Ga naar inhoud
GENEGEERD

Nachtelijke verplaatsing


easy

Aanbevolen berichten

Ik wil in geval van een shtf situatie me s nachts verplaatsen.

 

Nou kwam ik erachter dat dat nog helemaal niet meevalt.

Toen laatst die storm over Nederland raasde en overal bomen omwaaiden.

Toen bleek dat het toch lastiger was dan ik dacht.

Ik reed s nachts op mn fiets naar huis in het pikkedonker. .en het was nogal lastig rijden.

 

Nou ga ik er vanuit dat het tijdens een flinke shtf ook de verlichting niet meer werkt.

Het wordt in iedergeval het tempo aanpassen. ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Er is een prachtige uitvinding die kunstmatige verlichting heet :)

 

Ja ja, ik begrijp dat je dan ook gezien kunt worden maar een led lampje met zogenaamde 'moonlight' stand (da's 2 ANSI lumen ofzo) draagt niet ver maar als je ogen gewend zijn is het voldoende om minstens een paar meter voor je voeten te zien.

 

 

Ik wil in geval van een shtf situatie me s nachts verplaatsen.

 

Nou kwam ik erachter dat dat nog helemaal niet meevalt.

Toen laatst die storm over Nederland raasde en overal bomen omwaaiden.

Toen bleek dat het toch lastiger was dan ik dacht.

Ik reed s nachts op mn fiets naar huis in het pikkedonker. .en het was nogal lastig rijden.

 

Nou ga ik er vanuit dat het tijdens een flinke shtf ook de verlichting niet meer werkt.

Het wordt in iedergeval het tempo aanpassen. ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Lindaja. ..er was her en der verlichting. .wat jij zegt heb ik normaal ook. ...dan ben ik na een 10 a 15 min gewend aan het donker. Maar hier reed ik een zwart gat in.. en met bomen en takken op het fietspad was dat knap lastig.

In iedergeval zal ik het tempo aanpassen. ..dan maar wat langer er over doen. ..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil in geval van een shtf situatie me s nachts verplaatsen.

 

Nou kwam ik erachter dat dat nog helemaal niet meevalt.

Toen laatst die storm over Nederland raasde en overal bomen omwaaiden.

Toen bleek dat het toch lastiger was dan ik dacht.

Ik reed s nachts op mn fiets naar huis in het pikkedonker. .en het was nogal lastig rijden.

 

Nou ga ik er vanuit dat het tijdens een flinke shtf ook de verlichting niet meer werkt.

Het wordt in iedergeval het tempo aanpassen. ...

Misschien toch wel weer handig als je je eigen hoofdlamp weer terug hebt. Eventueel kan ik binnenkort met goedkeuring van @Wonderland je hoofdlamp mee geven dan is deze in ieder geval weer dichter bij jou in de buurt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mwa, met volle maan, zoals nu, is 't goed te doen, hoewel lopen een heel stuk veiliger is. Net nog een klein uurtje gewandeld, zonder lamp. Totaal geen verlichting hier, op de auto's op de wat verderop gelegen weg na, maar dat zijn er ook maar een paar per uur.

 

Heb wel een lamp mee, een extreem felle, maar die batterij houdt 't maar een half uurtje uit, dus die is alleen voor als ik iets groots in de struiken in de buurt hoor, zoals herten of elanden.

 

Ik zou bij een SHTF, als je je 's nachts verplaatst, zo min mogelijk je licht aan zetten. Bij volle maan al helemaal niet nodig, hoe minder mensen je zien hoe beter. En als je fietst, zorg dan dat je fiets niet piept/kraakt/whatever herrie maakt. Netjes gesmeerd, kan je heel erg stilletjes fietsen. Ook al ga je langszaam zonder licht, je valt niet op! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Vempain....dank je...maar ik heb nog wel een hoofdlampje....dat had in dit geval niks geholpen.

Ik denk dat het kwam doordat ik eerst onder lamplicht heb gereden...en vlak daarna in het zwartste donker terecht kwam wat ik ooit gezien heb..:rolleyes:

 

Ben in iedergeval eens goed gaan nadenken hoe ik dit zal aanpakken...een soort van wake-up momentje...:o

@Enki...je hebt helemaal gelijk...zal dan ook idd zonder licht gaan rijden...dan maar iets langzamer....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik vaak doe tijdens m'n rondjes hardlopen in het donker (voor zover het echt donker is in de Randstad). Ik hou bij passerende auto altijd één oog dicht. Zo hou je altijd nog enigzins je nachtzicht, als je een donker stuk in rent. Ooit eens geleerd van een oude sergeant majoor bij defensie...:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Yukon Ranger 5x42 nachtkijker staat in bestelling en zal morgen geleverd worden. @Prepping76 heeft een paar maanden geleden een review van de pro uitvoering geplaatst, en ik had geen geduld om te wachten op de inkoopactie van @Mr. Gold.

