Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Highway

Actieve vulkanen

Recommended Posts

Goh, een stukje van niburu waarbij ik niet in de lach schiet.

Hoe staat er er inmiddels voor met deze gigant? je hoort er via de media niets meer van de laatste dagen...

Deze post delen

Op zoek naar viruspreventie-producten, waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga snel naar www.prepshop.nl!
Gast ghostwhiper

Op de cams blijft het ongeveer hetzelfde.

Ene moment iets actiever en gisteren wat rustiger.

Kwa bevingen weet ik het niet.

Deze post delen

Surface continues to lower in Bardagbunga.

http://www.bardarbunga.com/

Voor de mensen die net als ik graag plaatjes kijken, hier een link met een grafiek van het hoogteverschil van de caldera:

http://brunnur.vedur.is/pub/bgo/figs/

De grote bevingen in de caldera vinden nog steeds dagelijks plaats. Vandaag oa een 5.2 en een 4.8.

Deze post delen

Je moet een reputatie toekennen aan andere gebruikers voordat je dat opnieuw kunt doen aan @Loreen - die hou je tegoed! Ik kan me ook voorstellen dat die hele dikke ijslaag zoveel druk genereert, dat het hele zaakje 'nogal instabiel' is. En water en vuur, tsja, dat geeft nogal wat thermische effecten. Op die schaal is het natuurgeweld onvoorstelbaar. Hoeveel tijd kan dit nog goed gaan? Drie weken :p ? Drie maanden :confused: ?

Theoretisch gezien is het mogelijk dat de activiteit af neemt, en er verder niets meer gebeurt.

Het kan natuurlijk ook dat er binnen een paar weken een enorme eruptie plaats vindt...

Zeker zolang die grote bevingen plaats blijven vinden en de caldera verder blijft zakken kan het echt nog alle kanten op.

Zelf heb ik wel het idee dat de breuklijn zelf een stuk rustiger is. Maar dat zou natuurlijk simpelweg kunnen komen omdat de magmastroom gelijk is aan de ruimte die er ondertussen gecreëerd is.

Maar goed, ik ben ook maar een n00b met een Bardarbunga-fetisj =)

Deze post delen

@Loreen ik kan niet zo veel activiteit meer vinden, op de webcams is niks meer te zien alleen qua aardbevingen blijft het hetzelfde nog steeds. Heb je misschien een update voor ons?

Deze post delen

@houthe

Ik zou willen dat ik een goede update kon geven!

Laatst was er een beving van 5.4 in de caldera, daarna leek de eruptie te stoppen, en toen werd het zo mistig dat er niets meer te zien was op de cams. Dat is tot nu toe onveranderd. Wel heb ik ergens gelezen dat de eruptie toch nog gaande is, maar nou lees ik weer dat de thermale satelliet van nasa bijna niets waarneemt, wat er weer op zou wijzen dat de eruptie (in de breuk!) toch op zijn eind loopt. Maar als je dan weer deze foto ziet...

webcam_mogt_kverkfjoll_20140918_2000.jpg

Ook de drumplots doen het geen van allen meer, dus ook wat dat betreft heb ik geen realtime info. er zijn wel nog enkele sites die bevingen doorgeven zoals http://m.emsc.eu/earthquake/latest.php?page=1&min_mag=n/a&max_mag=n/a&date=n/a&euromed=World en http://en.vedur.is/earthquakes-and-volcanism/earthquakes/vatnajokull/ maar uit ervaring weet ik dat die vaak of enorm achter lopen, of de bevingen pas uren naderhand juist inschalen (bijv dat op de drumplots te zien is dat het minstens een 5+ is, IMO geeft de eerste uren helemaal niets aan, en emsc geeft een 4.2 aan, en dat een uur of 4 later pas wordt aangegeven dat er een 5.4 was =/)

De hoogte van de caldera is wel nog zichtbaar, die blijft nog steeds gestaag zakken.

Dus sorry, ik heb helaas weinig te vertellen waar je daadwerkelijk wat aan hebt =/

Deze post delen

Gast ghostwhiper

Lijkt wel alsof er de laatste dagen mist hangt voor de cams.

Zie op een van de cams de knipperende lampen van het aanhangertje (generator ofzo) soms wel knipperen.

Deze post delen

Gast ghostwhiper

Cams zijn weer te gebruiken

Vooral een rookwolk te zien nu maar het vuurwerk is meestal pas goed te zien als het donker is.

Screenshot_2014-09-19-19-50-20.jpg.fede986d03c8756545599b104ccf8036.jpg

Deze post delen

Ik ben ff het overzicht kwijt.

Word het nu rustiger bij de diverse vulkanen?

Of is er nog steeds een groot gevaar?

Deze post delen

Ik ben ff het overzicht kwijt.

Word het nu rustiger bij de diverse vulkanen?

Of is er nog steeds een groot gevaar?

Eigenlijk is de situatie onveranderd. Eruptie in de breuk is nog steeds gaande, bevingen bij de caldera zijn nog steeds gaande.

Kan nog steeds alle kanten op.

Deze post delen

John L. Casey, een Amerikaanse ruimtevaart expert, heeft een paar jaar geleden het boek Cold Sun geschreven. Daarin betoogt hij, wat mij betreft zeer overtuigend, dat we naar een koude periode van zo'n 30 jaar gaan. Een mini ijstijd. Waarbij je overigens niet moet denken aan gletschers of zo, maar aan een duidelijke afkoeling van de wereldtemperatuur zoals we die in de 17e en 19e eeuw gehad hebben. Wanneer je naar het weer in de V.S. kijkt krijgt hij nu al helemaal gelijk. Een van de symptonen, schrijft hij, is een verhoogde frequentie van vulkaanuitbarstingen.

Deze post delen

John L. Casey, een Amerikaanse ruimtevaart expert, heeft een paar jaar geleden het boek Cold Sun geschreven. Daarin betoogt hij, wat mij betreft zeer overtuigend, dat we naar een koude periode van zo'n 30 jaar gaan. Een mini ijstijd. Waarbij je overigens niet moet denken aan gletschers of zo, maar aan een duidelijke afkoeling van de wereldtemperatuur zoals we die in de 17e en 19e eeuw gehad hebben. Wanneer je naar het weer in de V.S. kijkt krijgt hij nu al helemaal gelijk. Een van de symptonen, schrijft hij, is een verhoogde frequentie van vulkaanuitbarstingen.

Zag laatst toevallig dit stukje op The Economic Collapse, handelend over hetzelfde fenomeen. De toename van vulkanische activiteit en de hoeveelheid stof die in de hogere luchtlagen zich verspreiden, kunnen een temperatuurdaling op aarde veroorzaken.

Deze post delen

Gast ghostwhiper

De lava is weer goed te zien op de webcam.

Screenshot_2014-09-20-04-03-37.jpg.c64e6462d99f7496b277ec919e85f63a.jpg

Die ijstijd heb ik geen zin in dat is me Veel te koud :)

Deze post delen

Gast ghostwhiper

Caldera blijft zakken en er komt nog steeds lava omhoog.

Zie de eerder genoemde webcams en vooral zodra het donker is zie je de lava stromen goed.

Deze post delen

Bevingen ook nog onveranderd, dagelijks 5m+ en meerdere 4n+

Net weer een flinke, nog niet geregistreerd, ik gok 4.8+

-edit: 5.0m it is!

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...