Ga naar inhoud
GENEGEERD

Water koken op een petroleumstelletje


Raycoupe

Aanbevolen berichten

Een kleine test met het koken op een petroleumstel, in dit geval een Edy driepitter.

Deze heb ik eerst leeggemaakt, afgewassen en goed gedroogd. Vervolgens voorzien van drie nieuwe lonten, die vooraf in azijn zijn geweekt en weer gedroogd. Daarna uiteraard de lonten nat maken met petroleum en in laten braden.

 

Nu brand hij lekker:

 

IMG_0548.JPG.cdee1eae0f952cdb14f7f4d52a51f45d.jpg

 

Het water uit de kraan is goed koud, bijna 10 graden en twee hele liters:

 

IMG_0556.JPG.158c028c4c25493c6277c4fcd88006aa.jpg

 

Het campingpannetje past perfect op het stelletje, er moet een rand over blijven voor de lucht:

 

IMG_0560.JPG.996e3b6d604c12db3494bb4d5ad53928.jpg

 

Dit gaat lekker:

 

IMG_0565.JPG.d8170ea837e35e9f2a8d1afcf5449710.jpg

 

Om 21:20 de pan op het stelletje gezet.

Blijkt dat ik na een minuut of vijf de pitten lager moet draaien, door het opwarmen gaan ze steeds harder branden en dus kwalmen.

 

Na tien minuutjes is hij al 64 graden:

 

IMG_0587.JPG.5755b99aea057a6aea1df0ab312e389e.jpg

 

Vervolg in volgende post.....

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Om 21:37, 17 minuten later dus, kookt het water. Op de thermometer zie je 100,4 graden, maar ja, die lag op de bodem van de pan en zodra ik hem wat optilde zakte hij naar exact 100 graden:

 

IMG_0598.JPG.429e85a7c76b5d1834307153a87a69b5.jpg

 

Bubbels!

 

IMG_0599.JPG.0edcc57553a546087b3c24e02739a736.jpg

 

Doordat ik in het begin hem niet op tijd een beetje gedimd hebt, roet aan de pan. Dit komt omdat hij steeds warmer werd en ik niet op tijd hem iets lager gedraaid hebt. Ik wilde natuurlijk gaan voor de record tijd.

Twee liter water aan de kook in 17 minuten, dat valt mij enorm mee.

 

IMG_0609.JPG.a6449b013df29923728f131e47502ca8.jpg

 

Met een bloempot erop nog een leuk kacheltje ook. Ik had verwacht dat de temperatuur in de woonkamer met dit kacheltje aan minder snel zou zakken, maar hij blijkt zelfs te stijgen:

 

IMG_0614.JPG.acf351402935b8eec0bf8fc7f9a3c9f1.jpg

 

Uiteraard altijd ventileren als je binnenshuis met open vuur werkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe

 

Wat is het verbruik bij hoog (koken) en bij laag voor de nachtkachel?

 

Heb ik geen meting van gedaan. Is ook best lastig, want zo'n ding heeft geen draaiknoppen verdeelt in 10 stapjes. Tijdens het opwarmen gaat hij bv harder branden.

Te laag, noch te hoog zetten is aan te raden, krijg je een slechte verbranding van en het lont slijt sneller.

 

Eventueel gebruik wat ik dus in de toekomst wel ga bijhouden, is indicatief.

Grove schatting is 1/8 liter per uur op gemiddelde stand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, absoluut geen lampolie. Alleen petroleum!
@Stuudje, @Carnivora

 

Dat hebben we al best vaak besproken hier op de site en meerdere mensen hebben het ook getest.

 

Petroleum is een verzamelnaam. Beste spul wordt gemaakt uit vloeibare paraffine ipv aardolie zoals vroeger. Dat is de reukloze lampenolie van Farmlight, Zibro Cristal of kerosine voor de straaljagers.

De ouderwetse petroleum werd gemaakt uit aardolie en bevatte zwavel. Dit werd gedeeltelijk verwijderd met water. Met wat pech heb je dus in ouderwetse petroleum zowel resten zwavel en water, vandaar de kenmerkende geur.

Volledige zuivere petroleum, Farmlight lampenolie, bv, ruikt naar waxinelichtjes en in een goede lamp of kachel eigenlijk alleen bij een uitdoen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volledige zuivere petroleum, Farmlight lampenolie, bv, ruikt naar waxinelichtjes en in een goede lamp of kachel eigenlijk alleen bij een uitdoen.
Aha, en je zegt in je uitleg dus dat lampenolie van Farmlight zuivere petroleum is.

Dus, mag ik dan concluderen dat lampenolie van Farmlight wel mag?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aha, en je zegt in je uitleg dus dat lampenolie van Farmlight zuivere petroleum is.

Dus, mag ik dan concluderen dat lampenolie van Farmlight wel mag?

