Ga naar inhoud
GENEGEERD

Lekkere dingen preppen?


Zanshin

Aanbevolen berichten

Dat is een goeie.

Pas mijn eerste appels gedroogd. Daar valt nog niks aan te preppen. Op. Super lekkerrrrrr!

Kijk naar de verschillende mogelijkheden om groenten en fruit te drogen, hier op de site. Leuk.

 

http://preppers.nl/forum/threads/333-Zonne-oven-en-zonne-droger?highlight=drogen

 

http://slowlivingessentials.blogspot.nl/2010/07/air-dried-apple-rings.html

 

[ATTACH=CONFIG]1769[/ATTACH]

 

Dank je, superinfo! :-)

Die appels ga ik ook proberen en dan gewoon boven de verwarming. Brengt mij gelijk terug in de tijd toen ik klein was, mijn oude lieve buurvrouwtje die op haar houtkachel allemaal partjes met appel had liggen. Hmmm... die lucht....ik ben helemaal overtuigd, ook nu jij weer noemt dat je ze zo snel op had haha...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 91
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

  • 3 weken later...

Ik weet niet hoe het met de rest van de preppers is, maar ik ben wel voor lekker eten en drinken.

 

Voor een keer een blik struik is geen probleem en een cup a soup kan dan ook nog wel , wat zijn nou goede en lekkere dingen die je in een shtf met minimale energie,voorraad en tijd in elkaar kunt zetten?j Je wil natuurlijk niet in de eerste twee dagen door je gas voorraad heen zijn.

 

Recepten,ideeën om je vriezer,kort houdbare voorraad zo lekker mogelijk op te maken.Maar ook koekjes bijv. die je zelf maakt ten tijde van een shtf die langer houdbaar zijn en al dat soort dingen.

 

Iemand een idee ?

 

Gegroet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kruiden!!! Zorg voor voldoende kruiden in je preps! Een beetje zout, peper, tijm oid in je gerecht, het kan een wereld van verschil maken. Denk ook aan honing, mosterd, azijn.

 

Alle gedroogde bonen een dag voor laten weken scheelt enorm in de kooktijd.

 

Weet wat je rauw kunt eten. Wil je een moestuintje (of heb je die al), andijvie, bloemkool, courgette, raapstelen, het kan allemaal makkelijk rauw gegeten worden. Zet er dan meteen wat radijsjes bij, die geven een lekkere smaak-boost.

 

Als je niet kunt koken, en dan bedoel ik niet dingen opwarmen. Maar echt met alleen rauwe basis producten beginnen, leer het dan nu. Weet welke smaken bij elkaar passen, leer hoe je zelf kruidenpasta's maakt. Experimenteer!

 

Koken en bakken kost altijd energie, tenzij je de zonneoven gebruikt, maar die werkt in nederland maar een paar maanden per jaar, en dan moet t al goed weer zijn. Mijn tip, combineer huisverwarming met koken. En denk na voor je begint te koken. Het water waar je je groenten in kookt, daar kunnen best aardappels bij. Giet het af in een andere pan, en gebruik het nog hete water voor een soep. Of maak er je aardappelpuree-poeder mee aan.

 

En probeer het nu alvast eens. Gebruik de manier van koken die je voor ogen hebt na een SHTF. En gebruik wat je in je voorraad hebt. Doe het op een zaterdag of zondag, want koken zal ineens meer tijd in beslag gaan nemen. Leer ervan, pas het aan, en doe het over 2 weken weer eens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je wel eens een konijn uren laten sudderen?

Tot die helemaal uit elkaar valt en een smakelooste in de mond geeft?

Het vangen cq strikken kan energie kosten, of je kweekt ze, maar met weinig moeite een heerlijke maaltijd.

 

Greener[/quote

@Greener ook lekker dagje inweken in donker bier.

 

xxbirgittexx

 

HEERLIJK!

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Pretletter

Slow cooking is zowiezo het lekkerste, denk aan oma's draadjesvlees. We zullen na WSHTF toch een stap "terug" moeten doen. Maar dit hoeft geen vervelende stap terug te zijn..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik prep alleen maar lekkere dingen, ik ben gewoon een lekkerprep..

 

Als ik puur uit de natuur moet eten in nood, of op de vlucht, dan is het snel iets minder lekker, dus wat er in mijn voorraad staat is echt alleen maar lekker, waarom zou ik vieze dingen gaan preppen?

 

Ik heb het dan niet over snoep en chocola, dat vind ik sowieso niet lekker maar over ansjovis, olijfjes, (zelfgemaakte) kappertjes, gedroogd eekhoorntjesbrood, zwartebonen-knoflooksaus van de chinees, sambal, heerlijke zelfgemaakte soepen, zelfgemaakte sausen, goulash, rode wijn, lekkere sapjes, acacia-honing, kroepoek etc...

WTSHTF .dan hebben we het al moeilijk genoeg, dan kan ik tenminste nog genieten van een echt lekkere EN gezonde maaltijd ..zolang de voorraad strekt. .

