Ga naar inhoud
GENEGEERD

Favoriet voertuig?


mfweert

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 181
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik zit te kijken naar of de Suzuki Alto 1.1 (is 25% dan z'n 1.0 voorganger) en kun je krijgen vanaf zo'n 1500 euro. (20 euro MRB en max 16 euro verzekering per maand)

De 'nieuwe' Fiat Panda is anderhalf keer zo ruim, met dezelfde vaste lasten en ook zuinig, maar beginnen pas vanaf zo'n 2500 euro.

M'n pa wil namelijk dat ik hem uit de penarie kan halen indien nodig (zoals vorig jaar het geval), dus dat hangt helemaal van hem af. En er moet een trekhaak achter uiteraard. De Panda mag best nog wel wat trekken voor zo'n ukkie. 800 kg geremd (vanaf 2003)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij ofroad rijden voor de gewone man komt het erop aan net die laatste procentjes koppel er uit te persen en haarscherp schakelen,iets wat met een automaat onmogelijk is.

Koppelingsplaten opbranden tijdens terrein rijden zegt trouwens meer over de kwaliteit van de chauffeur als over die van het voertuig.

Juist de koppelomvormer van een automaat perst er de laatste procentjes koppel uit!

Link naar reactie
Delen op andere sites

het nadeel is wel dat de zo geliefde J turn (zie uw actie achtervolging film) met een automaat bijna niet te doen omdat de automaat van de R naar de D door de parkeerstand moet

en bij de meeste bakken slaan er pinnen door de versnellingsbak als onderdeel van de handrem dat kost dus de bak als je dat doet

 

Wat voor automaat is dat dan?

Ik heb in mijn leven heel wat automaten gehad, en heb er nu een drietal in bezit, maar geen van alle het schakelsysteem zoals door u beschreven.

 

De P zit boven.

Dan de R.

Dan N

En dan D, of 8, of 4 of whatever......de vooruit zeg maar....

 

Een U-turn met een automaat is dus perfect te doen en de P stand mis je dus ten allen tijden...

 

Maar ik ben wel benieuwd welke automaat deze schakeling van D naar R via de P heeft:confused:

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Duffman. Ik voel veel autokennis bij jou. Wat is het meest degelijke kleine betaalbare stadsautootje dat er volgens jou op de markt is? Ik denk dan aan de catergorie; Fiat Panda (die schijnen beter te zijn dan iedereen denkt), Toyota Aygo, Toyota IQ, Volkswagen Up en dat soort zooi. Ik schrijf bewust zooi, omdat ik vrees dat er niet een echt goeie degelijke auto in die categorie te vinden is. Bedankt alvast!

Het is inderdaad zooi! Zakelijk ook wat 107's hier (zelfde als Aygo en C1).

Ze beloven van alles en in het begin was het best aardig met 1:17 met airco aan en "the pedal to the metal" op de Duitse Autobahn.

Nu, na 3 jaar en ongeveer 50.000 KM op zijn zuinigst 1:16, zonder airco aan en achter de vrachtwagens aan:mad:

Mijn 205 Diesel uit 1985 met ongeveer 130.000 KM doet in gelijke omstandigheden plusminus 1:22, met twee vingers in de neus......

Jammer alleen van die rare belastingwetten hier.....

 

Eén ding weet ik wel: die 107 is na pak um beet 7 jaar economisch op (electronische componenten) daar waar de 205 makkelijk naar een miljoen KM gaat:cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar haalt u die wijsheid vandaan?

Een goede automaat is juist heer en meester in het terrein!

 

eigen ervaring, grip kwijt = slippen op de koppeling, met de koppeling kunnen spelen is voor mij dan een pre, automaten zijn fantastisch op de weg maar dr vanaf heb ik liever een handbak

tenzij je allerlei assen kan sperren vanuit de auto dan is een automaat ook goed

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat voor automaat is dat dan?

Ik heb in mijn leven heel wat automaten gehad, en heb er nu een drietal in bezit, maar geen van alle het schakelsysteem zoals door u beschreven.

 

De P zit boven.

Dan de R.

Dan N

En dan D, of 8, of 4 of whatever......de vooruit zeg maar....

 

Een U-turn met een automaat is dus perfect te doen en de P stand mis je dus ten allen tijden...

 

Maar ik ben wel benieuwd welke automaat deze schakeling van D naar R via de P heeft:confused:

 

dat kan ik je helaas niet vertellen meer, was een crossauto van ons, was waardeloos, heb m maar in de fik gezet en aangezien ik er heel wat heb gehad kan ik het me niet meer herinneren helaas

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is inderdaad zooi! Zakelijk ook wat 107's hier (zelfde als Aygo en C1).

Ze beloven van alles en in het begin was het best aardig met 1:17 met airco aan en "the pedal to the metal" op de Duitse Autobahn.

