Ga naar inhoud
GENEGEERD

Wat als je je tuin moet weghalen??


Molonneke

Aanbevolen berichten

Beste mensen, dit onderwerp is al eerder ter sprake gekomen, onlangs nog in het topic Operation f*ck the lawn. In Florida is een stel gesommeerd om haar moestuin weg te halen, op straffe van de lieve somma van 50 dollar per dag.

 

http://www.foxnews.com/politics/2013/11/19/florida-city-uproots-couples-17-year-old-garden-over-new-ordinance/

 

Dat zette mij aan het denken: wat als dit in NL gebeurt? Hoe gaan de mensen onder ons met een eigen moestuin, hiermee om? Weigeren jullie? Gaan jullie guerrilla gardenen, en bossen peen tussen de struiken in de stadsperkjes proppen? En is dit een in NL ondenkbaar scenario?

 

Ikzelf zie het nog wel gebeuren, zo weinig vertrouwen in onze roverheid heb ik wel. Ik weet ook dat ik me tot het uiterste zal verzetten, maar als het echt niet anders meer kan bouw ik een serre aan m'n huis en heb ik een soort kas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Zo mij echter niets verbazen als ze dat in Nederland ook verbieden.

 

Immers mensen die hun eigen voedsel verbouwen kopen het niet in de winkel, dus minder omzet voor die winkels en minder inkomsten voor de overheid.

Natuurlijk zullen ze er een andere draai aan geven, zoals bijvoorbeeld daar in Amerika, het aanzicht van de straat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar ik woon mag je geen moestuin bij je woning hebben. Ook bepaalde planten mogen niet in je tuin staan. (voornamelijk onkruid planten, vanwege het uitzaaien naar de rest van de buren)

Zelfs als het gras te hoog staat, krijg je al iemand aan de deur die je vraagt wanneer je gaat maaien. Niet altijd even prettig al die bemoeienis, maar het werkt wel. De buurt ziet er netjes uit.

 

Hiervoor in de plaats kun je voor een laag bedrag per jaar een moestuintje huren bij de plaatselijke tuindersvereniging. Voordeel daarvan is dat je meteen op hulp kunt rekenen van de ervaren moestuin bezitter. (in woord en daad)

Zo kreeg ik al een nieuwe spade toen de steel van mijn el-cheapo spade afbrak en als ik een paar weken op vakantie ga, dan wordt mijn tuintje netjes bijgehouden voor me. Uiteraard gaat dit twee richtingen op, en doe ik hetzelfde voor hun.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij ons in de buurt heb ik nog niet gehoord dat je uw moestuin moet weg halen .

Wel dat je bepaalde planten ( vruchten ) niet meer mag verbouwen .

Zo was het 40 jaar geleden verboden in de straat waar ik woon en omgeving om aardappelen te telen .

 

Geert

Wat was daarvoor de reden en hoe lang duurde het verbod?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar, wat zouden jullie doen áls het zo ver kwam? Meewerken? Verzet? Moestuin verplaatsen? Emigreren?

 

verzet zolang als het mogelijk is, en anders emigreren :) Ik heb het toch al tijden een beetje gehad met Nederland, te vol, te weinig ruimte en natuur en teveel bemoeienis. Gezien omstandigheden prive komt het er niet van, maar als ik een goed excuus heb, zoals een dom verbod op je eigen groenten verbouwen, dan kan dat nog wel eens anders worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nederland en volks/moestuintjes zijn al zolang met elkaar verbonden dat ik me niet kan voorstellen dat er hier tegen op getreden word.

