Ga naar inhoud
GENEGEERD

Water


mfweert

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

In mijn beleving is de eerste levensbehoefte "water", ik bezit een onafhankelijke (redelijk) schoon drinkbaar waterbron. Ik haal al ruim 10 jaar perfect water naar boven, soms met zeer grote hoeveelheden met de pomp, zie foto, en altijd is en blijft het water schoon. Nu moet ik toe geven, dat was een investering die zijn weerga niet kende maar net zoals mijn Honda apparatuur: zeer betrouwbaar ten alle tijden. Ik fantaseer mezelf een ongeluk hoe ik dat water kan verwarmen tijdens min 20 graden en als het donker is, lees: de zonneboiler niet kan gebruiken. Ik heb ooit ergens iets gezien (Discovery of Nat. Georgaphic) met waxinelichtjes in een stalen pijp. Dat neemt bijna geen ruimte in beslag en was zeer efficiënt in gebruik. Zoals elders in dit forum de getoonde film onder in de composthoop kan natuurlijk ook, compost heb ik genoeg, maar dat ligt weer ver van mijn stal af.....dus koelt het water weer snel af.

Weet iemand wat ik bedoel, of heeft iemand de film gevonden op Youtube? Ik hou me aanbevolen.....

 

IMG_1010.JPG.12d07d5dcbb2008861eabd18825cd932.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik meen me te herinneren dat er halve maantjes in de pijp gezaagd worden en dat die dan 90 graden (haaks) omgebogen worden. Daar komen dan waxinelichtjes op te staan. Het water werd via een koperen buis ( in het midden van de pijp van onder naar boven) verwarmd als de waxinelichtjes branden. Er waren zo te zien wel 10 gaten gezaagd in de stalen pijp. Schijnbaar werd het water heet genoeg om te douchen onder de sproeier. Maar dat heb ik niet meer gezien, te snel gezapt want toen ik terug naar de zender ging was het voorbij. Het zal nu ong. 15 misschien we 20 jaar geleden zijn...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik neem aan dat je het water ook opslaat in watertonnen of zo?

Als die tonnen in een schuur of stal of zelfs in je huis staan kan het alvast wat opwarmen voordat je het gaat gebruiken.

De aanvoer laat je lopen door een deels metalen buis die in een spiraal loopt en waaronder een vuur brandt, in welke vorm dan ook.

Dit concept kwam op het forum laatst ook naar voren tijdens een discussie over een outdoor douche, die discussie kan ik alleen even niet meer vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan je water door een koperspiraal laten lopen die in een vat zit met water dat je warm stookt met hout.

Je kan ook de spiraal rond de schouwbuis draaien enzo wanneer je verwarmt wordt je water ook warm.

De koperspiraal kan ook opgewarmd worden als je ze legt als een vloerverwarming en zo laat opwarmen bv op het dak. Mogelijkheden genoeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een waxinelichtje geeft zo'n 20 watt warmte? Hangt uiteraard van 't merk en type af, maar dan krijg je een idee hoeveel er nodig zijn om bv 10 liter water warm te krijgen.

 

Zelfs met 10 stuks, 200 watt gaat het wel even duren voordat je een emmer water warm hebt. :rolleyes:

 

Misschien is het mogelijk een houtvuur in een oliedrum te stoken en daar een metalenpijp doorheen te leiden, het liefst in een spiraal?

Volgens mij heeft @Jalemari een foto geplaatst van een koperen spiraal voor in het kampvuur, maar kan me niet herinneren in welk topic.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn 2 veilig manieren die je met wat moeite zelf kunt bouwen:

 

Boven je vuurtje heb je een stalen vat met water, minimaal 100 liter, liever 300. Met je vuur stook je dit vat op tot een graad of 80, als de bovenkant open is kun je 't laten koken, is de bovenkant dicht, dan mag dat absoluut NIET. Door dit vat laat je een spiraal van koper lopen, 20 meter is genoeg. De aanvoer van koud water laat je eerst recht omlaag gaan, naar ongeveer halvewege 't vat, daar vandaan draait je spiraal omhoog en komt er dan zo hoog mogelijk uit. Dit water is dan echt goed heet, bijmengen met koud water is absoluut noodzakelijk!

