Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Highway

Actieve vulkanen

Recommended Posts

Steeds vaker lees ik berichten over vulkanen die tegelijk actief zijn geworden in een korte tijd. Vind ik dat nou bijzonder of is het ook bijzonder? hebben we hier kundigen onder ons? Zelf heb ik er geen kennis van, maar het maakt me zowel nieuwsgierig, als wel gespannen. Stel je eens voor dat er ruim 10 pittige vulkanen een driftbui hebben en waanzinnige hoeveelheden massa opbraken, wat het zal doen met de lucht, het zonlicht en neer dalende as. Grote stukken land onbruikbaar, oogsten weg, vliegtuigen aan de grond. Zal het grote veranderingen geven in het weer?

Wie het weet mag het zeggen, ik heb er geen idee van.

Voor de beeldvorming: De meest bijzondere vind ik zelf The Ring of Fire[ATTACH=CONFIG]6569[/ATTACH]

Yes, it is certainly not unusual for two or three major volcanoes along the Ring of Fire to be active at the same time, but what we are witnessing right now is highly unusual. And if the U.S. media is not concerned about this yet, the truth is that they should be. Approximately 90 percent of all earthquakes and approximately 80 percent of all volcanic eruptions occur along the Ring of Fire, and it runs directly up the west coast of the United States. - See more at: http://www.thedailysheeple.com/why-have-10-major-volcanoes-along-the-ring-of-fire-suddenly-roared-to-life_112013#sthash.zpvhNNwY.dpuf

Dan nog maar enkele dagen geleden de Etna voor de zoveelste keer dit jaar, niet een bepaald rustig vulkaantje:

[video=youtube;caGhy7UAd-M]

Deze post delen

Op zoek naar waterfilters, branders, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga snel naar www.prepshop.nl!
Gast IsaBo

Toevallig las ik pas op de site van http://earthquake.usgs.gov/ een stuk over aardbevingen in Oklahoma die nogal in frequentie zijn gestegen. Best wel interessant artikel.

http://www.usgs.gov/newsroom/article.asp?ID=3710#.UpPHPydIWPA

Er is wel een economische impact als er meerdere vulkanen uitbarsten en vliegtuigen niet kunnen vliegen maar of wij veel zullen merken van stof oid in de lucht. Weet het nog niet. De aarde is groot.

Deze post delen

Ik heb een jaar lang op een site gekeken waar alle aardbevingen van de laatste 24 uur op werden aangegeven. Leuk om te zien alle schommelingen te zien in hoeveelheden en plekken waar ze veel voorkomen. Maar ook de plekken waar ze niet vaak voorkomen. Een aanrader. Ik zal kijken of ik nog een linkje kan plaatsen van de site, maar vanavond niet meer.

Deze post delen

Vulkanen, ja, boeiend. Zelfs Nederland heeft er één, de Zuidwalvulkaan in de Waddenzee. Natuurlijk niet meer actief, maar Terschelling is wel bezig om te kijken of ze de meerwarmte die er wel nog is, kan gebruiken als natuurlijke energievoorziening op het eiland.

Deze post delen

Mijn dochter heeft vorig haar profielwerkstuk over dit onderwerp geschreven en kwam uit bij de Yellowstone als meest gevaarlijke vulkaan. Een krater zo groot als heel Noord-Holland. De afgelopen jaren komt daar de grond omhoog. Dat komt door de hotspot die er onder zit een soort 'fistel' verbonden met vloeibaar gesteente, dit in tegenstelling tot andere vulkanen die ontstaan door het op elkaar (of van elkaar af) schuiven van platen. Als ze het goed heeft onderzocht en beschreven, dan vormt de Yellowstone een constant gevaar voor zowat de hele wereld en tegelijkertijd is het onvoorspelbaar wanneer hij zal uitbarsten. Hij barst eens in de zes- a zevenhonderdduizend jaar uit, terwijl de laatste keer 630.000 jaar is geleden. Dus kan het morgen zijn of over 70.000 jaar.

