Ga naar inhoud
GENEGEERD

Zaklantaarn


TREMOR

Aanbevolen berichten

Ik ben al een tijdje op zoek naar een goede zaklantaarn en kwam vandaag toch wel een hele leuke tegen.

 

sku_253078_1.jpg.6fb41341ff568c693e69aa3e8ce0159b.jpg

 

Prijs €53.59

Oplaadbaar via USB

Waterproof: IPX8 (2m)

860 Lumen (zeggen ze)

Beam Range: 283m

Mode Arrangement: Lo > Mid > Hi > Ultra-Hi

Exceptionally long run time of up to 325 hours ( in laagste stand denk ik )

Runtime: 1 hour 45 minutes

 

Zal ik voor deze gaan of toch voor iets groters of kleiners en met normale batterijen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Mijn stokpaardje is altijd voor AA of AAA zaklampen te gaan.

Makkelijk vindbare batterijen en relatief goedkoop. Koop je oplaadbare Eneloops zit je helemaal goed.

De zaklantaarn in mijn auto heeft twee AA lithium batterijen omdat die minder snel leeglopen door warmte en/of koude. Daarnaast presteren ze beter en gaan langer mee (maar zijn vrij duur).

De AA of AAA batterijen zijn ook nog voor andere apparaten te gebruiken dus meer gebruiksmogelijkheden.

Ook erg handig is als de lamp rechtop kan staan om te gebruiken als 'kaars' of indirect licht, erg handig in ruimtes.

 

Lijkt verder wel een leuke lamp en IPX8 is zeker niet verkeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@TREMOR: Persoonlijk ga ik voor apparaten die AA's of AAA's slikken omdat deze veel makkelijker te verkrijgen zijn.

Wil je perse zo gigantisch veel licht, dan zit je automatisch vast aan exotische batterijen, want lampen met meer dat 250 lumen zijn er niet met de standaard batterijtjes.

 

Persoonlijk hoef ik ook niet zo'n bak licht. 't Kan heel soms handig zijn, maar iedereen in een kilometer omtrek weet waar je zit. :rolleyes:

 

Ik zou ook op het bedieningsgemak letten. Zelf heb ik een lampje met vijf standen en wordt tureluurs van het doorklikken met de enkele drukknop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ligt eraan waar je de lamp voor wilt gaan gebruiken maar bij een shtf zou ik gaan voor een lamp waar je een rood filter op kunt plaatsen. Rood licht is van afstand niet te zien ;-)

 

Een simpel led zaklampje van de action á 1,99 euro voldoet ook. Geeft genoeg licht voor orientatie of werkzaamheden en werkt gewoon op 2 AA batterijen.

Heb je licht nodig in een ruimte, ga dan voor zo'n simpele camping lamp of een olie lamp.

 

Maar ben je echt op zoek naar een schijnwerper, ja dan zou ik zoiets kiezen als in je voorbeeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

er staat niet bij wat voor batterij erin gaat. Ik heb zelf laatst een 1400 lumen zaklamp gekocht waar 3 kleine aaa batterijen ingaat en prima op te laden is met USB voor slechts 40 euro.

Is ideaal alleen omdat hij met USB op te laden is is die iets groter als een kleine zaklamp met 3 aaa batterijen die 150 lumen doet.

@TREMOR ik gebruik hem ook als reserve met een zonnepaneeltje is ideaal gewoon doen zou ik zeggen mits zuinig gebruik kan je hem voor jaren gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jullie geven dus de voorkeur aan makkelijk vervangbare batterijen?

 

Het lijkt mij juist handig dat hij via USB oplaadbaar is.

Zo kan ik hem in een auto opladen of via een zonnepaneel.

 

Waarom is dit in jullie ogen dan niet handig?

Dit is een Nitecore, zit trouwens een gewone oplaadbare 18650 batterij in hoor, die zou je er even goed kunnen uit nemen en zo opladen.

Zelf heb ik een Sunwayman v11r, gaan cr123's, rcr123's, primary AA's en eneloops in, veel meer lumen met de rcr's, maar vind de rcr123's en ook die 18650, zoals de jouwe, niet echt praktisch.

Eens ze opgeladen zijn moet je ze eigenlijk zo snel mogelijk gebruiken, want volledig opgeladen hebben ze zoveel 'stress' dat, wanneer je ze laat liggen, ze na een tijdje hun volledige capaciteit niet meer halen. Ook best protected batterijen kopen, anders zijn ze kapot als je ze eens te veel ontlaadt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jullie geven dus de voorkeur aan makkelijk vervangbare batterijen?

 

Het lijkt mij juist handig dat hij via USB oplaadbaar is.

Zo kan ik hem in een auto opladen of via een zonnepaneel.

 

Waarom is dit in jullie ogen dan niet handig?

 

Als hij alleen voor nu geschikt moet zijn, is dat wel handig.

Bij een SHTF wordt opladen via USB of auto lastig uiteraard en via een zonnecel duurt het opladen wel even. Dan heb je meer kans om nog AA's of AAA's te vinden.

Ook zijn deze voordeliger te preppen dan de exotische modellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

Ook erg handig is als de lamp rechtop kan staan om te gebruiken als 'kaars' of indirect licht, erg handig in ruimtes.