Nu, na 3 jaar en ongeveer 50.000 KM op zijn zuinigst 1:16, zonder airco aan en achter de vrachtwagens aan:mad:

Mijn 205 Diesel uit 1985 met ongeveer 130.000 KM doet in gelijke omstandigheden plusminus 1:22, met twee vingers in de neus......

Jammer alleen van die rare belastingwetten hier.....

 

Eén ding weet ik wel: die 107 is na pak um beet 7 jaar economisch op (electronische componenten) daar waar de 205 makkelijk naar een miljoen KM gaat:cool:

 

Hoe kun je nu een benzine motor vergelijken qua verbruik en levensduur met een diesel? :confused:

Belasting technisch kan een diesel niet uit als je nog geen 4700 km per jaar rijdt met je 205 of heeft hij van die 28 jaar een hele tijd in opslag gestaan?

 

Dat fabrikanten nog al overdrijven met de zuinigheid is een feit. :p

 

Mythbuster hebben getest dat achter een vrachtwagen aanrijden brandstof kan besparen, MITS je er maar een paar meter vanaf rijdt. Boven de 5 meter is het effect weg en de boete voor kleven is erg duur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe kun je nu een benzine motor vergelijken qua verbruik en levensduur met een diesel? :confused:

Belasting technisch kan een diesel niet uit als je nog geen 4700 km per jaar rijdt met je 205 of heeft hij van die 28 jaar een hele tijd in opslag gestaan?

 

Dat fabrikanten nog al overdrijven met de zuinigheid is een feit. :p

 

Mythbuster hebben getest dat achter een vrachtwagen aanrijden brandstof kan besparen, MITS je er maar een paar meter vanaf rijdt. Boven de 5 meter is het effect weg en de boete voor kleven is erg duur.

 

en bovenal gevaarlijk, als er iemand zo kort op mn bumper zit in de vrachtwagen, gooi ik toch even het anker uit, even laten schrikken, met hogere snelheden is afstand van levensbelang

Link naar reactie
Delen op andere sites

en bovenal gevaarlijk, als er iemand zo kort op mn bumper zit in de vrachtwagen, gooi ik toch even het anker uit, even laten schrikken, met hogere snelheden is afstand van levensbelang

 

Precies, dat was dus ook de conclusie. 't Kan, mits je op 't liefst 2 a 3 meter rijdt, maar ja, dat is geen goed plan en duur bij de wouten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit te kijken naar of de Suzuki Alto 1.1 (is 25% dan z'n 1.0 voorganger) en kun je krijgen vanaf zo'n 1500 euro. (20 euro MRB en max 16 euro verzekering per maand)

De 'nieuwe' Fiat Panda is anderhalf keer zo ruim, met dezelfde vaste lasten en ook zuinig, maar beginnen pas vanaf zo'n 2500 euro.

M'n pa wil namelijk dat ik hem uit de penarie kan halen indien nodig (zoals vorig jaar het geval), dus dat hangt helemaal van hem af. En er moet een trekhaak achter uiteraard. De Panda mag best nog wel wat trekken voor zo'n ukkie. 800 kg geremd (vanaf 2003)

 

Ik reed altijd n smart (met gemak 1:24) overal parkeren en was toch altijd alleen in de auto (en manlief heeft n "echte" auto), maar sinds de komst van onze kleine meid ben ik trotse bezitster van n fiat panda uit 2008. Hij rijdt heerlijk en redelijk zuinig (1:19/1:20) hij kost me €35 per maand als ie stil staat, en in geval van nood verkiezen wij de panda over de 1 serie die manlief gekocht heeft!

 

Panda 4x4 heb ik trouwens n testje van gezien, (weet t programma niet meer...) en kwam beter uit de test dan de rest!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik reed altijd n smart (met gemak 1:24) overal parkeren en was toch altijd alleen in de auto (en manlief heeft n "echte" auto), maar sinds de komst van onze kleine meid ben ik trotse bezitster van n fiat panda uit 2008. Hij rijdt heerlijk en redelijk zuinig (1:19/1:20) hij kost me €35 per maand als ie stil staat, en in geval van nood verkiezen wij de panda over de 1 serie die manlief gekocht heeft!

 

Panda 4x4 heb ik trouwens n testje van gezien, (weet t programma niet meer...) en kwam beter uit de test dan de rest!

