo prijzig dan?

 

1. De houtsoort

2. De vorm van de tak moet specifiek zijn, qua lengte, dikte en aftakking.

3. Reken het bovenstaande lijstje om in uurloon. Voor jezelf bespaar je daar heel veel op. Lak laten drogen kost ook tijd. Een bedrijf heeft opslagruimte nodig voor materiaal, werkruimte, droogruimte en voor de stokken die klaar zijn. Tikt aan he? :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

1. De houtsoort

2. De vorm van de tak moet specifiek zijn, qua lengte, dikte en aftakking.

3. Reken het bovenstaande lijstje om in uurloon. Voor jezelf bespaar je daar heel veel op. Lak laten drogen kost ook tijd. Een bedrijf heeft opslagruimte nodig voor materiaal, werkruimte, droogruimte en voor de stokken die klaar zijn. Tikt aan he? :)

 

En het is ook niet meer dan dat ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was vorig jaar op vakantie in Frankrijk (Jura) en heb daar deze stok gekocht..........

 

(Aan de onderkant zit een metalen punt vastgespijkerd)

CIMG8426.jpg.2339f0ec1f641ef1cbd469cda15bbaae.jpg

 

CIMG8425.JPG.e1f6ce3fd14d7b8ea98a3a5c35d75a4d.jpg

 

Sindsdien gebruik ik deze stok op al onze wandelingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
https://www.youtube.com/watch?v=EbDCfq1joNM

 

oja, en het duurt zon 2 jaar om er 1 te maken.. pff

 

Mooi filmpje thanx. Drogen wist ik. 2 jaar wist ik niet... :D

Maar dat is dus eigenlijk het meeste werk. De keuze van de stok, en het laten groeien is hoofdzakelijk traditie. Erg mooi, maar daar zit ik niet zo mee. :)

Een eikenhouten stok voldoet net zo goed. Dezelfde behandeling geven. Nu weet je hoe het moet.

Je kan het dan heel simpel houden: korte Bo, oftewel Jo. Die heb je al van rond de 20 euro, maar dat zijn eigenlijk wapen-verhalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...