Ga naar inhoud
GENEGEERD

Prachtig ontworpen en innovatieve shelters


sunnysuzanna

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Hm, ik zou een earthship/aardehuis nu al willen bewonen. Daarom snap ik die wildernis niet.

Een duurzaam huis, gebouwd van gerecycellde materialen, voorzien van alle comfort die nodig is, maar zonder aansluiting nodig te hebben op riool en water en elektra.

Scheelt per maand een flink bedrag aan vaste lasten en belasting plus dat ik dan niet afhankelijk ben van de infrastructuur..

 

Een leuke link naar een Spaans project. Menu aan de linkerkant voor de verschillende fasen die zijn doorlopen.

 

http://translate.google.nl/translate?hl=nl&sl=en&u=http://earthship.es/welcometoearthship&prev=/search%3Fq%3Dearthship%2Bspain%26sa%3DX%26biw%3D1024%26bih%3D639

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

 

Misschien heb je hier nog wat aan voor je kostenplaatje?

 

http://www.ecodorpbrabant.nl/html/wat-willen-wij/earthships/kosten-earthship.php

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien heb je hier nog wat aan voor je kostenplaatje?

 

http://www.ecodorpbrabant.nl/html/wat-willen-wij/earthships/kosten-earthship.php

 

Ik had deze site inderdaad ook al gelezen. Vooral de kosten lopen sterk uiteen van 30k tot 500k. Persoonlijk denk ik dat het sterk afhankelijk is van het land waar je gaat bouwen en hoeveel Hi-tech je erin stopt. In NL moeten earthships op een betonnen fundering worden gebouwd en een fundering kost vak 1\3 van de totale bouwkosten. In het buitenland is een fundering vaak niet nodig. Daarnaast kosten de ramen, zonnepanelen en accu's het meest.

 

Ik heb globaal wel eens een berekening gedaan voor een earthship variant van 6 meter diep en 12 meter breed en kwam uit onder de 10.000 euro in Spanje. Dan ga ik er even van uit dat de muren (autobanden) gratis zijn te krjgen en we beton\cement gebruiken om muren en dak dicht te smeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Ik had deze site inderdaad ook al gelezen. Vooral de kosten lopen sterk uiteen van 30k tot 500k. Persoonlijk denk ik dat het sterk afhankelijk is van het land waar je gaat bouwen en hoeveel Hi-tech je erin stopt. In NL moeten earthships op een betonnen fundering worden gebouwd en een fundering kost vak 1\3 van de totale bouwkosten. In het buitenland is een fundering vaak niet nodig. Daarnaast kosten de ramen, zonnepanelen en accu's het meest.

 

Ik heb globaal wel eens een berekening gedaan voor een earthship variant van 6 meter diep en 12 meter breed en kwam uit onder de 10.000 euro in Spanje. Dan ga ik er even van uit dat de muren (autobanden) gratis zijn te krjgen en we beton\cement gebruiken om muren en dak dicht te smeren.

 

Mooi. :)

Dat zou best wel kunnen kloppen. Als je echt aan de slag wilt hiermee, moet je wel alles goed op een rijtje hebben.

Kosten-analyse is onderdeel van een bouwplan.

Aan gratis banden zitten ook nog kosten verbonden b.v. (Huur vrachtwagen en brandstof).

 

Op een rotsbodem heb je geen fundering nodig, maar heb je wel weer kosten aan het egalisen.

Zelf doen kan ook, maar dan heb je een kango (met compressor) nodig. Huur of aanschaf.

 

Enz. enz.

Postje verborgen kosten.

Bureaucratie (tijdverlies/kosten corruptie).

Mañana Mañana (tijdverlies).

 

NIet om je te ontmoedigen, maar om overal op voorbereid te zijn ( ;) ) en beslagen ten ijs (ijs? ijs? waar is het ijs? In mijn cocktail :p ) te komen.

Als je overal rekening mee houdt en realistisch en gedegen te werk gaat, kom je niet voor verassingen te steen en voorkom je teleurstellingen.

