Ga naar inhoud
GENEGEERD

Welk land kiezen jullie voor een BOL?


GuywithAplan

Aanbevolen berichten

ik ben erg benieuwd naar welke landen julllie zullen kiezen of dat jullie gewoon in nederland blijven?

Zelf heb ik voor polen gekozen en woon daar nu ook op mijn BOL op een kleine afstand van de kust.Want ja ikweet dat polen veel overzich heen heeft gekregende laatste eeuw maar het leven is er goedkoop dus kan je je opties verbreden zelf ben ik nu hard aan het sparen om ook een boot aan te schaffen zodat mocht mijn BOL gevaar lopen dat ik me spullen kan pakken de kleine trip naar de kust kan maken en tewater verder gaan

Het land is groot en bebost er zijn nog plekken waar je voor dagen kan gaan kamperen en niemand tegen komt.

 

de regels zijn wat soepeler en het is bijv niet moeilijk om hier een jachtvergunning en wapen vergunning te bemachtigen, en iedereen om je heen prept om de winter door te komen de ruilhandel is hier ook nog normaal heb zelf bijv kippen en ruil regelmatig kippenvlees of eieren tegen rundvlees of melk met de buurman( 3.5km verderop) De ruimte die je hier hebt is geweldig

 

Dus zou graag willen weten welk EU land jullie zouden kiezen

 

prepze

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 89
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

de ideale bol locatie? Zwitserland, daar heeft bijna elke woning standaard een bunker en het land zelf is het leger aan het voorbereiden om de grenzen te bewaken voor wanneer de euro valt. Zullen ze natuurlijk niet in het openbaar toegeven.

 

Maar door gebrek aan geld blijf ik in nederland, mijn BOL is gelegen op een stuk grond die ik goed ken en nabij een stromende beek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn BOL ligt in ......... (ga ik niet prijsgeven ;-) )

 

Maar als ik een nieuwe BOL zou moeten kiezen, koos ik voor Canada.

Veel ongerepte natuur met heel veel mogelijkheden om goed te kunnen overleven. Bovendien mag je daar veel meer dan in de EU landen (jagen,kampvuur)

Probleem is alleen of je er kunt komen bij een SHTF :confused:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn BOL ligt in ......... (ga ik niet prijsgeven ;-) )

 

Maar als ik een nieuwe BOL zou moeten kiezen, koos ik voor Canada.

Veel ongerepte natuur met heel veel mogelijkheden om goed te kunnen overleven. Bovendien mag je daar veel meer dan in de EU landen (jagen,kampvuur)

Probleem is alleen of je er kunt komen bij een SHTF :confused:

moet je heel veel geluk hebben en op de laatste boot springen;)
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zeggen noorwegen. Reden: Ligt afgelegen, Lage bevolkingsdichtheid, Veel bergen, Moelijk om te komen, Zeer mooi enz...

 

Scandinavië vind ik inderdaad ook super alleen is het er bijzonder koud, is landbouw er volgens mij niet evident. Aan de andere kant kan je er misschien goed vissen en jagen. In dat opzicht is Finland nog minder dicht bevolkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zeggen noorwegen. Reden: Ligt afgelegen, Lage bevolkingsdichtheid, Veel bergen, Moelijk om te komen, Zeer mooi enz...

En dat laatste is meteen je probleem. Moeilijk te komen...

(net zoals mijn droom BOL in Canada dus)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zweden; hoewel 't voor mij bug-in is, niet bug-out. Ik woon er dan ook al ruim 5 jaar.

 

Het "bijzonder koud" is overigens relatief. Ja, de winter is koud, maar de droge lucht scheelt een hele hoop. Het waait relatief weinig, op de grond tenminste. Landbouw is zeer goed mogelijk, het seizoen is wel korter dan in Nederland, maar dat is geen mega probleem. Hier in de omgeving zijn erg veel boerderijen en bijvoorbeeld aardappels en graan is geen enkel probleem.

 

De zomers zijn een stuk beter dan in Nederland; een jachtvergunning is ook te doen, hoewel streng gereguleerd. Bossen zijn overal; riviertjes en meren zijn hier in de omgeving ook overal te vinden. De provincie waar ik woon is ongeveer half zo groot als heel Nederland en heeft beduidend minder dan een half miljoen inwoners. Er is veel meer ruimte hier. Bij een echte SHTF of zelfs TEOTWAWKI maken we hier een redelijke kans. Ik ben er van overtuigd dat de kans in Nederland bij een lange termijn SHTF, puur nul is.

 

Persoonlijk vind ik de zuid-europese landen ook geen enorm verstandig idee, met de nog veel slechtere economie daar en de, in sommige landen, openlijke haat tegen buitenlanders, ook mede-europeanen. Maar ja, da's hoe ik er tegenaan kijk, zegt niet dat anderen 't daarmee eens moeten zijn! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zweden; hoewel 't voor mij bug-in is, niet bug-out. Ik woon er dan ook al ruim 5 jaar.

 

Het "bijzonder koud" is overigens relatief. Ja, de winter is koud, maar de droge lucht scheelt een hele hoop. Het waait relatief weinig, op de grond tenminste. Landbouw is zeer goed mogelijk, het seizoen is wel korter dan in Nederland, maar dat is geen mega probleem. Hier in de omgeving zijn erg veel boerderijen en bijvoorbeeld aardappels en graan is geen enkel probleem.

 

De zomers zijn een stuk beter dan in Nederland; een jachtvergunning is ook te doen, hoewel streng gereguleerd. Bossen zijn overal; riviertjes en meren zijn hier in de omgeving ook overal te vinden. De provincie waar ik woon is ongeveer half zo groot als heel Nederland en heeft beduidend minder dan een half miljoen inwoners. Er is veel meer ruimte hier. Bij een echte SHTF of zelfs TEOTWAWKI maken we hier een redelijke kans. Ik ben er van overtuigd dat de kans in Nederland bij een lange termijn SHTF, puur nul is.

