Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Review] Boek: Geld Moord, Edin Mujagic

Kans
 Share

Recommended Posts

Via preppers.nl heb ik de kans gekregen om het boek "Geld Moord" van Edin Mujagic te reviewen, waarvoor mijn dank.

Dank aan preppers.nl voor het voorstel, organiseren en vertrouwen, dank aan Edin en uitgever voor het beschikbaar stellen van het boek!

( het in bezit krijgen ging niet geheel vlekkenloos maar is goed gekomen....)

Geld Moord, gaat over geld.

Subtitel: Hoe de centrale banken ons geld vernietigen.

De eerste druk van het boek is van Oktober 2012, en ik heb de vierde druk uit Augustus 2013 gelezen.

( 2e druk: December 2012, 3e druk Januari 2013)

Na de inhoudsopgave komen twee grafieken voorbij; de prijzen index in de verenigde staten van 1665 tot 2013, en de Nederlandse inflatie index van 1450 tot 1996.

Dat zijn dus rechte lijnen net boven nul die dan op het einde bijna vertikaal omhoog schieten.

En daar gaat de rest van het boek, 365 paginas lang over.

Het voorwoord is best lang, 10 paginas, dit was voor mij al iets om even over na te denken.

In het voorwoord worden de laatse ontwikkelingen beschreven: we zien de inflatie wat afnemen, dus richting deflatie, en er wordt aangehaalt dat dit, zoals vaker, de voorbode van een juist grotere inflatie kan zijn.

De auteur gaat er van uit dat we op de rand van een langdurige 'inflatiestorm' zitten.

Natuurlijk komen de FED, Europa, Japan en wat andere landen/werelddelen voorbij.

De lengte geeft, mijn inziens, aan dat er nogal wat gebeurt en dat voorspellingen en helemaal de timing moeilijk is...

De inleiding gaat over de geweldige groei vanaf 1970 en de vraag of die groei wel echte groei/vooruitgang/welvaart is.

Er wordt vooruitgeblikt naar de vijf hoofdstukken:

1) de gouden eeuw van de koopkracht

2) de dood van de koopkracht

3) de gevolgen

4) geldmoord gaat door

5) weg uit inflatiestan bestaat

Daarnaast geeft de schrijver aan zelf "een genocide, urbancide en geldmoord" te hebben meegemaakt in Bosnie-Herzegovina.

Gelukkig geeft de schrijver ook aan dat het boek NIET over een samenzwering gaat maar dat de auteur op zoek gaat naar de meest logische verklaring, waar de minste aannames voor gedaan hoeven te worden.

In dit stukje komt wel heel goed, maar kort, het menselijk aspect even aan bod.

Dit noem ik even expliciet omdat ik dat aspect later in het boek wat onderbelicht vind, er worden dan voornamelijk de technische aspecten benadrukt om zowel het probleem als mogelijke oplossing(en) te beschrijven.

Maar een van de, en in mijn optiek mischien wel HET, probleem de inperfectie van de mens; hebzucht, arogantie enz enz, komen dan minder aan bod.

Ook geeft de autuur even aan dat er veel historische gegevens aan bod komen....

1) de gouden eeuw van de koopkrach. t ~30 paginas

In dit hoofdstuk gaat de auteur terug in de tijd, niet slechts honderd jaar maar veel verder.

Er komen hele leuke feitjes voorbij bv de prijs van graan vanaf 1520 tm ~1600.

De prijs gaat van 31,28 gram zilver naar 145,13 gram ~1600, waarbij de echte stijging pas in 1560 begint.

Ik miste alleen, net als jullie?, de hoeveelheid graan die bij die prijzen hoorde !

Onderzoek geeft aan dat in veel landen rond dat tijdstip inflatie de kop opsteekt, en het boek beschrijft de oorzaak in detail.

Ook de periode 1400- 1600 komt aan bod waarbij zilver en goud een hele belangrijke rol speelt.

Het hoofdstuk geeft aan dat geld best zijn waarde kan behouden.

Dat in die periode inflatie net zo gewoon was als deflatie.

En dat er duidelijk redenen zijn aan te wijzen wat de de- of in-flatie veroorzaakte,

2) de dood van de koopkracht. ~90 paginas

Vanaf ~1900 is er een trendbreuk.

De normale schommelingen in de- en in-flatie verdwijnen en we krijgen een lange periode van inflatie.

Er wordt beschreven hoe de centrale banken door hun beleid een lange periode van inflatie veroorzaken.

Met als gevolg dat de koopkracht, van het geld, in die periode domweg naar, bijna, nul is gegaan.

De ontkoppeling van het goud komt voorbij.

De olie dollar.

De actie van Paul Volcker.

Fractioneel bankieren.

De onderdrukking van deflatie, en het wegzetten van deflatie als groot kwaad.

Het opbouwen van de schulden

De relatie overheden en banken.

Enz.

3) de gevolgen. ~ 90 paginas

In deze 90 paginas komen de gevolgen van de lange periode van inflatie aan bod.

Met als waarschuwing dat veel zaken helaas onzichtbaar en nog weggestopt zijn, afkeer van:globalisme, kapitalisme, vrijhandel, de vernietiging van de midden klasse, de opkomst van extreem rechts, enz. Enz.

