Ga naar inhoud
GENEGEERD

Doe-het-zelf waterfilter


Rodin

Aanbevolen berichten

Doe-het-zelf waterfilter (PDF)

 

DSCI0141.jpg.db950e4a9a482271951b1d9e754ca131.jpg

 

Overgenomen van Eindspel forum met toestemming van initiatiefnemer Ivan: een handleiding met foto's om zelf een waterfilter te maken. Ook de discussie, tips en trucs zijn interessant om te volgen.

 

https://hotfile.com/dl/158781087/828c7b0/DHZ_Waterfilter.pdf.html

 

NB. Tevens geplaatst bij de discussie over 'Welk waterfilter', maar verdient m.i. een aparte vermelding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast oliestel

De had ik inderdaad ook gezien op het eindspel forum, en ook nagemaakt met buis 75mm.

Alles klaar, nu nog even kool halen.

ik zat zelf ook nog te denken om het geheel te voorzien van een "voorfilter" met stof/oude kleding.

als simpelste een sok in de buis hangen en klemmen op de buis, zo blijven de grote delen in de sok hangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast oliestel

ik zal altijd van alles, maar hoop dit weekend er eens aktief kool in te gooien, dan laat ik zeker weten hoe het smaakt.. ik kan helaas niks "meten".

de gene die deze op het andere forum gepost heeft schijnt ook al jaren in de filterindustrie te werken, dus zal naar mijn schatting toch goed moeten voldoen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo,

 

eindelijk iemand die niet meteen 200 euro op tafel legt voor een waterfilter. bij de cursus "overleven op het gevechtsveld" die alle mensen van de landmacht moeten doen bij de commando`s,

leerden we een waterfilter maken en de hele week dronken we alleen dat water,dat uit een sloot kwam. niemand is er ziek van geworden.

gewoon een groot blik, gaatjes in de bodem slaan en vullen met laagjes zand, kiezels, houtskool, met tussen elke laagje een laag filterwatten, gras of een doekje.

met moderne middelen is een waterfilter makkelijk te maken.

 

groeten, odessa1944

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast oliestel

Ik vond de tip van dat het aktief kool het chloor(smaak) er uit filtert wel een goeie. dus eerst met chloor bewerken daarna door de koolfilter.

Chloorsmaak weg, dan is het kool nog aktief, als de chloorsmaak er nog is schijnt het zo te wezen dat de kool zijn werking heeft verloren en tijd voor vervanging.

 

rechtstreeks opgevangen regenwater durf ik eigenlijks zo wel te drinken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast oliestel

kun je niet naast de sloot een gat graven, en het water dat door de "wand" heen stroom nemen? slootwater zelf is hier ook enorm smerig. vol algen en beestenboel. maar in het gat naast de sloot is het al aardig helder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast oliestel

hmm, hier kunnen we zo naast de sloot een (klein) gat graven .. aardig natuurlijk gebied.

Ik heb er al eens over nagedacht om pvc buizen te maken met gaatjes om "grondwater" door te laten.

Met een grondboor gaten boren pvc buis er in en een kleinere buis er in welke het water op kan vangen. (dit als nood natuurlijk als het regenwater op is)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ligt er natuurlijk waar je zit maar grondwater in Nederland zit meestal niet al te diep. met 2 maten pvc pijp moet dat kunnen. Een ouderwetse pomp slaan is natuurlijk ook een optie.

Koken en filteren en je hebt goed drinkwater. Vers opgevangen regenwater is eigenlijk altijd goed te drinken. Het probleem zit hem bij dit water in het opslaan.

Enig idee hoeveel mensen het filter gemaakt hebben? Daar ben ik best benieuwd naar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...
hallo,

 

eindelijk iemand die niet meteen 200 euro op tafel legt voor een waterfilter. bij de cursus "overleven op het gevechtsveld" die alle mensen van de landmacht moeten doen bij de commando`s,

leerden we een waterfilter maken en de hele week dronken we alleen dat water,dat uit een sloot kwam. niemand is er ziek van geworden.

gewoon een groot blik, gaatjes in de bodem slaan en vullen met laagjes zand, kiezels, houtskool, met tussen elke laagje een laag filterwatten, gras of een doekje.

met moderne middelen is een waterfilter makkelijk te maken.

 

groeten, odessa1944

 

Zo een filter wel eens gemaakt en in het lab getest:

- Ongezuiverd sample

- Door een filter van doek, zand, houtkool en zand.

- Gekookt.

 

Resultaat was:

- Gekookt bleek steriel.

- Ongezuiverd bevatte meerdere bacterieen kolonies.

- Water door de filter had meer bacterieen kolonies dan ongefilterd water.