 

Nou was je dat vast al allemaal van plan, maar leuk om te vermelden voor evt. deelnemers toch? :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Heksenboot, zeker. Beter beslagen ten ijs, dan ten halve gekeerd.;)

 

Hieronder ook nog een leuke site met 10 redenen om voor een earthship kiezen. Hier staat in dat een eenvoudige survival model ongeveer 7000$ kost. Ik ben eigenlijk nog op zoek naar de specificaties van de bouwmaterialen die je kunt gebruiken. Ik weet dat er 1200-1600 banden nodig zijn voor en gemiddeld earthship, maar verder kan ik nergens voorbeelden vinden van de gebruikte materialen.

 

http://www.highexistence.com/10-reasons-why-earthships-are-fing-awesome/

 

Hier nog een leuke site met een fimpje\slideshow in stappen hoe hun earthship wordt gebouwd.

 

http://www.treehugger.com/sustainable-product-design/how-to-build-an-earthship-step-by-step-slideshow-video.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@Heksenboot, zeker. Beter beslagen ten ijs, dan ten halve gekeerd.;)

 

Hieronder ook nog een leuke site met 10 redenen om voor een earthship kiezen. Hier staat in dat een eenvoudige survival model ongeveer 7000$ kost. Ik ben eigenlijk nog op zoek naar de specificaties van de bouwmaterialen die je kunt gebruiken. Ik weet dat er 1200-1600 banden nodig zijn voor en gemiddeld earthship, maar verder kan ik nergens voorbeelden vinden van de gebruikte materialen.

 

http://www.highexistence.com/10-reasons-why-earthships-are-fing-awesome/

 

Hier nog een leuke site met een fimpje\slideshow in stappen hoe hun earthship wordt gebouwd.

 

http://www.treehugger.com/sustainable-product-design/how-to-build-an-earthship-step-by-step-slideshow-video.html

 

Gaaf spul he, earthship? Leuke naam ook. :p

 

Nog meer bouwen met aarde. Earthbag building. Lees die PDF eens.

 

http://www.rivendellvillage.org/Earthbag-Building-The-Tools-Tricks-and-Techniques.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gaaf spul he, earthship? Leuke naam ook. :p

 

Nog meer bouwen met aarde. Earthbag building. Lees die PDF eens.

 

http://www.rivendellvillage.org/Earthbag-Building-The-Tools-Tricks-and-Techniques.pdf

 

Hele mooie pdf, zeer compleet ook en alle technieken goed uitgelegd. Wij noemen het meestal een earthship, maar op deze naam rusten rechten van de uitvinder\architect. Daarom noemen ze het in NL een aardenhuis en elders weer anders, dan hoeven ze hiervoor geen geld neer te tellen. Het mooiste is dat eigenlijk alle varianten al door onze voorouders zijn gebruikt in de praktijk dus het is proven technologie. Overigens zitten er nog veel haken en ogen aan als je in het NL klimaat een earthship gaat bouwen. Te weinig zonuren in de winter en het vochtige klimaat speelt hier parten. In een zuidelijk gelegen land zal het principe nog beter tot zijn recht komen.

 

Persoonlijk ben ik van mening dat je lokaal moet kijken welke materialen beschikbaar zijn en niet bang moet zijn om ook moderne technieken te combineren met de bouw van een earthship. 100% eco bestaat feitelijk ook niet, zelfs je hout en glas zijn niet eco. Ze hebben tegenwoordig ook hele goede daglicht technieken en als je die combineert met old school, dan kun je iets heel leuks creëren.

 

Het mooie aan een earthship vind ik dat het geen verschil maakt of je de banden vult met aarde of met beton. De constructie wordt even stevig. Veelal zie ik dat er voor het dak met hout wordt gewerkt. Ik zou liever betonnen U balken (vegas) op het dak zien waar precies een isolerende steen tussen past, deze gebruik ik in Spanje ook veel. Het voordeel is dan dat je er dan feitelijk met een auto over kunt rijden, dat het goed waterdicht te maken is en dat het over een paar 100 jaar nog staat. Ook zie ik dat ze meestal als ze op hoogte zijn met de banden een ringbalk (ringbeam) van gewapend beton storten. Dit is om waarschijnlijk weer helemaal waterpas te komen en om de dakconstructie te kunnen dragen.