En als sluitstuk de voorspelling dat de inflatie nog zal toenemen.

4) Geldmoord gaat door. ~90 paginas

In dit hoofdstuk de laatste jaren.

Technologie, de groei vooral buiten het westen, de geld verruiming, de schulden, hoe de diverse alarm signalen zijn uitgezet en uiteindelijk dat wat de banken als oplossing zien: meer ( langere periode) en hogere inflatie.

5) weg uit inflatiestan bestaat. ~ 70 paginas

In dit hoofdstuk de vraag en antwoord van de auteur hoe we uit deze inflatie spiraal kunnen ontsnappen.

Dit ga ik dus lekker niet uit de doeken doen :rolleyes:

( al zou het uit de rest van de samenvatting redelijk duidelijk lunnen zijn?)

Als laatste een indrukwekkende lijst van referenties !

Kans zijn mening.......:

Dit is een heel goed boek!

Zowel voor iemand die nog nooit over geld aspecten heeft nagedacht als iemand die er redelijk in verdiept is.

Voor de eerste groep zal het boek een ware speed cursus zijn in het functioneren van geld, banken, overheden, het beleid enz enz.

Voor de laatste groep zal het een bron van herkenning zijn met ook veel historische feitjes en weetjes die nog niet, zo, duidelijk waren.

Het heeft mij weer doen nadenken over het samenspel, oorzaken en mogelijke gevolgen.

Een perfect boek voor een breed publiek schrijven is natuurlijk onmogelijk.

De auteur maakt een balans tussen hoeveelheid gegevens, uitleg, feiten en mening ( en waarschijnlijk nog wel meer).

Wel zijn er een paar kleine details die mij opvielen.

De auteur geeft terecht af op het beeld dat banken en overheden toeschrijven aan deflatie.

Deflatie hoeft echt niet slecht zijn!

Maar dan mag je natuurlijk ook even duidelijk melden dat inflatie net zo min slecht hoeft te zijn?

Ikzelf heb dan ook een minder duidelijk beeld als de auteur, al denk ook ik dat de inflatie er gaat komen!

Ik vermoed dat alleen, beperkte !, de- of in-flatie op zich niet veel er toe doen.

Zolang de hoeveelheid beperkt is zijn de omliggende factoren net zo belangrijk.

Bv rente standen, geldhoeveelheid, omloop snelheid, vertrouwen, technologieche ontwikkeling, grondstoffen, enz enz.

Het samenspel van al die factoren bepaalt het eindresultaat.

Maar dit zijn veelal de technische factoren.

Volgens mij kun je daar nog steeds alle kanten mee op, zowel goed als slecht.

En dan kom ik uit bij die ene andere factor, de mens.....

Zolang de mens, of zelfs maar een klein percentage, uit is op macht, en alle andere slechte aspecten die we kunnen verzinnen, is geld een ultiem middel om misbruik mee te maken.

En geld is de smeerolie van een beschaving en ontwikkelde economieen.

Deze twee samen maakt dat misbruik altijd zal blijven bestaan volgens mij.

We kunnen ander geld ( minder makkelijk om misbruik mee te plegen, kleinere, locale impact) gaan gebruiken, PM of ruilhandel ?, wat helaas ook zal betekenen dat onze globale economie anders zal zijn (ik denk minder globaal)

Mischien komt er een ander nieuw geld zoals bitcoins die misbruik moeilijker maken?

Of mischien zal de mens moeten veranderen om misstanden te voorkomen?

Het boek geeft voldoende stof voor mij om nog even over na te denken.

Bedankt Edin voor de feiten, je inzichten en mening !

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Mooie review @Kans,

Ik heb het boek ook gelezen, maar vond het lastig daar een review over te schrijven.

Waar het volgens mij om gaat in dit boek, is dat de politiek en de centrale banken samenwerken bij het instandhouden van de inflatie. Beide hebben belang bij een continue inflatie.

Wat de grafieken in het boek aantonen, is dat na een periode van inflatie er weer een periode van deflatie optreedt. Dat is de normale gang van zaken.

Met de komst van de centrale banken, is deflatie taboe gemaakt. Deflatie is slecht, deflatie is eng, deflatie moet koste wat kost bestreden worden.

Op de site Economie, Macht en Maatschappij staat ook een mooi stukje over deflatie. De commerciële banken hebben baat bij inflatie vanwege de inflationary debt-based monetary system en overheden hebben er baat bij, vanwege het feit dat hun schuldenlast door inflatie automatisch afneemt.

Link naar reactie

• 5 weeks later...

Mooie review @Kans! Ik krijg echt zin om het ook te gaan lezen :)

Afgelopen weekend overigens een goed interview met Edin Mujagic in Trouw: "Ze hollen jouw en mijn euro uit". Even een kleine preview daaruit:

De munt zelf zal het uiteindelijk niet redden, is de overtuiging van Mujagic. Voor een goed werkende muntunie zouden het Noorden en Zuiden veel meer op elkaar moeten gaan lijken. "Deze euro is niet levensvatbaar. Er staan twee economische modellen tegenover elkaar, van het Noorden en het Zuiden."

Bron: http://www.trouw.nl/tr/nl/4504/Economie/article/detail/3566281/2013/12/21/Ze-hollen-jouw-en-mijn-euro-uit.dhtml

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...