 

En de Maclite 3C is sinds deze week vervangen door de 1000 lumen sterke UltraFire Cree XM-L T6 (€ 13 op ebay inclusief verzendkosten en extra batterij vanuit Hongkong). Compact, ultrafel - zeker gezien het formaat, 3 standen, SOS en stroboscoop. Zet 'm op je sinterklaas- of kerstlijstje. Zeldzaam veel waar voor dat geld.

 

Een Petzl hoofdlamp zit standaard in mijn EDC en op de fiets prijkt de award winnende SafeRide lamp van Philips. Letterlijk briljant!

 

Soms is duisternis van levensbelang. Maar op dit moment kun je gewoon beter goed zien en gezien worden in het donker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 klik is bij optimale omstandigheden. In bebost gebied zit je op max 1,5 km/uur.

 

Sent from my HUAWEI P6-U06 using Tapatalk

Je kunt je afvragen hoe tactisch een krakend bos is bij nacht :p maar idd 3klik is nog redelijk vlotjes..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarom loop je ook over de paden, maar dan rekening houdend met de schaduw van de bomen in het maanlicht.
idd... Ligt erg aan hoe groot de groep is waar je mee verplaatst... Weet je wat laten we gewoon het hamil posten hier hahahah zal de baas niet blij mee zijn :p
Link naar reactie
Delen op andere sites

idd... Ligt erg aan hoe groot de groep is waar je mee verplaatst... Weet je wat laten we gewoon het hamil posten hier hahahah zal de baas niet blij mee zijn :p

 

haha, ach theorie kan iedereen van youtube halen haha, als je ziet hoeveel onnodige doden er vallen in die amateur legertjes doordat ze echt de basis niet kennen.. wel gelezen hebben wellicht, maar het niet ervaren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

haha, ach theorie kan iedereen van youtube halen haha, als je ziet hoeveel onnodige doden er vallen in die amateur legertjes doordat ze echt de basis niet kennen.. wel gelezen hebben wellicht, maar het niet ervaren.

 

Train hard bleed less:p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik vaak doe tijdens m'n rondjes hardlopen in het donker (voor zover het echt donker is in de Randstad). Ik hou bij passerende auto altijd één oog dicht. Zo hou je altijd nog enigzins je nachtzicht, als je een donker stuk in rent. Ooit eens geleerd van een oude sergeant majoor bij defensie...:D

 

Juistum!! doe ik ook al jaren! werkt prima... ook als ik vanuit een bebost stuk, door verlicht gebied, oversteek naar een ander stuk bos... ik doe het als ik snachts op m'n mobiel of gps kijk. fuck, ik doe het zelfs als ik in het bos snachts m'n peuk aansteek!!

Het maakt een wereld van verschil... loop maar terug het donker in en wissel knipperend van oog heen en terug... dag en nacht!

(voor de schieterds onder ons, hou in de smiezen dat je je dominante oog dichtdoet... meer raken in het donker:p)

 

Om diezelfde reden heeft een goeie hoofslamp ook een ROOD ledje erbij zitten!! Dit zodat je als je even met wat licht op je kaart kijkt of iets uit je tas pakt, je niet direct je nachtzicht kwijt bent... Ook handig als je in een groepje bij mekaar geknield zit, voor overleg of het maken van een vuurtje! je zit mekaar niet gelijk met een fel wit licht in het smoelwerk te schijnen... Voor dat soort acties hebben een hoop kids vroeger een 'pets' op het achterhoofd ontvangen...:p

Link naar reactie
Delen op andere sites

(voor de schieterds onder ons, hou in de smiezen dat je je dominante oog dichtdoet... meer raken in het donker:p)

 

Hummmm, betekend dit voor een rechtshandige met een rechter dominant oog dat die linkshandig moet schieten :rolleyes:

 

Overigens kijk je met schieten voornamelijk keep/korrel, waarbij de korrel scherper is dan de keep en het doel wazig. Voor snachts is een keep/korrel met fluoriderende dots aan te bevelen.

 

foto.php?fm=2&id=aea8429ab649f15a0e5195fcbe00ed34

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...