Ga naar inhoud
GENEGEERD

10 uur mini shtf


zwellever

Aanbevolen berichten

Ik woon in Frankrijk,daar loopt een groot deel van de elektriciteitsleidingen nog bovengronds.dankzij het milde najaar hadden nog lang niet alle bomen hun blad verloren dit jaar.

Vannacht een halve meter sneeuw gevallen wat zelfs voor hier vroeg was,resultaat;van vanmorgen van 09.30 tot vanavond 19.30 geen elektriciteit,hier een verslagje;

Hier valt in de winter wel vaker de stroom uit maar meestal maar voor 10 minuten tot hooguit een uur,maar toen er om een uur of 11 nog geen stroom was,begon het wel op te vallen.

Beetje mistig en nog steeds volop sneeuwen maakt dat het binnen vrij donker is;olie lampje aan,boekje lezen en wachten.

Verwarming is geen probleem;is houtkachel,verder zonder electra,koffie zetten ook geen probleem,gewoon fluitketeltje op het (flessen)gas verwarmen en opgieten op de normale koffie pot en filter,gelukkig hebben we geen nespresso of senseo.

Zo de middag door gekomen maar geen idee hoe lang het nog kan duren.

Mmm wat te doen,internet werkt niet net zoals de mobile telefoon,normaal hebben we een dect telefoon voor de vaste lijn die ook op electra werkt,voor nood hebben we een ouderwets apparaat die als het netwerk werkt ook zonder electra te gebruiken is maar aangezien we niet echt "desperaat" zijn kunnen we nog wel even zonder telefoon.

Om een uur of vier nog steeds geen stroom,shit,hoe lang gaat dit duren?

Mmhh toch maar eens het nooit echt gebruikte prul aggregaat van max850 watt tevoorschijn halen,twee volle diepvriezen en de koelkast kunnen best een tijdje zonder maar je weet maar nooit.

Het prul blijkt alles aan te kunnen na alles 1 voor 1 met tussenpauses opgestart te hebben,in de keuken is een 100wat schijnwerper ingeplugd waaraan precies te zien is wanneer een van de diepvriezen inschakelt,de koelkast blijkt de grootste aanloop spanning nodig te hebben;na wat aanloop problemen eerst die diepvriezen afgeschakeld waarna de koelkast probleemloos begint te lopen,daarna weer de diepvriezen bij geplugged.

Het is inmiddels donker en nog steeds geen idee hoe lang het kan duren,maar er is hoop; er vliegen twee helikopters laag over en ze schijnen de elektriciteitsleidingen na te lopen.

Mevrouw Zwellever begint te zeuren dat ze vanaaf GTST via de satelliet moet missen....OK,ondanks het feit dat de fluctuaties in m'n eigen "stroomnetje" niet echt goed is voor moderne electronica besluit ik de gok te wagen,het is me wel een gokje waard en als alles opgeblazen word;ik geef geen ene fl**er om GTSL etc.

Het blijkt na een dipje te werken; TV en satelliet ontvanger doet het!

Nu eens meten wat de netspanning van het prul is,dit blijkt te schommelen tussen 206 en 228 volt met aangegeven belastingen,lijkt me niet echt problematisch.

Na een verder rustig verlopen dag,om 19.30 uur weer stroom!,het leed is geleden.

 

Conclusies;

*Allen een olielampje met lont is shit als verlichting.

*geen electra=geen wifi,internet en/of mobiele telefoon,ook niet als je zelf wel stroom hebt,bijna dodelijk voor sommigen moderne Nederlanders,pluspuntje; vaste lijn doet het wel,mits je een conventioneel,stroomloos, apparaat als back up hebt.

*zelfs met een prul aggregaat van de Aldi max850w en nominaal 660w van destijds 89 euro word het leven een stuk aangenamer,mocht de electra uit vallen.

*Lijkt me in dit jaargetijde best klote als je geen verwarming hebt omdat de circulatie pomp van je centrale verwarming niet loopt,terwijl dit maar een paar watt vraagt.

*Een dag zonder communicatie is wel te doen maar je wordt toch wel nieuwsgierig wat er aan de hand is en hoe lang het gaat duren;zorg minstens dat je auto radio het doet.

*toch maar gauw eens uit op een zwaarder aggregaat,m'n elektrische boiler vraagt 2200watt,een warme douche is toch wel fijn,op z'n tijd,mocht het langer gaan duren.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Mooi man! een beetje sneeuw en GTST is weg :D heerlijk!

 

Nee, best een mooie ervaring wat je beschrijft. Leerzaam ook. En toch wel fijn dat je eea hebt kunnen regelen om het leven 'leefbaar' te houden.. enkel door sneeuw.

