Ga naar inhoud
GENEGEERD

Einde van het leven op aarde?

phtvs
 Share

Recommended Posts

Dag na dag wordt de aarde gebombardeerd door schadelijke deeltjes van de zon en uit het heelal. Een groot magnetisch veld om ons heen houdt de deeltjes tegen en beschermt ons. Zonder het schild zou de aarde geen dampkring hebben, en dus geen leven. Maar onze bescherming blijkt steeds zwakker te worden. Om erachter te komen hoe dat gebeurt, lanceert Europa vrijdag drie satellieten tegelijk: de Swarm, Engels voor zwerm.

Hoe belangrijk het magnetisch veld voor de mensheid is, wordt duidelijk op Mars. Die planeet is ongeveer even oud als de aarde en heeft min of meer dezelfde samenstelling. Ooit stroomde er waarschijnlijk water. Maar 4 miljard jaar geleden viel het magnetische schild van Mars plotseling weg. De dampkring vervloog en de planeet werd dor, kil, guur en onherbergzaam.

bron: http://www.telegraaf.nl/buitenland/22072615/__Schild_om_aarde_zwakker__.html

maw, als het magnetisch veld van de aarde verdwijnt, dan is het einde oefening voor al het leven op aarde.

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Dan hoef je ook niet meer te preppen als je dit verhaal geloofd.:(

idd. Ik denk overigens wel dat het verhaal in grote lijnen klopt, omdat de Eu niet zomaar een aantal van die satellieten de ruimte in gaat schieten. (rijmt nog ook LOL)

Maar zet je wel aan het denken over het preppen ja. Misschien toch maar aanmelden voor die enkele reis naar mars :p

Andere bronnen bevestigen het verhaal min of meer wel

http://allesoverruimtevaart.blogspot.nl/2012/02/swarm-satellieten-op-weg-naar-rusland.html

http://www.parool.nl/parool/nl/265/GEZONDHEID-WETENSCHAP/article/detail/3548239/2013/11/20/Swarm-satellieten-onderzoeken-magnetisch-veld-rondom-aarde.dhtml

http://www.technischweekblad.nl/kleine-zwerm-satellieten.345854.lynkx

Bevestiging van ESA zelf:

http://www.esa.int/Our_Activities/Observing_the_Earth/The_Living_Planet_Programme/Earth_Explorers/Swarm/ESA_s_magnetic_field_mission_Swarm

Link naar reactie

idd. Ik denk overigens wel dat het verhaal in grote lijnen klopt, omdat de Eu niet zomaar een aantal van die satellieten de ruimte in gaat schieten. (rijmt nog ook LOL)

Maar zet je wel aan het denken over het preppen ja. Misschien toch maar aanmelden voor die enkele reis naar mars :p

Andere bronnen bevestigen het verhaal min of meer wel

http://allesoverruimtevaart.blogspot.nl/2012/02/swarm-satellieten-op-weg-naar-rusland.html

http://www.parool.nl/parool/nl/265/GEZONDHEID-WETENSCHAP/article/detail/3548239/2013/11/20/Swarm-satellieten-onderzoeken-magnetisch-veld-rondom-aarde.dhtml

Dan ga je naar een planeet waar het probleem al is om een probleem wat hier ooit gaat komen te ontlopen? Goeie deal.

Dat Mars geen gesmolten kern meer heeft is heel simpel verklaarbaar. Mars heeft een veel kleinere massa en ook een veel kleinere gesmolten kern gehad. Ook ligt Mars verder van de zon. Het wegvallen van het magnetisch veld vond dus ook veel eerder plaats. De aarde is nog lang niet zover. Omkering van de polen kan wel maar, anders dan in films, neemt deze omkering generaties in beslag.

Link naar reactie

Er zijn nog zoveel zaken die we als mensheid niet weten en nog moeten onderzoeken. Dan kun je met een theorie als deze de mensen bang maken om budget te krijgen voor onderzoek.

Voorlopig is er al enkele miljarden jaren leven op aarde, dus de kans dat het morgen ophoudt acht ik klein.