Deze post delen

De vulkaan in Yellowstone is een zogenaamde caldera. er bevinden zich meerdere vulkanen in dat gebied, maar wanneer het los gaat, voegen die allemaal samen tot een grote uitbarsting. Ook niet te vergeten is het Eifel gebied in Duitsland. Hier hebben ook een paar fikse vulkanen gestaan en het hele gebied is nog zeer matig actief. Men verwacht daar geen uitbarstingen maar sluit ook niets uit voor de toekomst. De Eifel is kwa overlast onze achtertuin als het misgaat.

Deze post delen

Mijn dochter heeft vorig haar profielwerkstuk over dit onderwerp geschreven en kwam uit bij de Yellowstone als meest gevaarlijke vulkaan. Een krater zo groot als heel Noord-Holland. De afgelopen jaren komt daar de grond omhoog. Dat komt door de hotspot die er onder zit een soort 'fistel' verbonden met vloeibaar gesteente, dit in tegenstelling tot andere vulkanen die ontstaan door het op elkaar (of van elkaar af) schuiven van platen. Als ze het goed heeft onderzocht en beschreven, dan vormt de Yellowstone een constant gevaar voor zowat de hele wereld en tegelijkertijd is het onvoorspelbaar wanneer hij zal uitbarsten. Hij barst eens in de zes- a zevenhonderdduizend jaar uit, terwijl de laatste keer 630.000 jaar is geleden. Dus kan het morgen zijn of over 70.000 jaar.

Wat velen niet weten is dat we hier dichter bij huis ook een supervulkaan hebben, die dan ook nog eens een stijgende activiteit vertoont in de laatste jaren, namelijk Campi Flegrei in Italie.

Deze post delen

Maar ook de plekken waar ze niet vaak voorkomen. Een aanrader. Ik zal kijken of ik nog een linkje kan plaatsen
mooi, ik ben benieuwd :)

Vulkanen, ja, boeiend. Zelfs Nederland heeft er één, de Zuidwalvulkaan in de Waddenzee.
:eek: dit heb ik nooit geweten, dank voor de tip, ga ik eens met vriend google naar zoeken.

of wij veel zullen merken van stof oid in de lucht. Weet het nog niet. De aarde is groot.
Maar enkele vulkanen gelijktijdig actief, dat geeft behoorlijk wat vervuiling. De rook van brandende oliebronnen na de Irak oorlog in '91 besloeg ook een enorme afstand. Als je bedenkt dat sahara zand zelfs hier kan komen...

niet te vergeten is het Eifel gebied in Duitsland...is nog zeer matig actief. Men verwacht daar geen uitbarstingen maar sluit ook niets uit voor de toekomst. De Eifel is kwa overlast onze achtertuin als het misgaat.
En hier zit mijn onrust. We zijn -algemeen gezien, als 'preppers'- momenteel gericht op de wereldeconomie, radioctieve ellende, genetisch en chemisch voedsel en zo meer... allemaal menselijke producten die tegen zijn gaan staan.

Soms bekruipt me het gevoel dat we worden afgeleid door deze problemen, en vermoed ik dat er een andere 'event' van een erg onbekende en zeldzame klasse onderweg is op de tijdlijn, eentje die we niet voorzien en op ageren kunnen. Zowel de zon als de aarde zijn momenteel blijkbaar erg onvoorspelbaar, er worden waarnemingen gedaan over de activiteiten die afwijken van bekende patronen. De zon met z'n stormen die momenteel vanwege een bekende cycles aan het ompolen is, en tegelijk een groot aantal vulkanen die hier blijkbaar op reageren... althans, voor mij als simpele aardse prutser lijkt dat zo. De zon is druk met magnetische velden bezig, de aardse kern zou dat wellicht waarnemen en vandaar meer actieve vulkanen?