 

Bovendien kan je met deze extraatjes juist een maaltijd uit de natuur gehaald een lekker smaakje geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik vind witte rijst heerlijk, eet het ongeveer 8 x per week ('s middags & 's avonds) ik heb er dus ook een hele zooi van opgeslagen, voor de rest houd ik van chocolade, en het liefst deze, dit vind ik de lekkerste choco die er is

 

swiss-72-chocolade-100-gram-noir-noisette.jpg.69f49c4bf96e990a443cecd1256e3434.jpg

 

Witte rijst is heerlijk, wel met wat groenten enzo natuurlijk :p dat chocola is wat minder vind ik, iets te veel cacou ;)

Voedsel preppen doe ik nog niet echt. Woon nog bij m'n ouders thuis, maar als ik uit huis ben ga ik wel meer voedsel preppen, dan sowieso rijst en dergelijk :p chocolade ga ik ook nemen dan natuurlijk. En nog meer lekkere dingen wat ik nu nog niet weet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Witte rijst is heerlijk, wel met wat groenten enzo natuurlijk :p dat chocola is wat minder vind ik, iets te veel cacou ;)

Voedsel preppen doe ik nog niet echt. Woon nog bij m'n ouders thuis, maar als ik uit huis ben ga ik wel meer voedsel preppen, dan sowieso rijst en dergelijk :p chocolade ga ik ook nemen dan natuurlijk. En nog meer lekkere dingen wat ik nu nog niet weet.

 

heb ook beperkte ruimte, heb een zolder omgetoverd tot een prepparadijs 4 bij 4 meter met een aflopend dak aan 2 kanten. ga in de kerstvakantie zelf opslagrekken maken op maat. op zolder staan al mijn spullen+ een paar weken voedsel voor 1 persoon koop elke x kleine beetjes en zo krijg je langzaam een flinke voorraad.

 

kwa voorraad heb ik niet veel variëteit ik heb suiker zout rijst hartkeks (van bever) diverse groente conserven, tomaten uit blik, tomaten puree, vis uit blik een paar blikken ham en een paar blikken knakworst

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb ook beperkte ruimte, heb een zolder omgetoverd tot een prepparadijs 4 bij 4 meter met een aflopend dak aan 2 kanten. ga in de kerstvakantie zelf opslagrekken maken op maat. op zolder staan al mijn spullen+ een paar weken voedsel voor 1 persoon koop elke x kleine beetjes en zo krijg je langzaam een flinke voorraad.

 

kwa voorraad heb ik niet veel variëteit ik heb suiker zout rijst hartkeks (van bever) diverse groente conserven, tomaten uit blik, tomaten puree, vis uit blik een paar blikken ham en een paar blikken knakworst

 

Dat klinkt wel goed, alleen zijn m'n ouders geen preppers hè en vinden het onzin ;)

Al gedacht aan wat soorten kruiden ofzo om wat extra smaak te geven en wat variatie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klinkt wel goed, alleen zijn m'n ouders geen preppers hè en vinden het onzin ;)

Al gedacht aan wat soorten kruiden ofzo om wat extra smaak te geven en wat variatie?

 

ja tuurlijk, al eet ik zelf al heel vaak zonder kruiden, ik kook al jaren zelf, ben ongeveer een jaar geleden begonnen met survival en daarna in het prepper geintresseerd geraakt. ga ook voorbereidingen treffen voor kruiden verbouwen, als hobby en om lekker te gebruiken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind aardappelpuree erg lekker, veel kleine zakjes die zijn makkelijk op te bergen in mijn BOB en vest.

Verder heb ik nog soep, varkenshaasjes, saus, en een flinke zak goulash in het assortiment.

Ook nog diverse kruiden en specerijen, thee, salmiak, suiker, honing, cacao en melkpoeder.

 

Moet nog wel even instant koffie ergens in proppen, heerlijk spul dat zwarte brouwsel op de vroege ochtend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Qua chocolade, hoe meer cacao, dus hoe dnokerder de chocolade hoe beter ze te bewaren.

 

In melk chocolade zit: melk, (joh) en daardoor krijg je op deze chocolade eerder een witte aanslag. Je kan hem dan nog perfect eten, maar ziet er minder lekker uit. Hoe donkerder de choco, hoe minder kan je daar op hebt.

 

Witte chocolade is geen chocolade maar cacao boter. Nog een leuk weetje over witte cacao boter:

Daarnaast wordt cacaoboter veel gebruikt in cosmetica, met name in lippenpommade en andere beschermende zalven. Ook hier is het lage smeltpunt belangrijk: dat zorgt voor een makkelijk uitsmeren van het product over het lichaam. Het gebruik in cosmetica is te herkennen aan de INCI-aanduiding: Theobroma cacao, de Latijnse naam voor de cacaoboom.
bron wikipedia

 

Ik heb nog steeds de twee zakken met minimarsjes liggen *schouderklopje geeft aan mezelf*

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik focus niet alleen op lekker maar ook op variatie. Je kan wel verzot zijn op spaghetti bolognese maar na een week wordt je het wel beu. (eerlijk gezegd kan ik dit wel 2 weken aan een stuk eten) Dus is er afwisseling voorzien als potten carbonara en 4 kazen saus.

We hebben ook afwisseling in pasta's. Zo hebben we spaghetti, spirelli en macaroni. Idd veel pasta en het smaakt allemaal hetzelfde maar de kinderen vinden het leuk om zelf de pasta te kiezen. en deze kosten in de Aldi maar 0.35 per pak.

Aardappelen zijn nu eenmaal minder houdbaar. Rijst hebben we ook maar geen ebly want die lusten ze niet.

Verder heb ik van lekkere dingen instant pudding, instant cakemix en instant cupcakes. Je kan idd deze allemaal zelf maken maar het is gewoon handig. Daarnaast heb ik fruit in blik, cake versiering zoals gesuikerde sterretjes en chocolade hartjes.

 

Er is een snoep groothandel in Boechout die ook aan particulieren verkoopt. Deze verkoopt niet alleen snoep maar ook frisdrank, koffie en soepen. Dus je kan hier wel een voordeel in halen.

http://www.confimix.be/page.asp?langue=NL&DocID=124580

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...