 

Persoonlijk vind ik de zuid-europese landen ook geen enorm verstandig idee, met de nog veel slechtere economie daar en de, in sommige landen, openlijke haat tegen buitenlanders, ook mede-europeanen. Maar ja, da's hoe ik er tegenaan kijk, zegt niet dat anderen 't daarmee eens moeten zijn! :)

vraagje mis raar maar toch wil ik hetg weten is het dagicht er echt zoveel korter in de winter?

Link naar reactie
Delen op andere sites

vraagje mis raar maar toch wil ik hetg weten is het dagicht er echt zoveel korter in de winter?

 

Mwa, zo half november is 't rond 4 uur 's middags donker. Rond kerst is 't om 3 uur 's middags al donker en wordt het 's ochtends pas rond 10 uur licht. Dus mja, in de winter zijn de dagen wel korter.

Maar in de zomer kan je een maand lang gewoon de hele nacht door buiten zitten met je boek en zonder al te veel moeite gewoon lezen. :)

 

Het ligt er ook aan waar in Zweden je zit; ik zit ongeveer tussen Stockholm en Oslo in; nog niet eens op de helft dus. Een paar honderd km noorderlijker heb je op de korste dag nog maar een paar uur zonlicht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mwa, zo half november is 't rond 4 uur 's middags donker. Rond kerst is 't om 3 uur 's middags al donker en wordt het 's ochtends pas rond 10 uur licht. Dus mja, in de winter zijn de dagen wel korter.

Maar in de zomer kan je een maand lang gewoon de hele nacht door buiten zitten met je boek en zonder al te veel moeite gewoon lezen. :)

 

Het ligt er ook aan waar in Zweden je zit; ik zit ongeveer tussen Stockholm en Oslo in; nog niet eens op de helft dus. Een paar honderd km noorderlijker heb je op de korste dag nog maar een paar uur zonlicht.

hmmm lekker uitslapen daar dus ;-)

 

Zie je daar overigens nog iets van het noorderlicht? lijkt mij mega om dat een keer te kunnen zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goeie keus @Enki.

Heb je ook een kas?

 

Ken je deze?

 

http://www.motherearthnews.com/organic-gardening/earth-sheltered-greenhouse.aspx

 

Achterwand kan ook van zandzakken.

 

Nog niet, wil er wel 1 bouwen, alleen moet ik eerst nog een (half ingestort) schuurtje weg slopen en een stapel bomen omzagen; die bomen zou ik dan gebruiken als achter/zij wanden :)

Ik heb ook een beekje wat daar redelijk dichtbij langs stroomt; dat zou ik dan willen gebruiken om een watertank te vullen en daar vanuit druppelaars bij de plantjes.

 

Maar ja, misschien van de lente; het wordt weer winter nu, niet echt weer om lekker te gaan staan graven...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ancestral-viking

Mijn ideale BOL ....

 

1 Finland uitwijk mogenlijkheden naar rusland.

2 alaska / canada (noord amerika)

3 Zuidelijke Karpaten

 

hopen het nooit nodig te hebben :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Nog niet, wil er wel 1 bouwen, alleen moet ik eerst nog een (half ingestort) schuurtje weg slopen en een stapel bomen omzagen; die bomen zou ik dan gebruiken als achter/zij wanden :)

Ik heb ook een beekje wat daar redelijk dichtbij langs stroomt; dat zou ik dan willen gebruiken om een watertank te vullen en daar vanuit druppelaars bij de plantjes.

 

Maar ja, misschien van de lente; het wordt weer winter nu, niet echt weer om lekker te gaan staan graven...

 

Jij hebt lekker veel bouwmateriaal. :)

Denk aan extra isolatie en een manier om je plantengrond te verwarmen.

Tegen je huis aanbouwen is ook mooi: het serre-effect, maar dan half-hoog.

Normaal gesproken wordt de aarden wand ook gebruikt om de zonne-energie van overdag op te slaan en 's nachts af te geven, maar als je b.v. zo'n bloempot kacheltje op een petroleumstelletjes o.id. zet, heb je ook verwarming. Of stenen uit het vuur/van de kachel. En 's nachts de ramen isoleren, met een luik misschien.

 

(sorry, ik kreeg weer inspiratie :p).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jij hebt lekker veel bouwmateriaal. :)

Denk aan extra isolatie en een manier om je plantengrond te verwarmen.

Tegen je huis aanbouwen is ook mooi: het serre-effect, maar dan half-hoog.

Normaal gesproken wordt de aarden wand ook gebruikt om de zonne-energie van overdag op te slaan en 's nachts af te geven, maar als je b.v. zo'n bloempot kacheltje op een petroleumstelletjes o.id. zet, heb je ook verwarming. Of stenen uit het vuur/van de kachel. En 's nachts de ramen isoleren, met een luik misschien.

 

(sorry, ik kreeg weer inspiratie :p).

 

als je je compost hoop in je kas maakt krijg je er ook erg veel warmte van;) kost niks en meerdere functie's

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
als je je compost hoop in je kas maakt krijg je er ook erg veel warmte van;) kost niks en meerdere functie's

 

O ja, dat kan ook nog, thanx. :)

Nog een truuk, is de "koude val". Het dieps gelegen punt van de kas, waar je overheen loopt op roosters/planken met spleten. De koude lucht "valt" daar in.

 

Dat zijn dus allemaal tips voor de BOL in een kouder land.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...