Ga naar inhoud
GENEGEERD

Werken aan onafhankelijkheid : kledij, textiel & schoenen


lewieke

Aanbevolen berichten

Weer een kleine topic over onafhankelijk worden. En ja, ik pleit schuldig. We kopen kledij gemaakt in China, die wellicht door kinderhanden is gegaan. Gewoon omdat de kostprijs van het kledingstuk lager is dan de kostprijs van de stoffen die je in de winkel koopt. Toch zijn hier in huis in de loop der jaren een paar dingen veranderd.

 

We kopen tegenwoordig vooral kledij tijdens de koopjesperiodes. Dan worden aanzienlijke bedragen uitgegeven maar je hebt wel 3x zoveel waar voor je geld. Dat vind ik best aanvaardbaar. Voor schoenen doen we hetzelfde.

Een jaar of 15 geleden volgde mijn vrouw een naaicursus en af en toe maakt ze zelf een kledingstuk. Niet erg vaak, maar toch.

 

Vorige week ging ze lakens kopen in een klein fabriekje. Crisis al wat je wil maar beddengoed, dat vinden we hier nog belangrijk en we hebben ook een dons hoor want dat is lekker warm. Alleen wil ik daar graag een laken bij. Eentje op de matras en eentje onder de dons. En in de winter liefst een flanelletje. Nu blijkt dat onze normale leverancier waar we geregeld een voorraadje inslaan die niet meer levert. Het argument was dat die dingen minder gevraagd worden omdat de woningen steeds beter geïsoleerd zijn. Kan wel zijn maar mijn bed is niet geïsoleerd en het is verdomd lekker om naast je vrouw in bed te glippen tussen flanellen lakens. Dat voelt gelijk warm en comfortabel aan. Dus ik mag doodvallen maar in de winter wil ik flanel.

 

Mevrouw heeft dat hier netjes en prijsgunstig opgelost. Ze is naar een stoffenwinkel gereden. Heeft daar een zwik flanel gekocht en heeft de lakens zelf gestikt. 125€ aan stof, maar wel wat lakens in de plaats. Intussen kochten we in ons fabriekje ook wat lakens voor de zomer, in Egyptisch katoen, met een motiefje er in. Heeft geen nut maar het ziet er mooi uit. Het oog wil ook wat.

 

Maar mijn interesse was gewekt. Ik vroeg mijn vrouw of ze alles in huis had om zelf te kunnen kledingstukken maken of textiel verwerken. En dat bleek het geval te zijn. Ze toonde me trots haar koffertje vol naaigaren, spelden, knoopjes, naalden, genoeg om een heel leger te voorzien. En als ik dan garen zie tegen een redelijke prijs, dan koop ik niet zo'n klein rolletje maar zo'n dikke, kost veel minder, je bent voor jaren goed en je bouwt een voorraadje op, vertrouwde ze me toe. Ze heeft intussen letterlijk kilomeeeeeeeeters garen, stapels naalden en restjes stof (want ook daarvan gooit ze nooit wat weg, je weet maar nooit). En zo blijkt ze al jaren naaispullen te preppen, genoeg om een dertigjarige crisis door te komen.

 

Een moderne naaimachine kocht ze enkele jaren geleden, maar van haar oma kreeg ze er ook een, die oma op haar beurt ook weer kreeg van haar oma, en zo gaat een mechanische naaimachine blijkbaar al jaren mee. Alles zit er nog bij : naalden, koppelstukjes, alleen de aandrijfriem is er af. Die is gemakkelijk te vervangen door een V-riem. Haar vader haalde ze er af nadat ze 35 jaar geleden als kind met de naald in haar vinger prikte. Gelukkig kwam er toen een mooie prins ... . We blijken elkaar meer aan te vullen dan ik dacht. Ik heb het ding al een paar keer verwenst omdat het toch wat plaats inneemt. Intussen ben ik het naar waarde gaan schatten en staat het hier als decorstuk (netjes onder een parelmoer belegd koffertje).

[ATTACH=CONFIG]6620[/ATTACH]

Overgrootoma's machine

 

[ATTACH=CONFIG]6621[/ATTACH]

Het textielprepkoffertje inhoud verzameld, koffertje gekregen van oma.

