Ga naar inhoud
GENEGEERD

Bullerjan houtvuur zelfbouw


Gast tom666

Aanbevolen berichten

Vandaag ben ik aan deze begonnen

bullerjan.jpg.926645c96d259dbdb37cfec06edd7524.jpg

 

Voor wie wat weg kan met een degelijk lasapparaat en een slijptol en wat kennis is dit een zeer efficient houtvuur.

Koop je het nieuw ben je een aardige duit kwijt .

Maak je het zelf dan spaar je enorm veel uit en het oogt heel mooi.

 

Wat buizen ,platte latten en wat ander metaal en je bouwt binnen een week zo zelf jouw vuur.

 

Hier de werking van deze http://www.gemjo.nl/pagina/houtkachels/bullerjan/index.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

leuk, ik heb van de week al een tijdje zitten googlen op een bullerjan.

 

het liefst zou ik er ook zelf een maken maar er zijn nog een paar aspecten die me tegenhouden.

 

Ik wil graag een bullerjan waar ik ook op kan koken en het liefst met spekstenen zijkant voor (langdurige) verwarming. Misschien wil ik wel het onderste uit de kan maar voordat ik zelf wat ga maken zoek ik nog even verder

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een bullerjan kan je ook bovenaan een dikkere staalplaat tussen de uitstekende pijpen plaatsen die ook heel hard mee verwarmd en zo kan je er op koken.

Het ontwerp is echt heel simpel te maken en het loont 100 % de moeite om deze zelf te maken. Er kruipt minder dan 100 euro materiaal in en als je hier en daar heel goed zoekt kan het bijna gratis en toch heel erg mooi worden.

Het moet ook mooi zijn voor mij want deze komt in mn woonkamer.

Het model dat ik ga maken produceert tussen de 8 en 15 KW en das ruim voldoende; Nu verwarm ik met 8,5 KW 2 verdiepen met minder dan 1 palet per dag !! en hou de temp constant op maar liefst 26°c !!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De speksteen zal het idd duur maken maar die win je ook wel terug. Belangrijk bij een bullerjan is dat je ze zeker niet te groot maakt want ze geven echt heel erg veel warmte !!! met weinig hout. Das ook niet onbelangrijk natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Voor een vuurtje van 4KW heb je niet veel nodig en zoiets kan op pakweg 1 dag worden gebouwd.

Voor mijn Bullerjan laat ik de buizen plooien bij een fimra die metaal verwerkt.

Kost mij slechts 100 € voor 7x 1m buis te plooien van 1.5'' diameter.

De tussenplaten kosten een goeie 35 € .

Daarnaast zal ik ongeveer nog een 50 € besteden aan allerhande materiaal om de deur te vervaardigen ed.

Het lassen doe ik bij een kennis omdat die een zwaardere halfautomaat heeft. Lassen doe ik wel zelf. Nadien spuit ik het vuur in een vuurvaste laag en laat het vuur eerst eens buiten branden om de verf te laten bakken en zo heb ik geen rook in huis.

Het vuur dat ik maak is ongeveer te schatten tussen de 8 en 15 KW maar zal bijna juist ong 13KW bedragen.

Ik zou een moeten narekenen hoeveel het zou kosten om een vuur te maken van ongeveer 4 KW.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In mijn geval is er een woonkamer van een appartement te verwarmen.

Hoeft niet naar 25 graden boven nul (als het buitenvriest), 20 graden is voldoende.

Ik zag dat er voor 100-150 kuub aan ruimte 8 KW wordt neergezet. Is dat oversized om ook 25 grade te kunnen stoken?

Of niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner

Ik moet zeggen dat de rendementen van de kachel nogal tegenvallen. Afhankelijk van het type tussen de 71,3% en 74%. Je bent dus minimaal 26% van de energie die in je hout zit kwijt. Zo moet een vrijstaande houtkachel in Duitsland minimaal een rendement hebben van 73%. Sommige van deze kachels redden dat niet eens. Aangezien er zat andere kachels zijn die ook 73% rendement halen zie ik niet zo goed wat nu speciaal het voordeel van deze kachels is. Ok ze geven convectiewarmte maar bij een houtkachel is juist de stralingswarmte zo lekker.

 

Is de convectie dan de enige reden om voor deze kachel te gaan? Voor wat betreft rendement is deze niet veel beter, of zelfs slechter dan andere houtkachels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze kachels geven heel erg veel warmte. Je heb aan de ene kant dat de koude lucht wordt aangezogen en wordt uitgeblazen door warme lucht en je hebt stralingswarmte van de platen die tussen de buizen gelast zijn en rechtstreeks in contact staan met het vuur.

Er zijn vuren die idd de blijk geven van meer warmte af te geven en die zijn in gietijzer. Ikzelf heb nu een Nestor Martin van 30 jaar oud volledig in gietijzer 8,5 KW en dat ding weegt extreem zwaar.

Ik stook en na 15 min is er echt veel warmte dus dat werkt ook goed. Een Bullerjan koop je niet enkel voor de warmteproductie maar ook voor het design. Het ziet er zowat uit als een vliegtuigmotor en dat vind ik er nu juist heel mooi aan.

