Ga naar inhoud
GENEGEERD

Draaiboek


Dontor

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Neuh,heb ik niet,een prepper kan wel nadenken over de verschillende scenario's maar z'n sterkte zal hem vooral zitten in het nemen van de juiste adhoc beslissingen.

SHTF zal toch altijd anders zijn als we verwachten,ik hecht meer waarde aan het goed op situatie's in kunnen spelen als aan uitgeschreven "plannen"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen draaiboek.

 

Wij lopen dus eerst een paar uur als een kip zonder kop in het rond te rennen hahaha.

 

Nee, wij gaan in principe voor een bug-in, dus daarvoor geen echt draaiboek nodig. Mocht het zo ver komen dat we naar de BOL gaan, dan hebben we een lijst met alle spullen die mee moeten

en zaken die nog geregeld moeten worden. Dit is de lijst die we ieder jaar gebruiken als we op vakantie gaan. Handig, want zo weet je meteen of je iets mist, iets te veel meeneemt enz en je kent de lijst na een x aantal keer uit je hoofd.

Maar een draaiboek, nee, lijkt mij ook niet nodig als je regelmatig een test run maakt. Dus oefenen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan volgens mij toch interessant zijn.

Zonder denigrerend te willen zijn, maar als de shtf er effectief komt en de chaos zo groot is bestaat de kans dat je volledig blokkeert, als je naar buiten moet natuurlijk. Binnenshuis zal je waarschijnlijk je kalmte wel nog iets of wat kunnen bewaren denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan volgens mij toch interessant zijn.

Zonder denigrerend te willen zijn, maar als de shtf er effectief komt en de chaos zo groot is bestaat de kans dat je volledig blokkeert, als je naar buiten moet natuurlijk. Binnenshuis zal je waarschijnlijk je kalmte wel nog iets of wat kunnen bewaren denk ik.

Denk dat je dan ook niets hebt aan een draaiboek. In zo'n situatie die jij beschrijft denk ik niet dat je de rust kunt vinden om in je draaiboek te kijken.

Oplossing is simpel, oeffenen. Gewoon paar keer per jaar net doen alsof SHTF. Daar leer je het meeste van en daarbij weet je op een gegeven moment uit je hoofd wat je moet doen en wanneer je het moet doen (en met wie LOL)

 

Waarom denk je dat brandweermannen (en vrouwen) , militairen, politie zo vaak oefenen? Juist om ervoor te zorgen dat ze blindelings weten wat ze moeten doen! Daarbij heeft de leiding gevende wel een draaiboek, maar dan praat je over een iets grotere omvang van de operatie dan wat wij meemaken bij een SHTF.

 

Daarnaast is het ook nog eens zo dat geen enkele SHTF hetzelfde is, dus flexibel blijven en inspelen op de situatie (improviseren) en houd rekening met de wet van murphy ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk dat je dan ook niets hebt aan een draaiboek. In zo'n situatie die jij beschrijft denk ik niet dat je de rust kunt vinden om in je draaiboek te kijken.

Oplossing is simpel, oeffenen. Gewoon paar keer per jaar net doen alsof SHTF. Daar leer je het meeste van en daarbij weet je op een gegeven moment uit je hoofd wat je moet doen en wanneer je het moet doen (en met wie LOL)

 

Waarom denk je dat brandweermannen (en vrouwen) , militairen, politie zo vaak oefenen? Juist om ervoor te zorgen dat ze blindelings weten wat ze moeten doen! Daarbij heeft de leiding gevende wel een draaiboek, maar dan praat je over een iets grotere omvang van de operatie dan wat wij meemaken bij een SHTF.

 

Daarnaast is het ook nog eens zo dat geen enkele SHTF hetzelfde is, dus flexibel blijven en inspelen op de situatie (improviseren) en houd rekening met de wet van murphy ;-)

 

Blij dat je de hulpdiensten aanhaalde, die gebruiken toch ook een draaiboek bij een calamiteit. Aan de hand van een draaiboek kan je toch ook eenvoudiger een oefening houden?

 

Mss begrijpen we elkaar verkeerd en moet ik het een checklist noemen die je afloopt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blij dat je de hulpdiensten aanhaalde, die gebruiken toch ook een draaiboek bij een calamiteit. Aan de hand van een draaiboek kan je toch ook eenvoudiger een oefening houden?

 

Mss begrijpen we elkaar verkeerd en moet ik het een checklist noemen die je afloopt?