 

Met een rangerbandje 1 of 2 reserve batterijen eraan bevestigen. Geeft stabiliteit aan dunne lampjes en je hebt langer licht.

Van KS geleerd. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@TREMOR @Raycoupe @Heksenboot het is wat @phtvs zegt waar gebruik je hem voor .U moet gewoon alles voor u zelf op een rijtje zetten

en u goed informeren over het hoe en wat pas dan kun je een beslissing nemen . Dit geldt voor de lamp maar ook voor de batterijen

want ik lees hier Enelope batterijen , Li-ion batterijen 18650 batterijen en accu's die via usb geladen worden , maar let wel een batterij heeft een specifieke toepassing

en ik weet niet welke goed zijn voor verlichting . Ik heb voor mezelf nog altijd mijn oude mini Maglite met gloeilampje en gewone akaline batterijen

dit is een doodsimpel lampje maar ijzersterk , en heeft zichzelf al heel lang bewezen . Thuis heb ik de batterijen erin zitten , maar neem ik hem mee dan

haal ik de batterijen eruit en doe deze in een zelf gemaakte waterdichte koker (gewoon een pvc buis met een gelijmde eindkap aan één kant en een schroefdop ''sok''

aan de andere kant erop gelijmd .

LED lampen zijn mooi , maar ze hebben voordelen maar ook nadelen en die moet je tegen elkaar afwegen . Een USB laadsysteem zou ik niet nemen

want dan ben je gebonden AA of AAA ed is een veel betere keuze .

Ik weet uw toepassing niet maar zelf maken kan zelfs ook nog een optie zijn , waarbij je een hoogwaardige lamp voor een veel kleinere prijs kunt krijgen

en zelf beslist welke kwaliteit u wilt .

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

Lampje zelf maken @Wafels? Ik hou van knutselen, maar zo'n Maglite/Fenix/etc. constructie, daar begin ik echt niet aan.

 

Wel aan een Chinese nepper, zoals mijn namaak Led Lenser van de Liddl. Puist licht voor 10 euro. Stevig.

Hier kan je prima lampjes halen (goedkoop, maar toch goed, geen top natuurlijk) uit China, met gratis verscheping en goede ervaringen van forumleden:

 

http://www.tmart.com/search.html?q=flashlight

 

http://dx.com/c/flashlights-lasers-999

 

Daar ga ik niet voor lopen prutsen. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@TREMOR @Raycoupe @Heksenboot het is wat @phtvs

LED lampen zijn mooi , maar ze hebben voordelen maar ook nadelen en die moet je tegen elkaar afwegen . Een USB laadsysteem zou ik niet nemen

want dan ben je gebonden AA of AAA ed is een veel betere keuze .

gr will

 

Mijn oplaadbare supersterke USB led lamp doet het op 18650, 26650 of op 3 AAA batterijen. Ideaal in mijn opzicht want nu kan ik zowel aaa batterijen gebruiken en die opladen door middel van USB zonnepaneeltje, of USB via accu, acculader in de auto etc etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Heksenboot

ik dacht aan zoiets :rolleyes: http://www.lll.lu/~edward/edward/dive/dtorch/dtorch.html

http://subaqua.web.cern.ch/subaqua/techniques/light2/lighte.htm

http://www.pcmus.com/Dive-Photos/Dive-Light-DIY-SCUBA.htm

wel iets groter als zo'n lampje wat je koopt maar de behuizing alsook de de accu's schakelaar(s) ed heb je allemaal naar eigen keuze

Men ziet enkel de kleine LED met zijn grote lichtopbrengst en dat is waar maar een nadeel van LED is dat ze monochroom licht geven (licht van 1 kleur )

wat het werken met kleine onderdelen die hetzelfde van kleur zijn behoorlijk moeilijk kan maken en vermoeiend voor je ogen . en dat is iets waar

men niet bij stil staat . Ik vind LEDs ook prachtig hoor en je kan er een hoop mee maar zeker niet alles

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Overlever ik weet dat die batterijen die je gebruikt de 18650 ed hele goede batterijen zijn maar zoals ik schreef ik weet enkel wat beter geschikt is voor verlichting ,

nu is een LED lamp elektronisch gestuurd en dus anders dan een gloeilamp maar elke batterij heeft zijn speciale toepassingen en daarbij denk ik aan ontladingstijd

maximale spanning en stroom en minimale spanning en stroom hoever mag je hem ontladen ed

daar is een pdf over specificaties van welke batterij voor welke toepassingen (kan even niet vinden maar ik zal kijken ervoor )

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@Heksenboot

ik dacht aan zoiets :rolleyes: http://www.lll.lu/~edward/edward/dive/dtorch/dtorch.html

http://subaqua.web.cern.ch/subaqua/techniques/light2/lighte.htm

http://www.pcmus.com/Dive-Photos/Dive-Light-DIY-SCUBA.htm

wel iets groter als zo'n lampje wat je koopt maar de behuizing alsook de de accu's schakelaar(s) ed heb je allemaal naar eigen keuze

Men ziet enkel de kleine LED met zijn grote lichtopbrengst en dat is waar maar een nadeel van LED is dat ze monochroom licht geven (licht van 1 kleur )

wat het werken met kleine onderdelen die hetzelfde van kleur zijn behoorlijk moeilijk kan maken en vermoeiend voor je ogen . en dat is iets waar

men niet bij stil staat . Ik vind LEDs ook prachtig hoor en je kan er een hoop mee maar zeker niet alles

gr will

 

Sorry Will, ik blijf bij mijn keuze. Ieder zijn/haar eigen smaak. :)

LED: klein, grote lichtopbrengst, goedkoop, zuinig.