 

Het volgende stukje wordt er eentje over kantwerk, een echte kunst in Vlaanderen. Een vak dat mijn echtgenote onder de knie heeft ... .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

mooi spul @lewieke. Laat @DickBerts het niet zien, want die zou er zo vanuit Noord Holland naar België rijden. Helaas is het maken van kleding een vaardigheid die we hier niet hebben in huis. Misschien moet ik nog eens bij mijn moeder in de leer. Het kansklossen laat ik graag aan onze zuiderburen over; dat gaan we hier nooit beter doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

mooi spul @lewieke. Laat @DickBerts het niet zien, want die zou er zo vanuit Noord Holland naar België rijden. Helaas zijn is het maken van kleding een vaardigheid die we hier niet hebben in huis. Misschien moet ik nog eens bij mijn moeder in de leer. Het kansklossen laat ik graag aan onze zuiderburen over; dat gaan we hier nooit beter doen.

 

Haar pronkstuk. 2 jaar werk. Om je een beetje zin te doen krijgen.Brugse kant.

[ATTACH=CONFIG]6623[/ATTACH]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie setup @lewieke.

Ik heb ook enkele mooie en bruikbare Singers. Zowel m'n betere wederhelft als ikzelf zijn redelijk tot zeer goed bedreven in het maken van kleding met deze machine(s). Ik heb enkele exact dezelfde machines. Met name omdat de leercurve kort is en de uitwisslingen van onderdelen tussen de machines 100% is mocht er ooit iets defect raken. (maarja dat blijkt wel uit m'n onderschrift)

Het enige wat ik nog zoek is een extra spoeltje.

 

Oja, zorg voor een flinke voorraad naalden. En dan ook naalden voor leer, spijkerstof, katoen etc etc Deze kosten echt niets maar zijn wel je SPOF bij deze machines.....:D

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

oh wat een heerlijk opwindende topic ;) Zelf je kleding maken of herstellen, of pimpen... en dan zo'n voorraad er bij van oma. Zo leeft oma @lewieke nog voort vandaag...ook waardevol toch?

 

Mijn geliefde kan gelukkig alle kleding ontwerpen en ook maken wat je verzinnen kan, het is haar vak...shirts, broeken, dekbedden, tapijt, riemen en tassen... Toevallig is ze gisteren naar een lezing geweest van Lidewij Edelkoort, die benoemde ook dat mensen vandaag zeer sterk verlangen naar zelf ontwerpen van alles wat men draagt en gebruikt, en de behoefte heeft 'onafhankelijker' te willen leven, wat zich zal uiten in wonen in Yurts of Campers en het zelfstandig voorzien in energie voor verwarmen en verlichten.

 

Zelf ben ik erg lastig met dat naai gepriegel ... Heb liever het grovere werk, zoals schoenen of zeil en tenten. Het preppen van materialen komt direct als 2e, garen, naalden, ringen, ritsen, knopen, haakjes, kabels, biesjes... man wat nog meer :confused: @DickBerts . Er is zoveel waar je niet meer zo snel bij stil staat...

 

En toch is het mooi, mooi dat het oude ambacht ook weer onder 'de mannen' komt. Als er een workshop kleding herstellen nodig is, dan hoor ik het graag... dan gaan we eens kijken wat er kan

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Gisteren ging ik met vrouwlief naar enkele schoenwinkels. Nog wat solden meepikken. Ik heb wat schoenen die aan vervanging toe zijn en mijn voorraad die begint wat te slinken. Laat ons stellen dat ik nog ongeveer 20 paar op voorraad heb, voor alle mogelijk soorten gelegenheden. Ik koop alleen schoenen tijdens de koopjes en alleen die schoenen die goed zitten en er leuk uit zien. Voorwaarde, ze moeten van leder zijn.

 

Nu schrok ik me gisteren daar toch wel een bult. Het was een tweetal jaar geleden dat ik nog schoenen kocht (de voorraad een beetje uitwerken begrijp je) en wat zijn de prijzen de lucht in geschoten. Ik gaf tot nog toe nooit meer uit dan 50€ tijdens de koopjes. Als ik de huidige prijzen bekijk, kom ik tot de conclusie dat een beetje fatsoenlijke schoen buiten de koopjes al snel 100€ kost. Dat is met véél te veel. Gelukkig vond ik nog wel 2 koopjes. Een paar van het merk caterpillar waarvoor ik 63€ betaalde ipv 89.95€ en een paar van het merk softwalk wat ik 45€ betaalde ipv 69.99€. Om deze kwaliteitsschoenen te vinden moest ik 4 winkels bezoeken en ruim twee uur tijd besteden. Gelukkig heb ik nog wat voorraad.

