Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Actieve vulkanen

Recommended Posts

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Replies 330
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Over een paar minuten begint het

Thanx :)

Hier wat er op de site van nieuwsuur over de uitzending staat:

Het is een tikkende tijdbom, een natuurverschijnsel dat een gifwolk over een groot deel van Europa kan verspreiden. De IJslandse vulkaan Bárðarbunga

is al actief, maar als hij echt explodeert kan hij een groot gevaar vormen voor de volksgezondheid.

Wetenschappers van overal ter wereld bestuderen de borrelende vulkaan op afstand, maar een team van het NTR-wetenschapsprogramma 'De Kennis van Nu' (morgen te zien om 19:20 op NPO2) reisde naar het hermetisch afgesloten vulkaangebied af om hem van dichtbij te bekijken.

Ongekend

Halverwege augustus begon op IJsland het gerommel van vulkaan de Bárðarbunga. En nog steeds kolken er dagelijks enorme hoeveelheden snelstromend lava uit de krater. De omvang van de eruptie is ongekend: sinds 1783 is er niet meer zo'n grote uitbarsting geweest.

De Bárðarbunga ligt in een moeilijk begaanbaar gebied in het hart van IJsland. De omgeving is bedekt met een eeuwige sneeuw, en de krater van de vulkaan is gevuld met een pak ijs van minimaal 800 meter. De volledige omvang van de eruptie werd daardoor pas laat in kaart gebracht.

De lava die uit de krater stroomt heeft zich verzameld in een enorme zee, die inmiddels ruim negentig vierkante kilometer telt, groter dan de regio Rijnmond. Het volume van die lavazee wordt geschat op 1.1 km3. Het is levensgevaarlijk om dichtbij de vulkaan te komen, maar de giftige gassen die vrijkomen vormen een groter gevaar, niet alleen voor de IJslandse bevolking ook voor Europa.

Dagelijks stoot de vulkaan 35.000 metrische ton giftig zwavelgas (SO2) uit. In de wijde omtrek rondom de Bárðarbunga zijn al concentraties gemeten van 21000 microgram SO2 per kubieke meter.

De World Health Organization waarschuwt voor de gezondheid als de concentratie meer dan 500 microram/m3 bedraagt. Het gevaar bestaat dat het gas in hogere luchtlagen terechtkomt en richting het vasteland van Europa wordt geblazen. Het KNMI heeft inmiddels concentraties Bárðarbunga-SO2 in Nederland gemeten.

Toekomstscenario's

Hoe zal de uitbarsting verder verlopen? Dat is nog erg onzeker. De vulkaan zou kunnen uitdoven, maar het is net zo waarschijnlijk dat de krater, de caldera instort en de vulkaan explodeert. Om goed voorbereid te zijn op de gevolgen van zo'n collapse, is meer inzicht nodig in de eruptie.

Wetenschappers brengen daarom de beweging van de aarde in kaart met GPS, monitoren nauwgezet de gasuitstoot en houden de seismische activiteit rondom de vulkaan nauwlettend in de gaten.

Maar om in te schatten hoe lang de uitbarsting nog zal aanhouden, is het van belang om de lava zelf onder de loep te nemen. Alleen de lava kan vertellen hoe gevaarlijk de uitbarsting van de Bárdarbunga voor Nederland en de rest van Europa kan zijn

Ik snap nog steeds niet dat er hier 0,0 interesse is voor Bardarbunga, geen theorie is te gek of te vergezocht, maar een echte, bestaande, bewezen, zich nu op dit moment afspelende dreiging lijkt niet boeiend genoeg te zijn?

• Leuk 1
Thanx :)

Hier wat er op de site van nieuwsuur over de uitzending staat:

Ik snap nog steeds niet dat er hier 0,0 interesse is voor Bardarbunga, geen theorie is te gek of te vergezocht, maar een echte, bestaande, bewezen, zich nu op dit moment afspelende dreiging lijkt niet boeiend genoeg te zijn?

Ik kijk. :)

Ik kijk. :)

Awww hebben we gezellig samen gekeken.

