Ga naar inhoud
GENEGEERD

Urine drinkbaar maken?


Gast Jager

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Hallo Preppers,

*

Ik heb al een tijdje een vraag.

Er zijn zuiveringstabletten en filter systemen.

Maar kan je dit ook gebruiken voor je eigen urine? Natuurlijk als het niet anders is zal dit moeten. Maar wat is het best/veiligst?

Ik hoop dat iemand mij hier meer over kan vertellen…..

*

 

Anders kan je altijd eens een Heineken proberen, de smaak komt volgens mij aardig in de buurt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem met urine is dat het ook te veel zout bevat waardoor je de nieren gaat overbelasten en aangezien de lichtere filtersystemen (oa lifestraws) niet geschikt zijn voor zout water... ook dat ding zou na een tijd gaan stinken.

 

Tenzij je in de woestijn een noodsituatie hebt, zijn er manieren genoeg om drinkbaar water te verkrijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Wat ik mij afvraag, maar waar ik eigenlijk niks over lees:

 

Je ziet veel preppers bezig met veel water opslaan, maar is het niet mogelijk je eigen urine te zuiveren?

Dat zou enorm veel opslag moeten schelen. Natuurlijk zal er altijd wat verloren gaan, daar ben ik me van

bewust.

 

Als dit al besproken is, dus het filteren van urine, zie ik graag een link!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Overigens, verse urine is steriel naar het schijnt. Of het lekker smaakt is vers 2.

 

En in geval van voetschimmel gewoon over je eigen voeten pissen, werkt beter dan zalfjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Wat ik mij afvraag, maar waar ik eigenlijk niks over lees:

 

Je ziet veel preppers bezig met veel water opslaan, maar is het niet mogelijk je eigen urine te zuiveren?

Dat zou enorm veel opslag moeten schelen. Natuurlijk zal er altijd wat verloren gaan, daar ben ik me van

bewust.

 

Als dit al besproken is, dus het filteren van urine, zie ik graag een link!

 

De link naar de zoekfunctie:

 

http://preppers.nl/forum/search.php?searchid=3262795

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik mij afvraag, maar waar ik eigenlijk niks over lees:

 

Je ziet veel preppers bezig met veel water opslaan, maar is het niet mogelijk je eigen urine te zuiveren?

Dat zou enorm veel opslag moeten schelen. Natuurlijk zal er altijd wat verloren gaan, daar ben ik me van

bewust.

 

Als dit al besproken is, dus het filteren van urine, zie ik graag een link!

 

Hoewel er een bepaalde meter een beetje tegen het rood aanloop, toch een poging om er een serieuze reactie op te geven.

 

Wat is het doel om urine te drinken?

omdat je hierdoor denk dat je geen water meer moet opslaan, want iedere liter die je drinkt, die vang je weer op?

 

Dat gaat niet werken want een mens zweet ongeveer 1 tot 5 liter vocht per 24 uur (afhankelijk van inspanning en temperatuur)

dus dat "iets verloren gaan" is veel meer dan de mogelijke opbrengst.

Want een (gezond) mens produceert iets van 1 a 1,5 liter urine

 

Dan nog het punt van zuiveren

Stel dat je relatief weinig water drinkt, dan is je urine erg geconsenteerd met afvalstoffen.

Het zuiveren hiervan zal een zwaardere belasting voor je filter zijn, dan het filteren van water uit een modderpoel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

urine werd vroeger op de schepen naar de West en de Oost in tonnen bewaard omdat het gebruikt werd om er de was mee te doen --> ammoniak

maar drinken lijkt me geen pretje, al zijn er mensen die daar juist een fetish voor hebben :-/

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Thanks!

 

Hoewel er een bepaalde meter een beetje tegen het rood aanloop, toch een poging om er een serieuze reactie op te geven.

 

Blijft lastig serieus zijn en nadenken merk ik. Ik heb nooit gezegd dat ik denk dat je 1:1 kunt drinken en filteren uit urine.

