Ga naar inhoud
GENEGEERD

noten en peulvruchten


Maicha

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast oliestel

en kun je ze na een jaar nog persen voor olie en ook weer langer bewaren?

helaas hier in de buurt heeft de gemeente ALLE hazelnootbomen gekapt.. geen idee waarom? het waren wel een stuk of 20 verspreid over 2 kilometer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij kunnen hier nog wel tamme kastanjes en beukennootjes rapen, maar verder hebben we niet echt notenbomen in de buurt.

Weet wel dat walnoten na een jaar vaak gaan rotten en schimmelen, ook al heb je ze dat jaar lang gedroogd.. maar misschien niet goed genoeg bewaard :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik koop zelf rauwe (biologische) noten in grote hoeveelheid in.

De noten laat ik - afhankelijk van de soort noot - zo'n 32 tot 72 uur weken in wekpotten.

Vervolgens kortstondig koken in een grote pan.

Uitleggen op grote dienbladen om te drogen (liefst in de zon, met een beetje wind; doet wonderen).

Vervolgens een week in de kast nadrogen.

Uiteindelijk de noten in de wekpot (luchtdicht) opbergen en ik houd deze met gemak anderhalf jaar goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb altijd walnoten bomen gehad je kunt ze zelf drogen op een oude bedspiraal in bv een carpoort,als er maar genoeg lucht bij kan,heb zelfs het idee dat ze na twee jaar zelfs lekkerder zijn als na een jaar,de oudste die ik gegeten heb waren een jaar of vier,iets minder smaak,maar nog steeds goed te doen.

Ik raad dan ook iedereen aan,liefst twee,dit ivm de bevruchting,walnoten bomen te planten als je de ruimte hebt;geen werk en toch ieder jaar een paar kruiwagens noten(als ze tenminste in het voorjaar niet bevroren zijn)

Opslag droog en donker,een kelder lijkt me te vochtig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmmm als ik noten koop bij de notenkraam op de markt, zijn ze na een week of 2 toch echt al wat achteruit aan het gaan (ietsje zachter bv) maar dan bewaar ik ze ook alleen in het papieren zakje waarin ik ze kocht. Kortom: moet weckpotten kopen om die zakjes in te doen ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmmm als ik noten koop bij de notenkraam op de markt, zijn ze na een week of 2 toch echt al wat achteruit aan het gaan (ietsje zachter bv) maar dan bewaar ik ze ook alleen in het papieren zakje waarin ik ze kocht. Kortom: moet weckpotten kopen om die zakjes in te doen ...

Je moet ook geen gepelde walnoten kopen,en ook geen ongepelde walnoten in een weckfles stoppen,gewoon in een doos op zolder zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Koop Bison vochtvreter (calcium chloride, CaCl2) en lege theezakjes om losse thee uit te trekken. Doe 1 a 2 theelepel van dit droogmiddel in zo'n theezakje, vouw de opening dubbel en niet deze dicht met een niet-tang. Voeg zo'n gesloten gevuld zakje toe aan de noten of pofmais in een goed sluitbaar potje. In het potje daalt de relatieve vochtigheid dan spoedig beneden de 10%, de kritische grens waarbij noten en bv. ook pofmais kunnen gaan rotten en beschimmelen. Bewaar de met het droogmiddel voorziene potjes in het donker. De houdbaarheid wordt aanzienlijk verlengd. Uw voorraad met CaCl2 gevulde droog-zakjes dient u overigens ook in een goed gesloten potje bewaren. Succes!

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Koop Bison vochtvreter (calcium chloride, CaCl2) en lege theezakjes om losse thee uit te trekken. Doe 1 a 2 theelepel van dit droogmiddel in zo'n theezakje, vouw de opening dubbel en niet deze dicht met een niet-tang. Voeg zo'n gesloten gevuld zakje toe aan de noten of pofmais in een goed sluitbaar potje. In het potje daalt de relatieve vochtigheid dan spoedig beneden de 10%, de kritische grens waarbij noten en bv. ook pofmais kunnen gaan rotten en beschimmelen. Bewaar de met het droogmiddel voorziene potjes in het donker. De houdbaarheid wordt aanzienlijk verlengd. Uw voorraad met CaCl2 gevulde droog-zakjes dient u overigens ook in een goed gesloten potje bewaren. Succes!

 

goede tip, weer eens wat anders dan rijst :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 jaren later...
Op 25-7-2012 om 13:57, vheeswijk zei:

Koop Bison vochtvreter (calcium chloride, CaCl2) en lege theezakjes om losse thee uit te trekken. Doe 1 a 2 theelepel van dit droogmiddel in zo'n theezakje, vouw de opening dubbel en niet deze dicht met een niet-tang. Voeg zo'n gesloten gevuld zakje toe aan de noten of pofmais in een goed sluitbaar potje. In het potje daalt de relatieve vochtigheid dan spoedig beneden de 10%, de kritische grens waarbij noten en bv. ook pofmais kunnen gaan rotten en beschimmelen. Bewaar de met het droogmiddel voorziene potjes in het donker. De houdbaarheid wordt aanzienlijk verlengd. Uw voorraad met CaCl2 gevulde droog-zakjes dient u overigens ook in een goed gesloten potje bewaren. Succes!

Toxicologie en veiligheid[bewerken | brontekst bewerken]

Calciumchloride is niet buitengewoon gevaarlijk, maar bij zijn watervrije vorm is voorzichtigheid toch aangeraden. Die mag niet worden ingenomen, want bij aanraking met water komt veel warmte vrij, hetgeen tot ernstige inwendige verbrandingen kan leiden. Ook is het aan te bevelen om handschoenen te dragen bij het handmatig uitstrooien.

In een open bakje vervloeit calciumchloride na enkele dagen. Het zout lost op in het vocht dat aan de lucht wordt onttrokken.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Calciumchloride

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...