Ga naar inhoud
GENEGEERD

Demontabele schoorsteen, hoe te realiseren


Invictus

Aanbevolen berichten

Beetje vreemde vraag wellicht maar met volgende achtergrond.

Mijn huis heeft geen schoorsteen en ik heb derhalve ook geen houtkachel of open haard en ben ook nog niet van plan zoiets aan te leggen. Plaats van een kachel in relatie tot het aan te leggen rookkanaal vind ik te lastig en kost te veel ruimte.

Ik heb echter wel zat hout in de tuin en het is zonde om er niks mee te doen. De vorige 5 kuub hout die vrij kwam bij onderhoud aan de bomen heb ik weggegeven er ligt nu ook weer zo'n hoeveelheid.

Ik zit nu te broeden op de aanschaf van een kleine houtkachel die ik op reserve houd terwijl ik de doorvoer voor de rookafvoer door de muur prefab.

In een noodsituatie waarbij het waarschijnlijk is dat we landurig zonder gas komen te zitten haal ik de spullen tevoorschijn en monteer het binnen een paar uur.

Mooi hoeft het dan niet te worden zolang het maar goed werkt.

Het zal dus een los opgestelde afvoerpijp worden die horizontaal door de buitenmuur gaat en op ca 1 meter afstand een bocht omhoog krijgt.

Zou dit werken? En hoe hoog moet het vertikale deel dan worden ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Volgens mij moet het lukken . Je hoeft geen meter van de muur te gaan . Enkel maken dat je uw dakgoot kan passeren . Hoe hoog ? De pijp moet vrij staan dus een stuk boven de dakgoot . En vergeet het schouwkapje niet .

 

Geert

 

En ondersteunen met beugels aan de muur wellicht tegen wind invloeden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk valt dit heel simpel op t lossen denk ik.

Je maakt het gat klaar waar je schouwbuis komt te zitten en dicht het af met een demontabele plaat of iets dergelijk zodat het mooi blijft in jouw woning.

Aan de buitenzijde zou ik al de gaten boren waar je de bevestigingsbeugels kan indraaien wanneer nodig.

Het materiaal voor deze opstelling..schouwbuis ,vuur ed kan je stokeren op een plaats waar jezelf wilt. Hou wel rekening dat je geen te dunne schouwbuis aanschaft want met een houtvuur brand je die zo kapot.

Er zijn genoeg houtvuren te vinden op een 2e hands site..let wel dat als je voor gietijzer gaat die vuren al snel 100 kg wegen of meer..een transport karretje kan heel handig zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je eigenlijk überhaupt een rookkanaal nodig? Als het fout gaat, en je de boel installeert omdat je voor langere tijd geen stroom hebt, kun je net zo goed de rook direct uit de muur laten komen toch? Niemand zal daar nog iets van zeggen. Of is dat niet slim in het kader van brandveiligheid?

 

Los van brandveiligheid heb je voor zover ik weet de schoorsteen nodig voor 'trek' ofwel een goed brandend vuur en daarnaast wil je ook niet dat de rook in je huis terecht komt dus is het beter deze op enige hoogte te laten vrijkomen.

Niet dat ik er verder verstand van heb :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Idd je schoorsteen moet hoogte hebben om trek te maken ....zo niet ga je heel veel rook binnen hebben.

Een goede schouw komt meestal boven de nok uit ...zo heb je geen invloeden van windwerveling rond jouw dak.

Is heel simpel te maken hoor en kost niet veel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
Los van brandveiligheid heb je voor zover ik weet de schoorsteen nodig voor 'trek' ofwel een goed brandend vuur en daarnaast wil je ook niet dat de rook in je huis terecht komt dus is het beter deze op enige hoogte te laten vrijkomen.

Niet dat ik er verder verstand van heb :)

wij hebben thuis een houtkachel en dat is inderdaad waar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het leuke is dat veel mensen nu gaan nadenken om op een alternatieve manier in hun energievoorziening te voorzien. Dat komt doordat de prijzen de pan uit rijzen en men veel bewuster is geworden.

 

Het aanschaffen van een houtkachel is echter een eerste stap, maar het zo efficiënt mogelijk installeren is net zo belangrijk. Zorg dus voor een goede klep, schoorsteen met goede trek en een goede degelijke kachel. Zelf zou ik gaan voor een houtkachel met CV en\of Oven. Dan sla je drie vliegen in een klap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...