Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

f150

Geen paniek. De feiten over de wereldbevolking.

Recommended Posts

De statisticus (of cabaretier?) Hans Rosling geeft een mooie speech en interactieve presentatie over "Don't panic. The facts about population."

Hier de trailer van de BBC:

met prachtige holografische grafieken over een snel veranderende wereld. Als tegenwicht op het (hier) breed gedragen gedachtengoed van de Club van Rome is deze 1 uur durende documentaire een welkome aanvulling.

"The world might not be as bad as you might believe!" met het verhaal over mensen, geld en goed, rijkdom en armoede, bevolkingsgroei en levensverwachting.

De hele documentaire is hier te zien:

http://www.gapminder.org/videos/dont-panic-the-facts-about-population/ (59 min)

Wellicht ten overvloede: ik voorzie genoeg problemen en ellende, en ben niet zonder reden actief op dit forum. Maar Roslings visie is goed voor de nuance.

Deze post delen

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
De statisticus (of cabaretier?) Hans Rosling geeft een mooie speech en interactieve presentatie over "Don't panic. The facts about population."

Ik heb me de luxe veroorloofd de hele uitzending te bekijken, f150, en ik moet zeggen: het is de moeite waard. Als de statistische gegevens kloppen, en daar ga ik wel van uit, dan moet het leven op aarde nog wel even vol te houden zijn met een bevolking stijgend naar 11 miljard rond het jaar 2100, mits....

Mits wij, de rijke Westerlingen, gaan beseffen en de noodzaak gaan inzien van het terugdringen van ons verbruik van fossiele brandstoffen en andere grondstoffen. Hoewel ik niet denk dat het lot van de allerarmste van de opkomende economieën als Azië en Afrika direct afhankelijk is van onze stappen in de toekomst, maar eerder dat wij afhankelijk gaan worden van hen.

Afrika, Azië en natuurlijk Zuid Amerika zitten in de lift. Die opgang naar meer welvaart gaan Noord Amerika en Europa niet kunnen tegenhouden. We zullen ons moeten voegen naar de nieuwe werkelijkheid, anders daveren zij finaal over ons heen.

Het is al met al een positieve boodschap die Roslings uitdraagt, maar we zijn er nog niet. We zullen nog wel wat zure appels te bijten krijgen, en dan waarschijnlijk vooral de komende jaren.

Dank voor het delen van deze presentatie.

Charlie

Deze post delen

Hier de trailer van de BBC:

met prachtige holografische grafieken over een snel veranderende wereld. Als tegenwicht op het (hier) breed gedragen gedachtengoed van de Club van Rome is deze 1 uur durende documentaire een welkome aanvulling.

"The world might not be as bad as you might believe!" met het verhaal over mensen, geld en goed, rijkdom en armoede, bevolkingsgroei en levensverwachting.

De hele documentaire is hier te zien:

http://www.gapminder.org/videos/dont-panic-the-facts-about-population/ (59 min)

Wellicht ten overvloede: ik voorzie genoeg problemen en ellende, en ben niet zonder reden actief op dit forum. Maar Roslings visie is goed voor de nuance.

Dank voor het delen, was een leuke presentatie. Korte samenvatting: naar mate de welvaart groeit, daalt het aantal kinderen per gezin richting de twee kinderen per gezin. Het aantal kinderen per gezin schijnt niet meer te stijgen en vlakbij twee te liggen, dus uiteindelijk zal de wereldbevolking niet verder stijgen dan 10/11 miljard rond 2100.

Ik vraag me af of dat een natuurlijke ontwikkeling is (op 2 kinderen per gezin uitkomen naar mate de welvaart stijgt), of een gevolg van overheidsbemoeienis (1 kind policy, anticonceptie etc).

Deze post delen

Ik vraag me af of dat een natuurlijke ontwikkeling is (op 2 kinderen per gezin uitkomen naar mate de welvaart stijgt), of een gevolg van overheidsbemoeienis (1 kind policy, anticonceptie etc).

Ik denk dat het bijzonder moeilijk is om natuurlijke ontwikkelingen (gevolgen van menselijke keuzes) en resultaten van overheidsbemoeienis uit elkaar te halen in dit soort discussies. De waarheid is dat deze twee opties elkaar op zo'n manier beïnvloeden en versterken dat niet duidelijk is vast te stellen waarvan in welke mate sprake is. Datis natuurlijk een ander verhaal in alnden waarin de overheid een zeer specifiek "gezinsbeleid" voert, zoals inderdaad in China met de 1-kind-politiek.(niet meer inmiddels) Om hier wat uitgrbreider op in te gaan: in China hebben, door de genoemde 1-kind-politiek, zoveel ouders gekozen voor abortussen van meisjes (omdat die als ze volwassen zijn intrekken bij de man en zijn ouders verzorgen, zijn die minder aantrekkelijk dan jongens) dat in de leeftijdscategorie van ruwweg 20-30 jaar er nu 109 mannen op elke 100 vrouwen zijn. Dat lijkt weinig, maar in een land met honderden miljoenen mensen zijn er dus tientallen miljoenen mannen waar geen vrouw voor is. Dat is een demografische ramp, niks minder. Hierom heeft de Chinese overheid dit beleid inmiddels afgeschaft.

Hoe het ook zij, het is in ieder geval een feit dat iedere overheidsbemoeienis met gezinsplanning vroeg of laat negatief uitpakt. Ook andere factoren kunnen de demografische ontwikkelingen van een land of volk ernstig ontregelen, zoals arbeidsethos (Japan waar zo ziek hard wordt gewerkt dat er zo achterlijk weinig babys worden gemaakt dat het land binnen drie generaties praktisch niet meer zal bestaan) of de algehele politieke situatie. Voor dit laatste: zie het voortreffelijke artikel The dead's envy for the living van David P. Goldman, http://pjmedia.com/spengler/2013/11/26/the-deads-envy-for-the-living/

Sorry, een klein beetje off-topic maar mijns inziens voldoende raakvlakken! ;)

Deze post delen

Het was inderdaad de moeite waard om het te bekijken @f150. En wat @Charlie zegt sluit ik mij bij aan: Het is al met al een positieve boodschap die Roslings uitdraagt, maar we zijn er nog niet. We zullen nog wel wat zure appels te bijten krijgen, en dan waarschijnlijk vooral de komende jaren.

Thanks for sharing!!

Deze post delen

Educatie, kijk maar naar de Indiase deelstaat Kerala. Armste deel van India, maar kleine gezinnen (veelal 1-2 kinderen) en de kinderen zitten vrijwel allemaal op school.

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...