 

Het maken van een earthship lijkt me een heel leuk project. Mocht het niet doorgaan met een groep, dan wil ik zeker in de toekomst een éénvoudige earthship variant op mijn eigen grond bouwen. Ik heb er een paar perfecte locaties voor.:rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Hele mooie pdf, zeer compleet ook en alle technieken goed uitgelegd. Wij noemen het meestal een earthship, maar op deze naam rusten rechten van de uitvinder\architect. Daarom noemen ze het in NL een aardenhuis en elders weer anders, dan hoeven ze hiervoor geen geld neer te tellen. Het mooiste is dat eigenlijk alle varianten al door onze voorouders zijn gebruikt in de praktijk dus het is proven technologie. Overigens zitten er nog veel haken en ogen aan als je in het NL klimaat een earthship gaat bouwen. Te weinig zonuren in de winter en het vochtige klimaat speelt hier parten. In een zuidelijk gelegen land zal het principe nog beter tot zijn recht komen.

 

Persoonlijk ben ik van mening dat je lokaal moet kijken welke materialen beschikbaar zijn en niet bang moet zijn om ook moderne technieken te combineren met de bouw van een earthship. 100% eco bestaat feitelijk ook niet, zelfs je hout en glas zijn niet eco. Ze hebben tegenwoordig ook hele goede daglicht technieken en als je die combineert met old school, dan kun je iets heel leuks creëren.

 

Het mooie aan een earthship vind ik dat het geen verschil maakt of je de banden vult met aarde of met beton. De constructie wordt even stevig. Veelal zie ik dat er voor het dak met hout wordt gewerkt. Ik zou liever betonnen U balken (vegas) op het dak zien waar precies een isolerende steen tussen past, deze gebruik ik in Spanje ook veel. Het voordeel is dan dat je er dan feitelijk met een auto over kunt rijden, dat het goed waterdicht te maken is en dat het over een paar 100 jaar nog staat. Ook zie ik dat ze meestal als ze op hoogte zijn met de banden een ringbalk (ringbeam) van gewapend beton storten. Dit is om waarschijnlijk weer helemaal waterpas te komen en om de dakconstructie te kunnen dragen.

 

Het maken van een earthship lijkt me een heel leuk project. Mocht het niet doorgaan met een groep, dan wil ik zeker in de toekomst een éénvoudige earthship variant op mijn eigen grond bouwen. Ik heb er een paar perfecte locaties voor.:rolleyes:

 

Te weinig zon-uren maakt niet uit. Alle beetjes helpen.

Hoe meer zon hoe beter. Dat is een feit.

 

De materialen uit de buurt gebruiken. Mee eens.

100 % eco hoeft ook niet, als je maar zelfvoorzienend wordt.

Alle technieken van Earthships zijn gebaseerd op leven off the grid. Dat is leerzaam.

 

Jouw methode met beton slaat een beetje de plank mis. Dan kan je net zo goed gelijk een betonblok bouwen. ;)

 

Lees de PDF nog een keer.

Dan zie je, dat er gebouwd wordt met zandzakken.

Staar je niet blind op het woord "zand". Gewoon het spul gebruiken wat het makkelijkst verkrijgbaar is. Grind b.v.

 

Waterdicht maken doe je met folie. Geen probleem. Een vijver loopt ook niet leeg.

Afwerken met een laagje cement/textiel, net als gipsverband. Wel eens gevoeld hoe hard dat is? En dat is gips. :)

Dun = weinig materiaal.

Bedekken met stro/aarde/planten. Isolatie. Geeft constante aangename binnen-temperatuur.

 

Stevigheid.

Een koepel is de stevigste vorm die ja kan bedenken. Ooit. Punt.

Opgebouwd uit cirkels, maar dan 3D.

Geen balken nodig. (Besparing van werk en materiaal).

 

Wel eens geprobeerd met een auto door een zandzakken muur heen te rijden? Niet doen.

Enig idee waarom militairen zich achter zandzakken verschuilen? Er komt geen kogel doorheen.

 

Er is wereldwijd al enorm veel kennis en ervaring opgedaan met deze bouwmethode.

Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden, getuige deze PDF.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Soms moet je andere keuzes maken dan eco, omdat het hier in Nederland niet anders kan. Dat kan, en mag. Het doel is een woning zo eco-mogelijk als mogelijk is, zo betaalbaar als betaalbaar is, en met zo min mogelijk afhankelijkheid van de systemen, maar als het niet anders kan, kan het niet. Blogje over de betonnen en piepschuim fundering van de aardehuizen in Olst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Soms moet je andere keuzes maken dan eco, omdat het hier in Nederland niet anders kan. Dat kan, en mag. Het doel is een woning zo eco-mogelijk als mogelijk is, zo betaalbaar als betaalbaar is, en met zo min mogelijk afhankelijkheid van de systemen, maar als het niet anders kan, kan het niet. Blogje over de betonnen en piepschuim fundering van de aardehuizen in Olst.

 

Leuke link, thanx. :)

 

Wat ik zei dus.

 

Hoe vond je de PDF?

 

http://www.rivendellvillage.org/Eart...Techniques.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Lang :)

Nee serieus, ik ben aan het lezen. Heerlijk. Goede info, goede trucs. Maar zoals ik zei, ik lees nog.

 

:)

 

Zandzakken kosten ongeveer 30 cent/stuk in een baal van 1000.

Link naar reactie
Delen op andere sites

:)

 

Zandzakken kosten ongeveer 30 cent/stuk in een baal van 1000.

 

Ik had de pdf even snel doorgekeken in eerste instantie. Zandzakken vullen of autobanden het maakt volgens mij weinig verschil voor de constructie zelf.

 

Ik krijg op verzoek wel eens postzakken van de Engelse luchtpost, maar meestal vraag ik er maar 100 per keer. In deze zakken wordt de post naar NL verstuurd en ze gaan niet terug (eenmalig gebruik). Ze zijn echter heel stevig en ik gebruik ze regelmatig om bijvoorbeeld puin in te vervoeren. Of soms houtsnippers voor de eenden ren van een vriend. Heel handig en volgens mij kun je er zeker ook mee bouwen, ze zijn stevig zat. Al is 300€ voor duizend stuks ook niet duur natuurlijk.;)

 

mail.jpg.ce296ff86e50c10e41c7dc8a0a1f6cc3.jpg

 

Precies zoals @Stuudje ook al aangaf, je moet bereid zijn concessies te doen tussen eco, degelijk en financieel haalbaar. Ik heb toevallig gisteren een zandcement vloertje in mijn schuurtje gesmeerd en hieronder piepschuim gebruikt als isolatie. Deze haal ik gratis op van een bedrijf die ze bij hun verpakkingen\pallets geleverd krijgt. Het zijn stukken ter grootte van een pallet en 5 cm dik. Afvoeren kost het bedrijf veel geld en nu wordt het hergebruikt. Daarnaast betaal je bij de bouwmarkt al snel 7€ voor en pak. Ook in recreatiewoningen wordt het als isolatie veel gebruikt, want het schimmelt niet en brand ook niet snel.:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Ik had de pdf even snel doorgekeken in eerste instantie. Zandzakken vullen of autobanden het maakt volgens mij weinig verschil voor de constructie zelf.

 

 

Het maakt uit voor de bouwmethode en voor de constructie-mogelijkheden.

 

Banden: je moet de aarde erin rammen met een voorhamer/breekhamer.

Zandzakken: je kan een koepel-structuur maken. De sterkste structuur die er is, zoals ik al zei.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het maakt uit voor de bouwmethode en voor de constructie-mogelijkheden.

 

Banden: je moet de aarde erin rammen met een voorhamer/breekhamer.

Zandzakken: je kan een koepel-structuur maken. De sterkste structuur die er is, zoals ik al zei.

 

Zandzakken lijken me eigenlijk ook sneller te vullen en meer maatvast dan autobanden (of je moet exact dezelfde maat band hebben). Daarnaast had ik al zitten denken aan een alternatieve manier om autobanden vol te krijgen. Ik dacht aan een klein trilplaatje, dat scheelt een heleboel klappen met de hamer.;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...