 

Kijk je moet gewoon doen wat jou het makkelijkste lijkt. Als jij een draaiboek handig vindt werken, dan zeker gewoon doen.

Ik heb een lijstje (checklist) maar er zullen er ongetwijfeld ook zijn die niets van dit alles hebben.

 

Belangrijk is dat jij en je gezin/familie vertrouwd raken met alles wat er moet gebeuren bij een SHTF. Daarbij moet je rekening houden met situaties die zich voor zullen doen waar je niet op gerekend had. Improviseren dus.

 

Hoe goed we met zijn allen ook denken voorbereid te zijn, bij een STHF merk je gegarndeerd dat alles net even anders verloopt. Dus dan kan je je draaiboek wel vergeten.

 

Dus gewoon doen wat jou het makkelijkst lijkt en oefenen ermee!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch lijkt me zo’n draaiboek wel handig. Ik heb hem overigens nog niet...

Hiermee kun je droog oefenen op een regenachtige zondag, en kijken wat er nog mist van de checklist en het draaiboek verder invullen.

Kies verschillende scenario’s en beschrijf hierin de stappen die gezet moeten worden.

Niet iedereen maakt tijd vrij om real life te oefenen, want dat is natuurlijk zoals hierboven beschreven een nog betere optie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben alleszins bezig aan een draaiboek / checklist voor bepaalde calamiteiten. Wat doe ik bijvoorbeeld bij een kernramp of een val van de economie.

De eerste minuten/uren zijn volgens mij van kapitaal belang.

 

Ik krijg het nieuws --> eerste stappen --> ...

 

Checklist volgen die ik op een rustig moment heb uitgedokterd en waarbij ik heb geprobeerd om met zo veel mogelijk rekening te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Draaiboek dus :-)

 

Nee dat is geen draaiboek het is een checklist, een draaiboek beschijft een procedure of beschrijft de gang van zaken tot op de minuut precies.

 

Een draaiboek zou inhouden dat ik vastgelegde stappen zal ondernemen WSHTF en dit is niet het geval aangezien ik niet weet wat er zal gebeuren en hoe ik hierop zal reageren.

 

mvg, MP :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem met een 'draaiboek' is dat er veel mogelijke scenario's zijn. Het risico is dat je bij een draaiboek ook niet flexibel genoeg bent. Het lijkt me wel een goed idee om vooraf al even na te denken over mogelijke problemen. Eerst nadenken over de kleine rampen, later over de grotere. Zo evolueer je in je bewustwordingsproces. Ik ben ongeveer 15 jaar geleden begonnen met nadenken over dergelijke problemen waarbij ik me de vraag stelde : 'Wat als ... .' Een paar voorbeelden hieronder met de maatregelen die we namen :

 

Wat als :

- er brand uitbreekt in je woning : - elektr. aangepast, verliesstroomschakelaars, automatisch zekeringen, ...

- branddetectoren

- CO melder

- branddeken dicht bij de keuken

- blusapparaat 9 kg boven, beneden, in de berging

- sleutel op het kastje bij de voordeur zodat je altijd buiten kan

- bijl in de buurt van de garagedeur om eventueel een deur/raam in te slaan

 

- de waterleiding het niet meer doet :

- water voor een week op voorraad

- gewone koffiefilters voor eerste zuivering

- bleekwater voor ontsmetting

- filters van Brita en filterkan (actieve koolfilter)

- regenput 12000l

- life straw voor verplaatsingen

- emmers met deksel foodgrade kwaliteit om water te halen/op te slaan

- waterfilter oxfam

- ook andere dranken op voorraad

 

- de banken omvallen :

- spreiding financiële middelen over diverse activa : vastgoed, obligaties aandelen, PM

- spreiding liquiditeiten over diverse producten : aandelen, obligaties, spaarboekjes, zichtrekeningen, bank- en kredietkaarten.

- spreiding over verschillende banken

- spreiding over verschillende landen

- beperkte hoeveelheid cash beschikbaar

- grotere hoeveelheid cash beschikbaar op veilige plek, onbereikbaar voor overvallers, inbrekers, ...

 

- energie voor verwarming onbetaalbaar wordt :

- grote voorraad brandhout

- grote voorraad steenkool

- voorraad aanmaakhout

- voorraad aanmaakproducten (houtbriketten, aanmaakblokjes, aanstekers, theelichtjes, aanmaakvloeistof, ...)