 

Niet getest op chemische middelen en andere on puurheden.

 

 

 

Oh nog een puntje. Het gebruik van een oude gasmasker bus heeft ook wat risico's. Voordat je ze openmaakt, zorg in iedergeval dat het niet een reactieve bus is i.p.v. absorberende. (reactieve gebruiken chemische middelen om een specifieke gas te neutraliseren). En sommige oudere modelen hebben asbest in de bussen (in de tussen lagen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuke test, met een verrassende uitkomst. Vraag is dan, zijn het ziekmakende bakterieen? waarschijnlijk zitten die er tussen. Veel interessanter is echter de uitslag op chemicalieen nadat het door een koolstof filter is gegaan. De meeste preppers zijn toch wel van mening dat ze water koken, ook nadat het door een koolstoffilter is gegaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo een filter wel eens gemaakt en in het lab getest:

- Ongezuiverd sample

- Door een filter van doek, zand, houtkool en zand.

- Gekookt.

 

Resultaat was:

- Gekookt bleek steriel.

- Ongezuiverd bevatte meerdere bacterieen kolonies.

- Water door de filter had meer bacterieen kolonies dan ongefilterd water.

 

Niet getest op chemische middelen en andere on puurheden.

 

 

 

Oh nog een puntje. Het gebruik van een oude gasmasker bus heeft ook wat risico's. Voordat je ze openmaakt, zorg in iedergeval dat het niet een reactieve bus is i.p.v. absorberende. (reactieve gebruiken chemische middelen om een specifieke gas te neutraliseren). En sommige oudere modelen hebben asbest in de bussen (in de tussen lagen).

 

heb je ook nog getest wat dunne bleek doet ? is water dan ook helemaal steriel ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Slow sand filter: http://www.prepperideas.com/making-a-sand-filter/

 

Slow sand filters work very differently. The much slower flow rate of .04 to .16 gpm/ft2 results in a much different

character to the sand bed. Because of the slow rate, particles tend to settle in the very top layers of the sand.

More importantly, a rich biological matrix develops in the top layers of the sand. The matrix, commonly called the

Schmutzedecke, is composed of a wide variety of tiny organisms including bacteria, algae and various other

single and multiple cell organisms. This matrix lives off whatever is passing through it in the water stream. Pore

size of the bed is less important because a bacteria passing through can't touch anything without being stuck and

consumed. This way slow sand filters can remove particles smaller than the space between sand particles.

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb je ook nog getest wat dunne bleek doet ? is water dan ook helemaal steriel ?

 

Nee niet getest met chemische zuiveringsmiddelen. Ik zie dunne bleek ook niet als fatsoenlijk waterzuiverings middel. Aangezien er niet precies op staat wat er precies in zit, ga ik het niet in mijn drinkwater doen. Ik ben zelf wel bereid om producten te kopen die er voor bedoeld zijn.

 

Leuke test, met een verrassende uitkomst. Vraag is dan, zijn het ziekmakende bakterieen? waarschijnlijk zitten die er tussen. Veel interessanter is echter de uitslag op chemicalieen nadat het door een koolstof filter is gegaan. De meeste preppers zijn toch wel van mening dat ze water koken, ook nadat het door een koolstoffilter is gegaan.

 

Koken is een goed plan. Als je 4 liter per dag, per persoon gebruikt. Ben je 16 liter aan het koken per dag voor een groepje van 4. Dat is niet echt leuk werk, brandstof en tijdverspillend. Dan is een fatsoenlijke filter een betere investering in mijn ogen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

wat ik me af vraag is of je de active kool eerst moet schoonspoelen of dat je het gelijk kunt gebruiken?

Ik heb meerdere aquariums waar ik actief kool in gebruik, maar dit spoel ik eerst schoon.

 

Verder zat ik te denken om als voorfilter watten te gebruiken.

Watten kun je overal kopen, etos, ah, etc.

 

Wat vinden jullie van die watten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier ook eens naar gekeken. 1 liter actieve kool (€5,50) filtert ongeveer 500 liter water.

 

Over de watten... ik zou dan eerder een koffiefilter gebruiken voor de kool, en na de kool....

 

Schoonspoelen is denk ik niet nodig om te drinken. Wij kunnen actieve kool wel verdragen bij inname (denk aan norit), terwijl dit voor de kieuwen van vissen misschien wel schadelijk is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik kijk naar mogelijkheden voor regenwater wat via een dak is opgevangen (vogelpoep verontreiniging zeg maar) dus een vaste filter, en dan vormt beweging geen punt!

 

Draagbaar zou je wel aan watten kunnen denken. Groot nadeel is dat watten wel veel water vasthouden, wat vervelend is wanneer het schaars is! ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...