Morgen komt mij ook niet zo goed uit nee :rolleyes:

Maar ik denk idd wel dat we hier geen miljard jaren meer leven hebben op aarde. En dan nog niet eens door het verdwijnen van het magnetisch veld ;-)

Link naar reactie

Er zijn nog zoveel zaken die we als mensheid niet weten en nog moeten onderzoeken. Dan kun je met een theorie als deze de mensen bang maken om budget te krijgen voor onderzoek.

Voorlopig is er al enkele miljarden jaren leven op aarde, dus de kans dat het morgen ophoudt acht ik klein.

Je moet wat. Zure regen, ozonlaag en globalwarming zijn al door de mand gevallen. Er is een nieuwe angst nodig. Angst houdt de mens kort en, belangrijker nog, je kunt er belasting op heffen.

Link naar reactie

Dan ga je naar een planeet waar het probleem al is om een probleem wat hier ooit gaat komen te ontlopen? Goeie deal.

Dat Mars geen gesmolten kern meer heeft is heel simpel verklaarbaar. Mars heeft een veel kleinere massa en ook een veel kleinere gesmolten kern gehad. Ook ligt Mars verder van de zon. Het wegvallen van het magnetisch veld vond dus ook veel eerder plaats. De aarde is nog lang niet zover. Omkering van de polen kan wel maar, anders dan in films, neemt deze omkering generaties in beslag.

Volgens ESA zijn we al ruim overtijd met het omkeren van de polen..

Eens in de zoveel tijd draaien de polen namelijk om. Zuid wordt noord en noord wordt zuid. Dat gebeurt gemiddeld om de 200.000 jaar, blijkt uit bodemonderzoek, maar de laatste omkering was 780.000 jaar geleden. „We zijn nu dus over tijd”, aldus de Europese ruimtevaartorganisatie ESA. Omkeringen zijn volkomen natuurlijk, maar niemand weet wat de gevolgen zijn.
Link naar reactie

Je moet wat. Zure regen, ozonlaag en globalwarming zijn al door de mand gevallen. Er is een nieuwe angst nodig. Angst houdt de mens kort en, belangrijker nog, je kunt er belasting op heffen.

Belasting op magneten? shhhhttt niet te hard roepen voordat groenslinks en partij van dieren het horen ;-)

Link naar reactie

Volgens ESA zijn we al ruim overtijd met het omkeren van de polen..

Ik ken het verhaal physica is een hobby van mij. Maar niemand weet wat de gevolgen zijn. Ff denken geen GK dus zo erg zal het niet zijn. Misschien ineenstorting van het systeem, nou ja daar hebben we uiteindelijk voor geprept,

Link naar reactie

Belasting op magneten? shhhhttt niet te hard roepen voordat groenslinks en partij van dieren het horen ;-)

Neuh dioe gaan roepen dat het komt doordat we te veel electra gebruiken en dat dat tegenovergestelde magnetisme is die het aardsmagnetisme afremt en dat dat alleen door milieuheffingen ongedaan kan worden ofzo. Goh ik kan zo bij groen linksgelul hahahhaha

Link naar reactie

In ieder geval is het leven op aarde 780.000 jaar geleden niet opgehouden. Tijd is een relatief begrip en we zijn als mens laten we zeggen 100 jaar als je geluk hebt op aarde of korter. Op de miljarden jaren dat de aarde bestaat is dat dus maar een fractie.

Geniet er dus van, prep en doe wat je zelf wilt doen.

Maar we hebben het nu over twee verschillende zaken. Het verdwijnen/zwakker worden van het magnetisch veld en het omdraaien van de polen. Zijn twee verschillende zaken die wel in het artikel gemeld worden maar een verband tussen die twee is er waarschijnlijk niet.

Maar met je eens, we moeten ons niet gek laten maken en als het toch komt, dan komt het zoals het komt.

Link naar reactie

Nee, alleen het magnetisch veld draait om; de as waarop de aarde draait verandert niet (en zo wel dan zijn we allemaal dood; een as-verschuiving zal voor aardbevingen van 12-15 op de richter schaal zorgen, genoeg energie om 't oppervlakte van de aarde te laten koken). Bij het omdraaien van de het magnetisch veld valt het veld waarschijnlijk een tijdje weg, waarna er tijdelijk meerdere polen zullen ontstaan voordat het veld weer stabiliseert. Da's de theorie, in ieder geval :)

Heb hier heel erg veel over gelezen; als 't gebeurt dan zijn de gevolgen OF dusdanig desastreus dat we allemaal dood gaan (en preppen geen nut heeft), OF het levert geen noemenswaardige problemen op. Weinig nut om je hier zorgen over te maken.