- voorraad propaan 20 kg voor korte periodes

 

- elektriciteit onbetaalbaar wordt :

- zonnepanelen

- energiezuinige apparatuur

 

- autobrandstof onbetaalbaar/onbeschikbaar wordt :

- energiezuinige auto

- 2de auto verkocht

- elektrische fietsen

- openbaar vervoer

- stapschoenen

- voor korte onderbrekingen in beschikbaarheid ; jerrycans

 

- er hevige sneeuwval/vrieskou is :

- strooizout

- plank om trottoir vrij te maken

- sneeuwkettingen voor auto

- winterbanden

- antivries radiator

- slotontdooier

- openbaar vervoer voor woon-werk verkeer

- benzine en diesel op voorraad (benzine om te mengen met diesel indien nodig)

 

Dit zijn maar een paar van de ideetjes die ik al uitvoerde. Ik dacht na over heel veel scenario's en de ergste zijn al helemaal afgedekt. Het kan natuurlijk ook dat je huis afbrandt tijdens een sneeuwstorm waarin de electriciteit uitviel, nou ja ... dan is dat de wet van Murphy he. Je kan onmogelijk alles voorzien. Er zijn scenario's waarvoor je ook nooit helemaal klaar bent :

- volksopstanden, oorlog en bombardementen, hongersnood, tsunami (op 60 km van de kust valt dat wel mee), tornado's, giframpen ontploffingen, ontspoorde treinen (ik woon op minder dan 100m van een spoorlijn), overvallen, homejacking, kernexplosie of -ramp, ... . Toch werd over de meeste van die rampscenario's al nagedacht. Een aantal aspecten kan ik wellicht opvangen hoewel de oplossing hier minder sluitend zal zijn.

 

En bovenal,keep the spirit. Ook al gaat het verkeerd, er zijn vast meer oplossingen dan je op het eerste gezicht verwacht. Het beheerst niet mijn leven en het 'voorbereid' zijn zorgt ervoor dat we bewuster leven, zorgvuldiger omgaan met onze schaarse middelen en nadenken voor we wat doen. Dat alleen levert al een besparing en hogere efficiëntie op. Voor onze kinderen is dat heel waardevolle ervaring voor de toekomst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

de meeste preppers op dit forum hebben wel degelijk een draaiboek maar dat zit hem niet in de details uitgewerkt op een stukje papier, zoals hier al een paar keer vermeld is.

een beetje prepper handeld naar gelang de situatie welke SHTF het ook mag zijn.

Als je denkt dat jij gaat blokkeren zodra je buiten komt dan ben je zeker nog niet klaar met preppen ik zou zeggen ga oefenen.

Kan volgens mij toch interessant zijn.

Zonder denigrerend te willen zijn, maar als de shtf er effectief komt en de chaos zo groot is bestaat de kans dat je volledig blokkeert, als je naar buiten moet natuurlijk. Binnenshuis zal je waarschijnlijk je kalmte wel nog iets of wat kunnen bewaren denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

en aangezien we in nederland wonen hebben wij een opblaasbare boot met houten bodem hier liepen we tegenaan tijdens een rommel markt

Het probleem met een 'draaiboek' is dat er veel mogelijke scenario's zijn. Het risico is dat je bij een draaiboek ook niet flexibel genoeg bent. Het lijkt me wel een goed idee om vooraf al even na te denken over mogelijke problemen. Eerst nadenken over de kleine rampen, later over de grotere. Zo evolueer je in je bewustwordingsproces. Ik ben ongeveer 15 jaar geleden begonnen met nadenken over dergelijke problemen waarbij ik me de vraag stelde : 'Wat als ... .' Een paar voorbeelden hieronder met de maatregelen die we namen :

 

Wat als :

- er brand uitbreekt in je woning : - elektr. aangepast, verliesstroomschakelaars, automatisch zekeringen, ...

- branddetectoren

- CO melder

- branddeken dicht bij de keuken

- blusapparaat 9 kg boven, beneden, in de berging

- sleutel op het kastje bij de voordeur zodat je altijd buiten kan

- bijl in de buurt van de garagedeur om eventueel een deur/raam in te slaan

 

- de waterleiding het niet meer doet :

- water voor een week op voorraad

- gewone koffiefilters voor eerste zuivering

- bleekwater voor ontsmetting

- filters van Brita en filterkan (actieve koolfilter)

- regenput 12000l

- life straw voor verplaatsingen

- emmers met deksel foodgrade kwaliteit om water te halen/op te slaan

- waterfilter oxfam

- ook andere dranken op voorraad

 

- de banken omvallen :

- spreiding financiële middelen over diverse activa : vastgoed, obligaties aandelen, PM

- spreiding liquiditeiten over diverse producten : aandelen, obligaties, spaarboekjes, zichtrekeningen, bank- en kredietkaarten.