Ik vond het wel een oke uitzending, alleen echt 0,0 nieuws. Geloof niet dat ze ook maar iets hebben gezegd dat ik nog niet gezegd heb in dit topic ;)

Zat me een beetje op te freten dat ze Laki niet noemden, maar ook dat werd op het einde nog even benoemd.

Wel goed dat dit even MSM werd uitgezonden denk ik.

Awww hebben we gezellig samen gekeken.

Ik vond het wel een oke uitzending, alleen echt 0,0 nieuws. Geloof niet dat ze ook maar iets hebben gezegd dat ik nog niet gezegd heb in dit topic ;)

Zat me een beetje op te freten dat ze Laki niet noemden, maar ook dat werd op het einde nog even benoemd.

Wel goed dat dit even MSM werd uitgezonden denk ik.

Idd goed dat het uitgezonden werd.

Tegen heel wat vormen van SHTF kun je jezelf behoorlijk beschermen, maar tegen iets wat je leefomgeving vergiftigd niet.

In hoeverre het nu gevaarlijk kan zijn qua concentraties hier is me niet bepaald duidelijk geworden, maar in het slechte geval is het gewoon een kwestie van weg wezen.

Idd goed dat het uitgezonden werd.

Tegen heel wat vormen van SHTF kun je jezelf behoorlijk beschermen, maar tegen iets wat je leefomgeving vergiftigd niet.

In hoeverre het nu gevaarlijk kan zijn qua concentraties hier is me niet bepaald duidelijk geworden, maar in het slechte geval is het gewoon een kwestie van weg wezen.

Bij het imo wordt de so2 realtime en de verwachting weergegeven.

Wat betreft het gevaar van so2:

Q4xmBzq.jpg

Bron

Wat betreft dingen die je zelf kan doen:

General recommendations:

Individuals with pre-existing pulmonary and heart diseases are encouraged to have their medications readily available.

Breathe with your nose as much as possible and avoid physical exercise outdoors during heavy pollution as this will reduce the amount of SO2 reaching the lungs.

Remaining indoors with windows closed and air conditioning shut down provides a significant protection against the pollution.

Further measures:

During heavy SO2 pollution and if you experience respiratory difficulties, even indoors, you can take the following measures to reduce the concentration of SO2 in the air by preparing a simple air cleaning device.

Take 5 grams of ordinary baking soda and dilute it in 1 liter of water.

Soak a piece of cloth, e.g. a dish towel, a thin towel or an old fashioned flat cloth diaper in the solution.

Wring most of the water from the cloth so that no water leaks from it.

Fasten the damp cloth on to some sort of frame, e.g. a drying rack, and fasten it on all sides of the rack, for instance by means of clothespins.

Place the rack in the room where the air is to be cleaned.

The cloth must be kept damp if it is to continue to work as intended and to keep its moisture you should spray it with water, e.g. from a flower spray bottle.

In order to increase the effect let a table top fan blow air on the cloth. NB! The fan is an electric tool, so take care that moisture from the cloth or the spray bottle does not reach the fan. The fan must be situated at a safe distance from the cloth, no closer than about two meters. By no means spread the cloth over the fan itself.

If a fan is not available the cloth will still be effective, particularly if placed close to wall heaters since there is more air flow in the proximity of heaters than in other places in the home. NB! There is no need to spread the cloth over the heater, it is sufficient to place it on a rack by the side of it. Be careful with electric heaters as the air flow around them must not be restricted and they must never be covered.

If a high concentration of SO2 continues for a long period the cloth must be rinsed in running water two times a day and placed in the baking soda solution.

High concentration of SO2 outdoors

If people must stay outdoors during a high concentration of SO2 that causes respiratory difficulties, it is helpful to hold a damp cloth to your mouth and nose as this will reduce the amount of SO2 in the air you inhale. A cloth soaked in a baking soda solution, as described above, is still more effective, however. Please note that water makes the cloth less permeable so that breathing through it is more difficult. This can prove difficult or even dangerous for weak individuals.

