Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Bitcoin] Tips voor privacy bij bitcoins #bestpractices

Dr.Prepper
 Share

Recommended Posts

Iedereen die je bitcoin adres weet, kan ook gewoon zien hoeveel saldo je in je bitcoin wallet hebt!

Ja, je leest het goed, bitcoins en privacy hebben een wat vreemde relatie tot elkaar. Enerzijds is het helemaal anoniem, als een digitale equivalent van cash geld (en je kan zoveel bitcoinadressen/bitcoinwallets aanmaken als je wilt) maar het is ook volledig transparant: Van elke transactie die plaatsvindt wordt het bitcoinadres, het af- of bijgeschreven bedrag en het restbedrag opgeslagen in de blockchain. Zeg maar de Bitcoin Cloud. Transparant. Openbaar.

Zo kan je bijvoorbeeld van adres 1GLEtzJ1H2zoGrUA4RMbRJam5UJSdrk6T2 zien dat hier een saldo van 53.880 BTC op staat. Oftewel met de huidige koers $44.182.174,22. En als jij toevallig weet van van wie dat adres is, omdat je met diegene wel eens zaken hebt gedaan, dan weet je wat diegene bezit.

Maar ook met jouw eigen (paar) bitcoins in je wallet, kan iedereen die dit adres van jou weet, zien wat erin staat.

Bitcoin is not anonymous

Some effort is required to protect your privacy with Bitcoin. All Bitcoin transactions are stored publicly and permanently on the network, which means anyone can see the balance and transactions of any Bitcoin address. However, the identity of the user behind an address remains unknown until information is revealed during a purchase or in other circumstances. This is one reason why Bitcoin addresses should only be used once. Always remember that it is your responsibility to adopt good practices in order to protect your privacy. Read more about protecting your privacy.

Bron: http://bitcoin.org/en/you-need-to-know

En op de pagina Protect your privacy zegt Bitcoin.org: "To protect your privacy, you should use a new Bitcoin address each time your receive a new payment. Additionally, you can use multiple wallets for different purposes. Doing so allows to isolate each of your transactions in such a way that it is not possible to associate them all together. People who send you money cannot see what other Bitcoin addresses you own and what you do with them. This is probably the most important advice you should keep in mind."

Nou is mijn vraag:

Wie heeft hier een paar #best #practices en tips hoe je dit het beste mee om kan gaan? Nu heb ik op dit moment maar 1 wallet (Multibit op mn compu en via Blockchain.info) maar je kan natuurlijk ook niet de onderlinge transacties tussen meerdere van je wallets voor jezelf houden toch? En betaal je niet ook elke keer een - zij het kleine - fee voor elke transactie, iets van 0,0005 btc ofzo?

Kortom, ben nog erg n00b op dit vlak maar die paar BTC centen die ik heb, wil ik wel graag als een brave prepper voor mezelf houden ;)

Hoe doen jullie dit?

PS: Als je in de Prepshop met bitcoins betaalt, dan weten we niet wat je BTC adres is, want dat gaat via Bitpay en die vertaalt het gewoon naar 'anonieme' euro's ...

• Leuk 1
Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Dat is het em nou juist, je gebruikt je adres om transacties mee te doen. Dus ik weet bv nu al van meer dan 10 man het btc adres en zij van mij. En ik ben nog maar een beginnertje ...

eerlijk gezegd mijzelf daar ook nog niet mee bezig gehouden.

wat ik wel al doe is voor het minen gebruik ik een aparte wallet. Muntjes die daarop komen te staan, boek ik over naar een wallet die ik gebruik om muntjes te wisselen tegen eurotjes. (en dan alleen de Bitcoins die ik daadwerkelijk ga omwisselen) de rest komt op mijn spaar wallet te staan.

Zou ik iets willen kopen met virtueel geld, dan heb ik daar nog een aparte wallet voor. Ik boek daar alleen het aantal muntjes naar toe wat ik wil/ga uitgeven.

De spaar wallet, die staat op een laptop die ik alleen voor de wallet gebruik en die dus losgekoppeld is van netwerk en stroom todat ik de wallet even nodig heb. Die laptop berg ik netjes op.

Op deze manier hoop ik dat mijn wallet veilig zal zijn. Tot nu toe nog een problemen gehad daarmee, alleen één ker dat mijn bitcointjes gejat werden doordat de pool eigenaar zijn zaakjes niet op orde had. Sindsdien laat ik iedere verdiende munt direct automatiscvh uitbetalen.

Dat mensen kunnen zien hoeveel ik in mijn wallet heb, tja daarr is weinig tegen te doen. Al heb je 100.000 wallet's, dan kunnen ze nog van al die wallet's zien wat erop staat/uitgaat/binnen komt. Alleen mijn spaar wallet, die is 'geheim' omdat ik die alleen gebruik om muntjes over te boeken naar de wallet's die ik gebruik voor omwisselen/uitgaven.

Lijkt ingewikkeld allemaal, maar als je er mee werkt valt dat reuze mee ;-)

Link naar reactie

Ik heb geen bitcoins, ken het verhaaltje al van in het begin..

