Ga naar inhoud
GENEGEERD

Frieten bakken??? Neen denappels


Gast tom666

Aanbevolen berichten

Na meer dan genoeg topics over aanmaaktoestanden voor vuur heb ik vandaag toch eens iets geprobeert en met heel groot suc6.

Een gedroogde denappel brandt goed...maar om er een vuur met aan te steken duurt het even voor je met een lucifer de denappel tot ontbranding krijgt.

Nu heb ik terg van mijn overschotten kaarsen een pot gesmolten en het op een vrij hoge temperatuur gebracht.

Wel opletten natuurlijk dat het niet ontvlamt...dus er net onder blijven.

Daarna als het kaarsvet goed heet was heb ik de gedroogde denappels er per 4 ongeveer (afhankelijk van de grote van de pan) in de pot gedaan en laten ''bakken''.

Ja idd ze bakken net zoals frietjes in het vet.

Na een 30 sec te laten bakken gaan de ''porien'' van de denappel open en kruipt het kaarsvet tot de kern van de appel.

Daarna ze eruit gehaald en laten drogen ( lees opstijven).

Ik heb er zo een 40 gemaakt.

De test gedaan om het houtvuur aan de steken en het resultaat is werkelijk verbluffend. Het brandt direct en heel erg intens voor een vrij lange tijd.

Dus ik heb maar 1 denappel nodig om het houtvuur aan te steken en het kost me enkel wat moeite om ze te maken....

Zeker het proberen waard !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Leuk idee

 

Maar ik betwijfel de efficiëntie betreft een overkill aan kaarsvet om een vuurtje te stoken, dus bij het gebruik van zo'n dennenappel gebruik je te veel van dat kaarsvet.

Ronde make-up watjes dubbelvouwen tot maantjes (wel de100% watten en niet van lidl want daar zit een soort van coating op) en ff in die was deppen en je hebt genoeg om een vuurtje te stoken.

 

Aan te steken met firesteel, dus ook met aansteker en lucifer en brand een 5 tal minuten en neemt heel weinig plaats in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat wel om een aanmaakblok dat ik maakte om mijn houtkachel met aan te steken.

Een teveel aan kaarsvet is het niet want na het uit de pan halen giet ik ze gewoon ''leeg '' en schiet enkel het vet over die in de appel is gedrongen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is inderdaad een leuk idee. Je hebt inderdaad een DIY aanmaakblok.

Ik bewoner je enthousiasme met nieuwe dingen proberen en uitzoeken, maar ik denk dat je het wiel niet altijd opnieuw hoeft uit te vinden.

 

Veel preppers hebben inderdaad iets van katoenpluis (bv. van de wasdroger) een kwakje vaseline en een fire-steel of iets in die richting.

 

Maar uit nieuwsgierigheid....kun je ze in een bak met water mikken en alsnog gebruiken? Dit omdat het kaarsvet ze wellicht 'waterafstotend' maakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yep idd. Ik heb er eentje een dik uur onder water gehouden met touwtje en steen want ze willen drijven natuurlijk.

Even het water er af geschud en de lucifer er aan. En weg was het ..Branden maar...

Ik wil het wiel idd niet opnieuw uitvinden..ik heb ook katoen uit de droger in een blik voor als het buiten nodig is.

Ik heb hierachter gewoon een waarschijnlijk paar duizend denappels in het bos en daar vang ik iets mee aan.

Ik wil gewoon geen aanmaakblokjes gaan kopen in de winkel. Ik vind ze gewoon te duur ,zeker als je wat kwaliteit wilt en ik maar 1 denappel gebruik. Met gekochte aanmaakblokjes heb ik er toch een 3-tal nodig. Ik steek elke dag mijn houtvuur aan als ik thuiskom dus ik heb er zeker 30 per maand nodig.

Veel roken doen ze niet en hout dat je aansteekt in een vuur rookt altijd dus...Het is zeker niet zo dat mijn schouw zal aanslaan.

En het is niet echt veel vet hoor..gewoon zijn de denappels doordrongen met kaarvet maar buitenaf niet veel aan te zien..enkel wat donkerder van kleur.

En neen ik ga niet naar buiten of op trektocht met 20 denappels in de backpack...daar heb ik specifieker materiaal voor.

Hey..gewoon leuk om het te proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja kijk..vandaag heb ik de gehele dag gewerkt aan mijn opslagplaats..gepoetst ,verhuisd, 2m² hout bijgeplaatst , rekken verandert enz enz.

En ik kwam daar dan die zak tegen met gedroogde denappels en was gewoon even een leuke manier van ''afsluiten'' vandaag.

Morgen kan ik verder doen met de belangrijkere zaken qua eten en drinken en brandstof ed....het prepperstuff....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het een goed idee. Je gebruikt je afval (kaarsenstompen) en gratis in de natuur te vinden producten om iets te maken wat je zowel in je huidige dagelijkse leven gebruikt maar ook kan opslaan voor als er geen alternatieven meer in de winkel te koop zijn. Niet alles wat je prept hoeft in je BOB te passen en niet alles hoeft met een firesteel aan te steken zijn en in je hobo- of rocketstove te passen, gemaakt van colablikjes. Tegen de tijd dat ik mijn huis, mijn eerste BOL en mijn tweede BOL heb moeten verlaten en dus geen beschikking meer heb over 5 dozijn doosjes lucifers en een lading aanstekers per BOL, dan kan ik ALTIJD nog eens wat bushcraft technieken gaan toepassen. Ik begin niet met het meest primitieve als ik ook nog iets meer van mijn oude vertrouwde leefgewoonten kan behouden.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@tom666, heel mooi idee. Ikzelf ben ook meer van de "makkelijke oplossingen" zolang het nog kan, maar jij hebt een groot voordeel straks: jij hebt skills waar anderen alleen maar over hebben gelezen op een forum. Jij hebt ervaring met het zelf creëren van aanmaakmateriaal. Dit soort praktische kennis wordt ooit - laten we hopen nog lang niet - zeer cruciaal om te overleven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel allemaal...kijk ik probeer vanalles uit om te zien wat voor effect iets heeft. Ik heb enorm veel zaagsel van met de kettingzaag te werken dus daar maakte ik in het verleden ook al blokjes mee.

Nu kan zoiets meegaan of tegenslaan maar enkel door te proberen weet je het he. En natuurlijk is het altijd leuk om zo een zaken te proberen..het blijft een beetje spelen he ..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat wel om een aanmaakblok dat ik maakte om mijn houtkachel met aan te steken.

Een teveel aan kaarsvet is het niet want na het uit de pan halen giet ik ze gewoon ''leeg '' en schiet enkel het vet over die in de appel is gedrongen.

 

mja dat stond er niet bij vermeld :cool:

 

en aan je titel dacht ik eerst dat je ze zou opeten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...