You can also use a traditional dust mask that can be obtained in hardware stores and soak it in baking soda solution. Dust masks, however, are so impermeable that the added water increases their resistance and makes them hard to breathe through. The mask must therefore be fully dried before use, which takes about 24 hours.

ATTENTION: Damp cloths and dust masks that have been soaked in baking soda solution only work for a short while (several minutes) and are not nearly as effective as gas masks. This is therefore not a long lasting measure and cannot at all be used very close to the eruption site. In that area, the use of gas masks is the only effective way of reducing SO2 in inhaled air. Gas masks, however, are not widely available and their use is not advised unless in circumstances where the SO2 concentration is very high as in the proximity of an eruption site, and according to official recommendations.

The Chief Epidemiologist for Iceland, the Environmental Agency, the Administration of Occupational Safety and Health and the Civil Protection. October 2014.

Bron

@Loreen: Dat is idd IJsland, maar nog steeds geen idee hoe ernstig het kan worden, normale dominante windrichting, etc.

Wel handige tips en weer handig gebruik van natriumbicarbonaat (baking soda).

Dat tabelletje komt van e.o.a. overheid, niet bewegen en binnen blijven met de ramen gesloten, jaja, gewoon wegwezen dus als het even kan.

Zit jij op IJsland en de wind steeds verkeerd, dan heb je dus echt een probleem.

@Loreen: Dat is idd IJsland, maar nog steeds geen idee hoe ernstig het kan worden, normale dominante windrichting, etc.

Wel handige tips en weer handig gebruik van natriumbicarbonaat (baking soda).

Dat tabelletje komt van e.o.a. overheid, niet bewegen en binnen blijven met de ramen gesloten, jaja, gewoon wegwezen dus als het even kan.

Zit jij op IJsland en de wind steeds verkeerd, dan heb je dus echt een probleem.

Hoe ernstig het kan worden is dus gewoon dat je niet meer wakker wordt ;)

Zoals meneertje met te strak jasje (of te dikke buik) in de uitzending zei, tja ze kunnen niet aan iedereen gasmaskers uitdelen. Oftewel, wat heb je nodig, wil de SO2 echt de fan raken? Juist, een gasmasker. Met de juiste filters.

Daarnaast, tja, hoe bereid je je voor op een dreigende ijstijd?

Een paar pagina's terug heb ik al een link geplaatst over Laki, dat is een mooi voorbeeld van hoe erg het kan worden.

Dominante windrichting weet ik niet, wel heb ik regelmatig op diverse plaatjes gezien dat de wind via het VK richting Europa kwam.

• Leuk 1
Ondertussen heeft de eruptie bij Holuhraun al voor een SO2-uitstoot gezorgd van 2x de totale SO2-uitstoot van heel Europa in een jaar. Daar komt dagelijks 35.000 ton SO2 bij.

Dus hoewel voor velen de huidige eruptie blijkbaar niet spannend genoeg is, zal dit wel degelijk een groot klimatologisch effect kunnen gaan hebben (los van het feit dat het giftig is en ook op die manier voor problemen kan zorgen).

Daarbij dient nog met een paar zaken rekening gehouden te worden, allereerst is de lava uitzonderlijk heet, namelijk zo'n 1200°C. Dit duidt er op dat het waarschijnlijk magma uit de mantel betreft, dit maakt het lastig te voorspellen hoe lang de eruptie nog voort zal duren. Theoretisch gezien zou dat nog heel lang kunnen zijn (in tegenstelling tot magma uit een magmakamer, heeft magma rechtstreeks uit de mantel in principe een onbeperkte aanvoer).

Ten tweede is daar het feit dat het eruptie-gevaar van Bardarbunga nog altijd niet geweken is. De caldera blijft zakken, en er blijven grote bevingen plaats vinden, allemaal tekenen van voortgaande activiteit. Sinds 16 augustus zijn er 61(!!) 5M+ bevingen geweest, dat zijn er echt enorm veel. Maar goed, als Bardarbunga dus uit zou barsten, zijn de gevolgen uiteraard afhankelijk van de grootte van de eruptie. Bekend is dat Bardarbunga in staat is tot een grote eruptie, met een explosiviteit van VEI6 en wellicht zelfs hoger (maar daar zijn de meningen over verdeeld). Hoe dan ook zal er bij een eruptie nog meer SO2 vrijkomen, maar ook as, wat weer voor nog meer klimatologische problemen zou kunnen zorgen.

