Ga naar inhoud
GENEGEERD

Ondergrondse kas


Weebo

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Dit is de dieptekas, zoals uitgedacht en beschreven in "Biologisch tuinieren met Pieter Boxman" uit 1981. Toen had hij al 12 jaar ervaring met zo'n ding.

Heeft ie destijds nog een milieu prijs mee gewonnen. :)

 

Leuke is dat hij ook rekening houdt met de hoge grondwaterstand in NL en lage maaiveld hoogte. Hij heeft diverse modellen ontwikkeld.

 

Het groeiseizoen wordt flink verlengd met zo'n kas en je hebt niet het nadeel van de conventionele kas dat het in de zomer veel te heet wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is de dieptekas, zoals uitgedacht en beschreven in "Biologisch tuinieren met Pieter Boxman" uit 1981. Toen had hij al 12 jaar ervaring met zo'n ding.

Heeft ie destijds nog een milieu prijs mee gewonnen. :)

 

Leuke is dat hij ook rekening houdt met de hoge grondwaterstand in NL en lage maaiveld hoogte. Hij heeft diverse modellen ontwikkeld.

 

Het groeiseizoen wordt flink verlengd met zo'n kas en je hebt niet het nadeel van de conventionele kas dat het in de zomer veel te heet wordt.

 

Dat boek ga ik zeker nog een keer opzoeken! Kijken of het toch bij ons kan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk idee. Ik loop al een tijdje na te denken hoe een kas te bouwen voor zomer en winter. Ik heb al gedacht aan heatpipes (zonneboiler), die warmte opwekken middels licht. Hiermee wordt een boiler verwarmt en met dit warme water kan ik door vloerverwarmingsslangen in de bodem te plaatsen de aarde verwarmen. In theorie zou je dan een kas voor de winter hebben en in de zomer koppel je het systeem gewoon los.

 

pipes.jpg.e88cb060c5f81222bc8c20d39c5255b3.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk idee. Ik loop al een tijdje na te denken hoe een kas te bouwen voor zomer en winter. Ik heb al gedacht aan heatpipes (zonneboiler), die warmte opwekken middels licht. Hiermee wordt een boiler verwarmt en met dit warme water kan ik door vloerverwarmingsslangen in de bodem te plaatsen de aarde verwarmen. In theorie zou je dan een kas voor de winter hebben en in de zomer koppel je het systeem gewoon los.

 

pipes.jpg.e88cb060c5f81222bc8c20d39c5255b3.jpg

 

Toeval zeg, ik ben onderdelen aan het verzamelen om iets vergelijkbaars te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eh, waarom maak je geen gebruik van een solar air heater? Deze verwarmt de lucht Misschien ook handig.

 

Ik ken de air-heaters niet, maar die werken dan alleen als de zon schijnt. Een zonneboiler vult een boiler vat van xxx- liters tot een temperatuur van max. 85 graden. Dat water wordt rondgepompt en blijft dus nog redelijk warm tijdens de nacht. Ik zie daar dus meer voordelen in, zoals Lewieke's project.

 

Bovendien heeft een goede boiler minimaal 2 spiralen. De ene kun je bijv. gebruiken voor warm water en de andere bijv. voor je verwarming.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ken de ondergrondse kas ook uit de Permacultuur hoek.

 

Verwarming met heatpipes zie ik niet zitten. ALs de zon schijnt dan heb je ook warmte door het broeikaseffect in de kas zelf.

Je kan hooguit extra warmte opslaan in een buffervat. Als je veel donkere zwaar bewolkte dagen achter elkaar hebt dan heb je hier ook niet veel aan.

 

De ondergrondse kas zorgt er wel voor dat alles vorstvrij blijft! Zorg in ieder geval voor meer dan 60 cm diepte en een gunstige liggen mbt de zon.

Houd dan ook rekening met de lage zon in de wintermaanden.

 

Als je en kas wilt dan is de ondergrondse kas echt de beste oplossing m.i.

 

Ik heb een zonneboiler van het heatpipe model waar ik zeer tevreden over ben. Ik merk wel dat hij er flink aan moet trekken op donkere dagen om het douchewater op temperatuur te krijgen.

 

 

Driehart

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de winterperiode is niet alleen de temperatuur, maar ook het gebrek aan licht een probleem.

Op het moestuinforum is iemand heel enthousiast bezig met een broeibak:

http://www.moestuinforum.nl/blog/martin.b/broeibak_deel_1_b-2812.html

 

Licht is inderdaad 's winters een groot probleem. Zelfs op de vensterbank lukt het dan niet meer vanwege het gebrek eraan. Hele slappe dunne plantjes krijg je dan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...