 

Het gaat ook niet om volks/moestuintjes. Ik weet ook wel dat met name stadstuinen en urban farming in opkomst zijn, ook in NL. Hoewel die WSHTF absoluut geen oplossing zullen vormen, want die worden direct na de supermarkten leeggeroofd. Het ging om een moestuin of groententuin op je eigen grond, dus in je voortuin of achtertuin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat ook niet om volks/moestuintjes. Ik weet ook wel dat met name stadstuinen en urban farming in opkomst zijn, ook in NL. Hoewel die WSHTF absoluut geen oplossing zullen vormen, want die worden direct na de supermarkten leeggeroofd. Het ging om een moestuin of groententuin op je eigen grond, dus in je voortuin of achtertuin.

dat snap ik, maar ik doelde meer op het achterliggende idee dat Nederlanders altijd al meer bezig zijn geweest met een eigen tuin, of dat nu een gezamenlijke tuin is of in je eigen achtertuin. Ikzelf ga deze winter binnen diverse zaden laten opkomen om vanaf het voorjaar te starten met een moestuintje in mn eigen achtertuin (3x3m), en er is helemaal niemand op deze aardbol die mij kan overtuigen dat ik dat niet mag of dat ik die moet weghalen als het zover is, laat ze maar komen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat was daarvoor de reden en hoe lang duurde het verbod?

 

Er zat een kleine rode worm in de grond die de aardappelen oneetbaar maakte . Toen ik hier kwam wonen was het verbod opgegeven . Maar de worm is er nog steeds . Zo gaan er fazanten ook dood aan dat heb ik aan de lijve ondervonden .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat er volgens mij om dat als je in een residentiele woonwijk waar er zekere regels zijn qua uiterlijk van tuinen en gebouwen,

je weet dat je een moestuin voorin gewoon niet kan maken tenzij je het aanplant als een tuin met bloemen (die per ongeluk ook oogstbaare groenten en fruit voortbrengen).

 

Die regels ken meestal je voordat je er komt wonen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat snap ik, maar ik doelde meer op het achterliggende idee dat Nederlanders altijd al meer bezig zijn geweest met een eigen tuin, of dat nu een gezamenlijke tuin is of in je eigen achtertuin. Ikzelf ga deze winter binnen diverse zaden laten opkomen om vanaf het voorjaar te starten met een moestuintje in mn eigen achtertuin (3x3m), en er is helemaal niemand op deze aardbol die mij kan overtuigen dat ik dat niet mag of dat ik die moet weghalen als het zover is, laat ze maar komen

Dat hoef je dus hier niet te proberen (in mijn woonplaats). Weet van iemand die weigerde aan de regels te voldoen en die kreeg netjes een brief van de gemeente met de oproep de moestuin binnen 2 weken te verwijderen met als dwangmiddel een dwangsom van een paar honderd euro per dag dat de moestuin er langer lag. Daarna zou de gemeente het op zijn kosten laten verwijderen.

 

probleem is hierin de plaatselijke wetgeving van de gemeente. (Kan even niet op de naam komen.) Daarin staat dat je geen moestuin bij je woning mag hebben. Ook niet als de woning en de grond jou eigendom zijn, zoals hier het geval is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

.

probleem is hierin de plaatselijke wetgeving van de gemeente. (Kan even niet op de naam komen.) Daarin staat dat je geen moestuin bij je woning mag hebben. Ook niet als de woning en de grond jou eigendom zijn, zoals hier het geval is

 

Wat een verschrikkelijk stuk overheidsbemoeienis. Het is dus niet jouw eigendom wanneer een ander er op die manier over kan beslissen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmorgen las ik deze: (op http://shropshiresheep.org/ staat haar hele verhaal)

In dezelfde categorie, maar dan met beestjes ipv plantjes.

In Canada worden ze langzamerhand al net zo raar als in de VS.

 

 

Vrouw in Canada fokt een oud zeldzaam schapenras. Overheid heeft verdenking van scrapies, omdat een dier dat ze jaren geleden heeft verkocht er elders aan dood gegaan is. Een test op de levende dieren geeft 80% zekerheid dat ze gezond zijn. Dieren vertonen geen enkele van de overduidelijke symptomen. Overheidsdienst besluit dat de hele kudde desondanks moet worden afgemaakt, voor de zekerheid. Men gaat niet in op pleidooi van vrouw om samen naar andere oplossingen te zoeken die ook uitsluitsel geven en waarmee de kudde kan worden behouden. Regels zijn regels, bevel is bevel.