Werken met kleine onderdelen doe je bij daglicht. Zaklampjes gebruik je niet de hele nacht.

Lang onder water blijven ben ik ook niet van plan. :p

 

Welke heb jij gemaakt?

Welke lampen gebruik je en waarvoor?

 

Ik heb:

Olielamp, thuis en op kamp

LED looplamp, oplaadbaar op het net en in de auto, veel gebruikt, thuis en op kamp

Maglite 2 x AA xenon EDC

Maglite 2 x AAA xenon BOB

Nep Lenser Cree 3 x AAA BOB

 

Fenix E01 1 x AAA EDC (verloren, door slechte mini-musketon: weer wat geleerd).

Dit lijkt me een leuke vervanger:

 

http://www.ebay.com/itm/UltraFire-E05-Cree-XP-G-R5-150LM-1-Mode-White-Flashlight-Black-1-X-AAA-/190835587808

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Overlever ik weet dat die batterijen die je gebruikt de 18650 ed hele goede batterijen zijn maar zoals ik schreef ik weet enkel wat beter geschikt is voor verlichting ,

nu is een LED lamp elektronisch gestuurd en dus anders dan een gloeilamp maar elke batterij heeft zijn speciale toepassingen en daarbij denk ik aan ontladingstijd

maximale spanning en stroom en minimale spanning en stroom hoever mag je hem ontladen ed

daar is een pdf over specificaties van welke batterij voor welke toepassingen (kan even niet vinden maar ik zal kijken ervoor )

gr will

 

goeie batterijen? ja dat wel, vind het wel jammer dat ze zo pleurisduur zijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

zelf een ledzaklamp van Eageltec T20C2 een eind opgebruikt. Gebruik hem zelf veel voor mn werk/hobbies. Ik heb hem eigenlijk altijd bij me gehad en veel in werkbroeken bij me gedragen. Waar ik hem vooral voor gebruikte is wanneer je bijvoorbeeld in een krappe ruimte van een boot gekropen bent om wat vast te maken en je hebt even licht nodig, maar ook bijvoorbeeld de zaklamp naar het plafond laten schijnen en zo strooilicht in de hele ruimte krijgen om je dingen te kunnen zien of natuurlijk gewoon als je iets in het gras laat vallen.

 

Het model dat ik nu heb heeft de beroemruchte 18650 batterijen. Voordeel is dat je er eigenlijk heel lang mee kan doen en je hebt natuurlijk meer vermogen beschikbaar voor je lamp. Nadeel is nu dat mijn cellen niet zo goed meer laden en dat ik nu geen zaklamp bij me heb vanwege de drempel om nieuwe accu's te bestellen :p natuurlijk geen goede reden maar de enige manier om aan die dingen te komen is per postorder. Verder is de zaklamp waterdicht en heeft aan de achterkant een knopje met een rubber eroverheen. Deze is na ongeveer anderhalf jaar eraf gesleten en vervangen. De zaklamp heeft een knipper/sos functie d.m.v. draaien aan de hals. Dit werkt na verloop van tijd niet zo goed meer. Verder gaat de lamp nu soms vanzelf wel eens uit of knipperen als je hem niet op de felste stand zet.

 

Zelf zit ik nu een beetje te zoeken naar een simpele doch felle ledlamp, wel met AA/AAA batterijen deze keer. Ook ga ik kijken of ik aan vervang onderdelen kan komen mocht er iets kapot gaan. Zal zelf niet gauw zo'n action lampje kopen omdat ik graag feller wil. Toch heb ik wel het idee dat je tegenwoordig bij de action wel degelijke metalen zaklampjes kan kopen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een Fenix LD15 zaklamp. Zaklampje, want weegt 21 gram. Geeft goed licht(117 lumen) en neemt weinig ruimte in.

Als ik een andere/grotere zou zoeken zoek ik dat ook in het Fenix assortiment. Fijne lampen, de Maglite was vroeger top,maar die hebben de omslag naar LEDlicht niet echt gemaakt, jammer voor ze. Fenix dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helemaal met @Stuudje eens.

 

Fenix is echt een topmerk.

Heb er ondertussen al een aantal uitgeprobeerd en draag er elke dag 1 bij me.

ook in de auto altijd handig.

 

Tip: ook al hebben de cr123 uitvoeringen veel meer lumen kan je toch beter voor de aa of aaa gaan.

Anders blijf je de dure batterijen kopen.

Al is voor in de auto de cr123 wel weer makkelijk want deze batterij loopt dus niet leeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...