Telkens als je een betaling wilt doen of ontvangen, maak je gewoon een nieuw adres aan,

dus per transactie 1 adres., staat gewoon in de handleiding.

Voor mij zijn bitcoins geen zak waard, maar het kan handig zijn als betaalmiddel, niet als investeringsmiddel omdat het waardevast zou zijn,

want dat is het natuurlijk niet, het enige waarvoor je het kan gebruiken is betalingen tussen entiteiten die bitcoins accepteren.

(en als speculatie is het ook leuk denk ik, zolang je geen geld verliest :))

Wel, ik accepteer er enkel als schenking en anders niet. Het goede doel: 1CaSVkb2fnu1MByyJNYMd2fmLWFUQau7U9

zelf doneren kan ik niet, want mijn saldo is 0.00000000 BTC

Link naar reactie

Ik heb geen bitcoins, ken het verhaaltje al van in het begin..

Telkens als je een betaling wilt doen of ontvangen, maak je gewoon een nieuw adres aan,

dus per transactie 1 adres., staat gewoon in de handleiding.

Voor mij zijn bitcoins geen zak waard, maar het kan handig zijn als betaalmiddel, niet als investeringsmiddel omdat het waardevast zou zijn,

want dat is het natuurlijk niet, het enige waarvoor je het kan gebruiken is betalingen tussen entiteiten die bitcoins accepteren.

(en als speculatie is het ook leuk denk ik, zolang je geen geld verliest :))

Wel, ik accepteer er enkel als schenking en anders niet. Het goede doel: 1CaSVkb2fnu1MByyJNYMd2fmLWFUQau7U9

zelf doneren kan ik niet, want mijn saldo is 0.00000000 BTC

Het is door gebruik van unieke adressen (vrijwel) onmogelijk om nog een match te maken, maar bij een betaling heb je geen controle over het adres van de ontvanger. En bij een ontvangst geen controle over het adres van de verzender.

Stel dat iemand met de naam “anoniem” nu een betaling doet naar jouw adres 1CaSVkb2fnu1MByyJNYMd2fmLWFUQau7U9. En dat deze zelfde persoon ook nog een illegaal wapen aanschaft vanuit zijn zelfde verzendadres. En stel dat jij zo onverstandig bent geweest om een adres op een forum neer te plempen zodat er een duidelijke link is tussen jouw bitcoinadres en jouw identiteit?

(dat heb je overigens net gedaan :) )

Dan moet je het niet raar vinden dat er op een dag wat vragen aan je worden gesteld.

Ik weet niet of er hier betrouwbare en goede (praktische) oplossingen voor zijn?

Link naar reactie

Het is door gebruik van unieke adressen (vrijwel) onmogelijk om nog een match te maken, maar bij een betaling heb je geen controle over het adres van de ontvanger. En bij een ontvangst geen controle over het adres van de verzender.

Stel dat iemand met de naam “anoniem” nu een betaling doet naar jouw adres 1CaSVkb2fnu1MByyJNYMd2fmLWFUQau7U9. En dat deze zelfde persoon ook nog een illegaal wapen aanschaft vanuit zijn zelfde verzendadres. En stel dat jij zo onverstandig bent geweest om een adres op een forum neer te plempen zodat er een duidelijke link is tussen jouw bitcoinadres en jouw identiteit?

(dat heb je overigens net gedaan :) )

Dan moet je het niet raar vinden dat er op een dag wat vragen aan je worden gesteld.

Ik weet niet of er hier betrouwbare en goede (praktische) oplossingen voor zijn?

Er is enkel een link tussen mijn identiteit op preppers.nl en voor enkel deze post gegenereerde BTC adres 1CaSVkb2fnu1MByyJNYMd2fmLWFUQau7U9 dat ik nergens anders ga gebruiken.

Wat een ander doet met zijn of haar bitcoin adres maakt voor mij toch geen r33t uit?

Ik vermoed dat je het nog niet helemaal snapt. Beetje gaan inlezen dus.

Voor hen die Bitcoin willen testen maar er (net zoals ik) geen echt geld willen in steken, maar wel een beetje tijd,

bezoek dan wat websites die je bezoek vergoeden door je te betalen in bitcoins (rijk zal je er niet direct van worden,

men betaalt enkele tientallen µBTC (miljoensten van een Bitcoin) per bezoekje, maar het zet je op weg en je kan zo

vrijwel gratis (kost wat tijd, dat is al) zien hoe het werkt.

Bvb: www.bitvisitor.com maar er is een limiet wat je daar per dag kan verdienen.

Ze betalen per 60µ BTC uit en dat heb je na twee dagen en een 5 tal paginabezoekjes zeker bijeengesprokkeld

als ik het zo lees.

Link naar reactie

Er is enkel een link tussen mijn identiteit op preppers.nl en voor enkel deze post gegenereerde BTC adres 1CaSVkb2fnu1MByyJNYMd2fmLWFUQau7U9 dat ik nergens anders ga gebruiken.