 

Dode dieren zijn getest. De hele kudde bleek kerngezond te zijn geweest. Jammer, pech. Er zijn nu elders in Canada nog 80 levende exemplaren van dit ras, haar genenpoel daterend uit begin 1900 is volledig uitgeroeid. Geen compensatie, geen excuses - en het verhaal gaat nog steeds door en wordt erger en erger.

 

Lees en huiver.

 

Op zo'n manier kun je in Nederland ook bekneld raken in ambtelijke molens en horror-burocratie - daar heb ik geen enkele twijfel over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmorgen las ik deze: (op http://shropshiresheep.org/ staat haar hele verhaal)

In dezelfde categorie, maar dan met beestjes ipv plantjes.

In Canada worden ze langzamerhand al net zo raar als in de VS.

 

 

Vrouw in Canada fokt een oud zeldzaam schapenras. Overheid heeft verdenking van scrapies, omdat een dier dat ze jaren geleden heeft verkocht er elders aan dood gegaan is. Een test op de levende dieren geeft 80% zekerheid dat ze gezond zijn. Dieren vertonen geen enkele van de overduidelijke symptomen. Overheidsdienst besluit dat de hele kudde desondanks moet worden afgemaakt, voor de zekerheid. Men gaat niet in op pleidooi van vrouw om samen naar andere oplossingen te zoeken die ook uitsluitsel geven en waarmee de kudde kan worden behouden. Regels zijn regels, bevel is bevel.

 

Dode dieren zijn getest. De hele kudde bleek kerngezond te zijn geweest. Jammer, pech. Er zijn nu elders in Canada nog 80 levende exemplaren van dit ras, haar genenpoel daterend uit begin 1900 is volledig uitgeroeid. Geen compensatie, geen excuses - en het verhaal gaat nog steeds door en wordt erger en erger.

 

Lees en huiver.

 

Op zo'n manier kun je in Nederland ook bekneld raken in ambtelijke molens en horror-burocratie - daar heb ik geen enkele twijfel over.

 

Dit is de overtreffende trap van ziek. En van fascisme. Ik zal niet zeggen wat er was gebeurd als ik die vrouw was geweest. (I know, keyboard warrior etc., maar serieus, moord m'n veestapel uit en see what happens.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het staat ook in de Europese agenda, maar ik denk dat dan pas echt de pleuris gaat uitbreken in NL en andere landen. Zoiets als het Zwarte Piet effect. Iets wat onbelangrijk lijkt, wordt omdat mensen het zat zijn ineens heel belangrijk.

 

Ze zijn natuurlijk al heel erg bezig met hobbyboeren, maar vooral door de ziektes zoals de vogelgriep. Ik denk dat ze zoiets er nooit door krijgen zonder dat de mensen de straat op gaan.

 

In de jaren 80 ging men allemaal de straat op tegen de neutronenbom of tegen wat dan ook. Nu blijven mensen thuis of geven hun mening op sociale media. Totdat er een grens bereikt wordt dat mensen het helemaal zat zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou me verzetten zolang het kan maarja ze zijn nog hardnekkiger dan aambeien!! maar toen ik in nl woonde had ik zoiezo geen tuin verbouwde me groenten in het raam en vebaasde me er overhoevel er op een vierkante meter kon had ook samen met mijn broer bakken ontworpen en gebouwd die we tussen schuinen daken aan onze dak ramen plaatsen op een rails gemaakt zodat we de hele lenghte van de dakgoot konden benutten en werkte perfect. moet wel zeggen dat 2 keer de politie aan de deur was omdat ze dachten dat we een wietplantage hadden in de dakgoot hahah je had die kijkers van ze moeten zien toen zagen dat het groenten waren ze baalde flink.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...