Ga naar inhoud
GENEGEERD

Hoe krijg ik mijn nieuwe Zibro kachel aan de praat.


Amero

Aanbevolen berichten

Ik heb een Zibro kacheltje maar nog nooit gebruikt. Nu wil ik hem deze winter gaan testen zodat ik weet hoe snel we de woonkamer ed warm kunnen krijgen.

 

In dat kacheltje zit een kousje. Moet ik dat kousje met een aansteker voorgloeien of is gewoon op de knop aan drukken voldoende?

Er zit wel een gebruiksaanwijzing bij maar wat je de eerste keer moet doen staat er niet bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Bij mijn zibro is het gewoon de ronde knop zo draaien dat de lont omhoog komt, daarna de knop indrukken en hij brand. (niet vergeten batterijen erin te doen, was ik de eerste keer ook vergeten hahaha)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een Zibro kacheltje maar nog nooit gebruikt. Nu wil ik hem deze winter gaan testen zodat ik weet hoe snel we de woonkamer ed warm kunnen krijgen.

 

In dat kacheltje zit een kousje. Moet ik dat kousje met een aansteker voorgloeien of is gewoon op de knop aan drukken voldoende?

Er zit wel een gebruiksaanwijzing bij maar wat je de eerste keer moet doen staat er niet bij.

 

Heb je een fotootje of type nummer?

 

De simpele modellen kun je ook met de aansteker aansteken als er geen batterijen in zitten of het gloeipitje het niet doet.

 

Eerst de tank vullen met een litertje olie, dan half uurtje wachten tot het lont verzadigd is voordat je hem aansteekt.

Meeste kachels moet je ook inbranden, de eerste keer dus niet te hoog zetten met een nieuw lont en laten leegbranden.

Soms moet dat meerdere keren, toch ook maar even handleiding lezen. Dit geldt voor de simpele lontkacheltjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vergeet niet om 'm te vullen met petroleum :p

 

Hier testen wij hem regelmatig. En ik heb wel wat nuttige dingen ontdekt;

 

Oude petroleum vreet je kousen op... (niet doen dus!)

Dure petroleum stinkt beduidend minder. (eigenlijk helemaal niet). Alleen met het aansteken eventjes.

 

Leer je gezin om hem aan te steken.

 

Dat laatste punt geldt eigenlijk voor alle huishoudelijke taken die je zelf als vanzelfsprekend ziet.

 

Ik draai mijn hand nergens voor om. En alle klussen doe ik in principe altijd zelf. Maar het spreiden van deze kennis vind ik cruciaal bij het inschatten van de overlevingskansen van je gezin!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Stuudje

Ja hij is aan. Ik gebruik hem in een kamer van 19m2 en het vermogen van de kachel is ruim voldoende om het hier lekker warm te stoken. Verbruik kan ik nu nog niets van zeggen, het tankje is nog niet leeg. Wel is de platte bovenkant handig om mijn mok(zo'n metalen campingmok wit met een blauw randje) thee warm te houden. (ik drink zo langzaam dat mijn thee altijd koud is).

Ik heb de Zibro brandstof gekocht en die zou reukloos zijn. Dat is het niet, er is duidelijk een petroleumgeur te ruiken.(maar misschien ben ik een zeurpiet) Het raam op een kiertje gedaan voor ventilatie.

Kortom, ik ben best blij met dit kacheltje. Dank jullie wel voor het meedenken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een R 224 TC

 

Net even op de Zibro site gekeken (daar was ik niet eerder op gekomen) en daar staat dat een druk op de knop voldoende is.

 

Deze dus: http://www.zibrowebshop.com/zibro-r-224-tc-85-m.html

 

Bij een nieuwe kachel of lont, lees even het gedeelte onder de blauwe die meldt dat je het lont tijd moet geven om de petroleum op te zuigen voor dat je hem aansteekt:

http://www.milesstair.com/wick_replacement.html

 

Ipv Zibro brandstof kun je de Zibro Crystal gebruiken of Farmlight blanke lampenolie (bij Jumbo het goedkoopst). Deze twee brandstoffen ruiken niet naar petroleum, alleen bij het uitdoen van de kachel krijg je een geur alsof je 10 waxinelichtjes hebt uitgeblazen.

 

Lekkere stralingswarmte he! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Stuudje

Ja hij is aan. Ik gebruik hem in een kamer van 19m2 en het vermogen van de kachel is ruim voldoende om het hier lekker warm te stoken. Verbruik kan ik nu nog niets van zeggen, het tankje is nog niet leeg. Wel is de platte bovenkant handig om mijn mok(zo'n metalen campingmok wit met een blauw randje) thee warm te houden. (ik drink zo langzaam dat mijn thee altijd koud is).

Ik heb de Zibro brandstof gekocht en die zou reukloos zijn. Dat is het niet, er is duidelijk een petroleumgeur te ruiken.(maar misschien ben ik een zeurpiet) Het raam op een kiertje gedaan voor ventilatie.

Kortom, ik ben best blij met dit kacheltje. Dank jullie wel voor het meedenken.

 

Als je de orginele Zibro Kristal petroleum gebruikt mag je nagenoeg niets ruiken, gebruik deze ook in mijn Zibro. De verbranding moet dan wel mooi zijn dus een mooie vlam en geen oude lont. (wick).