Wat een ander doet met zijn of haar bitcoin adres maakt voor mij toch geen r33t uit?

Misschien dat ik mijn punt niet goed uitleg, maar laat ik het nog 1 keer proberen.

Als iemand jouw een donatie doet op jouw adres (wat uniek is) dan kan je toch zien welke adressen deze donatie hebben gemaakt?

https://blockchain.info/address/1CaSVkb2fnu1MByyJNYMd2fmLWFUQau7U9

En stel dat er iemand een donatie heeft gemaakt naar jouw adres, dan kan je ook zien welke transacties er vanuit zijn adres zijn gemaakt.

(Uiteraard indien deze persoon NIET gebruik maakt van unieke nummers, en daar heb jij geen controle over)

Snap je wat ik bedoel?

En dan kan je wel zeggen dat het jouw niks uitmaak wat iemand met zijn bitcoin adres doet, maar leg dat maar uit als jouw adres op deze manier is gelinkt aan iemand waar ze veel moeite voor willen doen om deze persoon op te pakken.

Of maak ik nu een denkfout, zo ja, vertel.

p.s. Het onderwerp is "privacy bij bitcoins" niet "hoe test je bitcoins"

Link naar reactie

Mijn adres is dan inderdaad door 1 transactie gelinkt aan een ander zijn adres.

Net zoals als ik van mijn zichtrekening kan overschrijven naar jouw zichtrekening maar dan ZONDER enige identiteit bescherming.

Ik versta wat je uitlegt, NIET wat het 'probleem' daarmee VOOR MIJ of een ander zou kunnen zijn.

Beetje hetzelfde als een brood kopen bij de bakker, daar met je pin pas betalen en later horen dat de bakker belastingen

ontduikt heeft. Dat maakt van jouw aankoop niets verkeerd en heeft geen relatie met het belasting ontduiken.

De enige die nadeel ondervindt is deze die niet per transactie een nieuw BTC adres gebruikt... Die koppelt transacties aan elkaar.

Kan een voordeel zijn of een ongewenst nadeel.

Link naar reactie

Bij alles wat je koopt via internet\computerverkeer heb je geen privacy. Je kunt dus denken het systeem te omzeilen oid, maar da gaat niet op. Of denk je soms dat partijen als de NSA nog nooit van het fenomeen BC heeft gehoord?:p

Ja maar...... de grooptste macht halen dit soort partijen uit de angst die ze veroorzaken....

Let wel, ook de NSA is een overheidsinstelling..... wel eens bij een overheidsinstelling gewerkt???? ..... ambtenaren grappen zijn nu welkom....

Link naar reactie

Mijn adres is dan inderdaad door 1 transactie gelinkt aan een ander zijn adres.

Net zoals als ik van mijn zichtrekening kan overschrijven naar jouw zichtrekening maar dan ZONDER enige identiteit bescherming.

Ik versta wat je uitlegt, NIET wat het 'probleem' daarmee VOOR MIJ of een ander zou kunnen zijn.

..

Misschien dat Ross Ulbricht het je beter kan uitleggen.

https://blockchain.info/address/1F1tAaz5x1HUXrCNLbtMDqcw6o5GNn4xqX

Of de diverse klanten die een bezoekje hebben gehad van de FBI voordat hij is opgepakt.

Of nog beter, laat ik jezelf quoten:

Ik vermoed dat je het nog niet helemaal snapt. Beetje gaan inlezen dus.
Link naar reactie

Misschien dat Ross Ulbricht het je beter kan uitleggen.

https://blockchain.info/address/1F1tAaz5x1HUXrCNLbtMDqcw6o5GNn4xqX

Of de diverse klanten die een bezoekje hebben gehad van de FBI voordat hij is opgepakt.

Of nog beter, laat ik jezelf quoten:

Als dat al zo is, wie zegt dat die 'klanten' verstandig genoeg zijn geweest om op de juiste manier hun identiteit geheim te houden?

Blijkbaar zijn al die betalingen geen 1 op 1 acties... Dan kan men zaken in kaart brengen natuurlijk.

Link naar reactie

Als dat al zo is, wie zegt dat die 'klanten' verstandig genoeg zijn geweest om op de juiste manier hun identiteit geheim te houden?

Blijkbaar zijn al die betalingen geen 1 op 1 acties... Dan kan men zaken in kaart brengen natuurlijk.

Zucht...

Dat is nou net mijn punt die ik maakte in mijn eerste post in dit draadje.

Natuurlijk zijn die klanten niet verstandig geweest.

Een quote van mezelf in mijn eerste reactie.

maar bij een betaling heb je geen controle over het adres van de ontvanger. En bij een ontvangst geen controle over het adres van de verzender.

Maar om nu 4 keer hetzelfde te gaan vertellen op het forum..

Laat maar zitten verder. Ik geloof niet dat het overkom.

Ik hoop dat het voor de overige lezers wel duidelijk is, zo niet doe maar een PM, voordat ook dit draadje compleet ten onder gaat aan narcistische ping-pong.

• Leuk 1
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...