Ga naar inhoud
GENEGEERD

[REVIEW] Cold Steel Kukri Machete


Lekker

Aanbevolen berichten

whoo..dat ziet er cool uit daar zeg..net zoals je review..

dat het handvat een blaren-trekker kan zijn heb ik al meer gehoord, maar ik heb van @carismo op sc gilze een soort van tape gehad wat je gebruikt op het stuur van je race fiets..en het werkt perfect..meer grip..betere demping..

 

 

Het is een overgrip voor tennisrackets of hokeysticks, word ook gebruikt bij tafelvoetbal en ik draai ze rond alles wat grip moet hebben (schroevendraaiers, bijl, hamer,...)

 

Betreft de haktechniek van de kukri. Het is de bedoeling dat je het mes het werk laat doen met een soepele polsbeweging en de greep hou je eigenlijk soepel vast een truucje is je duim over je wijs en middelvinger leggen en een soort koker vormen. Hard knijpen zorgt voor enorme schokken in de pols onderarmen.

Wat me aan de handvatten van de kukri's van cold steel beetje tegenvalt is dat het het beetje afwijkt van het originele ontwerp:aan het lemmet oorspronkelijk breed begint dan versmalt naar het midden en naar het einde toe terug breder wordt wat het comfort om te hakken imo ook positief beïnvloed.

 

Over het herslijpen is een haakse slijper met laag toerental en een polierschijf of tafel-bandschuurmachine ideaal en daarna ff stroppen, na gebruik in the field even met een fijn schuurpapiertje over gaan en stroppen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 62
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Gast gerbewoner
Uh....de lus zorgt juist voor een betere grip. Hoe gebruik jij hem dan???

Het gat in het handvat kun je gebruiken om de machette op te hangen als je hem schoongemaakt en geolied hebt. Dit is ook de reden voor het gat in de steel van een bijl. Deze gebruik je dus niet om een touwtje doorheen te doen. Zoals gezegd beland de machette of bijl in je been als je de grip verliest terwijl je een touwtje om je pols hebt zitten.

 

Ik maak er goed gebruik van om mijn bijl na een weekend gebruik goed schoon te maken en dan het staal en de steel in de lijnolie te zetten ter bescherming. Daarna hang ik de bijl aan een spijker om lekker te drogen. Zo blijft hij in goede conditie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gat in het handvat kun je gebruiken om de machette op te hangen als je hem schoongemaakt en geolied hebt. Dit is ook de reden voor het gat in de steel van een bijl. Deze gebruik je dus niet om een touwtje doorheen te doen. Zoals gezegd beland de machette of bijl in je been als je de grip verliest terwijl je een touwtje om je pols hebt zitten.

 

Ik maak er goed gebruik van om mijn bijl na een weekend gebruik goed schoon te maken en dan het staal en de steel in de lijnolie te zetten ter bescherming. Daarna hang ik de bijl aan een spijker om lekker te drogen. Zo blijft hij in goede conditie.

 

Oke??? Dan snap je er dus niks van en weet je niet hoe je moet staan om een machette te gebruiken. In een bijl hang ik ook geen touwtje en de lijnolie gebruik ik ook. Ideaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt allemaal voor de reacties,

 

@Keyser Suze, Volgende SC bij ons? Prima, maar hoe wil je alle gear van deze messen/bijlen gekken door de douane krijgen? ;)

En wat wil je bij ons "trainen"?

 

@zippo, @Ronin Kogaratsu, @ancestral-viking,

Over het handvat, ik ben geen voorstander van een nieuw product te voorzien van tape e.d dergelijk. Een fabrikant hoort gewoon een goed product te leveren.

Nadeel van tape/omwikkelingen is dat het vaak los raakt of verschuift en echte (duct)tape geeft kleverige rotzooi.

Ik zal eerst eens aankijken hoe het gaat, bedenk later wel wat ik doe en laat het jullie weten!

 

@Rothbard, @AWOL

Voor het blad geld hetzelfde, ook hier heb ik bewust niets aan gedaan, ik wilde de review doen met een originele machete, eerlijke review. Als ik een product koop hoort het goed te zijn en niet een half-fabricaat waar nog van alles aan moet gebeuren.

En voor mijn gebruik hoeft de machete ook niet vlijmscherp te zijn of bijzonder geslepen, die scherpte is er zo weer af. Ik zal hem weer wat opscherpen met de vijl, zo klaar.

 

@Simurgh, ik zal een kijken of ik een fotootje kan maken van de lokale machetes. Ze doen hun werk, alleen niet zo'n mooie ergonomie als de Kukri.

 

@prepass, thnx! Kan er ook zeker van genieten, en is maar 100mtr van mijn huis (rond hangende flamingo's voor de deur...)

 

@Gamble, @phtvs, @AWOL,

Sticker maakt me niets uit, slijt vanzelf van het blad door gebruik.

 

@wodan, ik ben niet zo van de werken met handschoenen, ik mis dan de fijne input van mijn vingers. De handschoenen die daar lagen gebruikte ik om takken met stekels weg te slepen.

 

@carismo, het is een machete, geen fileermes, ik ga hem niet super glad stopen.

Je tips over gebruik zijn correct, geen heftige kracht gebruiken maar de machete laten werken.

 

@Heksenboot, jij mag mijn hand altijd wel lezen... :)

 

Allen bedankt voor jullie input!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gat in het handvat kun je gebruiken om de machette op te hangen als je hem schoongemaakt en geolied hebt. Dit is ook de reden voor het gat in de steel van een bijl. Deze gebruik je dus niet om een touwtje doorheen te doen. Zoals gezegd beland de machette of bijl in je been als je de grip verliest terwijl je een touwtje om je pols hebt zitten.