 

Het kan ook anders als je het hebt over crisis: http://plazilla.com/verborgen-armoede-en-dakloze-gezinnen-door-de-financiaale-crisis-in-nederland

Niet om je topic te vervuilen, meer als reminder wat 'vervelende situatie's betreft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

Thanx voor het verslag @zwellever.

 

Misschien kan je kijken, of je met je houtkachel ook een boiler kan opwarmen.

Is niet makkelijk, maar wel mogelijk.

 

Kan dat 100 W lampje niet in je kamer en gewoon een 5 w controle-lampje voor je vriezers?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanx voor het verslag @zwellever.

 

Misschien kan je kijken, of je met je houtkachel ook een boiler kan opwarmen.

Is niet makkelijk, maar wel mogelijk.

 

Kan dat 100 W lampje niet in je kamer en gewoon een 5 w controle-lampje voor je vriezers?

 

Ja,boiler op houtkachel is niet zo'n probleem,gebruik ik in de zomer ook al, maar dan met een zelfbouw warmte wisselaar voor 3x200 liter 70 graden warm water,voor douches/afwas gasten,nu ik zelf nog,in een vorstbestendige setting voor huishoudelijk gebruik:)

Ja,simpel led verlichtings- circuitje van een paar watt is ideaal,kan desnoods ook simpel gemaakt worden met conventionele accu en paar ledlampjes,hoeft het aggregaat ook niet meer vrijwel onbelast te lopen voor een paar lampjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Ja,boiler op houtkachel is niet zo'n probleem,gebruik ik in de zomer ook al, maar dan met een zelfbouw warmte wisselaar voor 3x200 liter 70 graden warm water,voor douches/afwas gasten,nu ik zelf nog,in een vorstbestendige setting voor huishoudelijk gebruik:)

Ja,simpel led verlichtings- circuitje van een paar watt is ideaal,kan desnoods ook simpel gemaakt worden met conventionele accu en paar ledlampjes,hoeft het aggregaat ook niet meer vrijwel onbelast te lopen voor een paar lampjes.

 

Je hebt het goed voor elkaar! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi verslag @zwellever Goed dat je je conclusies even hebt opgesomt. Nu een goede Honda aggregaat kopen (eu series eu10i eu20i eu30i)

 

Thx

 

Idd,een goed merk aggregaat lijkt me wel belangrijk.

Maar dan wel liefst een dieseltje,dit ivm de houdbaarheid van de brandstof,gebruik,en het feit dat ik een diesel fan ben.(=betrouwbaarheid)

Nog heel wat uitzoek werk;heb drie fases in huis,dus een drie fase aggregaat,2-2,5 kw per fase lijkt me ruim voldoende,zelfs te veel voor een shtf situatie maar toch wil ik,indien echt nodig hierover kunnen beschikken en hoe zit het als een fase nauwelijks belast wordt en een ander vollast draait?.

Ook een vraag is nu of die aggregaten substantieel minder brandstof gebruiken als de belasting ook navenant lager is?

Waar ligt het omslag punt qua kosten tussen bv een zonnecel/led installatie als verlichting met als "echte power" leverancier een aggregaat of misschien een klein aggregaat als verlichting en een zwaardere voor het ander werk.

Ik heb meer tijd als geld, dus een mooi uitzoek klusje de komende tijd:o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja,boiler op houtkachel is niet zo'n probleem,gebruik ik in de zomer ook al, maar dan met een zelfbouw warmte wisselaar voor 3x200 liter 70 graden warm water,voor douches/afwas gasten,nu ik zelf nog,in een vorstbestendige setting voor huishoudelijk gebruik:)

Ja,simpel led verlichtings- circuitje van een paar watt is ideaal,kan desnoods ook simpel gemaakt worden met conventionele accu en paar ledlampjes,hoeft het aggregaat ook niet meer vrijwel onbelast te lopen voor een paar lampjes.

 

als je aggregaat loopt voor je vriezers enzo, sluit er een accu lader bij aan, die verbruiken heel weinig stroom, maar dan kun je gelijk een auto accu opladen voor je radio enzo

hiervoor zou een normale accu prima zijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij kun je gemodificeerde sinus niet nauwkeurig meten met een multimeter. Ik heb een kipor2600h. Perfect ding, compact, handzaam, geïsoleerd dus redelijk stil. Regelt zelf het toerental. Aangedreven door een Honda motorblok.

Helaas niet nodig gehad door stroomuitval, maar ben er wel op voorbereid

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...