Ga naar inhoud
GENEGEERD

Stal winter klaar maken


GuywithAplan

Aanbevolen berichten

hallo allemaal!

Ik woon nu sinds een paar maanden op me bol in polen. ben gelijk in het diepe gesprongen met aardig wat vee. En aangezien de berichten van een strenge winter(die hier al begonnen is sta al tot me knieen in de sneeuw) ben ik een week geleden begonnen met een winterstal te bouwen. de normale stallen zijn 100 meter van het huis verwijderd en heb nu een stal aan het huis gebouwd met ventilatie schachten die naar de stal leiden zodat de warmte van het huis ook in de stal komt. geisoleerd met onbewerkte wol die ik in een van de schuren had gevonden van de oude eigenaar.

 

ik vroeg me af hebben meer mensen hun stal winter klaar gemaakt zoja hoe?

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast Heksenboot
hallo allemaal!

Ik woon nu sinds een paar maanden op me bol in polen. ben gelijk in het diepe gesprongen met aardig wat vee. En aangezien de berichten van een strenge winter(die hier al begonnen is sta al tot me knieen in de sneeuw) ben ik een week geleden begonnen met een winterstal te bouwen. de normale stallen zijn 100 meter van het huis verwijderd en heb nu een stal aan het huis gebouwd met ventilatie schachten die naar de stal leiden zodat de warmte van het huis ook in de stal komt. geisoleerd met onbewerkte wol die ik in een van de schuren had gevonden van de oude eigenaar.

 

ik vroeg me af hebben meer mensen hun stal winter klaar gemaakt zoja hoe?

 

Composteren in een stal, is dat wat?

 

http://preppers.nl/forum/threads/7938-douchewater-verwarmen-door-compost

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@Heksenboot had ik ook aan zitten denken maar is te brand gevaarlijk met het stro op de grond maar warm is het wel in de stal dus me hoopje blijft in de kas

 

Okee, dat wist ik niet. Ik dacht dat je een composthoop nat moest houden. Nooit gedacht, dat dat brandgevaarlijk zou zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@Heksenboot vochtig niet te nat maar als het flink aan het broeien is is er wel brandgevaar zal in de winter geen probleem zijn maarja liever voorkomen dan genezen

 

Daar zal ik dan rekening mee houden voor mijn toekomstige kas. Thanx. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo allemaal!

Ik woon nu sinds een paar maanden op me bol in polen. ben gelijk in het diepe gesprongen met aardig wat vee. En aangezien de berichten van een strenge winter(die hier al begonnen is sta al tot me knieen in de sneeuw) ben ik een week geleden begonnen met een winterstal te bouwen. de normale stallen zijn 100 meter van het huis verwijderd en heb nu een stal aan het huis gebouwd met ventilatie schachten die naar de stal leiden zodat de warmte van het huis ook in de stal komt. geisoleerd met onbewerkte wol die ik in een van de schuren had gevonden van de oude eigenaar.

 

ik vroeg me af hebben meer mensen hun stal winter klaar gemaakt zoja hoe?

 

 

Het lijkt mij prima zoals je het nu doet. Ik weet niet wat voor dieren er in je stal komen maar zolang het niet tocht maar WEL geventileerd is houden de dieren het zelf wel warm.

 

Wij hebben momenteel alleen maar een kippenschuur, die gaan we dit weekend isoleren met wat hooi en gipsplaat, tochtvrij en ventilatiegaten aan de bovenkant.. Zo kunnen ze echt wel de winter door (en die is hier ook al begonnen inmiddels).. Geen vocht en geen tocht is het belangrijkst... dieren kunnen echt wel wat hebben, vooral als je lokale dieren hebt..