Alternatief voor een spiraal is een vat in je vat; het binneste vat is dan zo'n 100 liter en ook hier weer vul je 't van onderaf met koud water terwijl je van bovenaf heet water tapt. Hiermee heb je wat meer heet water beschikbaar maar je buitenste vat moet dan wel groter zijn, meestal 500 of meer liter.

 

Het buitenste vat wordt dus steeds verhit en wordt vaak gebruikt als CV water, als je dit zo gebruikt dan mag je in geen geval dat water meer drinken; het wordt steeds verhit en koelt weer af en kan dus flink ongezond zijn. Drink nooit CV water!

 

Zo werken de meeste systemen hier in Zweden, en waarschijnlijk in een hoop andere landen waar geen gasnet aanwezig is. De luxe van een combiketel is zonder gas onmogelijk! Een buffervat is een veel gebruikelijker systeem dan gasketels :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Spiraal in je schoorsteen stoppen als je een kachel hebt. De restwarmte van de rook warmt de spiraal op. Niet vergeten een overdrukventiel en expansievat te plaatsen.

 

In de schoorsteen zou ik het niet doen. Koelt je rookgassen. Onvolledige verbranding. Meer creosoot. Grotere kans op schoorsteenbrand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is beter als je een spiraal van koper rond jouw kachelbuis plooit aan de buitenzijde net achter het vuur.

Daar ontstaat de meeste warmte en die zal de schouw niet afkoelen en ook geen verandering geven in de ''flow'' van afvoer.

Je hebt daarbij ook het voordeel dat het vuur niet rechtstreeks in contact komt met de koperen spiraal wat dan de voordelen heeft dat de spiraal 1. niet kan kapot branden en 2. niet aanslaat door rook en ander vuil dat eraan koekt en zo vermindering heeft van warmteopbrengst naar het water.

Zie het simpel als een gas -boiler waar de vlam tegen de verwarmplaat brandt waarop de koperen spiralen lopen die het water opwarmen.

Het is eigenlijk een heel simpel systeem dat als er een beetje wordt over nagedacht perfect te integreren is op een bestaand vuur zonder dat je zelfs estetisch verlies zou hebben indien iemand dat nodig zou vinden.

Je kan over dekoperen spiraal die rond de kachelbuis loopt een dikkere buis van diameter schuiven zodat je de spiraal niet ziet. Dit heeft dan weer nog extra warmte-opbrengst want de spiraal zal geen warmte afstaan aan de omgeving.

In d handel is geisoleerde koperen buis verkrijgbaar zodat je de rest van het koper isoleerd voor transport naar de bron waar het water moet zijn.

In heel extreme omstandigheden wanneer er bv geen elektriciteit zou zijn of brandstof kan je nog steeds een systeem voorzien om je pomp te doen draaien zodat het ganse gezin bv een snelle warme douche zou kunnen nemen als het te koud is door aandrijving van bv een fiets waar de ketting verbonden is met de pomp ed....

Heel veel is mogelijk als het er werkelijk om doet ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan bv ook starten van een vat of ketel dat warm moet worden en dit water een aantal keer laten circuleren door de spiraal tot de gewenste temperatuur is bereikt.

Het lijkt wel terug gaan in de tijd maar bij een kleine of grotere SHTF zal het zo wel even zijn denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

er zijn ook oude alles brander fornuis met aan de zijkant een water reservoir ,onder aan een tap, kom gem 20 liters aan. genoeg om je te wassen ,je afwas te doen ed.je vindt ze nog in belgie, noord frankrijk mischien ook op marktplaats.heb je in een keer een fornuis met een of twee oven, een verwarming en warm water. somige model hebben een kopere rail eromeen om je kleding aan te drogen.vaak is de buitenkant geemailleerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bepaalde oude LEUVENSE STOVEN hebben die idd nog maar die zijn echt moeilijk te vinden dezer dagen. Je komt ze nog wel tegen bij oude bommas of boeren van de oude stempel.