Zojuist heb ik m'n alu hoedje op gezet en dat gaf deze gedachte:

de mensheid is zo ver verwijderd van z'n aardse kern dat we een fikse bijles gaan krijgen om 'het leven' te gaan her-waarderen van die aardse kern. De catastrofe's als gevolg van ons eigen gedrag (nuc.vervuiling, chemie enz..) staat er wellicht gelijk aan, dus het gebeurd via links of rechts. Tegelijk zijn we volledig verdwaald van spirituele waardes die het leven geeft en vraagt dat een oncontroleerbare en onverwachte heftige actie van de zon. ..... en zet m'n alu hoedje weer af.

Tja.. dergelijke natuur fenomenen vind ik ook uitermate facinerend. Een zware storm zoals kort geleden, de hitte golven in de zomer. Alleen vulkanen brengen in mij altijd een erg onbestendig gevoel omhoog. Het is letterlijk de grond onder je voeten....

Deze post delen

Wat velen niet weten is dat we hier dichter bij huis ook een supervulkaan hebben, die dan ook nog eens een stijgende activiteit vertoont in de laatste jaren, namelijk Campi Flegrei in Italie.

wow :eek: vertel!!

Deze post delen

Zelf vertellen ga ik het niet doen, maar o.a. hier kan je er iets over lezen ;): http://wetenschap.infonu.nl/natuurverschijnselen/67136-italiaanse-ondergrondse-supervulkaan-onder-napels.html
:p

Let wel: de Italiaanse vulkaan Vesuvius staat op de lijst van de 16 meest gevaarlijke vulkanen ter wereld volgens het IAVCEI. Als de Vesuvius als zeer gevaarlijk gekenmerkt wordt, hoe gevaarlijk is deze Italiaanse ondergrondse supervulkaan wel niet?

heb je nog meer geruststellende berichten:confused:

Deze post delen

Zelf vertellen ga ik het niet doen, maar o.a. hier kan je er iets over lezen ;): http://wetenschap.infonu.nl/natuurverschijnselen/67136-italiaanse-ondergrondse-supervulkaan-onder-napels.html

Die vertoont wel erg veel gelijkenis met de Yellowstone, daar heeft men ook jarenlang op rondgelopen zonder te weten dat het enorme (ondergrondse) krater was. En dan nog wel in de buurt. Sommige zaken daar valt niet tegen te preppen ....

Deze post delen

Die vertoont wel erg veel gelijkenis met de Yellowstone, daar heeft men ook jarenlang op rondgelopen zonder te weten dat het enorme (ondergrondse) krater was. En dan nog wel in de buurt. Sommige zaken daar valt niet tegen te preppen ....

Idd, als die af gaat is het terug naar de donkere middeleeuwen, letterlijk en figuurlijk...

Deze post delen

De vulkaan in Yellowstone is een zogenaamde caldera. er bevinden zich meerdere vulkanen in dat gebied, maar wanneer het los gaat, voegen die allemaal samen tot een grote uitbarsting.

Ja, die 'fistel' zorgt voor een 'hotspot' en doordat de plaat over die hotspot schuift krijg je een rij vulkanen heb ik begrepen.

Deze post delen

hebben we hier kundigen onder ons?

Ja!

Ik heb momenteel erg weinig tijd en ik kan niet heel uitgebreid reageren maar ik kan je gerust stellen: de Ring of Fire is een 'bijnaam' van een gebied waar veel subductiezones voorkomen. Dat wil zeggen: plekken waar de losse drijvende aardkorsten (een soort continenten) waar wij op wonen langs elkaar wrijven, op elkaar botsen of van elkaar af drijven bij elkaar komen. In sommige van die zones zijn veel vulkanen aanwezig. Het is sinds het ontstaan van de aarde (als je het op wetenschappelijke basis bekijkt - we laten de geloofsovertuigingen even buiten beschouwing) één keer voor gekomen dat ze allemaal tegelijk actief waren en van een ijskoude 'snowball'-earth een heerlijk behaaglijk plekje maakten. Mijn inschatting is dat wij (er vanuit gaande dat we allemaal binnen nu en 60-80 jaar dood gaan) het niet gaan meemaken dat die zelfde gebeurtenis weer plaats gaat vinden. Zéker niet allemaal tegelijk.