 

Ik maak er goed gebruik van om mijn bijl na een weekend gebruik goed schoon te maken en dan het staal en de steel in de lijnolie te zetten ter bescherming. Daarna hang ik de bijl aan een spijker om lekker te drogen. Zo blijft hij in goede conditie.

 

 

Voor machete gerelateerde tools vind ik het persoonlijk een interessant veiligheidsaspect om een lanyard te gebruiken, echter is het correcte gebruik ervan voor vele onbekend. Een lanyard kan verschillende functies hebben, maar in het kader van het veilig hanteren van een machete is het de bedoeling dat als je het handvat loslaat, de palm nog steeds contact maakt met het handvat en niet dat als je het loslaat de tool onderaan je pols hangt te bengelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@carismo, het is een machete, geen fileermes, ik ga hem niet super glad stopen.

Je tips over gebruik zijn correct, geen heftige kracht gebruiken maar de machete laten werken.

 

 

Hoe scherper de Machete hoe minder kracht je er zelf in moet steken, akkoord als je deze maar af en toe moet gebruiken maar als je een 2 tot 3 tal uur een weg moet hakken door vegetatie... In Maleisië kan men zich praktisch scheren met een parang.

 

Ik ben zelf nog niet zo lang bezig met het stroppen van mijn haktools maar ik moet wel zeggen dat als je de bramen eraf haalt de rest ook niet makkelijk vervormd wordt. Als je bramen krom gaat slaan heb je in no time een botte hakker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Lekker duidelijke uitleg over je beweegredenen. Ook al ben ik wel met je eens dat de machete gewoon scherp geleverd zou moeten worden is dit waarschijnlijk 1 van de redenen dat de prijs relatief laag ligt, zo heeft Cold Steel er minder productiewerk aan.

Je zou kunnen stellen dat door bot te testen de machete niet zijn volledige potentieel heeft kunnen laten zien, maar goed, voor jouw redenatie valt dus ook wat te zeggen, zeker voor het grove werk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik maak er goed gebruik van om mijn bijl na een weekend gebruik goed schoon te maken en dan het staal en de steel in de lijnolie te zetten ter bescherming. Daarna hang ik de bijl aan een spijker om lekker te drogen. Zo blijft hij in goede conditie.

Welke lijnolie gebruik jij daarvoor? Gekookte lijnolie of rauwe lijnolie?

http://www.lijnolie.nl/index.php?item=rauwe-lijnzaadolie-1-liter_&action=article&group_id=9&aid=13&lang=NL

http://www.gekooktelijnolie.nl/index.php?item=gekookte-lijnolie-1-liter_&action=article&group_id=9&aid=13&lang=NL

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

beste lanyardgebruik 6m22 tot 7min 50

 

De houding is gewoon zorgen dat je benen niet in lijn staan met je hakbeweging

Wilde ik net vertellen aan @gerbewoner dat ik me kapot aan het zoeken was voor een fotootje hier op mijn telefoon, maar vlak voor vakantie alles op de pc had gezet en geen goede nieuwe heb, plaats jij even en perfect filmpje.

 

Voor neerwaartse bewegingen met de machette, hou je je benen uit elkaar.

Voor andere bewegingen sla je met de machette van links naar rechts met een schuine beweging van boven naar beneden ( van rechts naar links uiteraard hetzelfde).

Ik snap dan ook niet dat als je deze manier aanhoudt hoe je dan nog in je been kan hakken ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@carismo en @Gamble om op deze wijze de lanyard te gebruiken kende ik inderdaad nog niet en is sowieso een betere manier, zal mijn eigen lanyard daarop aanpassen.

Het niet in een lijn hebben van je zwaairichting en je benen was mij wel al bekend.

Het idee van in je been hakken had dan ook niets te maken met de zwaairichting maar met het oncontroleerbaar bungelen van de machete aan je pols, met deze methode lijkt de kans daarop mij kleiner.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuke goede review;) ik heb zelf een machete van CS model :LATIN MACHETE 18" er ben er erg over te spreken.

Goedkoop stevig makkelijk slijpbaar en heerlijk in gebruik, helaas ook het goedkope handvat maar ik draag meestal snijwerende handschoenen tijdens het werk dus ik heb er geen last van.Mijn model heeft standaard geen hoes maar ik heb zelf van leer een hoes gemaakt.

Gr AHCIMG2070.jpg.3aef5d8f930003e1b7c60fdbe0ff2f2a.jpgCIMG2067.jpg.ee349f1019ae5bb4da887b3ebfc18756.jpgCIMG2068.jpg.017ac13985e14cd39e154b9debe51aa1.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een maat van me heeft de Gambia rivier in 2 maanden af gekano-ed, en had exact dezelfde bij.

 

De eerste keer dat hij hem mee bracht heb ik een volle avond zitten slijpen om hem scherp te krijgen. Toen hij uiteindelijk zo scherp was dat hij door een papiertje kom snijden zonder kracht te zetten heeft hij hem weer mee genomen samen met een wetstone met 2 grofheden (simpele coclans geloof ik)

 

Anyways, toe hij weer terug kwam in Nederland was hij door het klimaat bijna helemaal door geroest. Het is vrij zacht staal wat erg snel gaat roesten.

 

Ikzelf heb de gator machete, en dat zou voor hem ook de keus zijn bij een volgende trip.

 

Hij was zeeeeeer te spreken over de massa verdeling. Hij hakt heel fijn, en een appeltje schillen lukte ook met het grootste gemak.

 

Onze conclusie: fijn ding, lekker goedkoop, niet duurzaam. Je moet hem helaas goed in het vet/ olie houden in er langer plezier van te hebben. Handvat zuigt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...