Voor de mensen die benieuwd zijn wat zo'n uitbarsting in IJsland voor een gevolgen kan hebben, check de wiki over Laki

Ten gevolge van deze eruptie was het noordelijk halfrond in een waas van mist gehuld, waardoor de temperatuur het volgende jaar wereldwijd met ongeveer 1 graad Celsius daalde, en er zure regen en misoogsten ontstonden.

In de warme zomer van 1783 waaide de wind geruime tijd naar het zuidoosten, waardoor een wolk met zwaveldioxide en zwavelzuur zich over West-Europa verspreidde, zover landinwaarts als Praag. Men schat dat alleen al in Groot-Brittannië 23.000 mensen overleden door de gifwolk.

Nou is de eruptie bij Holuhraun vele malen kleiner dan de eruptie bij Laki, Laki deed in 36 uur waar Holuhraun 2 maanden over doet. Kanttekening is echter dat bij Laki de meeste lava en giftige gassen in de eerste maand vrij kwamen, terwijl bij Holuhraun het echt een on-going event betreft (waarbij het dus nog maar de vraag is hoe lang het nog gaat duren). Daarnaast is het dus nog maar de vraag wat Bardarbunga nog gaat doen.

Nadelige gevolgen voor ons zijn dan ook zeker niet ondenkbaar.

Om maar eens even ongegeneerd mezelf te quoten....

Dat mag als je magma expert bent :o

Ah crap is dat nou een soort van passief-agressieve manier om te zeggen dat ik dat dus niet mag???

Wel grappig trouwens, zo ongeveer alles dat ze in de uitzending hebben gezegd staat in mijn bovengenoemde post.

Zelfs de info die hij "nu net via de mail had ontvangen", dat na onderzoek van dat stuk gesteente blijkt dat de lava niet uit een magmakamer komt, staat er al.

Tssss ze hadden gewoon mij daar in een veel te strak pakje in de studio moeten zetten :rolleyes: :p

Ah crap is dat nou een soort van passief-agressieve manier om te zeggen dat ik dat dus niet mag???

Wel grappig trouwens, zo ongeveer alles dat ze in de uitzending hebben gezegd staat in mijn bovengenoemde post.

Zelfs de info die hij "nu net via de mail had ontvangen", dat na onderzoek van dat stuk gesteente blijkt dat de lava niet uit een magmakamer komt, staat er al.

Tssss ze hadden gewoon mij daar in een veel te strak pakje in de studio moeten zetten :rolleyes: :p

Nee dat is mijn respect voor iemand die duidelijk meer in haar mars heeft en daar onnozele zielen als ik over informeert. Waarschijnlijk heeft de omroep jouw post gelezen :)

@Loreen: Dat is idd IJsland,

Juist ja :eek:

Ik ben in maart op ijsland geweest en wil het ook verkennen in de zomer van 2016

Nou is dat relatief ver weg, maar ik kom wel binnen 100km van dat ding, zonder auto overigens en mijn reis wil ik al in juli gaan boeken.

Het is een zelf samengestelde reis.

Maar ik heb nu zoiets van als hij voor juni niet gestopt is, schuif ik het wel op naar later.

Ok, om de zoveel tijd gaat er een vulkaan af daar dus er is altijd een kans dat ik de pineut ben, maar deze vulkaan lijkt toch wel iets te gevaarlijk te zijn om het voor lief te nemen.

• 2 weeks later...
De grond in IJsland komt op veel plaatsen omhoog doordat gletsjers steeds sneller smelten, zo blijkt uit nieuw wetenschappelijk onderzoek.

Door smeltende IJslandse gletsjers neemt de druk op de aardkorst opvallend snel af in veel gebieden op het eiland.

