Ga naar inhoud
GENEGEERD

Nieuwe kentekenprocessen voor de voertuigeigenaar 2014 (auto op naam)

Tom
 Share

Recommended Posts

Met ingang van 2014 veranderd het gedoe rond het kentekenbewijs voor motorvoertuigen.

Er komt een pasje i.p.v. papieren kentekenbewijs.

Ik ben er wel voor en met mij veel autohandelaren. (heb met mijn zoon jarenlang een autohandel gehad)

Omdat wij in het low budget segment handelden zagen we veel nephandelaren (uitkeringsgerechtigden) die ook in de "handel" zitten.

Men koopt de auto na veel gezeur en afdingen en zet de auto op naam van een van de familieleden (meestal komt men met een man of 4 langs).

Dan na betaling wordt de auto meegenomen en zo snel mogelijk weer doorverkocht met winst.

Dit kan via internet of de auto aanbieden op een autoveiling zoals de BCA

De winst wordt dan verdeeld onder de familie/handelsgeesten.

Dus snel op naam (adres van ligitimatie wordt aangehouden bij nieuw kenteken) hoeft dus niet meer aktueel te zijn.

En menig hobby handelaar heeft zo een mooi zakcentje ten koste van de echte autohandelaren die dus alle lasten hebben.

Uiteraard probeert men eerst de auto zo mee te krijgen en dan met de belofte om de vrijwaring op te sturen, dan is er helemaal geen spoor van deze lieden te vinden.

Gelukkig zijn we nog nooit 1 auto kwijtgeraakt omdat we altijd meer reden met proefrit en postkantoor of export afhandeling.

Nooit de sleutels afgeven of de auto uit het zicht verliezen als niet alles is afgehandeld.

Ook is mij bekend dat de auto terug wordt gezet en de sleutels worden teruggegeven en men verder geen belangstelling heeft.

De sleutels zijn niet de orginele maar lijken er wel op en de orginele houd men. Als de verkoper dit niet merkt omdat de auto weer netjes in de rij wordt geparkeerd door de oplichters kan men dit voertuig later gewoon ophalen.

Ook een leuke truuk is met een huurauto te komen en een knappe jongedame in de auto neer te zetten. Vervolgens wordr er een proefrit gemaakt door de mannen en keren nooit meer terug.

Als dan de verkoper vraagt waar haar man blijft zegt ze " dat was mijn man niet ik kreeg 100 euro om hier in de auto te gaan zitten!

Omdat de "vrouw" in de auto zit vind men dit meestal wel een goede waarborg, dan worden er voor het gemak geen kopyen van rijbewijs gemaakt.

Maar het gaat dus nu gelukkig veranderen, de procedure gaat snel een week duren en door het opsturen van de papieren en pasjes wordt een echt adres nodig.

Bij de speciale kenteken shops zullen allicht camera's komen, misschien wel gezichtsherkenningskamera's

Zoals al wordt vermeld;

Doel is om fraude tege te gaan

Als je zo’n kentekencard hebt en je verkoopt de auto, geef je de kentekencard mee aan de toekomstige eigenaar. Die gaat er mee naar een kentekenloket. Daar wordt de identiteit van de nieuwe koper gecontroleerd. Dan wordt de kentekencard doormidden geknipt. De nieuwe eigenaar krijgt een viercijferige code mee en het vrijwaringsbewijs voor degene van wie hij de auto heeft gekocht. Bij de kentekencard die naar zijn huisadres wordt gestuurd, worden de overige vijf cijfers meegestuurd. Die negencijferige code die het overschrijvingsbewijs vervangt (het huidige deel 2 of kopie deel 2) heb je weer nodig als je de auto weer van de hand doet

RDW Kentekenprocessen - Over het overschrijven van een voertuig voor particulieren

[video=youtube;D1z7-WN48WU]

Wisselen van eigenaar

http://www.anwb.nl/auto/nieuws/2013/juli/kentekenbewijs-wordt-kentekencard

De belangrijkste nieuwe kentekenprocessen voor de voertuigbranche

MEER UITLEG (KLIK)

• Leuk 1
Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Nou sorry, vindt dit een hoop extra gezeik. Ze maken het veel te ingewikkeld.

Snap best dat het voor handelaren een stukje zekerheid kan bieden, maar dat weegt niet op tegen de nadelen voor de klant.

Bovendien gaat dit uiteraard weer extra geld kosten want al die handelingen die gedaan moeten worden door RDW, kentekenloket enz kosten geld.

Reken er dus maar op dat het overschrijven van een auto op je naam flink gaat kosten.

Link naar reactie

Gast gerbewoner

Als ze dit allemaal voor het tientje dat een overschrijving nu kost doen zou het me meevallen. Het komt nu echter over als een lobby van de auto-industrie om hun eigen handel een beetje te beschermen. Ik zie ook nog niet echt hoe dit nu fraude tegen zou gaan. Een "echt adres" krijgen is niet moeilijk. Er is altijd wel een junk te vinden die voor 20 euro zijn adres en identiteit wil uitlenen.

En ik zie het probleem niet zo. Is het hele wezen van handel niet zo dat je iets zo goedkoop mogelijk koopt en dit dan zo snel mogelijk tegen zo hoog mogelijke winst weer doorverkoopt? Dat er wat autodealers zijn die er een probleem mee hebben is dan jammer. Dan moeten ze hun businessmodel aanpassen zodat ook zij weer winst gaan draaien.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...