Ga naar inhoud
GENEGEERD

Review Mora Companion MG deel 1&2


Gast ancestral-viking

Aanbevolen berichten

Gast ancestral-viking

vandaag was het zover de dag dat ik samen met Maurice de review van de mora zou doen , echter is maurice vertokken naar nijmegen naar zijn vader, nah dan maar in mijn eentje de review gaan doen.

 

mijn-alice.jpg.dee6afd061705fa9441c41bb90eea26a.jpg

 

thuis pak ik mijn alice pack en kijk even naar buiten hmmm het weer valt tegen het is miezerig weer en het waait stevig,snel pak ik nog even een doorwerk hemd uit de kast , na me kopje koffie en een krentebol ga ik van huis.

 

na een stevige wandeling kom ik aan bij de bosrand en sta ik even stil , wat is het mooi in het bos de herfstkleuren knallen me tegemoed :) wauw adembenemend.

 

bosrand.jpg.e0f0c4740bc462f7fb7739b17f2804da.jpg

 

ik loop zo,n 10 minuten in het bos en de eerste heuvel komt in zicht, dat wordt klimmen maar ik heb gelukkig mijn m90 kisten aangetroken dus heb ik lekker veel grip op de natte moderige heuvel.

 

heuvelop.jpg.79a5aeed0848925a796a1a11dda0e037.jpg

 

eenmaal bovengekomen kijk ik naar beneden ik moet meteen weer aan een afdaling beginnen, zijwaarts voetje voor voetje stap ik naar benden , me uiterste best doen om niet uit te glijden .:)

 

heuvelaf.jpg.a426cfa1dea653b00eaca34676fd6cef.jpg

 

ik besluit meteen maar even een tinder bundle bij elkaar te rapen onderweg , het is best fris en een kopje chicken noodles gaat er wel in na de review...... na het verzamelen van de tinderbundle ga ik door naar mijn campsite ,ik ben hier met Maurice al begonnen aan een leantoo shelter maar dat is voor een ander keer.....

 

eenmaal aangekomen pak ik de Mora en kijk of ik hem aan mijn alice kan hangen , de riemclip is lekker stug en blijft goed zitten.

het is stevig materiaal en degelijk gemaakt.

 

riemclip.jpg.8d8c2bd167be200a301bc58b1a15d0b1.jpg

 

Vervolg van de review in deel 2.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast ancestral-viking

moraaandebob.jpg.ddfbc57f0bab3f419d3274452c3285b0.jpg

 

De Mora hangt stevig aan de alicepack ,je hoeft niet bang te zijn dat hij gaat lossen en zoekraakt,

ik bekijk het lemmet de skandigrind is echt superscherp en scheert met gemak de haren van je arm af,

 

morablade.jpg.19d2e82d37ca695dc5b328992cb2a571.jpg

 

 

eigenlijk meteen als je de Mora in je handen hebt voelt het solide en stevig aan, het handsvat met rubber grip is ook als het nat is nog lekker gripvast.

 

mora-previeuw2.jpg.9c2925637027338a0da8bddac9b7aa6b.jpg

 

ik ga op zoek naar een dikke tak om de scherpte te testen ik besluit er een speerpunt aan te snijden, onder het snijden heb je veel controle over het mes en het lemmet gaat door het hout als een heet mes door de boter.

 

scherp2.jpg.c6af33599387d502325feed0c341a3a1.jpg

 

ik besluit om het vuur aan te steken , pak de firekit met firesteel en de tinderbundle en krtsss...vuur :)

ik heb geprobeerd om de Mora te testen met een firesteel maar dat werkt niet met stainless steel.

 

_SAM1314vuurbegin.jpg.5b4f082bbba756f3e3f4e3914e722e8f.jpg

 

ik heb hierna even een kopje noodles genuttigd om even op te warmen en een sjaggie te draaien , wat om de drommel niet meevalt met kromme vingers van de kou :)

 

volgende week deel 3 en 4 samen met Maurice dan gaan we wat stammetjes splitten (batoning) en wat fijn werk verrichten met de Mora Companion.