Mijn kamer is bij nachtvorst maar 16 graden en de centrale verwarming is nogal een tijdje bezig om het behaaglijk te krijgen.

 

Mijjn kamer is 4X5 met open keuken 3X4 dus zo'n 35 m2 oppervlakte op kamerhoogte. Met de Zibro KRA 105 (5KW) komt er per kwartier zo'n 1,2 graad bij.

Het zweet loopt me dan van het hoofd bij 19 graden maar het vrouwtje houd van warmte. En bij 19,5 graden gaat echt alles uit. (de kachel).

Mijn vrouw is een super zeurpiet en ruikt dus ook niets, anders was de kachel al lang uit de rolatie gehaald:D

 

Bij de leverancier hadden ze vorig jaar een vervanger voor de Zibro Kristal in een gele jerrycan en deze had een sterke bijgeur terwijl dit werd verkocht als gelijkwaardig.

dus als je niets wilt ruiken is de Zibro Kristal de beste keus. Kost nu ongeveer 55 euro per 20 liter can:mad:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de leverancier hadden ze vorig jaar een vervanger voor de Zibro Kristal in een gele jerrycan en deze had een sterke bijgeur terwijl dit werd verkocht als gelijkwaardig.

dus als je niets wilt ruiken is de Zibro Kristal de beste keus. Kost nu ongeveer 55 euro per 20 liter can:mad:

 

Probeer voor grap eens Farmlight blanke lampenolie (nee, ik heb er geen aandelen in :p). Ben je voor 20 liter 33,80 kwijt. :)

Ik schat dat stoken op petroleum sowieso duurder is dan de CV laten draaien, maar je gaat er veel bewuster mee om.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier testen wij hem regelmatig. En ik heb wel wat nuttige dingen ontdekt;

 

Oude petroleum vreet je kousen op... (niet doen dus!)

 

Vraagje.. Wat bedoel je met 'oude petroleum' (hoe oud) en wat met 'opvreten'? Sluit de kous meer zodra je kachel aansteekt?

 

Ik heb ook een Zibro kachel en wat binnenkort wat brandstof opslaan voor je noodgevallen. Ik ga deze kachel eigenlijk niet onder normale omstandigheden in huis gebruiken. Maar als ik nu een paar jerrycans in huis haal, hoelang kan ik deze dan bewaren? En wat doe ik ermee als het de petroleum 'oud' is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraagje.. Wat bedoel je met 'oude petroleum' (hoe oud) en wat met 'opvreten'? Sluit de kous meer zodra je kachel aansteekt?

 

Ik heb ook een Zibro kachel en wat binnenkort wat brandstof opslaan voor je noodgevallen. Ik ga deze kachel eigenlijk niet onder normale omstandigheden in huis gebruiken. Maar als ik nu een paar jerrycans in huis haal, hoelang kan ik deze dan bewaren? En wat doe ik ermee als het de petroleum 'oud' is?

 

Ik schat dat de petroleum die ik gebruikte over om en nabij de 5 jaar was.

 

Deze brandde dus beduidend slecht waardoor de kous zelf begon te branden. Dit resulteerde daarna in een te korte lont die; 1. moeilijk aan te krijgen is. 2. maar half zoveel warmte af gaf.

 

ik heb ook een jerrycan (oranje) van Zibro gekocht, kostte inderdaad zo'n 55 euro. Maar brand super, en vrijwel reukloos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel verbruikt deze kachel ongeveer per uur? Weet iemand dat?

 

Mijn kachel lust wel een slokje bij de hoogste stand schat ik een 0,5 liter per uur. Maar na een half uur moet de kachel al snel lager. dus een stuk minder.

Maar ligt ook aan de capaciteit van de kachel een 5 KW kachel lust wel wat.

Maar een kleinere dus zo'n 2,5 tot 3,5 KW. dan denk volgens de documentatie een 0,25 liter tot 0,35 liter per uur. Bij de hoge stand.

Maar een 3KW kachel zoals deze op de laagste stand een verbruik van slechts 0,08 liter per uur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Petroleum heeft een calorische waarde van ongeveer 12 kWh dus een 3kW brander kan theoretisch 4 uur branden op een liter. Hoeveel van deze energie omgezet wordt in warmte hangt af van het rendement van de kachel maar die is van petroleumkachels vrij hoog.

 

Ok, dat is dan goed te doen, zeker als je voor Jumbo lampenolie gaat.

 

Het ligt natuurlijk aan de ruimte maar ik zou kiezen voor een niet te grote kachel. Veel mensen hebben in Spanje een achterlijk grote generator die stationair al een flinke slok gebruikt. Dat terwijl ze hem nauwelijks belasten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 jaren later...

Volg de instrukties aangegeven op de kachel zelf ,aangegeven links en rechts van de grote draaiknop in het midden . Er moet wel een batterij in voor t elektr aansteken ,zit aan zijkant tank. Mete aansteker kan ook bij lont ,glas om hoog met hendel.tijdens aansteken lont glas een tijdje mee omhoog houden tot lont geheel brand . 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 11 maanden later...

Ik hoop dat NA 7JAAR de topicstarter (nier meer aanwezig hier) de kachel wel aangekregen heeft....
Misschien een idee om niet meer te reageren op deze oude topics en een nieuw topic, indien van toepassing, te starten ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...