Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Verlichting] Joi lamp


Ulco

Aanbevolen berichten

De JOI Lamp van Thermologi is een prachtige vinding waarbij u met 1 waxinelichtje de opbrengst genereert van maar liefst 18 waxinelichtjes!

De lamp zet de energie van het ene theelichtje om in verlichting middels 8 LED lampjes. De techniek die hiervoor wordt gebruikt is dezelfde als die van de Caframo Ecofan. In de Joi Lamp zit een Peltier element. Dit element wordt heet en zet de energie om in licht. Geheel geruisloos, op slechts 1 waxinelichtje.

 

Het is niet een goedkope lamp maar ik vond het wel een leuk principe en de moeite waard om het hier te delen.

8310ca-3_ol-800x800.jpg

http://www.hrhoutkachels.nl/thermologi-joi-lamp.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Leuk om zelf te bouwen denk ik.. die elementen kun je los kopen..

Beetje handig persoon sleutelt het in elkaar denk ik voor veel minder..

element kost 11,23 bij conrad, wat leds ertegenaan en wat weerstanden en hoppaa.. in een action kaarslampie bouwen

Even zoeken op thermoelectric generator.

De ontwerpers van de joi lamp, die aan de overkant 100 dollar = 75 euro kost, hebben er wel een pracht stukje werk van gemaakt. De voor een goede werking noodzakelijke koellichamen en warmtegeleiders zijn erg elegant weggewerkt in het ontwerp. Vergis je overigens ook niet in de kosten van geschikte leds en elektronica om deze aan te sturen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even zoeken op thermoelectric generator.

De ontwerpers van de joi lamp, die aan de overkant 100 dollar = 75 euro kost, hebben er wel een pracht stukje werk van gemaakt. De voor een goede werking noodzakelijke koellichamen en warmtegeleiders zijn erg elegant weggewerkt in het ontwerp. Vergis je overigens ook niet in de kosten van geschikte leds en elektronica om deze aan te sturen.

Ledjes kosten geen drol, weerstandjes ook niet. Voor de rest heb je alleen nog een spanningsregelaar nodig á 1 euro en misschien een koellichaam en een ventilator, koelpasta 1 euro.

Peltier elementen koop ik via ebay voor 4 a' 5 euro per stuk

Compleet bouw je zo'n schakeling in een paar minuten voor zo'n 10 euro ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je je daar een beetje op verkijkt

 

Nee hoor, heb er al verschillende gebouwd. Ook als mini koelkastje en ook één als koffie warmhouder voor aan de USB poort van mijn pc ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor het temperen van de verwachtingen van aspirant zelfbouwers en andere geinteresseerden doet Invictus er maar even een rekensommetje bij.

 

In een ander topic heb ik al eens uitgerekend dat de verbrandingsenergie van een waxinelichtje 500.000 Joule bedraagt. Als het lichtje 4 uur brand heb je dus per seconde 35 J beschikbaar, ofwel 35 Watt aan warmte.

Deze wamte gaat voor een deel naar het peltier element maar er gaat ook een flink deel verloren via de behuizing van de lamp. Stel dat de verhouding 50/50 is dan komt er dus 17,5 watt op het peltier element.

Deze elementen hebben een belabberd rendement, 10% is een redelijke praktijkwaarde.

Onderaan de streep heb je dus 1,75 watt elektrische energie beschikbaar. Genoeg om een paar leds lekker te laten branden maar verder kun je er weinig mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor het temperen van de verwachtingen van aspirant zelfbouwers en andere geinteresseerden doet Invictus er maar even een rekensommetje bij.

 

In een ander topic heb ik al eens uitgerekend dat de verbrandingsenergie van een waxinelichtje 500.000 Joule bedraagt. Als het lichtje 4 uur brand heb je dus per seconde 35 J beschikbaar, ofwel 35 Watt aan warmte.

Deze wamte gaat voor een deel naar het peltier element maar er gaat ook een flink deel verloren via de behuizing van de lamp. Stel dat de verhouding 50/50 is dan komt er dus 17,5 watt op het peltier element.

Deze elementen hebben een belabberd rendement, 10% is een redelijke praktijkwaarde.

Onderaan de streep heb je dus 1,75 watt elektrische energie beschikbaar. Genoeg om een paar leds lekker te laten branden maar verder kun je er weinig mee.

Klopt helemaal. maar ook voor het warmhouden van een kop koffie, is het uitermate geschikt.

Maar met weerstandsdraad kun je al meer warmte creeren, moet dan zelfs een thermosstaat schakeling ertussen proppen, ander wordt ht te heet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Deze lamp kwam ik van de week ook tegen op het net, wat een mooi ding.

Met wat doorzoeken kwam ik ook wat andere (goedkopere) varianten tegen o.a. met usb poort.

http://buytpod.com/tpod-catalog/enviro-light/#%21prettyPhoto

 

https://www.hlceurope.com/store.html#!/Candlelight-candle-powered-power-bank-and-LED-light/p/36356153/category=9769064

 

Helaas verzenden ze niet naar Nederland.

Misschien kan de prepshop er iets mee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...