 

Ja, klopt.

 

Momenteel is het voor mij de goedkoopste bron van petroleum/lampenolie, hoewel ze net de prijs van 1,49 naar 1,69 hebben verhoogd per liter.

Er is hier wel iemand die petroleum verkoopt voor 1,55 per liter, maar dat is nog van die ouderwetse.

 

Zelfs als ik alleen m'n redelijk efficiënte kachel daarmee zou stoken, zou je het toch aardig gaan ruiken en die geur trekt behoorlijk in je kleren/gordijnen/inboedel.

Daar bedankt ik dus voor.

 

Zibro Cristal is ook een grote naam om dat gebied, van de Zibro kachels, maar een jaar terug koste dat al 55 euro per 20 liter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor je informatie.

Ik had al gelezen op het forum over lampenolie, petroleum en de verschillende soorten brandstof, maar je maakte me in de war door het woord "absoluut".

"Absoluut" geen lampenolie gebruiken zoals jij schreef, was dus niet zo absoluut ;)

 

Groet,Stuudje

 

Dat was ik niet maar Pathfinder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat was ik niet maar Pathfinder.

 

Farmlight zuivere petroleum? Dat is nieuw voor mij. Wat ik heb geleerd in de jaren 70 en 80 is dat er in lampolie (= brandstof voor olielampen, die dingen voor de sier maar ook stormlantaarns, bijvoorbeeld van Feuerhand) altijd 'rommel' zit, een beetje paraffine, vaak kleurstof en geurstof en dat is op den duur bepaald niet goed voor de lonten en het mechanisme van je petroleumstel.

Ik vind het wel interessant want literflessen Farmlight zijn lekker goedkoop bij Jumbo. Op welke bronnen baseer je dit @Raycoupe ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Farmlight zuivere petroleum? Dat is nieuw voor mij. Wat ik heb geleerd in de jaren 70 en 80 is dat er in lampolie (= brandstof voor olielampen, die dingen voor de sier maar ook stormlantaarns, bijvoorbeeld van Feuerhand) altijd 'rommel' zit, een beetje paraffine, vaak kleurstof en geurstof en dat is op den duur bepaald niet goed voor de lonten en het mechanisme van je petroleumstel.

Ik vind het wel interessant want literflessen Farmlight zijn lekker goedkoop bij Jumbo. Op welke bronnen baseer je dit @Raycoupe ?

 

Is mij ook verteld door een kenner, dat het in NL als petroleum (brandstof) wordt verkocht en dus duurder is omdat het moet vanwege de belastingen. Dus je moet gewoon de ongekleurde, vd Jumbo idd, hebben dan is er niets ad hand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Farmlight zuivere petroleum? Dat is nieuw voor mij. Wat ik heb geleerd in de jaren 70 en 80 is dat er in lampolie (= brandstof voor olielampen, die dingen voor de sier maar ook stormlantaarns, bijvoorbeeld van Feuerhand) altijd 'rommel' zit, een beetje paraffine, vaak kleurstof en geurstof en dat is op den duur bepaald niet goed voor de lonten en het mechanisme van je petroleumstel.

Ik vind het wel interessant want literflessen Farmlight zijn lekker goedkoop bij Jumbo. Op welke bronnen baseer je dit @Raycoupe ?

 

Kijk eventueel even in dit draadje. Laatste 40 jaar is eea veranderd.

 

@AndyJ_NL is de laatste die is overgestapt op de Farmlight (blanke variant), die kan je ook vertellen over zijn ervaringen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En wat is er eigenlijk mis met een gasstelletje ? Waarom willen jullie op petroleum koken ? En ik die dacht dat Nederland een gasland was.

 

Even ter info :

 

Zo een fles kost pakweg 20€

[ATTACH=CONFIG]6561[/ATTACH]

 

En dit koop je tweedehands voor 10€

[ATTACH=CONFIG]6562[/ATTACH]

 

Beide bestaan in kleinere uitvoering, daar kan toch nauwelijks iets tegen op ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

En wat is er eigenlijk mis met een gasstelletje ? Waarom willen jullie op petroleum koken ? En ik die dacht dat Nederland een gasland was.

Beide bestaan in kleinere uitvoering, daar kan toch nauwelijks iets tegen op ?

 

Wat @jobs zegt en daarmee dat je een beste voorraad moet aanleggen om bijvoorbeeld een paar jaar te koken. En dan moet je je huisvesting nog verwarmen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En wat is er eigenlijk mis met een gasstelletje ? Waarom willen jullie op petroleum koken ?

 

Als je een petroleum kachel aanschaft, koop er dan 1 waar je ook op kunt koken. Idem voor je houtkachel. Zo'n gasstel is natuurlijk handig om erbij te hebben, evt ook een gaskachel en gaskoelkast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...