Op sommige plaatsen veert de grond daardoor af op met een snelheid van 3,5 centimeter per jaar.

http://www.nu.nl/wetenschap/3983121/aardkorst-in-ijsland-komt-omhoog-smeltend-ijs-.html

Gast ghostwhiper

Vermoedelijk een kleine eruptie onder een gletsjer bij de bardarbunga caldera.

A small earthquake swarm at 1 km below the eastern rim of the Bardarbunga caldera occurred yesterday evening at 21:22 local time, accompanied by a rise in tremor.

http://www.volcanodiscovery.com/bardarbunga/seismic-crisis-2014/updates.html

Dezelfde site meld dat vermoedelijk de lava stroom in maart stopt omdat de druk in de magma kamer net zo groot is als de omgeving.

Ze baseren dit op de grafiek die de daling van de Caldera laat zien ten opzichte van tijd en doen dus een voorzichtige voorspelling.

H2-150119013.jpg.png.578af9462220859b5420eb5df04f6409.png

Sfeer plaatjes

holuhran21jan15.JPG.b9d20c58ccb07d3602a3acce000caf07.jpg

bardarbunga-map_01.jpg.f44d43d47537d6e151327c4256b714ba.jpg

Diederiks helse tocht naar de IJslandse Bárdarbunga-vulkaan

De Kennis van Nu heeft exclusieve toegang tot een hermetisch afgesloten vulkaangebied in IJsland. Ruim vier maanden geleden begon daar de Bárdarbunga vulkaan uit te barsten. En nog steeds komen er enorme hoeveelheden lava uit de vulkaan gespoten, wat de uitbarsting wereldwijd tot de grootste van de afgelopen 200 jaar maakt. Diederik Jekel onderneemt een helse tocht om bij de Bárdarbunga vulkaan te komen, waar hij een lavamonster wil nemen. De lava vertelt ons hoe gevaarlijk de uitbarsting van de Bárdarbunga voor Nederland en de rest van Europa kan zijn.

klik: http://www.npo.nl/de-kennis-van-nu/07-01-2015/VPWON_1236014

Gast ghostwhiper

@Highway dit is wat ik op basis van de tekst kan zeggen filmpje bekijk ik na het eten:

Wat een gigantische onzin.

even een meting van de lucht kwaliteit zegt vele malen meer wat de effecten voor europa zijn dan een emmertje lava.

Er zijn genoeg plotjes te vinden op internet bij het ijslandse meteorologisch instituut.

npo ook al sensatiezoeken?

Daarnaast zijn er dagelijkse pers tripjes als je maar genoeg betaald en het weer mee zit.

Lavabucket.png.6a7a00c7b4af22e5e1e01ca8b242292d.png

tja, joh, jeetje... wat en wie ben ik hier in? Het is een uitzending waarvan ik meen dat ie hier in het topic past. Hoeveel er van waar is weet ik ook niet... maar je hebt al een mening voor dat je kijkt? ok, ben benieuwd wat je mening is na het kijken :)

Gast ghostwhiper
tja, joh, jeetje... wat en wie ben ik hier in? Het is een uitzending waarvan ik meen dat ie hier in het topic past. Hoeveel er van waar is weet ik ook niet... maar je hebt al een mening voor dat je kijkt? ok, ben benieuwd wat je mening is na het kijken :)

Was tijdens het typen al aan het kijken maar na de eerste 3 onwaarheden heb ik het al opgegeven.

Ben er vlot door gescrolled maar nee ben er geen fan van.

Ze hadden bij de NPO hun huiswerk beter moeten doen

...

even een meting van de lucht kwaliteit zegt vele malen meer wat de effecten voor europa zijn dan een emmertje lava.

....

Wat een gigantische misser zeg !

De lucht kwaliteit zegt niets, niks dus, over de kwaliteit van de lava. Met name de samenstelling. Mate van vloeibaarheid en de gassen er in in opgesloten zitten.

Er worden juist hele expedities opgezet en uitgevoerd om een vers emmertje lava te bemachtigen.

Als het allemaal met luchtmonsters kon dan was dat allemaal dus niet nodig. Overigens heb ik helemaal niets gezien voor noch na het eten ;-)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...