Als je ze vind op een 2de hands site ofzo ga je veel geld moete neertellen vrees ik maar ze zijn er idd nog en voor wie er een op de kop kan tikken zou ik zeggen zeker doen want het zijn vuren die alles kunnen opstoken,waar water in kan verwarmd worden, waar een oven in is waar warm-houd vakken in zijn enz enz..zijn wel vrij grote vuren maar van vroeger dus heel solide gemaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@tom666. Hoi Tom, Zou je hier niet een bericht van kunnen maken, dat je later via de 'wijzig bericht' functie nog aanvult. Dat houdt het forum wat overzichtelijker, dan een sliert berichten over hetzelfde onderwerp. hg. Dick.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@mfweert Ik ken uw woonsituatie niet , maar als u van plan bent om daar te blijven wonen en al over ''gratis'' water beschikt

zou u eens kunnen kijken of Geothermische energie (het verwarmen van water dmv aardwarmte , water wordt tot een bepaalde diepte in de grond gepompt en weer terug omhoog )

ik weet of dat bij uw locatie kan maar er zijn in Nederland locaties waar dit kan en rendabel is Er zit natuurlijk wel een kosten plaatje aan maar als je van plan bent daar te blijven wonen

kan het een optie zijn en u bent onafhankelijk van derde Wat u schreef over waxine lichtjes , zoals @Raycoupe aangeeft een emmer water ermee verwarmen gaat niet echt lukken ;)

ook al zou je het water ermee verwarmen tot 60 a 70 graden Celsius . andere opties als een hout gestookte jacuzzi ed is goed te doen ;)

Nog een kleine tip , U heeft een prachtig mooie waterpomp , maar ik zou er toch ook dan een goede handpomp bij nemen om ervan verzekerd te zijn dat je het water kunt oppompen .

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo allemaal,

 

@Will, zie foto, dat was in het begin met de handpomp, maar zo krijg je een idee hoe ik het voor elkaar heb.

 

Betreffende de waxinelichtjes, ik denk dat jullie mij niet zo goed begrijpen, ik bedoel: de waxinelichtjes niet ONDER iets om te verwarmen, maar in een stalen buis die over de hele lengte (de buis staat verticaal) een aantan gaten heeft waar de waxinelichtjes op staan, denk hierbij aan een halve cirkel uitzagen en de bovenkant van de cirkel IN de buis ombuigen, je hebt dan een soort van plateau in de holle buis.

In die buis was ook verticaal een koperen leiding, onderaan verbonden met water toe voer en bovenaan met een bocht UIT de stalen buis met een douchekop er aan. Dat was wat ik gezien heb.

Stel je dit voor, op de plateaus die naar binnen gebogen zijn staan waxinelichtjes, de trek (lees hitte van de waxinelichtjes stijgt op en komt boven uit de buis) van de warmte verwarmt de koperen buis IN de stalen buis die vervolgens het water verwarmt.... zo iets was het wat op tv was. En daar zou ik heel graag meer over willen weten. Ik kan het helaas niet zo goed tekenen anders deed ik het....

 

Daarbij is mijn land ten zuiden van ons land....niet bij mijn huis.

 

HPIM4588.JPG.a72e0c4b18cb618cac070fd2af96e246.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is het doel van het warme water? Koffie zetten, badderen? Per doel zijn er andere oplossingen lijkt me.

 

Misschien gewoon gebruik maken van een watertank aan je houtbrander?

http://www.packsaddleshop.com/CatCWStove.html

 

 

Filmpje watertank aan houtbrander.

 

Zwembadwater houtgestookt

 

Zonneboiler voor warm water.

http://www.praktischduurzaam.nl/warm-water-met-een-zonneboiler/

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Hallo allemaal,

Bedankt voor alle bruikbare ideeën hier boven beschreven, ik heb weer zitten fantaseren, als ik tzt een blokhut ga bouwen begin ik met de schoorsteen en een (gemetselde) kachel. Daar omheen bouw ik dan de blokhut. Eigenlijk het idee wat je ziet op de serie van: Little house on the prairie. en als ik een warmtewisselaar uit een oude geiser in deze kachel zou verwerken bv. in de schoorsteen, warmte door de hete rook?? En dan met de waterinlaat en uitlaat buiten deze kachel zodat er bv. een tuinslag op aangesloten kan worden, dan kan ik overal waar nodig een warmwatervoorziening treffen als het koud en donker is buiten. En hout om te stoken heb ik altijd meer dan voldoende....

Het moet nog helemaal uitgedacht worden maar het begin is er.

En ik heb

een foto van internet geplukt van de blokhut zoals ik deze voor ogen zie en dan met een mooi houten terras er voor....

 

roomed-cabin-in-the-woods-Scott-Newkirk-600x350.jpg.9bb48c43063c0532a2f3d34e4d42627b.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...