Ik maak deze zelf om 1 het is extreem goedkoper en 2 ik kan de hoeveelheid rauwheid zelf kiezen . Ik kan mijn vuur er echt industrieel laten uitzien door er gewoon delen op te lassen die ik mooi vind.

Zoals Roger zegt...wat je zelf doet doe je meestal beter......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker niet dom.

Er zijn aan de buller dus de buizen die geschrankt zijn...

Hoeveel buizen zijn er aan de ene zijde 3 of 4 of....of hoeveel buizen in totaal?

En goed nagekeken of er nergens een doorbranding is en of de firewall bovenin in goede staat is?

NIks om af te breken hoor maar ooooooooo zo belangrij voor de veiligheid van het vuur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gehele vuur wordt gebouwd in gewoon simpel constructiestaal.

Aan de zijkanten raakt het vuur de buizen maar die branden niet door omdat er lucht door stroomt.

De bovenplaat,de firewall is ook gewoon constructiestaal maar dan 5 of 6mm dik.

De deur wordt ontworpen uit staal van 4mm dikte die tegen een ring aansluit gezaagd van een simpele buis met grote diameter.

Je kan verschillende soorten bullerjan vuren maken. Het is een heel simpel concept waar je zelf toevoegt wat je nodig vind en mooi. Het basisprincipe blijft gelijk. Dat zijn de buizen die half rond geplooid tegen elkaar komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon constructiestaal voor een kachel? Zonder vuurvaste bekleding of vuurbestendige gietijzeren platen?

 

Ik weet het niet hoor, ter plaatse in de vuurhaard kan de temperatuur flink oplopen; in mijn houtkachel stook ik op een rookgastemperatuur zo rond de 200 graden, de haardtemperatuur ligt dan rond de 500 - 800 graden. Maar die haardtemperatuur kan in extreme gevallen oplopen tot boven de 1000 graden.... Dan houdt het allemaal al lang op voor constructiestaal...

Bij gewoon constructiestaal neemt vanaf 550 graden de oxydatiesnelheid van het staal snel toe.. Eigenlijk kun je alleen met chroom of chroomnikkelstaal goed uit de voeten met hoge temperaturen.

 

Overigens heeft mijn kachel een chamotte bekleding (vuurvaste stenen) en een chroomnikkelstalen remklep (om te voorkomen dat de vlammen te ver doorschieten...)

 

Dus gewoon constructiestaal?? Ik zou me daar niet aan wagen om daar een kachel van te maken..

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ wikers de gewone bullerjan kachels die je koopt zijn uit dezelfde materie gemaakt. Ik had al contact met de fabriek.

Het enige is de bovenste fire wall die dikker gemaakt wordt en een onderrooster waarop wordt gebrand.

Het vuur is meer dan sterk genoeg...ik maakte indertijd voor in de garage een oliekachel....afgedraaide olie en water combinatie...das pas stoken en geen enkel van mijn vuren heeft het ooit begeven of is ooit stuk gebrand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ wikers de gewone bullerjan kachels die je koopt zijn uit dezelfde materie gemaakt. Ik had al contact met de fabriek.

Het enige is de bovenste fire wall die dikker gemaakt wordt en een onderrooster waarop wordt gebrand.

Het vuur is meer dan sterk genoeg...ik maakte indertijd voor in de garage een oliekachel....afgedraaide olie en water combinatie...das pas stoken en geen enkel van mijn vuren heeft het ooit begeven of is ooit stuk gebrand.

 

Heb je daar een vereenvoudigd schema van, want dat interesseert me wel.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het schema van de Bullerjan zit volledig in mijn kopke.. ;)

 

Ik kan wel ev een tekening maken voor wie intresse heeft..

Maar veel wordt gedaan door de maker zelf..die de KW beslist en het uitzicht enz enz

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon constructiestaal voor een kachel? Zonder vuurvaste bekleding of vuurbestendige gietijzeren platen?

 

Ik weet het niet hoor, ter plaatse in de vuurhaard kan de temperatuur flink oplopen; in mijn houtkachel stook ik op een rookgastemperatuur zo rond de 200 graden, de haardtemperatuur ligt dan rond de 500 - 800 graden. Maar die haardtemperatuur kan in extreme gevallen oplopen tot boven de 1000 graden.... Dan houdt het allemaal al lang op voor constructiestaal...

Bij gewoon constructiestaal neemt vanaf 550 graden de oxydatiesnelheid van het staal snel toe.. Eigenlijk kun je alleen met chroom of chroomnikkelstaal goed uit de voeten met hoge temperaturen.

 

Overigens heeft mijn kachel een chamotte bekleding (vuurvaste stenen) en een chroomnikkelstalen remklep (om te voorkomen dat de vlammen te ver doorschieten...)

 

Dus gewoon constructiestaal?? Ik zou me daar niet aan wagen om daar een kachel van te maken..

 

Een beetje fatsoenlijk staal houdt het tot 1200 graden, Ik kan nu al voorspellen waar mijn rocketstove gaat doorbranden :p:P

Maar met een gewone niet vreemd geisoleerde kachel kom je met staal wel weg. mogelijk een handje zand onderin (als je niet met een rooster werkt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...