Het gaat er om dat je zuiniger kan aan doen met water in tijden van nood bijv. op het moment dat jij je huis niet kunt verlaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet ineens denken aan een verhaal over belegerde kruisvaarders in het Heilige Land die bijna gek werden van de dorst en daarom hun eigen urine en bloed van paarden gingen drinken. Brrrr.

 

Dan toch maar liever met een Sawyer aan de slag. Desnoods daarmee een sloot of radiateur leegslobberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet ineens denken aan een verhaal over belegerde kruisvaarders in het Heilige Land die bijna gek werden van de dorst en daarom hun eigen urine en bloed van paarden gingen drinken. Brrrr.

 

Dan toch maar liever met een Sawyer aan de slag. Desnoods daarmee een sloot of radiateur leegslobberen.

 

Paardenbloed, nee dat zou mijn ding ook niet zijn! Ik vroeg me dit dus af voor het geval je de radiateur al leeg hebt gedronken en de sloot droog staat ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jesus denk ook eens na over je mogelijkheden om regenwater op te vangen en op te slaan.

Zelfs vanaf een balkon zijn er mogelijkheden hiervoor te bedenken.

In Nederland hebben de meeste mensen wel toegang tot (zoet) oppervlakte water en zou je in staat moeten zijn om je opslag voorraad in huis eens in de zoveel tijd aan te vullen.

Mocht je door bijvoorbeeld onlusten niet in staat zijn je huis te verlaten dan is de opvang van regenwater wellicht een goede en veilige manier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

Ik ken iemand die een keer verdwaald was in de woestijn (hij ging backpacken in de VS) en toen zijn eigen urine aangelengd heeft met water dat hij uit een grot heeft gehaald. Daarna is hij gewoon in de grot gebleven om niet uit te drogen en 40 uur later werd hij gered door een reddingsteam. Een van de redenen geweest voor mij om toch maar wat survivalspullen mee te nemen als ik ga backpacken en mijn mobiel mee te nemen als ik ga backpacken... Over of het echt een slimme keus is.. Tja de een zegt van wel, de ander van niet. Als het er echt op aan komt lijkt het mij beter om het wel gewoon te drinken. Verdund indien mogelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gat in de grond graven, daar in urineren, beker in het midden zetten, met een stuk plastic het gat afdekken, plastic wel vastzetten, steentje in het midden van het plastic leggen, boven de beker, zonnetje laten schijnen, en na een paar uur heb je een vers slokje water.

 

Zie: solar still.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Urine bevat zout en afvalstoffen, die de nieren kunnen beschadigen bij drinken. Wanneer dood door uitdroging nadert, kan drinken van urine mogelijk nog enige uitstel van executie bieden, doordat de zoutoplossing in de urine van lagere concentratie is dan die al in het lichaam aanwezig is. Er woeden echter nog hevige discussies over de effectiviteit en ik ken geen wetenschappelijk onderzoek dat uitsluitsel kan geven. Bear Grylls promoot het drinken van urine als 'last resort'.

 

Je kunt urine destilleren door het te verwarmen/koken en de condens op te vangen of omgekeerde osmose toepassen met een speciale pomp die ook gebruikt wordt om zeewater van zout te ontdoen.

 

Reverse+Osmosis+Pump.jpg?token=Zw0kKM8Au68hJlMoyMm2veh5%2FJM%3D

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 jaren later...
  • 1 jaar later...
Op 20-11-2020 om 07:39, JJ&A zei:

Ik zie gasten vaak dit onderwerp bekijken, kan je zien wat er leeft, waar men over na denkt, ga toch wel van het ergste uit wat er kan gebeuren, heel goed dat jullie na denken, jullie bezoeken een waardevolle forum.

Besef wel dat we in een waterrijkland wonen, en er redelijk wat regent valt.

Met een klein goede waterfilter, en uitkienen waar je natuurwater drinkbaar wilt maken, kom je een heel eind.

Voor thuis en onderweg: https://www.prepshop.nl/drinkwater/waterfilters/

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...