 

Toch schrok ik me een hoedje van de forse prijzen die ik moest neertellen. Daar heb ik gisteren nog even over moeten nadenken. Hoe los je dat op? Het antwoord is kinderlijk eenvoudig. Door minder schoenen te verslijten natuurlijk.

 

De boots die ik tot nog toe kocht waren niet al te duur, maar kwalitatief ook niet erg goed. Ik betaalde daarvoor pakweg 50€. Normaal gaan ze 2 winters mee, wat neerkomt op 25€ voor een herfst-winter seizoen. Na een tijdje verliezen ze hun strakke vorm en worden ze wat slapper en breder rond de voet. Het ziet er niet mooi uit en het zit ook niet comfortabel. Ze worden onderhouden met schoensmeer uit de armyshop.

 

Uiteindelijk besliste ik om vandaag tijdens de solden, online boots van Caterpillar aan te schaffen. Een paar voor mezelf en een voor de kleine. Ik kocht voor mezelf de Caterpillar Watershed die normaal 163€ kost, voor 87.80€, dwz, 40% korting en een welkomstkorting van 10€ bij de eerste bestelling. Het is voor het eerst in mijn leven dat ik merkschoenen koop (al kocht ik ook wel eens Clarck's en Hush puppies).

 

[ATTACH=CONFIG]19703[/ATTACH]

 

Voor de jongste kocht ik de Colorado plus voor 42€ ipv de normale 65€, dit is 65€ -14€ korting, min een welkomstkorting van 10€ (tweede account aangemaakt). De reden waarom er wat minder werd aan uitgegeven is omdat hij nog bottines (van Kickers) heeft en zijn voeten wel heel snel groeien. De zoon vindt het stoer om bottines zoals die van zijn pa te kunnen dragen.

 

[ATTACH=CONFIG]19704[/ATTACH]

 

Als mijn bottines 3 seizoenen meegaan, dan slaag ik er in om de kostprijs van herst/winterschoeisel te beperken tot pakweg 30€ per halfjaar. Door elk jaar een bijkomend paar aan te schaffen heb je op de duur een voorraadje zonder dat het een fortuin kost. Van de voorraad schoenen die ik momenteel nog heb staan wil ik de verst versleten schoenen eerst helemaal opverslijten om zo een kleinere maar kwalitatief betere voorraad te krijgen.

 

Ik kocht de schoenen bij http://www.sarenza.be De soldenprijzen lijken me meer dan redelijk. Straks zal de detailhandel dan klagen dat klanten online kopen. Dit terwijl ze de tak waarop ze zitten zelf aan het afzagen zijn door te hoge winstmarges te nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook twee paar schoenen gehad van Caterpillar (Cat voor de vrienden) en kledij. Niet goedkoop, wel goed. Ook in solden gekocht aan 50% van de normale prijs.

De schoenen gaan nog altijd mee, al zijn de meestgebruikte binnenin eigenlijk teveel gesleten en gebruik ik ze enkel nog bij vuile werkjes.

 

Mijn ervaring is dat als je tegenwoordige top kwaliteit wilt (van een niet gekend merk) dus volledig leer, zool volledig doorgestikt enzoverder, je gemakkelijk +200€ kwijt bent.

Als je die goed verzorgt, gaan ze zeer lang mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook twee paar schoenen gehad van Caterpillar (Cat voor de vrienden) en kledij. Niet goedkoop, wel goed. Ook in solden gekocht aan 50% van de normale prijs.

De schoenen gaan nog altijd mee, al zijn de meestgebruikte binnenin eigenlijk teveel gesleten en gebruik ik ze enkel nog bij vuile werkjes.

 

Mijn ervaring is dat als je tegenwoordige top kwaliteit wilt (van een niet gekend merk) dus volledig leer, zool volledig doorgestikt enzoverder, je gemakkelijk +200€ kwijt bent.

Als je die goed verzorgt, gaan ze zeer lang mee.

 

Inderdaad. Die prijs wil ik écht niet gaan betalen. Met de kerst nemen we gewoon het vliegtuig en dan mag mevrouw in Turkije of Spanje gewoon zoveel schoenen kopen als ze wil. Dan verdienen we zelfs de vliegtuigtickets terug met het prijsverschil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...