 

Zo'n moderne Panda is helemaal top idd. Je kunt er met vier man rechtop in zitten (Gaat in de Suzuki Alto toch lastig) en veel meer spul in kwijt. 'k Ben jaloers! :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

eigen ervaring, grip kwijt = slippen op de koppeling, met de koppeling kunnen spelen is voor mij dan een pre, automaten zijn fantastisch op de weg maar dr vanaf heb ik liever een handbak

tenzij je allerlei assen kan sperren vanuit de auto dan is een automaat ook goed

 

 

spelen met de koppeling is slip op de koppeling en warmte ontwikkeling van de koppelingsplaat. met gevolg slippen van de koppeling en uiteindelijk verbranden van de koppeling.

spelen met de koppeling is slip en dus verlies van krachtoverbrenging op je aandrijflijn.

conclussie: niet spelen met je koppeling. advies als je wielen slippen? pak een andere versnelling en speel met je bandendruk.

 

lastig voor een twee wiel aangedreven voertuig. modder is meestal niet door te komen. vaak zak je te diep weg en blijf je op de buik van de auto hangen. in mul zand wil de tweede versnelling wel werken. banden hebben minder de neiging om door te draaien en de banden maken beter grip in het zand. door banden af te laten lopen vergroot je het oppervlak van de band en creeer je meer draagvlak.

 

ik wil een en ander wel uitleggen op de SC.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga er als ik goede berekeningen heb gemaakt nog een favoriet voertuig erbij krijgen, namelijk mijn 1 persoons hovercraft :p

De ontwerpen zijn uitgetekend en berekend, nu is het nog materiaal keuzen die ik moet gaan doen. Heb al 2 bladblazer + 4 stofzuigermotoren van tussen de 2400/3000 watt.

Enige punten zijn nu nog : materiaal van de rok, en de besturing ervan :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

en bovenal gevaarlijk, als er iemand zo kort op mn bumper zit in de vrachtwagen, gooi ik toch even het anker uit, even laten schrikken, met hogere snelheden is afstand van levensbelang

 

Ha, ha, ha, geweldig. En als je het een beetje voorzichtig doet, heb je groot gelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Juist de koppelomvormer van een automaat perst er de laatste procentjes koppel uit!

Een handschakelbak kan je belasten tot hij bij wijze van de motor af kan laten slaan,nog nooit een 4x4 met automaat horen "kreunen",bovendien heb je al minstens 10%vermogensverlies in de vloeistof koppeling,om nog maar niet te spreken over de slip verliezen van dat koppelingssysteem.

Automaat is leuk bij een zware 8 of 12 cilinder benzine 4x4 die toch al niet weet waar hij met z'n vermogen moet blijven maar niet bij normale 4x4,anders zou iedere 4x4 wel een automaat zijn ipv een standaard hy/low handbak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn auto (Suzuki Baleno) blijft favoriet nummer 1. Heeft een achterbank en een flinke kofferbak om de meest noodzakelijke spullen mee te nemen. Rijdt zuinig 1:14- 1:15

Tenzij de infrastructuur dusdanig beschadigt is, of de maatschappelijke onrust te groot. Dan pak ik mijn ATB en ga met mijn 80 liter rugtas 'kamperen' in een natuurgebiedje hier in de buurt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koppelomvormers kosten maar 2-3% van het vermogen, en ongeveer net zo veel verlies aan koppel, dus zeker geen 10%. Dat was vroeger misschien anders, maar tegenwoordig niet meer. Porsche claimt met de Cayenne zelfs minder dan 1% verlies. Het voordeel van een handbak is de controle en het "vastzetten" van je versnelling. Er zijn semi-automaten die een automatische koppeling hebben, maar volgens mij hebben de meesten ook een soort beveiliging dat ze uiteindelijk toch schakelen als je een bepaalde belastingslimiet overschrijdt.

Een automaat is niet perse altijd slechter dan een handbak, ook niet in het terrein. Het voordeel is dat allerlei elektronische hulpmiddelen voor terreinrijden (zoals de gadgets in een Landrover Discovery) veel effectiever zijn als het voertuig zelf de controle houdt.

 

Tot slot een opmerking over de stadsauto's. Deze zijn niet gebouwd om maximaal over de Autobahn te janken, dan snap ik dat ze in no-time op zijn en een verbruik hebben dat niet klopt met wat de folder zegt. Ze zijn het zuinigst bij een snelheid van 70-90 km/uur, alles harder is gewoon niet de bedoeling. Maar het maakt ze niet automatisch zooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben zelf, door tips van dit forum, me aan het oriënteren op een Subaru Forester. Deze zijn ook verkrijgbaar met hi/low gearing of een automaat. Ik heb hierover nog niet heel specifiek gelezen maar volgens mij zat er weinig verschil tussen deze. Met een caravan de bergen in gaat prima handgeschakeld, maar ook de automaat schijnt dit net zo goed te doen. Zelf ben ik liever meer in-control dus een automaat zal ik niet zo snel aanschaffen. En daarbij is het niet echt te vergelijken of je nou een caravan over asfalt trekt met 10% helling of dat je door het bos heen aan het crossen bent onderweg naar je BOL (zonder caravan dan wel he)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...