- spreiding over verschillende banken

- spreiding over verschillende landen

- beperkte hoeveelheid cash beschikbaar

- grotere hoeveelheid cash beschikbaar op veilige plek, onbereikbaar voor overvallers, inbrekers, ...

 

- energie voor verwarming onbetaalbaar wordt :

- grote voorraad brandhout

- grote voorraad steenkool

- voorraad aanmaakhout

- voorraad aanmaakproducten (houtbriketten, aanmaakblokjes, aanstekers, theelichtjes, aanmaakvloeistof, ...)

- voorraad propaan 20 kg voor korte periodes

 

- elektriciteit onbetaalbaar wordt :

- zonnepanelen

- energiezuinige apparatuur

 

- autobrandstof onbetaalbaar/onbeschikbaar wordt :

- energiezuinige auto

- 2de auto verkocht

- elektrische fietsen

- openbaar vervoer

- stapschoenen

- voor korte onderbrekingen in beschikbaarheid ; jerrycans

 

- er hevige sneeuwval/vrieskou is :

- strooizout

- plank om trottoir vrij te maken

- sneeuwkettingen voor auto

- winterbanden

- antivries radiator

- slotontdooier

- openbaar vervoer voor woon-werk verkeer

- benzine en diesel op voorraad (benzine om te mengen met diesel indien nodig)

 

Dit zijn maar een paar van de ideetjes die ik al uitvoerde. Ik dacht na over heel veel scenario's en de ergste zijn al helemaal afgedekt. Het kan natuurlijk ook dat je huis afbrandt tijdens een sneeuwstorm waarin de electriciteit uitviel, nou ja ... dan is dat de wet van Murphy he. Je kan onmogelijk alles voorzien. Er zijn scenario's waarvoor je ook nooit helemaal klaar bent :

- volksopstanden, oorlog en bombardementen, hongersnood, tsunami (op 60 km van de kust valt dat wel mee), tornado's, giframpen ontploffingen, ontspoorde treinen (ik woon op minder dan 100m van een spoorlijn), overvallen, homejacking, kernexplosie of -ramp, ... . Toch werd over de meeste van die rampscenario's al nagedacht. Een aantal aspecten kan ik wellicht opvangen hoewel de oplossing hier minder sluitend zal zijn.

 

En bovenal,keep the spirit. Ook al gaat het verkeerd, er zijn vast meer oplossingen dan je op het eerste gezicht verwacht. Het beheerst niet mijn leven en het 'voorbereid' zijn zorgt ervoor dat we bewuster leven, zorgvuldiger omgaan met onze schaarse middelen en nadenken voor we wat doen. Dat alleen levert al een besparing en hogere efficiëntie op. Voor onze kinderen is dat heel waardevolle ervaring voor de toekomst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

de meeste preppers op dit forum hebben wel degelijk een draaiboek maar dat zit hem niet in de details uitgewerkt op een stukje papier, zoals hier al een paar keer vermeld is.

een beetje prepper handeld naar gelang de situatie welke SHTF het ook mag zijn.

Als je denkt dat jij gaat blokkeren zodra je buiten komt dan ben je zeker nog niet klaar met preppen ik zou zeggen ga oefenen.

 

Er zijn een paar methodes om rustig te blijven bij ernstige problemen :

- hou je ademhaling onder controle en haal rustig en diep adem.

- ga rustig zitten en maak een kopje koffie (als je nerveus van aard bent caffeïnevrij)

- als je sommige problemen lang genoeg laat liggen lossen ze vanzelf op.

- als je koffie op is ga je nog een keer kijken of het probleem nog bestaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn een paar methodes om rustig te blijven bij ernstige problemen :

- hou je ademhaling onder controle en haal rustig en diep adem.

- ga rustig zitten en maak een kopje koffie (als je nerveus van aard bent caffeïnevrij)

- als je sommige problemen lang genoeg laat liggen lossen ze vanzelf op.