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Piroska ja zijn lokale dieren hou der vooral het kleinere vee in me kippen, geiten, vleeskonijne ,ganzen, paar eenden en en onze trost ons hangbuikzwijn(haha meerons huisdier dan vee eigenlijk) en hebben een aparte sectie voor de kuikens want heb er behoorlijk wat bij gehaald en het grote vee staat gewoon in de normale stal die redden zich wel

Link naar reactie
Delen op andere sites

@GuywithAplan, klinkt heel goed. Ikzelf ben onvoldoende onderlegd om je van zinnig advies te kunnen voorzien, maar ik moet zeggen dat ik wel razend benieuwd ben naar hoe je het hebt aangepakt allemaal. Kun je wat meer info geven over je BOL? (uiteraard zonder je OPSEC in gevaar te brengen) Hoe groot is je lap grond bijvoorbeeld? En was het adequaat bebouwd? Of heb je dit soort dingen al behandeld in een ander topic?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Piroska ja zijn lokale dieren hou der vooral het kleinere vee in me kippen, geiten, vleeskonijne ,ganzen, paar eenden en en onze trost ons hangbuikzwijn(haha meerons huisdier dan vee eigenlijk) en hebben een aparte sectie voor de kuikens want heb er behoorlijk wat bij gehaald en het grote vee staat gewoon in de normale stal die redden zich wel

 

Oh nou dan lukt het wel, zorg voor lekker heel veel stro! (leuk dat zwijntje, onze varkens komen in het voorjaar pas, Mangalica's)

 

Bij ons zijn wel 2 grote kuikens gesneuveld afgelopen tijd, 1 met IB en de andere met andere problemen... tja dan waren ze gewoon niet sterk genoeg voor de winter...er valt altijd wel wat af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Potstal

Een potstal is een stal waarin de mest wordt opgepot. Op gezette tijden wordt de mest bedekt met een nieuwe laag stro. Door deze manier van werken komt het vee steeds hoger te staan. Als het mengsel van mest en stro een bepaalde hoogte heeft bereikt, wordt de stal geleegd. De ondertussen goed aangestampte en gerijpte mest wordt verspreid over kavels die worden gebruikt voor de akkerbouw. Dit systeem van bemesting wordt wel een potstalcultuur genoemd.

 

Heden

Het principe van de potstal wordt nog steeds toegepast. Deze traditionele stallen zijn te vinden in schaapskooien en bij de biologische veehouderij. Ook in de grootschalige melkgeitenhouderij wordt voor het overgrote deel het potstal-systeem gebruikt. In de paardenhouderij wordt in een potstal soms stro toegepast, maar vaker vezelhennep of vlas. In zogenoemde schuilstallen voor paarden die het gehele jaar, of een groot deel ervan, buiten lopen zorgt de broeiende mest voor wat verwarming.

 

 

 

Potstal

Het principe van de potstal is al ruim tweehonderd jaar oud. In tegenstelling tot een gewone stal wordt een potstal niet uitgemest, maar regelmatig voorzien van een nieuw laagje stro dat over de oude laag heen wordt gestrooid. Hierdoor komen de dieren steeds hoger in de stal te staan. Als de potstal vol is, wordt de mest gebruikt om op een natuurlijke manier de tuin en de weiden te bemesten.

Zo’n potstal is heel diervriendelijk, omdat de dieren niet op een harde betonlaag liggen, maar op een zachte laag stro. Bovendien ontstaat er een goede natuurlijke mest en is er minder uitstoot van ammoniak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Molonneke Heb me land geruild met me schoonouders tegen me huis in NL. was wel wat verwaarloosd dus na aankomst eerst begonnen het huis te restaureren en 2 stallen van de 5 die erstonden ben daarna aan steed een project begonnen graven van een visvijver,aan leggen van een moestuin en maken van een kas toevallig vandaag klaar met de winterstal die ik tegen het huis heb gebouwd het is een lap grond van 2.5hectare waarvan 0.5hectare bos regelmatig wild in de tuin dus me volgende project word een jachttoren sin en tijdje me vergunning heb alles kunnen restaureren met hout van 1 stal die ik heb afgebroken het is in het noord oosten van polen niet ver van de kust dus hooop in de toekomst nog een boot aanteschaffen als bov

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Piroska oohw dat is vervelend ik had het met een jong geitje 2weken geleden was ook nog niet sterk genoeg jammer en vervelend maar hoort beetje bij als je een veestapel hebt maar is altijd vervelend IB?