 

ik kan deze iedereen aanraden het is een geweldig stuk gereedschap om te hebben ,ik persoonlijk zou dan voor carbonstaal gaan. echter dat is mijn persoonlijke smaak en voorkeur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ancestral-viking

nog wat andere foto,s die ik gemaakt heb vandaag .

aardappel.jpg.3410a4258d53fac2148591b48a04885f.jpg

 

de Mora is echt lekker scherp de aardappel in 2 stukken gesneden en daarna steeds dunnere plakjes gemaakt.

echt een meester chef zou zo,n scherp mes in zijn keuken willen hebben.

 

snijden.jpg.0f76fa690774e7bff11df83ca1fc22c5.jpg

 

mosoptak.jpg.50a3e48da5929aa175fdf821586c9043.jpg

 

wees eerlijk een prachtig mes als de Mora companion in een mooi stuk natuur testen is toch helemaal geweldig???

ik heb al zin in volgende week mag maurice de mora vasthouden en tijdens het werken aan de leantoo shelter gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Precies. Ik heb een Coromant pakkingen afschraper. (Duur!) en die is niet van staal maar ooohhhh wat een vonken trekt dat ding op een vuurstaal.....:D

 

O ja, dat zei je een keer. Cool. :)

Is in principe extra gehard staal toch? Blijven de scherpe randjes lang op staan.

Daarom zijn carbonsteel (zo noemen ze dat nou eenmaal :p) messen eigenlijk beter, omdat ze harder zijn.

 

In principe moet de achterkant van je mes 3 eigenschappen hebben:

 

Haaks (vijl haaks houden, nawerken met diamantsteen)

Recht (zonder hobbels)

Met een braampje (die druk je als het ware op het randje met b.v. de steel van een dikke schroevendraaier)

 

Een beetje zoals je een schraapstaal maakt. (scraper)

Dat braampje moet ik er nog op leren zetten. Een kunst op zich.

 

- - -

 

Zo. Even uitgeprobeerd. Messen waren al mooi haaks. Met fijne slijpsteen nagewerkt.

Aanzetstaal (voor koksmessen) gebruikt. Braampje erop, in plaats van eraf.

En ja hoor: mega vonken! :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe :) ik gebruik de sumsung 100 NX met 50/200 mm F3.5-5.6 @Ronin Kogaratsu graag gedaan :) volgende week de foto,s van maurice en de Mora @Heksenboot hmmmm toch maar even vijltje pakken :)

 

iedereen bedankt voor de leuke reacties :)

 

Canon EOS 1100D sinds kort, met het standaard objectief. Nadeel, lenzen zijn schreeuwend duur.

 

Leuk dat je nu heel wat tripjes met je zoon kan maken en lekker met de spullen in 't bos kan spelen. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ancestral-viking
Canon EOS 1100D sinds kort, met het standaard objectief. Nadeel, lenzen zijn schreeuwend duur.

 

Leuk dat je nu heel wat tripjes met je zoon kan maken en lekker met de spullen in 't bos kan spelen. :)

@Raycoupe ja das inderdaad erg leuk hij is leergierig en kan hem veel survival en bushcraft skills leren :)

alleen jammer dat hij om de week naar zijn vader in nijmegen gaat maar ach we kunnen niet alles hebben :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuke review @ancestral-viking, dank je! Ik heb wel een vraag: waarom hangt het mes aan je rugzak? Aan je broekriem of in je jaszak (die zijn vaak wat dieper) lijkt me praktischer. Misschien kun je daar in een volgend deel van je review aandacht aan besteden? De clip lijkt namelijk alleen geschikt voor een smalle riem en dat zou toch een nadeeltje kunnen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ancestral-viking
Leuke review @ancestral-viking, dank je! Ik heb wel een vraag: waarom hangt het mes aan je rugzak? Aan je broekriem of in je jaszak (die zijn vaak wat dieper) lijkt me praktischer. Misschien kun je daar in een volgend deel van je review aandacht aan besteden? De clip lijkt namelijk alleen geschikt voor een smalle riem en dat zou toch een nadeeltje kunnen zijn.

@Pathfinder normaal gesproken hangt hij ook aan de broekriem echter voor de review had ik hem even aan de rugzak gehangen i.v.m de foto,s met een telelens is dat niet te doen op korte afstand . :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...