- als je koffie op is ga je nog een keer kijken of het probleem nog bestaat.

http://www.youtube.com/watch?v=ZR6wok7g7do

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo'n draaiboek kan best handig zijn, want je vergeet altijd wat in hectische situaties. Ik heb het draaiboek in grote lijnen in mijn hoofd. Belangrijk is dat je flexibel bent, helder blijft nadenken en je aanpast aan de situatie. Ook al heb je een draaiboek, je moet voldoende flexibel blijven dit te kunnen aanpassen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

- yoga oefeningen ken je dit niet? ga nu op zoek naar een leraar

- brandnetelthee ipv koffie (een doel om naar buiten te gaan oftewel doelstelling)

- delegeren als jezelf t probleem niet kan oplossen

- na de thee kijken of het probleem weg is.

 

gr hamster

 

 

Er zijn een paar methodes om rustig te blijven bij ernstige problemen :

- hou je ademhaling onder controle en haal rustig en diep adem.

- ga rustig zitten en maak een kopje koffie (als je nerveus van aard bent caffeïnevrij)

- als je sommige problemen lang genoeg laat liggen lossen ze vanzelf op.

- als je koffie op is ga je nog een keer kijken of het probleem nog bestaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dontor Oke jij wilt een draaiboek dat kan hoor

-1 draaiboek voor het geval je thuis bent

-2 draaiboek voor het geval je onderweg naar je werk bent

-3 draaiboek voor het geval je van je werk terug bent naar huis

-4 draaiboek omdat je zonodig bij je familie zit in limburg terwijl jezelf op texel woont

-5 een heeeeel groot draaiboek waarin je alle situatie's beschreven hebt

 

maak een common checklist en hou je aan de wet van murphy if there’s any way they can do it wrong, they will ook wel: Anything that can go wrong will go wrong

 

gr hamster

 

snap je nu dat een draaiboek niet precies kan werken?

Nee dat is geen draaiboek het is een checklist, een draaiboek beschijft een procedure of beschrijft de gang van zaken tot op de minuut precies.

 

Een draaiboek zou inhouden dat ik vastgelegde stappen zal ondernemen WSHTF en dit is niet het geval aangezien ik niet weet wat er zal gebeuren en hoe ik hierop zal reageren.

 

mvg, MP :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb wel een draaiboek. Ik heb dit voor de kinderen. Ik zelf weet dat ik moet improviseren en aanpassen aan de situatie, maar de kinderen kunnen dat nog niet. Dus er zijn een aantl checklists die ze nalopen op het moment dat er iets gebeurt.

 

Bijvoorbeeld bij brand moeten ze bepaalde procedures doorlopen, ze hebben op hun kamer een soort ladders die ze aan het raam kunnen hangen zodat ze naar buiten kunnen als wij niet tot bij hen kunnen komen, als het alarm afgaat, niet de deuren openen, en naar het raam gaan, het raam openen en de ladder klaarhangen. Dan naar buiten en op een afstand gaan wachten.

 

Als er een aarbeving of explosie is, zo snel als ze kunnen naar de wijnkelder (gewelfde ondergrondse kelder, met "geheime" ingang, een losse plank onder de trap optillen) gaan. Daar liggen natuurlijk allerlei spullen, theelichtjes, lucifers, fluitjes, lampjes, dekens, eten en drinken,...... Maar ook een bijl, hamer, zaag etc om eruit te kunnen komen als het huis zou instorten. Dit zelfde op het moment dat er inbrekers o.i.d. binnen zouden komen.

 

Als ze op school of ergens anders zijn, weten ze dat ze moeten blijven waar ze zijn, indien nodig verstoppen op een vooraf afgesproken plaats en wachten op mij of hulpdiensten.

 

Natuurlijk ook de logische dingen, bijvoorbeeld als er een vreemde op ze af komt en ze zijn alleen, niet meegaan en het op een gillen zetten als iemand ze toch probeert mee te nemen.

 

En zo nog veel meer.

 

Voor mezelf heb ik dit niet nodig, of misschien wel, maar dat zit in mijn hoofd. Ik ben heel kalm van nature en handel altijd heel rationeel, vooral in gevaarlijke situaties.

Natuurlijk heb ik wel bepaalde checklists gehad toen ik begon met "preppen", zoals jij ze hierboven beschreef. Maar nu ik weet dat ik alles heb, zijn deze ook niet meer nodig.

 

En inderdaad, als je bij gevaarlijke situaties in paniek raakt, ga dan rustig zitten met een kopje koffie/thee en laat de boel maar in elkaar storten om je heen. Dan kijk je als je weer rustig bent eens verder. Als je eenmaal in paniek bent, kun je toch alleen maar meer kwaad dan goed doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...