Eén van de weinige plekken op aarde die je echt in de gaten moet houden is Yellowstone. Ik heb 'm al een paar keer voorbij zien komen in dit onderwerp en het klopt als een zwerende vinger: als Yellowstone gaat, dan krijgt de hele aarde het heel erg lastig. Wat mijn beroep prachtig maakt is dat we nooit kunnen voorspellen wanneer er iets gaat gebeuren met betrekking tot vulkanen, aardbevingen of het weer/klimaat. Yellowstone kan morgen gaan spuwen, het kan ook nog 300.000 jaar duren. Who knows. Je er tegen preppen heeft in Nederland geen zin. Als je naast een vulkaan woont: ja. Als je in Nederland woont: nee. Als we hier last krijgen van Yellowstone, is er geen houden aan. Na twee jaar blikvoer houdt 't een keertje op. Bovendien zit je dan al zolang in het donker (as) dat je volgens mij ook geen zin meer hebt in het leven en blij bent dat je versgespaarde voorraad prepmiddelen op is.

• Leuk 1

Deze post delen

Hierbij trouwens een kort filmpje (dat ik zelf in mijn studie héél vaak heb gebruikt - afkomstig uit de prachtige BBC serie 'Earth - Power of the Planet') over het ontstaan van één van de vulkanen in de Ring of Fire. Ik kan het in 1 minuut en 15 seconden niet beter uitleggen:

Deze post delen

Indonesiërs op de vlucht voor uitbarstingen vulkaan

Hkg9318047.jpg

Een uitbarsting van de vulkaan Sianbung, gezien vanuit een nabijgelegen dorp. Foto AFP/Sutanta Aditya

De actieve vulkaan Sinabung op het Indonesische eiland Sumatra, in het westen van het land, is vannacht negen keer uitgebarsten. Lava en gas worden nog steeds hoog de lucht in gespuwd. Vliegtuigen en omwonenden zijn gewaarschuwd voor mogelijk gevaar.

Het gas afkomstig van Sinabung wordt 7000 meter hoog de lucht in gespuwd. Grijze as bedekt dorpen, boerderijen en bomen tot op een afstand van 70 kilometer van de vulkaan. Iedereen die binnen een straal van vijf kilometer in de buurt van de vulkaan woont is geëvacueerd. Er zijn nog geen gewonden gemeld.

De 2600 meter hoge vulkaan is sinds september geregeld actief. Bij een uitbarsting in 2010 zijn enkele mensen om het leven gekomen nadat de vulkaan ongeveer vierhonderd jaar lang kalm is geweest. Ook dit jaar, eind november, vielen er elf doden door uitbarstingen Sinabung. Ademhalingsproblemen en een te hoog opgelopen bloeddruk waren de doodsoorzaken.

Deze post delen

Ik hoor hier veel over de supervulkaan yellowstone.

Waar ik weinig over hoor is over de suppervulkaan vlak over de Nederlandse grens in de eifel.

Dit prachtig gebied is amper 10km van mijn woonplaats vandaan maar ik weet er vrij weinig vanaf.

Zijn er mensen die me hier iets meer over kunnen vertellen?

Deze post delen

In het Tertiair* was er in de Eifel sterke vulkanische activiteit. Daarnaar verwijst ook de naam Vulkaan-Eifel in het zuidoostelijke deel. De kraters die ontstaan zijn door explosies van vulkanische gassen hebben zich gevuld met grondwater en worden Maare genoemd.

De laatste uitbarstingen vonden 10.000 jaar geleden plaats. Onderzoek wijst uit dat dit gebied nog steeds geologisch actief is: het gehele Eifelgebied stijgt 1 à 2 millimeter per jaar. In het verleden kwamen ook al inactieve fases voor van 10.000 à 20.000 jaar, wat suggereert dat toekomstige uitbarstingen nog mogelijk zouden kunnen zijn.

* tertiair:Het Tertiair duurde van 65,5 tot 2,588 miljoen jaar geleden

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...