Link naar reactie

Volgens mij is het zwakker worden van het magnetisch schild gekoppeld aan de draaiing ervan.

Als ik het me goed herinner neemt het veld eerst sterk af dat kan wel 100derden jaren duren tot dat de Polen omdraaiien en dan bouwt het weer op.

Een zwakker schild betekend natuurlijk ook minder bescherming voor eventuele straling.

Link naar reactie

Het is in ieder geval serieus genoeg om ESA miljoenen te laten uitgeven om nader onderzoek ernaar te laten doen.

Probleem is in ieder geval dat je tegen dit soort shtf niet kunt preppen.

Ik denk dat we wel veel meer te maken zullen krijgen met EMP's van de zon omdat het magnetisch veld dus ook beschermt tegen de zon. Daarnaast zal de kracht van de zon op aarde toenemen met alle problemen van dien.

Denk bijvoorbeeld aan toename van mensen die huidkanker zullen krijgen. Er is al sprake van een toename de afgelopen jaren en het zal mij niets verbazen als dit verband houd hiermee.

Bovendien is de zon de laatste tijd weer behoorlijk actief met verschillende krachtige uitbarstingen.......

Link naar reactie

Ik zou er niet te zwaar aan tillen, alles word tegenwoordig in kaart gebracht en onderzocht.

Er worden miljarden uitgegeven om een robotje op mars te krijgen, ruimtesonde voyager vliegt al 36 jaar lang van de aarde af om de invloed van de zon in het heelal te meten.satelietje die rondjes om Saturnus draaien om alles in de gaten te houden, weersattelieten en ga zo maar door.

Je staat versteld hoeveel rotzooi er om de aarde cirkelt.

Weten jullie dat het mogelijk is om voor 4000dollar zelf een satteliet te bouwen en in een baan om de aarde te brengen.

Gewoon een bouwpakket van smartphone onderdelen, zo kun je zelf bepalen wat je wilt onderzoeken.

Link naar reactie

Ja, deze mogelijkheid was een van mijn redenen om te gaan preppen. De wereld zal wel blijven bestaan maar het zal wel serieuze gevolgen hebben.

Albert Einstein dacht dat de aarde eens in de zoveel tijd draaide als een soort schil. De kern blijf dezelfde kant op gaan maar de schil draaide over de kern. Het blijkt nu alleen dat de kern draait en dat de schil op zijn plek blijft. Zelf vind ik de manier waarop ze dit ontdekten erg interessant. Ze kijken namelijk naar de ijzer deeltjes in gesteente bv gestolde lava. IJzer deeltjes liggen in vloeibare lava namelijk in een noord zuid lijn omdat deze magnetisch zijn. Als de lava stolt blijven ze zo liggen. Door in verschillende lagen (en dus tijden) van lava te kijken kunnen ze dus zien waar het noorden was.

Ik denk dat als er zo een omkering plaats vindt dan zal dat invloed hebben op veel natuurlijke dingen maar ook op de satellieten. Die zullen in de ruimte verdwijnen. Dit is omdat de aantrekkingskracht van de aarde minimaal heel eventjes zal verminderen en dus aantrekking naar de satelliet ook zal verminderen met als gevolg dat deze wordt weggeslingerd.

Maar blijf positief; het valt te overleven. Kijk maar naar het leven om ons heen. Dus lekker door preppen!!!

• Leuk 1
Link naar reactie

leuk artikel wel langdradig recentelijk Planets closer to newborn black hole's cosmic outpouring not so lucky

Earth has been bathed in its largest recorded burst of gamma rays after a star in the constellation Leo, 3.7 billion light-years away, collapsed in on itself to form a black hole.… http://www.theregister.co.uk/2013/11/21/scientists_spot_bigger_ever_gamma_ray_burst_from_birth_of_black_hole/

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...