 

IB=infectieuze Bronchitis..

 

Wij hebben momenteel alleen maar een berg kippen en kuikens, in het voorjaar komen er loopeenden en mangalicavarkens en wat konijnen.. we moeten eerst nog voor voldoende stalruimte zorgen deze winter, dat had natuurlijk allang allemaal klaar moeten zijn maar in de zomer hebben we werkelijk niets hier kunnen doen door 4 maanden lang doorlopend visite.. (ff rekening mee houden voor volgend jaar..) Dus deze winter flink hokken bouwen dan kunnen ze komen;)

 

Voor de varkens is het land/bos al klaar, nog een half hekje alleen maar, hun hok is een 1000 liter-watervat met stro beschut in het bos. Mangalica's zijn niet zo groot EN kunnen goed tegen de kou..dat scheelt weer een stal bouwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Piroska oke heb ze gegoogled leuk ras ga je zo voor de slacht gebruiken? is wel een varkentje met geschiedenis ik zoek ook nog een paar voor het vlees (dit keer verder op het erf zetten dat me vrouw er niet een band mee krijgt zoals onze nu:P) lijken me ook wel geschikt voor in polen

 

Ja die gaan voor de slacht.1 of 2 zeugen mogen blijven (die kunnen vertroeteld worden en een naam krijgen) de biggen worden verkocht en gegeten als ze groter zijn. Het vlees is heel erg goed van de Mangalica, zit veel Omega3 in. (zit normaal in vis) Om meer vlees te hebben is een mix met bijvoorbeeld een Duroc aan te raden, maar wijzelf hebben genoeg aan een Mangalica, er zit toch best wat vlees aan. Inderdaad zet ze maar wat verder van huis, je moet geen band krijgen met je slachtdier. Wellicht kunnen we tzt wat beesten ruilen? zou wel lollig zijn, hebben jullie een mangalica-big van ons, wij een ander beest van jullie, zover is het toch niet rijden? Zit je in noord of zuid-Polen? Ik in Zuid-Hongarije. Deze zullen zeker goed in Polen gaan, het zijn wolvarkens en kunnen goed tegen de kou, ze zijn ook vrij zachtaardig in tegenstelling tot de Duroc bijvoorbeeld die geweldig veel vlees levert maar ronduit een K* varken is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Piroska in het noord oosten van polen 2 uur van gdansk haha ja zou wel leuk zijn zijn jullie van plan je stapel nog uit te breiden of houden jullie het voor lopig bij kippen en varkens?

 

oh sorry, ja je schreef het al..

 

Kippen, varkens, konijnen en eenden voorlopig. Daarna zien we wel verder. We hebben niet vreselijk veel land, 5000 meter en ook nog honden en katten en een moestuin en een gedeelte uitgeleend aan een boer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Reden dat veel mensen hier de stal los van het huis hebben is herrie. Ervaring is dan voornamelijk met paarden, maar ook ander vee kan er wat van. Prep genoeg oordoppen.

 

dat ligt aan je paarden, mijn stal zit tegen het huis aangebouwd en heb nergens last van?

al zou ik als ik zo bouwen er voor kiezen om een doorgang tussen het huis en de stal/schuur te hebben dan kan je ook bij slecht weer alles droog doen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Reden dat veel mensen hier de stal los van het huis hebben is herrie. Ervaring is dan voornamelijk met paarden, maar ook ander vee kan er wat van. Prep genoeg oordoppen.

 

een hinnikend paard vind ik ook eigenlijk geen herrie op de boerderij hoor je toch wel van alles om je heen ik vind langs blazende truck in de stad irritanter dan geluiden van je vee vindt het wel wat hebben eigenlijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...